Gezin en huishouding deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 05 jun 2008 12:20

Net even de WC schoongemaakt, de bad- en wc-mat gewassen en het hele huis door geweest met de stofzuiger; zo de gang nog ff dweilen, afwassen en een paar boodschapjes doen en dan ben ik voor vandaag weer klaar.
Afbeelding

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 05 jun 2008 12:24

Er loopt hier weer een klein meisje rond, dus de kruimeltjes van de koekjes liggen door de kamer, onder de tafel bezaaid met prinsessenhageltjes.
Ach, het maakt me niks uit. Ze heeft keurig aan tafel gegeten, Had tante Femke maar niet zoveel roze hageltjes erop moeten doen :)
vanavond komt de schoonmaak wel weer :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 05 jun 2008 13:49

Zelf vind ik het ook helemaal niet erg om iets van huishoudelijke klusjes te doen, hou van schoon en netjes :lol:. Toen ik nog naar school ging hielp ik meestal op zaterdag wel me moeder, maar het was dan ook meer eigen kamer schoonmaken/opruimen, stofzuigen, dweilen of ramenzemen :lol:. En door de weeks was het meer tafeldekken/afruimen, ff helpen met de vaat en misschien n keer stofzuigen ofzo maar verder niet. Toen ik op zaterdagmorgen ging werken werd het wel minder, maar altijd op zaterdag deed ik wel wat voor haar. De ene keer de ramen, andere keer de badkamer etc. Me moeder wist ook dat ik het niet erg vond om het te doen, de ene keer bood ik het haar aan om te doen, de andere keer vroeg ze of ik het wou doen. Vind het helemaal niet verkeerd als kinderen wat in het huishouden meehelpen, tuurlijk hoeven ze niet alles voor jou te doen. Magoed af en toe wat meehelpen met kleine klusjes daar vind ik niets verkeerds aan. Ze zijn nooit te oud om te leren.....

Nu ik (onregelmatig) werk en dus ook wel eens een aantal dagen thuis ben help ik wel meer, zijn de ramen vies, ga ik ramen zemen ed. Sinds me moeder een burnout heeft gehad, kan ze gewoon niet zo veel meer tegelijk. Soms vind ik dit best wel ns frustrerend, omdat ik van mezelf erg netjes en precies ben, soms te :oops:..... en ik heb een hele andere kijk op het huishouden als me moeder, dat kan dan nog wel eens botsen. Zelf ben ik voor iedere dag stofzuigen, zij vind dat niet nodig. Dat is dan nog maar n klein voorbeeld. Maar uiten doe ik het bijna nooit, of er moet een bom barsten in mij, dan gooi ik alles in 1 keer eruit :P. Soms vreet ze voor m'n gevoel de hele dag niks uit, en dat frustreerd dan gewoon zo! Tuurlijk doet ze wel wat, maar bijvoorbeeld de vloer moet nodig gezogen worden maar gaat ze eerst wat anders doen. Dan denk ik, n klein moeite ff die stofzuiger dr door heen, is het gelijk weer n ander gezicht, magoed zij heeft er mee moeten leren omgaan, misschien moet ik dat ook wel :roll:.

Ik als meid help het meeste hier in huis, jongens kunnen prima ook wat doen, me broertjes moeten af en toe wel ns wat doet, in ieder geval al eigen bed opschudden, soms helpen tafeldekken/afruimen en de vaat, en soms op zaterdag vaatwasser leeghalen. Enja soms moeten ze ook wel ns stofzuigen, maar dan is het meestal doordat ze een 'halve emmer' zand o.i.d. van buiten mee naar binnen hebben genomen, ze zijn oud genoeg om het zelf op teruimen, en dan kun je gelijk de hele keuken zuigen. Zo heeft m'n broertje wel ns n keer het raam onder de sneeuw gesmeerd (in de winter dan), raam zag er niet uit. Toen was het ook, ga maar ramen zemen, hier heb je water, spons, zeem en trekker, zorg maar dat die weer schoon word. Maja hij vond het nog leuk ook, het was dus geen 'straf' voor hem :P. Hij wou wel vaker de ramen zemen :mrgreen:.

