ndonselaar schreef:Met alle respect maar de beschuldiging Haha, die is goed. Dan ga je er bij voorbaat van uit dat er een uitverkiezing per persoon is, en zeg je vervolgens als het over de uitverkoren gemeente gaat, dat je daar ook duidelijk de persoonlijke uitverkiezing ziet. Even je axioma's laten vallen, ndon... is evengoed van toepassing op iemand die het anders ziet.
Zeker spreekt Paulus hier tot de gelovige gemeente, maar waaruit bestaat die gelovige gemeente? Uit verordineerden, uit geroepenen, uit gerechtvaardigden, uit verheerlijkten.
Paulus spreekt hier over 'pro-orisen', die tevoren bestemd zijn. Het spreken over een uitverkoren gemeente, is niet wezenlijk anders dan spreken over een uitverkoren persoon. De samenkomst van uitverkoren personen is een uitverkoren gemeente. Daarom spreekt men de gemeente ook aan als de gemeente van de Heere.
Groeten,
Dan hebben we daarin een verschillende visie (PS nogmaals, sorry dat die post misschien ietwat denigrerend overkwam). Ik denk dat het verbond breder is dan de individuele gelovigen (overigens doet het doopformulier dat ook, maar dat terzijde). Vanuit die gemeentevisie betoog ik, dat het niet primair over de personen, maar over de groep gaat. Je kunt hieruit natuurlijk wel uit afleiden dat de individuen ook uitverkoren moeten zijn, maar dat is misschien niet de eerste lezing van de tekst (?)
Overigens was ik wel wat stellig in mijn eerste uitspraken

je hebt gelijk, ik heb ook mijn axioma's. Ik meende de jouwe alleen erg duidelijk te proeven, vandaar.
Together, we can. But we won't.
Goodbye.