Overdopen goed of fout?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 dec 2007 12:19

duh.... ik zeg ook niet dat de kerk niet zo belangrijk is. Het gaat mij er om kerkverbanden en dat je niet aan het avondmaal mag als je baptist bent en je kind niet mag laten dopen als je lid bent van een andere kerk of wel gelovig maar nog geen belijdenis hebt gedaan enzovoorts.

In zo'n geval gaat het om geloof in Hem... kinderen zijn door gelovige ouders geheiligd, niet door vrijgemaakte, hervormde of wat voor ouders dan ook. Christus staat boven de kerkverbanden

Bij de doopvraag wordt gevraagd om te belijden dat de leer die in de Apostolische Geloofsbelijdenis is samengevat de ware en volkomen leer van de verlossing is. Als iemand de Apostolische Geloofsbelijdenis onderschrijft lijkt me dat dan ook voldoende.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 dec 2007 12:49

duh.... ik zeg ook niet dat de kerk niet zo belangrijk is. Het gaat mij er om kerkverbanden en dat je niet aan het avondmaal mag als je baptist bent en je kind niet mag laten dopen als je lid bent van een andere kerk of wel gelovig maar nog geen belijdenis hebt gedaan enzovoorts.
Een kerk is onlosmakelijk verbonden aan gemeenschap, samenzijn ook een sociaal aspect. Daarnaast (nog belangrijker) de gemeenschap in geloof en leer. En onze gezindte is versplinterd tot op het bot toch is het een meest basale instellingen van de kerk van de Reformatie, die eenheid ook in belijdenis.

In zo'n geval gaat het om geloof in Hem... kinderen zijn door gelovige ouders geheiligd, niet door vrijgemaakte, hervormde of wat voor ouders dan ook. Christus staat boven de kerkverbanden
Dat klopt, alleen zijn gelovigen lid van kerkverbanden en hebben daar hun plaats, niet elders. Dat kan, maar dan heb je een visie op het instituut kerk die pas na aanpassing van je eigenlijk belijdenisgeschriften 'kan'...

Bij de doopvraag wordt gevraagd om te belijden dat de leer die in de Apostolische Geloofsbelijdenis is samengevat de ware en volkomen leer van de verlossing is. Als iemand de Apostolische Geloofsbelijdenis onderschrijft lijkt me dat dan ook voldoende.
Dat is het dus niet volgens de belijdenis van de kerk van de Reformatie (om het stomme feit dat de Apostolische Geloofsbelijdenis ook wordt onderschreven door de Katholieke Kerk en die mensen werden NO WAY toegelaten aan het avondmaal tenzij ze lid waren van de Gereformeerde Kerk).. Het is dus meer, er staat namelijk ook 'de leer alhier geleerd de volkomen leer der zaligheid is'.. En ik weet dat jij weet dat de leer van de GKv meer omvat dan alleen de Apostolische Geloofsbelijdenis, maar ook een bepaalde interpretatie, een bepaalde stromingen in het christendom met denkbeelden en nog drie andere belijdenisgeschriften met hun visies daarop.

Hananja heeft mij ook wel gevraagd om deel te nemen aan het Avondmaal in de GKv, dat mag als ik op drie vragen antwoord geef over zo globaal, geloof/leer en leven. Echter kan ik geen volmondig ja zeggen op het 'de leer alhier geleerd de volkomen leer der zaligheid etc'. Ik ben lid van de Gereformeerde Gemeenten en zolang ik daar lid ben zal ik ook niet aangaan in de GKv. Dat kan alleen wanneer je in de kern.. eenheid van leer, geloof en leven een bent.

Hoe dan ook, ik vind het volkomen logisch dat zoiets niet zomaar kan.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 dec 2007 13:03

Een kerk is onlosmakelijk verbonden aan gemeenschap, samenzijn ook een sociaal aspect. Daarnaast (nog belangrijker) de gemeenschap in geloof en leer. En onze gezindte is versplinterd tot op het bot toch is het een meest basale instellingen van de kerk van de Reformatie, die eenheid ook in belijdenis.

Niet echt mee eens. Allereerst zou dat betekenen dat landelijke kerkverbanden ook niks voorstellen want die verbondenheid ervaar je slechts in je eigen gemeente. Ik voel net zo goed een band met christenen in andere plaatselijke kerken en andere kerkverbanden. Christus bindt ons samen. Natuurlijk is dat anders dan je plaatselijke gemeente waar je een heel andere band mee hebt.

Gemeenschap in geloof en leer is betrekkelijk. Hoe belangrijk zijn onderlinge verschillen? Dat ligt aan waar die verschillen in zitten..... maar daarbij mogen we nooit de overeenkomsten vergeten. Wat is zaligmakend? Niet de leer maar Christus. Als iemand dan Hem belijdt en de apostolische geloofsbelijdenis onderscheid, welke verschillen zijn er dan zo belangrijk? Mag dat een reden zijn dat het geloof in Hem niet door hem bij de doop beleden mag worden? Of zien we hem op basis van die verschilletjes in de leer opeens als minderwaardig christen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 dec 2007 14:54

Marnix schreef:Gemeenschap in geloof en leer is betrekkelijk. Hoe belangrijk zijn onderlinge verschillen? Dat ligt aan waar die verschillen in zitten..... maar daarbij mogen we nooit de overeenkomsten vergeten. Wat is zaligmakend? Niet de leer maar Christus. Als iemand dan Hem belijdt en de apostolische geloofsbelijdenis onderscheid, welke verschillen zijn er dan zo belangrijk? Mag dat een reden zijn dat het geloof in Hem niet door hem bij de doop beleden mag worden? Of zien we hem op basis van die verschilletjes in de leer opeens als minderwaardig christen?

