Jezus-acteur door bliksem geraakt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 27 okt 2003 21:16

trijntjejohanna schreef:
Ikke21 schreef:Ik vind het ook niet goed als er dingen van God gefilmd worden, net wat esssie zei, we mogen Hem leren kennen door Zijn woord en natuur, daar mogen volgens mij geen films over komen, hetzelfde geldt voor Ben Hur, een mooie film, maar nee ik vind het niet kunnen.

eh maar mensen hebben Hem toch ook zien rondlopen op de aarde... die mochten Hem toch ook kennen door Hem te zien... die dingen staan beschreven in de Bijbel en die kun je dus wel naspelen.. want er staat immers precies hoe het gegaan is.. en nu heb je het dan alleen met beeld erbij.. daar is toch niks mis mee?!??

Wij kunnen Christus leren kennen uit de natuur en de schriftuur. Ik ben er dan ook zeer op tegen dat die dierbare Zaligmaker commercieel uitgebuit wordt door een film over Hem te maken.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 27 okt 2003 21:18

caprice schreef:
trijntjejohanna schreef:
Ikke21 schreef:Ik vind het ook niet goed als er dingen van God gefilmd worden, net wat esssie zei, we mogen Hem leren kennen door Zijn woord en natuur, daar mogen volgens mij geen films over komen, hetzelfde geldt voor Ben Hur, een mooie film, maar nee ik vind het niet kunnen.

eh maar mensen hebben Hem toch ook zien rondlopen op de aarde... die mochten Hem toch ook kennen door Hem te zien... die dingen staan beschreven in de Bijbel en die kun je dus wel naspelen.. want er staat immers precies hoe het gegaan is.. en nu heb je het dan alleen met beeld erbij.. daar is toch niks mis mee?!??

Wij kunnen Christus leren kennen uit de natuur en de schriftuur. Ik ben er dan ook zeer op tegen dat die dierbare Zaligmaker commercieel uitgebuit wordt door een film over Hem te maken.

ja wij kunnen Hem ook leren kennen door de natuur en door de schriftuur........... maar daarmee kun je niet zeggen dat het dan niet goed is..... wat is er mis mee?!?!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 okt 2003 21:19

dat we een beeld van Hem maken. dat is er mis mee
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 27 okt 2003 21:28

johannes1 schreef:dat we een beeld van Hem maken. dat is er mis mee

je kan toch Jezus wel afbeelden zoals Hij als mens hier op aarde was?!? er zijn toch echt mensen geweest die Hem gezien hebben.. Hij was ook mens!!

caprice

Berichtdoor caprice » 27 okt 2003 21:28

En dat Christus uitgebuit wordt. Kan het nog duivelser? 'Gij kunt niet God dienen en de mammon'.

Maar die regisseuren met dollartekens in hun ogen doen het niet om Christus aan te bieden aan een arme zondaar, maar zij maken die film voor een puur werelds vermaak.

Is Christus daarvoor op aarde gekomen?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 27 okt 2003 21:31

caprice schreef:En dat Christus uitgebuit wordt. Kan het nog duivelser? 'Gij kunt niet God dienen en de mammon'.

Maar die regisseuren met dollartekens in hun ogen doen het niet om Christus aan te bieden aan een arme zondaar, maar zij maken die film voor een puur werelds vermaak.

ik weet niet waarom ze het maken, maar goed.......... ik blijf er bij dat het wel kan dat je het verfilmd....het script vind je in de bijbel..................

caprice

Berichtdoor caprice » 27 okt 2003 21:44

trijntjejohanna schreef:
caprice schreef:En dat Christus uitgebuit wordt. Kan het nog duivelser? 'Gij kunt niet God dienen en de mammon'.

ik weet niet waarom ze het maken, maar goed.......... ik blijf er bij dat het wel kan dat je het verfilmd....het script vind je in de bijbel..................

En ik blijf erbij dat het niet kan en mag.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 28 okt 2003 19:15

Ik vind het ook niet kunnen, omdat men geen beelden mag maken van God.
dus ook niet van Jezus toen hij op aarde was, want toen was hij ook God.

Hoe kon hij ander al die wonderen verrichten?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 28 okt 2003 20:06

Lees dat gebod nog eens goed. Het gaat niet alleen over beelden van God, ook de simpele foto van een persoon zou er misschien wel onder kunnen vallen (zeker als film er onder kan vallen)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 29 okt 2003 07:37

caprice schreef:Wij kunnen Christus leren kennen uit de natuur en de schriftuur. Ik ben er dan ook zeer op tegen dat die dierbare Zaligmaker commercieel uitgebuit wordt door een film over Hem te maken.

Wordt Christus door Mel Gibson uitgebuit??? Dan had hij de film wel Engelstalig gemaakt, en zelf veel meer reclame gemaakt. De reclame die er nu is, is door ongevallen op de set en andere, voornamelijk externe, oorzaken. Christus wordt mijns inziens niet uitgebuit, maar verkondigd op deze wijze. Deze film tot ons vermaak??? Nee, om ons te laten beseffen hoe zwaar Jezus heeft geleden. Zien we dat dan niet in de Bijbel??? Jawel, maar de meeste mensen lezen die niet meer, waardoor het zicht op de lijdensweg van Jezus vertroebelt. Een film kan dan veel goed doen.

essieee schreef:God laat niet alles toe.... :!: :!:

Je zou ook kunnen zeggen: Satan laat niet toe dat Jezus op Bijbelse wijze wordt verkondigd...