Meestal helpen de jongens hier op het bedrijf, ze hebben hun 'vaste klusjes' voor buiten, en in huis doen ze ook wel ns wat doen. Me broertje zegt wel ns, ik doe het toch niet goed van Annette dus doet ze het zelf maar :oops: :roll: :oops:. Ben ik soms echt zo erg :?..... :P Of zovan jij bent echt netjes.....:oops:.....

Ik help me moeder veel in huis, me broer me vader op het bedrijf..... dus zijn we weer in evenwicht []:). En me broertjes van alles wat, ze zijn gewoon nog (te) jong om veel van hun te verwachten.

In de tuin enzo doe ik ook wel veel, ben dol op bloemen. In de zomer haal ik regelmatig de hak ff door de tuin. Loop ik de bloembakken bijlangs, dode bloemen enzo eruit. Me moeder weet dat ik veel van bloemen hou, samen gaan we ook altijd de bloemen voor in de tuin kopen, ze weet dat ik het heerlijk vind om in de zomer 's avonds heerlijk rustig met de bloemen bezig te zijn. Ze laat het dan ook sneller aan mij over, enja ben ik er niet doet ze het zelf.

Magoed, al zeg ik het van mezelf, ik ben best wel huishoudelijk aangelegen, schoonmaken is niet m'n hobby, maar vind het helemaal niet vervelend om het te doen. Doe het soms ook gewoon echt met plezier..... muziekje erbij :lol:. Als ik zie dat er iets moet gebeuren, dan doe ik het ook. Bij een ander eigenlijks nooit..... kan moeilijk bij een ander de kamer gaan opruimen omdat het er een zooitje is. Vind dat gewoon niet kunnen, speelgoed enzo ruim ik wel op als ik aan het oppassen ben en heb de kids naar bed gebracht, maar verder niet, dan maar een avondje ergeren aan de troep :mrgreen:. Laatst heb ik bij mensen een keer opgepast, uit me werk was ik daar heen gegaan, daar gegeten en na het eten gingen hun weg. Er stond nog een schone vaat die afgedroogd moest worden, ze vroeg of ik dat even wou doen en misschien nog even stofzuigen. Toen de kinderen op bed lagen, heb ik al het speelgoed opgeruimd, stofzuiger erdoor gehaald, vaatopgeruimd, ook gelijk de pannen die er nog stonden van het eten mee genomen, toen ze thuis kwamen was alles netjes. Toen zei ze wel..... kijk eens aan je hebt alles gewoon heel netjes gemaakt :lol:.

Weet het ben erg :|.....

Voor de dingen die ik thuis doe hoef ik helemaal niet betaald te worden, vind het ook wel een beetje een 'normale' zaak dat je thuis wat helpt. Kostgeld o.i.d. hoeven wij hier niet te betalen, me ouders betalen me rijbewijs, ga ik of me broer met een jongerenreis o.i.d. mee op vakantie, kun je er eigenlijks op rekenen dat me ouders het betalen. En dan wel als teken van waardering dat je ze helpt!

Me pa doet eigenlijks niks hier in het huishouden. Op zondag helpt hij ff mee met tafeldekken/afruimen, vaat ed. Maja hij heeft ook z'n werk 7 dagen per week. De (groente)tuin enzo houd hij bij. Tis niet dat hij het niet doen wil, maja op het bedrijf is er altijd wel wat te doen. Maar als we op vakantie zijn dan helpt die gewoon met alles, doen we het met z'n alle. En bijv. zaterdag ging ik samen met me moeder een dagje weg, 's morgens n briefje klaar gelegd of ze de was (handdoeken) buiten wouden hangen, en of ze de vaatwasser leeg wouden halen, beiden waren ze nog niet klaar toen wij weggingen. Toen we thuis kwamen hingen netjes de baddoeken droog aan de waslijn :lol:, en de vaatwasser was leeggehaald door m'n broertjes :lol:.