Ik zou het niet duidelijker hebben kunnen formuleren. Ik ben het er helemaal mee eens.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 dec 2007 15:04

Als iemand dan Hem belijdt en de apostolische geloofsbelijdenis onderscheid, welke verschillen zijn er dan zo belangrijk? Mag dat een reden zijn dat het geloof in Hem niet door hem bij de doop beleden mag worden? Of zien we hem op basis van die verschilletjes in de leer opeens als minderwaardig christen?
Waarom zijn Luther, Calvijn en Zwingli ooit uit de katholieke kerk gestapt/gezet? Om de zogenaamde 'verschilletjes in leer' die wel passen binnen de Apostolische Geloofsbelijdenis maar linea recta tegenover de Bijbel stonden. Uiteraard is het een goede zaak om te kijken naar de overeenkomsten in overtuigingen en Belijdenis, de leer van de rechtvaardigmaking waar de Katholieke Kerk, de Lutherse Kerk en de Methodisten nu een overeenkomst waarin ze zeggen dat ze het op dat punt eens zijn..

Alleen wil dat zeggen dat ze bij elkaar de eucharistie kunnen vieren? Of het avondmaal? Dat je als katholiek gedoopt kunt worden in de Lutherse kerk en vice versa? Nee. De GKv heeft de NGK en de CGK als zusterkerkverbanden, naar mijn weten staat het avondmaal voor hen ook open, omdat er kerkelijke en leerstellige eenheid is. Op slechts een aantal punten na. Ik vind het nogal relativerend om zo om te springen met de Heilige Sacramenten. Dat gaat dan nog alleen maar over interkerkelijk of intergereformeerde oecemene..

Wanneer het gaat over buitenkerkelijken, anderskerkelijken of andersgelovigen hebben wij gewoon de belijdenisgeschriften en kerkorders te volgen. Dat kan verschillen per kerkverband. Het heeft niets te maken met minder waardige gelovigen, alleen alles met kerkzijn, belijdenis, kerkorde en leer te maken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 dec 2007 15:54

Raido schreef:
Als iemand dan Hem belijdt en de apostolische geloofsbelijdenis onderscheid, welke verschillen zijn er dan zo belangrijk? Mag dat een reden zijn dat het geloof in Hem niet door hem bij de doop beleden mag worden? Of zien we hem op basis van die verschilletjes in de leer opeens als minderwaardig christen?
Waarom zijn Luther, Calvijn en Zwingli ooit uit de katholieke kerk gestapt/gezet? Om de zogenaamde 'verschilletjes in leer' die wel passen binnen de Apostolische Geloofsbelijdenis maar linea recta tegenover de Bijbel stonden. Uiteraard is het een goede zaak om te kijken naar de overeenkomsten in overtuigingen en Belijdenis, de leer van de rechtvaardigmaking waar de Katholieke Kerk, de Lutherse Kerk en de Methodisten nu een overeenkomst waarin ze zeggen dat ze het op dat punt eens zijn..

Alleen wil dat zeggen dat ze bij elkaar de eucharistie kunnen vieren? Of het avondmaal? Dat je als katholiek gedoopt kunt worden in de Lutherse kerk en vice versa? Nee. De GKv heeft de NGK en de CGK als zusterkerkverbanden, naar mijn weten staat het avondmaal voor hen ook open, omdat er kerkelijke en leerstellige eenheid is. Op slechts een aantal punten na. Ik vind het nogal relativerend om zo om te springen met de Heilige Sacramenten. Dat gaat dan nog alleen maar over interkerkelijk of intergereformeerde oecemene..

Wanneer het gaat over buitenkerkelijken, anderskerkelijken of andersgelovigen hebben wij gewoon de belijdenisgeschriften en kerkorders te volgen. Dat kan verschillen per kerkverband. Het heeft niets te maken met minder waardige gelovigen, alleen alles met kerkzijn, belijdenis, kerkorde en leer te maken.

Dude.... er zijn natuurlijk wel gradaties in verschillen. In de Roomse Kerk draaide het niet meer om Jezus Christus en Gods genade door Hem maar om macht, geld... wat werd misbruikt om de mensen te laten betalen voor de kerk... En het evangelie klonk niet in de taal van de tijd, werd de gelovigen gewoon onthouden. Als Luther tegen de aflaten ingaat en in eigen taal gaat preken en schrijven wordt hij tegengewerkt. Luther heeft nog lang geprobeerd de RK te veranderen en werd uiteindelijk in de ban gedaan. Hij stapte er niet eens zelf uit.