Maar als ik dat zeg, dan vel ik, net als Essieee in de quote, een oordeel, iets wat ik eigenlijk niet kan.
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 29 okt 2003 08:24

Is dit geen broodje aap verhaal? Kan iemand mij de harde bewijzen voor dit verhaal leveren in de vorm van krantenartikelen uit bronnen die beter zijn dan de telegraaf en alles wat daar onder valt?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 okt 2003 16:41

Kaw schreef:Is dit geen broodje aap verhaal? Kan iemand mij de harde bewijzen voor dit verhaal leveren in de vorm van krantenartikelen uit bronnen die beter zijn dan de telegraaf en alles wat daar onder valt?

pff nee dat kan ik niet... mischien is het allemaal ook wel lulkoek:

http://www.tiscali.nl/content/article/cente/573293.htm

duzz
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

tomkoers

Berichtdoor tomkoers » 29 okt 2003 20:44

Markie schreef:Ik vind het ook niet kunnen, omdat men geen beelden mag maken van God.

Er komt hierbij een vraag in me op, wat is dan een beeld van God?
Zijn dat tekeningen zoals we die bijv. in kinderbijbels zien, of films, of bijv. het Christus beeld in Rio de Janeiro

Waar ligt de grens dan? Ik stel deze vraag omdat ik in dit soort discussies vaak het idee heb dat iedereen zijn eigen grens trekt.
Wat ik vaak mis is de gedachte dat een film, boek of iets dergelijks ook als evangelisatiemiddel gebruikt kan worden.

Gods zegen,
Tom

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 10 jan 2004 16:09

tomkoers schreef:
Markie schreef:Ik vind het ook niet kunnen, omdat men geen beelden mag maken van God.

Er komt hierbij een vraag in me op, wat is dan een beeld van God?
Zijn dat tekeningen zoals we die bijv. in kinderbijbels zien, of films, of bijv. het Christus beeld in Rio de Janeiro

Waar ligt de grens dan? Ik stel deze vraag omdat ik in dit soort discussies vaak het idee heb dat iedereen zijn eigen grens trekt.
Wat ik vaak mis is de gedachte dat een film, boek of iets dergelijks ook als evangelisatiemiddel gebruikt kan worden.

Gods zegen,
Tom

Een beeld van God is naar mijn idee alles wat God uitbeeld. Een plaatje van Jezus in de kinderbijbel is ook een beeld van God. Ookal is dat in een evangelische vorm. Dan nog blijft het een beeld van God. Dan is een film over Jezus toch zeker een beeld die je maakt van hem :?: Ik ben er verder niet op tegen dat er bijbel vertellingen worden gedaan en uit gebeeld worden via een film. Dat kan inderdaad een hele positive uitwerking hebben.

Nu nog een stukje wat ik opgezocht heb uit de bijbel.
In Exudus 20: 4 staat:
Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is,noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.
Dat alleen lijkt me al duidelijk dat je dus geen beeld van hem mag maken. Ookal liep hij toen op de aarde. Wandt Jezus was toen ook nog steeds God.
In Exodus 32 gaat het over de gouden kalf die het volk israel maakte dat werd ook gestrafd door God. De Israeliers hebben de kalf als een beeld van God beschouwd. Zie Exodus 32:4
En hij nam ze uit hun hand, en hij bewierp het met een griffie, en hij maakte een gegoten kalf daaruit. Toen zeiden zij: Dit zijn uw goden, Israël! die u uit Egypteland opgevoerd hebben
zoals er ook in Deuteronomium 5:6 staat
Ik ben de HEERE, uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis uitgeleid heb.
Ik neem aan dat ze toen dus ook een afbeelding van God gemaakt hadden toen. Ook om hun geloof in Hem te kunnen versterken. Doen wij nu niet hetzelfdee met (deze) film? :?: :?:
nooit blijft iets zoals het geweest is, niets bestaat om te blijven.

Vin

Berichtdoor Vin » 12 jan 2004 02:16

Ehm volgens mij moeten we dat geen beelden maken gebod wat meer naar de geest lezen in plaats van de letter? Wat word er mee bedoeld? We moeten geen beeld maken zodat we vervolgens dat beeld gaan aanbidden. Daar gaat het om toch? En laat een film nou eens -heel- wat anders zijn, het is een middel om een verhaal te vertellen.. of een boodschap uit te dragen. Ze maken niet die film om vervolgens het DVD-doosje met mirre te besprenkelen hoor.

Je mag zeggen dat ik het gebod wel naar de letter moet lezen, maar besef wat je zegt. Dan mogen we helemaal geen beelden, schilderijen, enz, maken van wat dan ook.

Naar mijn bescheiden mening in dezes, gaat het dus om het niet iets maken ter aanbidding. Een film, een boek, plaatjes in een kinderbijbel; zij helpen allen bij de verkondiging van het evangelie.

Is het daarnaast verantwoord en een goede methode? Dat weet ik niet. Er zullen misschien dan wel mensen bijvoorbeeld Mel Gibson als soort heilige zien, maar dat is een andere discussie. Ik denk dat die een wat betere fundering heeft dan argumenten gebaseerd op het eerste gebod.

Terug naar “Archief”