Vandaag zijn me ouders een dagje weg, gisteravond laat had me moeder nog een was aangezet, die had ze vanmorgen zelf buiten gehangen, een handdoekwas weer aangezet, ze vraagt me dan wel of ik die wil buiten hangen magoed dat vind ik ook wel logisch. En voor de rest moest ik maar kijken, nog een lichte was gedraaid, hangt ook al buiten, nu draait er nog een donkere was, als die klaar is kan die ook na buiten, en dan nog ff een wasje draaien, wat spijkerbroeken, rokken, vesten enzo. Dan zijn de wasmanden weer leeg. Vaatwasser ff leeggehaald. Straks nog ff de stofzuiger en dweil beneden erdoor. Toilet ff schoonmaken en dan is het weer klaar voor vandaag. En heb maar besloten dat we vanavond macaroni gaan eten..... dus vanavond nog ff eten koken, dan zullen ze vast alweer thuis zijn, dan kan me ma de wasopvouwen en in de kast leggen. Zorg ik voor het eten.
Wat de toekomst brengen moge........

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 05 jun 2008 13:55

Ik zou het, om eerlijk te zijn, best irritant vinden als mijn eventuele dochter zich bemoeid met mijn huishouden.
Zo'n zus heb ik nu. Die woont allang niet meer thuis, maar als ze komt, dan meldt ze vaak wel even hoe zij het doet. En dat gaat dan vooral over koken.
Wat boeit het? Doe het lekker zoals jij het wilt, mijn moeder doet het nu eenmaal anders.
En dat commentaar van de omgeving dat het erg is dat ze haar kids niks laat doen. nee, daar heeft ze prima redenen voor, en wij zijn nooit verwend ofzo. En huishouden leren vind ik onzin. Daar valt weinig aan te leren. Hooguit strijken. Maar elke wasmachine werkt weer anders, en schoonmaken spreekt ook voor zich :)

Nee, ik moet me niet bemoeien met mijn moeders huishouden. Behalve als ik het deed, toen ik geld wilde verdienen, dan maakte ik hun huis schoon, dan zie ze altijd:' Jij doet het op jouw manier, ik geef geen commentaar'. Vond ik wel zo netjes :)

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 05 jun 2008 13:57

Wow Annette, zou je geen huishoudboek gaan schrijven ofzo? :shock: :mrgreen: :wink:

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 05 jun 2008 14:01

Zo, kheb nu weer een uurtje geforumd...dus ik ga maar weer eens wat nuttigs doen! :mrgreen:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 05 jun 2008 14:14

Hier heeft de kamer een schoonmaakbeurt gekregen en is het bed verschoond.
Jammer van de regen, nu moet alles binnen drogen.
Wat ik nu nog eens zal gaan doen voor iets nuttigs moet ik nog even verzinnen, heb eigenlijk nergens zin in, dus dat schiet op.

Gezellig Missf je nichtje op bezoek!
Leuk he hagelslag :mrgreen:

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 05 jun 2008 14:19

Nou Tuinfluiter, als ik moet gaan denken over iets nuttigs in het huishouden, betekent dat eigenlijk dat het niet zo dringend is :)
Tip: met een boek op de bank :)

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 05 jun 2008 14:32

Hoe stoffen jullie kamerplanten af?

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 05 jun 2008 14:32

Haha, dat is het probleem, ik heb geen zin in het huishouden maar ook niet echt om iets leuks te doen.
Dalijk gewoon even gezellig naar m'n vent, knap ik meestal wel vanop.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 05 jun 2008 14:34

De kamerplanten...
Die stof ik nooit af :oops: :oops: (Heel soms wel eens in de regen zetten).

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 05 jun 2008 14:37

@Pol, idd in de regen zetten, maar meestal zijn ze al dood voor er stof op ligt bij mij 8)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 05 jun 2008 15:51

Ik heb geen kamer planten, maar mijn moeder zette die van mijn vaders kantoor altijd in het bad, onder de douche, en dan uit laten lekker in het bad.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 05 jun 2008 16:06

Haha, planten afstoffen... 'k zal eens gauw naar die van mij gaan kijken, want dat heb ik eigenlijk nog nooit zo bewust gedaan :roll: :wink:. Ik heb 1 grote plant naast de bank staan, daar geef ik af en toe een mep tegen of ik blaas er even overheen :lol:, de kleine planten (met smalle bladeren) daar kijk ik gewoon nooit naar stof...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

petra85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor petra85 » 05 jun 2008 16:43

idd even onder de douche

Terug naar “Archief”