Wat die heilige sacramenten betreft, ik vind het onheilig om op basis van menselijke kerkverbandjes het offer van Christus voor bepaalde groepen te gaan beperken. Want je bent wel anders kerk maar wel allen gered door dat offer van Christus en daar gaat het bij het avondmaal en ook de doop om! Niet om wat je precies gelooft verder.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 dec 2007 20:20

Dude.... er zijn natuurlijk wel gradaties in verschillen. In de Roomse Kerk draaide het niet meer om Jezus Christus en Gods genade door Hem maar om macht, geld... wat werd misbruikt om de mensen te laten betalen voor de kerk...
Ah! Dat verklaard al meer, alleen sluit jij met de 'openstelling van de heilige sacramenten voor alles wat gelovig is' in dat er mensen van diezelfde Rooms-Katholieke kerk aan dat avondmaal kunnen gaan, van mijn part dus ook bischoppen of diakenen uit de Rooms-Katholieke kerk. Hetzelfde gaat op voor welk kerkverband dan ook ter wereld. Daarnaast; onze voorouders of kerkelijke stamoudsten vonden het blijkbaar van dusdanig belang om uit elkaar te gaan. Wij gereformeerden zitten veel dichter op elkaar, alleen die gradities waren blijkbaar genoeg om niet als eenheid of gemeenschap samen verder te gaan. Ik juich alle samenwerking absoluut toe, alleen wil dat niet zeggen dat wanneer je nog niet kerkelijk één bent (of d.m.v. zusterkerken of whatever) zonder lidmaatschap deel kunt nemen aan de sacramenten.

Natuurlijk dude, weet ik ook wel dat de verschillen voor jou en mij wat lichter zijn. Wij relativeren veel van die dingen omdat het niet zo aan het hart ligt. Het geen K. Schilder blijkbaar aan het hart dat de GKN de 'geldigheid van het verbond/de doop' in twijfel trokken, dat raakte Christus namelijk (volgens Schilder). Kersten en Kuyper hadden zo ook hun dingen, De GG versus de CGK, GGiN, OGG alles wordt terug gevoerd op de centrale positie van God en Christus.

En het evangelie klonk niet in de taal van de tijd, werd de gelovigen gewoon onthouden.
Jep, en volgens Kersten was Kuyper en zijn volgelingen een neogereformeerde zielenbedrieger. Volgens Mallan is de GG een bolwerk van wereldgelijkvormigheid, in GG terminologie is de CGK een kerk waar je wat toe kunt doen aan je eigen zaligheid en vanuit GKv visie is er van alles aan te merken op de GG of de voormalige GKN. Kijk, op kerkelijk niveau, qua overtuigingen onder de jongeren van die kerkverbanden helemaal de Refowebbende gezindte valt dat allemaal behoorlijk dicht bij elkaar.

Luther heeft nog lang geprobeerd de RK te veranderen en werd uiteindelijk in de ban gedaan. Hij stapte er niet eens zelf uit.
Klopt, net als Ds. de Cock uit de kerk werd gezet etcetra. Leuk en aardig, kerkrechtelijk juist omdat het een plicht tot afscheiding schijnt te zijn als de kerk niet meer de volkomen ware leer der zaligheid leert. Via de GKN is b.v. de GKv onstaan uit de NHK, van die twee kerken is dus impliciet of expliciet gezegt dat ze niet de volkomen, ware leer meer hebben. Mag een persoon van dat kerkverband dan zomaar deel nemen aan de sacramenten in dat andere kerkverband?

Ik vind het onheilig om op basis van menselijke kerkverbandjes het offer van Christus voor bepaalde groepen te gaan beperken.
Het offer is niet vastgebonden aan een sacrament zeg. De doop noch het avondmaal niet. Daarbij kan die persoon in kwestie rustig in zijn eigen gemeente aan het avondmaal gaan. Dat is dan maar belachelijk en stom, maar het is onze kerkorde (nou ja, was ooit). Ik vind het niet meer dan logisch, uiteraard mag jij daar heel erg anders over denken.

Want je bent wel anders kerk maar wel allen gered door dat offer van Christus en daar gaat het bij het avondmaal en ook de doop om! Niet om wat je precies gelooft verder.
Ja ach, wat maakt het ook allemaal uit. :?

habibi
Mineur
Mineur

Berichtdoor habibi » 03 jan 2008 22:33

Raido schreef:Ja, ik vind dat logisch om de stomme reden dat de persoon uit die (koptische ?) kerk geen lid is van de gemeente en zodoende kan hij ook niet het ja woord geven op de doop van het kind :)

raido

heb je altijd als een ruimdenkend mens gehoord, maar met deze opmerking heb je mij pijn gedaan. :(

Stel je zelf eens voor dat je in een ander land woont. Je beheerst de normale gangbare taal van het land maar in de prediking in de kerk worden er toch andere woorden gebruikt die men niet dagelijks gebruikt(zoals hier in nederland het dogmatische wat ik ermee bedoel), waardoor je vaak de prediking niet helemaal begrijpt wat er exact bedoeld word.
Zou jij dan belijdenis van het geloof doen?

Ik neem aan dat je zelf al belijdenis heb gedaan. Ik denk dat je dat met je hart heb gedaan en ook goed overwogen heb of het kerkverband waar je dit hebt gedaan ook aansluit bij je gedachtegoed over het geloof en je daar voor 90% achter kunt staan.
Maar wat als je dus naar het buitenland gaat en je in dit soort situatie terechtkomt? Sluit jij je dan bij een kerk ook al begrijp je niet alles wat er gezegd word?

Inderdaad mijn man is koptisch in naam. Hij gaat zelf al 2 jr. niet meer naar de koptische kerk toe alleen met mij mee naar de pkn. Maar mag je dan een ouder van het kind afsluiten om zijn ja woord te zeggen bij de bediening van de doop? Je bent toch samen ouders van het kind en je voedt toch samen met elkaar het kind op in het geloof? Mag je hem dwingen om belijdenis te doen terwijl je dit met je hele hart moet doen? Ook komt er bij dat men openbare geloofsbelijdenis niet in de koptische kerk kent. En hij dit nog niet kan en aan toe is? Waar staat in de Bijbel geschreven dat je belijdenis moet doen? Waar vraagt God ons dat dat wij belijdenis voor in de kerk doen? Zijn dit niet regels gemaakt door de mensen zelf? Lees het formulier voor de openbare geloofsbelijdenis eens na! Kun je daar uit iets vinden waar in de Bijbel verwezen word dat je als christen je belijdenis moet doen? Hebben wij dan als mensen het recht om een ouder die zijn kind graag ten doop wil houden en aan God wilt vragen en belijden dat hij het kind zoveel als het hem in zijn vermogen ligt te doen en te laten onderwijzen en opvoeden bij het opgroeien in het christelijk geloof. Antwoorden en belijden wij dan niet als ouders al in de vragen die gesteld worden?

De eerste dat wij belijden dat onze kinderen, hoewel ze in zonden ontvangen en geboren zijn en daarom aan allerlei ellende zelfs aan de verdoemenis onderworpen zijn, toch in Christus geheiligd zijn en daarom als leden van Zijn gemeente ( Hier word dus uitdrukkelijk niet mee bedoeld qua kerkverband! )behoren gedoopt te zijn.
Ten tweede dat wij belijden dat de leer die in het Oude en Nieuw Testament en in de artikelen van het christelijk geloof vervat is, en in de christelijke kerk alhier geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de zaligheid is. En als laatste dat wij beloven en voor onze rekening ons kind waar wij de ouders van zijn bij het opgroeien in deze leer naar ons vermogen te onderwijzen en te laten onderwijzen.

Onze dominee heeft het formulier van de doop aan hubby helemaal uitgelegd woord voor woord wat er mee bedoeld werd voordat wij ons eerste kind ten doop hielden. Ook de prediking heeft de dominee speciaal aangepast zodat hubby het kon begrijpen de hele dienst. Voor het eerst heeft hubby niets hoeven vragen aan mij wat de dominee nou allemaal bedoelde. Weet je hoe dat voelde voor ons als echtelieden? En vooral als je thuis komt met de kleine en deze zelf de handjes samenvouwt wanneer je haar vast hebt nadat ze ten doop gebracht is? (ze is nu bijna 1 jr. maar nog altijd doet ze zelf haar handjes vouwen ook als ze gaat slapen en je vraagt haar om de handjes te vouwen doet ze dit)

Ik zal je een voorbeeld geven hoe het is om over het geloof te praten met mensen die uit het zwaardere gereformeerde leer komen. Dit komt voort uit het gesprek wat ik met mijn vader en moeder had. Er waren een aantal wrijvingen tussen ons en dat hebben we uitgepraat. Maar ook voor hen is het vaak moeilijk om het te begrijpen.
Bij hun was het omdat mijn oma in juli is overleden en er toen gezegd was tegen mijn ouders dat wij tijdens de rouwdienst niet stil zaten en continu zaten te kletsen. Vergeef me mijn woorden maar als er een dominee is die in oud ned. taal en dan van het zware geloof praat dan snapt hubby er geen ene biet van. Maar hubby is hubby niet dat hij alles wil weten wat er precies gezegd word of als er een woord word gezegd wat hij niet snapt en niet in de normale ned. taal voorkomt en gebruikt word in de dagelijkse gang, dat hij vraagt aan mij wat het betekent. Dus ik leg dat uit tegen mijn vader, die geeft aan dat we dat later naar de dienst hadden moeten doen. zeg tegen hem dan weet hij de woorden niet meer en dan kan ik het niet meer uitleggen. En heb liever dat hij er naar vraagt dan dat hij maar net doet alsof en stommetje speelt. Dit was voor hem ook de eerste keer dat hij een nl. begrafenis zo dichtbij meemaak als familie zijnde en dan ook nog van de zwaar gereformeerde leer. (hubby was ff ondertussen naar restaurant toe gelopen omdat er klanten waren) komt hij terug en hoorde dat en zegt precies hetzelfde tegen mijn vader. ja zegt mijn vader maar dat kun je toch wel onthouden. Nee dat kan ik niet omdat je ze normaal niet gebruikt. Dat is ook zo in de nl kerk waar we nu naar toe gaan en iedereen weet dat ik het gelijk vraag aan habibi. Dat vinden ze niet erg. Toen komt mijn moeder op het dopen van onze dochter uit en zegt dat het zegeningen zijn van God. Vraagt hubby wat betekent dat? Waar komt dat woord vandaan Mijn moeder probeert het op haar manier volgens de Bijbel uit te leggen en hubby snapt er geen jota van. Toen begon mijn vader te lachen want hij begreep het nu opeens allemaal hoe of wat ik bedoelde met hubby. Ja ga maar uitleggen aan een buitenlander wat zegeningen zijn in het nederlands Mijn moeder stond echt met een mond vol tanden dat ie het niet begreep. (ja vind je het gek als je het vanuit de Bijbel in het nl. gaat uitleggen). Moest zelf ff nadenken. Maar kwam er op door te zeggen als abouna van de koptische kerk met je bid en vraagt aan God of hij je wil helpen met de zaak goed op te bouwen dan vraagt hij dus of God de zaak wil zegenen. En als het goed gaat met de zaak dan zeg je dus dat zijn zegeningen van God. Toen begreep mijn hubby het.

Wij denken door het dogmatische waarin wij opgroeiden dat het normaal is. Wij begrijpen zelf vaak wat er bedoeld word of denken dat we het weten maar voor een buitenstaander is dat niet. Ga dat maar eens uitleggen aan iemand die in deze taal niet opgevoed is, ga dit dus maar vertalen in normale nederlandse taal die men gebruikt en zo dat je het goed omschrijft wat er met dat woord bedoeld word. Dan is het net als een klein kind dat je uitlegt wat de dominee bedoelde allemaal in de kerk. Waar de dominee over sprak. Ook kom je zelf tot verrassingen te staan en ga je zelf dieper nadenken over het geloof. Je word letterlijk stilgezet over wat je precies gelooft en wat er precies bedoelt word in de prediking.

Denk daar eens over na Raido. Ik moest het eerst zelf even laten bezinken jouw woorden vooral over je logische stomme reden. Onderbouw het dan vanuit de Bijbel. Ik vind het kortzichtig van je om zo'n reaktie te geven en vooral van jou had ik het eerlijk gezegd niet verwacht. Denk eerst na en verplaatst je eerst eens in een persoon voordat je een reaktie geeft.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2008 08:37

Radio schreef:h! Dat verklaard al meer, alleen sluit jij met de 'openstelling van de heilige sacramenten voor alles wat gelovig is' in dat er mensen van diezelfde Rooms-Katholieke kerk aan dat avondmaal kunnen gaan, van mijn part dus ook bischoppen of diakenen uit de Rooms-Katholieke kerk. Hetzelfde gaat op voor welk kerkverband dan ook ter wereld. Daarnaast; onze voorouders of kerkelijke stamoudsten vonden het blijkbaar van dusdanig belang om uit elkaar te gaan. Wij gereformeerden zitten veel dichter op elkaar, alleen die gradities waren blijkbaar genoeg om niet als eenheid of gemeenschap samen verder te gaan. Ik juich alle samenwerking absoluut toe, alleen wil dat niet zeggen dat wanneer je nog niet kerkelijk één bent (of d.m.v. zusterkerken of whatever) zonder lidmaatschap deel kunt nemen aan de sacramenten.

Ik ben geen voorstander van een onbeperkt open avondmaal maar wel van een opener avondmaal dan er nu is. Als iemand het avondmaal mee wil vieren lijkt een vraag me voldoende: Geloof je dat Jezus Christus Gods Zoon en jou verlosser is? Als iemand daar "ja" op antwoordt belijdt hij zijn geloof en mag hij wat mij betreft aangaan, ongeacht of hij rooms, pinkster of wat dan ook is. De verdere verantwoordelijkheid ligt volgens de Bijbel dan ook bij die persoon. Het avondmaal is geen symbool van eenheid als kerkverband en ook niet van eenheid als plaatselijke kerk (waarom zou ik dan in een andere vrijgemaakte gemeente aan het avondmaal aangaan als dat gehouden wordt) maar het symbool van eenheid in Christus omdat het gaat om het gedenken van dat wat je samen bindt: Zijn offer. Als er dan een oprecht christen die zich door Hem verlost weet, bij je in de kerk komt en die Verlossing wil gedenken, waarvoor het Avondmaal ingesteld is, waarom zouden we hem dan weigeren op basis van het lidmaatschap van een kerkverband?

Natuurlijk dude, weet ik ook wel dat de verschillen voor jou en mij wat lichter zijn. Wij relativeren veel van die dingen omdat het niet zo aan het hart ligt. Het geen K. Schilder blijkbaar aan het hart dat de GKN de 'geldigheid van het verbond/de doop' in twijfel trokken, dat raakte Christus namelijk (volgens Schilder). Kersten en Kuyper hadden zo ook hun dingen, De GG versus de CGK, GGiN, OGG alles wordt terug gevoerd op de centrale positie van God en Christus.

Tja, en dat is een jammere zaak. De versplintering van het christendom in Nederland is ook het gevolg daarvan. Je had een leerverschil dus die anderen waren mindere gelovigen die de Bijbel maar een beetje verdraaiden. Ook al kwamen hun standpunten soms wel voort uit een heel serieus omgaan met de Bijbel. Wie er dan gelijk heeft is een goede vraag, maar het wil nog neit zeggen dat wie er geen gelijk heeft minder christelijk is, hij heeft allicht hooguit minder inzicht. :) Gelukkig zie ik op sommige vlakken wel een omgekeerde tendens ontstaan waar de GKv bijvoorbeeld vroeger zichzelf een superieure positie toeschreef, zich als enige ware kerk bestempelde en de GKv en NGK scheurden zoekt met nu meer samenwerking en eenheid met kerken en ontstaat er wat meer begrip voor christenen uit andere kerkverbanden.... en ik heb het idee dat dat in meer kerken zo is.

Jep, en volgens Kersten was Kuyper en zijn volgelingen een neogereformeerde zielenbedrieger. Volgens Mallan is de GG een bolwerk van wereldgelijkvormigheid, in GG terminologie is de CGK een kerk waar je wat toe kunt doen aan je eigen zaligheid en vanuit GKv visie is er van alles aan te merken op de GG of de voormalige GKN. Kijk, op kerkelijk niveau, qua overtuigingen onder de jongeren van die kerkverbanden helemaal de Refowebbende gezindte valt dat allemaal behoorlijk dicht bij elkaar.

Tja, je mag ook wel dingen aan te merken hebben, kritisch zijn. Dat is goed. Ik heb ook wel kritiekpuntjes richting de GG en jij ook wel richting de GKv en dat is alleen maar leerzaam. Perfecte kerken bestaan. Maar je medechristenen als nep-christenen beoordelen is een ander verhaal. Zolang we echter elkaar als minderwaardige chistenen bestempelen zoals sommigen, die graag hun eigen kerkverband promoten ten koste van anderen, zijn we op de verkeerde weg. Als er zo gehandeld wordt is het ook logisch dat je iemand weigert aan het avondmaal, het is een minderwaardig christen die naar een kerk gaat waar men (vul een toepasselijk vooroordeel in)

Maar daat gaat het niet om. Het avondmaal is voor Gods kinderen. De vraag die je dus moet stellen is: Zijn die verschillen zodanig dat die persoon daardoor niet een kind van God is? Zo ja, dan kan hij niet aangaan want aan tafel wordt een verlossing herdacht waar hij geen deel aan heeft. Zo nee daan kan hij aangaan want ook hij is door dat lichaam en bloed gered.

Klopt, net als Ds. de Cock uit de kerk werd gezet etcetra. Leuk en aardig, kerkrechtelijk juist omdat het een plicht tot afscheiding schijnt te zijn als de kerk niet meer de volkomen ware leer der zaligheid leert. Via de GKN is b.v. de GKv onstaan uit de NHK, van die twee kerken is dus impliciet of expliciet gezegt dat ze niet de volkomen, ware leer meer hebben. Mag een persoon van dat kerkverband dan zomaar deel nemen aan de sacramenten in dat andere kerkverband?

Zie mijn hele betoog hier boven. Het avondmaal is geen maaltijd voor mensen die de ware leer hebben. De ware leer is niet voor je gestorven en verlost je niet dus het is irrelevant. Een GKN'er of NHK'er die zich door Hem verlost weet mag dus aangaan.

Het offer is niet vastgebonden aan een sacrament zeg. De doop noch het avondmaal niet. Daarbij kan die persoon in kwestie rustig in zijn eigen gemeente aan het avondmaal gaan. Dat is dan maar belachelijk en stom, maar het is onze kerkorde (nou ja, was ooit). Ik vind het niet meer dan logisch, uiteraard mag jij daar heel erg anders over denken.

Ik denk daar dus anders over. Op deze manier wordt de eenheid nog verder geblokkeerd. Iemand uit een ander kerkverband die zich door Hem verlost weet is op een keer bij mij in de kerk. Hij herkent de overeenkomsten en voelt zich verbonden met de mensen die niet tot zijn kerkverband horen. Het avondmaal wordt gevierd en hij wil graag samen met zijn medechristenen de verlossing door Christus dood gedenken. De reactie: Leuk hoor, maar dat doe je maar lekker in je eigen kerk, dit avondmaal is alleen voor vrijgemaakten, als je het hier wil vieren moet je maar vrijgemaakt worden. Of een vriendin gelooft oprecht en komt daar in alles voor uit. Maar ja, haar ouders waren lid van een andere kerk en zij dus ook. Ze mogen niet samen aan het avondmaal want ja, je zit in een ander kerkverband... Moet je maar wachten tot ze zich bij ons kerkverband aansluit.... of een vriendin uit je eigen kerk zoeken.

Ik vind er niks logisch aan, vanuit christocentrische benadering... maar het pas logisch als iedereen zijn eigen kerkverbanden centraal stelt.

Ja ach, wat maakt het ook allemaal uit

Ik zeg niet dat het niets uitmaakt. Maar met iemand die bijvoorbeeld de volwassendoop leert voel ik me nog steeds verbonden in Christus. Hij staat boven de kerkverbanden en ook boven de verschillen. Hij zal niet op de jongste dag zeggen: Tja, je was lid van een evangelische kerk en niet van een gereformeerde, dus je wordt veroordeeld. Hij zal niet kijken of je kerkverband nou een een, twee of drieverbondenleer had. Met iedereen die die fantastische eeuwige toekomst met Hem tegemoet gaat gedenk ik ook graag waar die weg voor ons geopend is. Daarnaast speelt ook opvoeding stomweg mee. Als jou ouders GKV'ers waren geweest was hij het hoogstwaarschijnlijk ook geweest, als ze evangelisch waren geweest was je dat allicht gebleven. En had je misschien dingen wel anders geloofd. Moet je dan even geluk hebben dat je in het goede kerkverband geboren wordt ;)

bertvb
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Overdopen goed of fout?

Berichtdoor bertvb » 05 jun 2008 00:35

Ik heb heel veel moeite met de titel van dit onderwerp.

Ik zelf ben op mijn 26e christen geworden. D.t.g. ben ik de Bijbel gaan lezen en kwam op een beginners bijbelkring bij YFC (Youth For Christ). Door dat persoonlijk bijbellezen begon ik veel dingen in een ander daglicht te zien, dan waar ik mee was opgegroeid. n.l. rooms katholiek.

De bijbel leert ons duidelijk, dat hen die christenen genoemd werden, allemaal mensen waren, die een persoonlijke bekering hadden ondergaan.
Tevens staat er in de bijbel, over de doop, "met christus begraven, en opgestaan in nieuwheids des levens.
"De kamerling uit morenland vroeg aan Filippus, "zie daar is water wat is ertegen, dat ik gedoopt word?"
Filippus zijde toen, indien gij van ganser harte gelooft is het geoorloofd.
Zij daalden beide af in het water en de kamerling werd door filippus gedoopt.

Hier staat dus niet, laten we eerst samen door reizen naar jouw thuisland en je ouders vragen, of ze waarlijk geloven. nee; er staat, "indien gij de kamerling van ganser harte gelooft dat Jezus de zoon van God is"

Na mijn bekering wist ik binnen een half jaar door vnl. de persoonlijke studie, dat ik de doop door onderdompeling wildde ondergaan, als bevestiging van mijn bekering c.q. wedergeboorte. Ik erkende alleen maar de doop door onderdompeling aansluitend op mijn bekering als de bijbelse doop, dus zie ik de kinderbesprenkeling niet als doop. Vanaf dat moment was er d.t.g. bij mij dusgeen sprake van overdopen of wederdopen.

Ik denk, dat hier een crusiaal probleem ligt, de aanhangers van de kinderdoop kijken vanuit hun eigen patroon c.q. denkwereld, i.p.v. de denkwereld van hen die deze doop door onderdompeling ondergaan.

Mag ik dat heel bescheiden betitelen met kortzichtigheid?

Even een voorbeeld uit de oude doos:
Ik heb in de stad groningen gewoond, en was daar vrijwilliger/medewerker in een christelijke lectuurwagen.
We stonden 2 maal per week op de markt.
We hadden kaarten boeken en prullaria's in de verkoop.
Onze klantenkring was d.t.g. heel divers.
Op een dag komt er een ouderling van een gereformeerde gezindte aan de kraam. (ik weet niet meer welke exacte richting hij lid van was te lang geleden 1982)

We krijgen een gesprek over de doop, kinderbesprenkeling versus gelovigendoop door onderdompeling. Op een zeker moment vraagt die ouderling, of ik een keer bij hem thuis op bezoek wildde komen om over het onderwerp verder door te praten. Daar had ik op zich wel oren naar, maar wat zij hij nog meer?
"Ja en ik heb er ook veel boeken over in huis"
Waarop ik hem vroeg; "zijn dat alleen boeken die de kinderbesprenkeling uitleggen c.q. verdedigen, of heeft u ook boeken die de gelovigendoop uitleggen c.q. verdedigen?"
Waarop hij antwoordde: "nee alleen maar boeken over de kinderdoop, maar die anderen heb ik niet nodig"
Toen wist ik hoe laat het was; Hij had niet of nauwelijks zich verdiept in de gelovigendoop en was m.i. ook niet van plan om zich de moeite te getroosten zich er verder in te verdiepen, hij hoopte alleen maar dat hij mij over zou kunnen halen om mij af te keren van mijn gelovigendoop standpunt.

Toen heb ik er voor bedankt, en ben niet ingegaan op zijn uitnodiging om er bij hem thuis verder over door te praten.

Dit was een duidelijk voorbeeld waarbij een van de partijen niet de moeite wildde nemen om zich te verdiepen in het standpunt c.q. bewijsvoering van de ander.

Ik ben als R. katholiek als baby besprenkeld.

Doordat ik tot de conclusie was gekomen dat de doop een bevestiging is van mijn wedergeboorte erken ik de kinderbesprenkeling niet als doop.

Conclusie het is geen wederdopen in de ogen van de gelovige die zich laat dopen door onderdompeling.

Wat de verbondsgedachte betreft;
In de Hebreeënbrief staat er iets over 2 verbonden, n.l. dat als de ene komt, de ander niet ver is van verdwijnen.
ff opzoeken;

Hebr.8:8-13
8 Want Hij berispt hen, als Hij zegt:
Zie, er komen dagen, spreekt de Here, dat Ik voor het huis Israëls en het huis Juda een nieuw verbond tot stand zal brengen,
9 niet zoals het verbond, dat Ik met hun vaderen maakte
ten dage, dat Ik hen bij de hand nam om hen uit het land Egypte te leiden, want zij hebben zich niet gehouden aan mijn verbond
en Ik heb Mij niet meer om hen bekommerd, spreekt de Here.
10 Want dit is het verbond, waarmede Ik Mij verbinden zal aan het huis Israëls na die dagen, spreekt de Here:
Ik zal mijn wetten in hun verstand leggen,
en Ik zal die in hun harten schrijven,

en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn.
11 En niet langer zullen zij een ieder zijn medeburger, en een ieder zijn broeder leren, zeggende:
Ken de Here,
want allen zullen zij Mij kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen.
12 Want Ik zal genadig zijn over hun ongerechtigheden,
en hun zonden zal Ik niet meer gedenken.
13 Als Hij spreekt van een nieuw (verbond), heeft Hij daarmede het eerste voor verouderd verklaard. En wat veroudert en verjaart, is niet ver van verdwijning.

In het OT zien we dat God meerdere verbonden sluit, met verschillende van de ons allen bekende personen.

2 daarvan wil ik er graag uit lichten.
1e: Het verbond met Abraham.
2e: Het verbond met Mozes.

Bij het verbond met Abraham heeft God de besnijdenis ingesteld.
Bij het verbond van Mozes heeft God aan Mozes getoond hoe hij er naar moest handelen en zich strikt moest houden aan de regels die hoorden bij het Aäronitische priesterschap.

In het christendom zijn deze 2 verbonden door elkaar gehusseld.
Daar is o.a. de kinderdoop uit voortgekomen.

Als de schrijver van de brief zegt in Hebr.8:13
"En wat veroudert en verjaart, is niet ver van verdwijning."
Waar heeft hij het dan over?
Dan heeft hij het over het verbond tussen God en Mozes, n.l. het Aäronitische priesterschap en de offers die daar bij horen.

Vanaf het sterven van Jezus is het verbond van Mozes verouderd. Dat laat God zelf zien, middels het scheuren van het voorhangsel.
En in vers 10 staat:
"Ik zal mijn wetten in hun verstand leggen,
en Ik zal die in hun harten schrijven,"

Weet je hoe ik dit altijd aan mensen uitleg,
"Ik leef niet meer naar een wet op 2 stenen tafelen, maar naar een wet, die door God bij mijn bekering in mijn hart is geschreven" En zie hoe Bijbels dat onderbouwd is.
Het wordt zelfs al in het OT door God voorspeld, dat Hij dit op een dag zal doen.
Dat is in vervulling gegaan bij het sterven en opstaan van Jezus. en komt tot een ware vervulling, bij ieder die Jezus aan neemt als zijn verlosser.
Zich bekeerd zoals Jezus tegen Nicodemus zegt, of anders geformuleerd; "gij lieden moet wederom geboren worden." Joh.3;1-21

Het is al laat, dus ga ik een dezer dagen er mee verder.

Wordt vervolgd. 8)

Bert
En dezen onderscheidden zich gunstig van die te Tessalonica, daar zij het woord met alle bereidwilligheid aannamen en dagelijks de Schriften nagingen, of deze dingen zo waren. Hand. 17:11

Riska

Berichtdoor Riska » 05 jun 2008 06:55

Even als eerste reactie: lange lappen tekst laten zich moeilijk lezen en ik weet van enkelen die het daarom overslaan. Als je gelezen wilt worden moet je het met wat kortere stukken tekst doen.

Ten tweede - en dat vind ik veel belangrijker: je bent hier gast op een reformatorisch forum en in de reformatorische gezindte, maar dat niet alleen, ook in veel andere kerken zoals de PKN, is de kinderdoop belangrijk.
Overdopen vind ik een vorm van disrespect voor wat je ouders ooit hebben gedaan, maar vooral voor de gedachte die erachter zit, nl. de opname in het Verbond. Jijzelf mag tot een andere gedachte komen - maar houd in de gaten dat een andere gezindte ook een beperkte visie heeft - dat kinderdoop niet juist is, dat hoeft niet speciaal te zeggen dat jouw gedachte wat dat betreft juist is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jun 2008 07:22

Riska schreef:Even als eerste reactie: lange lappen tekst laten zich moeilijk lezen en ik weet van enkelen die het daarom overslaan. Als je gelezen wilt worden moet je het met wat kortere stukken tekst doen.

Ten tweede - en dat vind ik veel belangrijker: je bent hier gast op een reformatorisch forum en in de reformatorische gezindte, maar dat niet alleen, ook in veel andere kerken zoals de PKN, is de kinderdoop belangrijk.
Overdopen vind ik een vorm van disrespect voor wat je ouders ooit hebben gedaan, maar vooral voor de gedachte die erachter zit, nl. de opname in het Verbond. Jijzelf mag tot een andere gedachte komen - maar houd in de gaten dat een andere gezindte ook een beperkte visie heeft - dat kinderdoop niet juist is, dat hoeft niet speciaal te zeggen dat jouw gedachte wat dat betreft juist is.

Misschien is dit wel wat kort door de bocht. Dat de kinderdoop in gereformeerde kringen belangrijk is klopt... De vraag is echter: Wat zegt de Bijbel. Mensen die zich laten overdopen doen dat doorgaans niet wegens disrespect richting wat hun ouders hebben gedaan ofzo, maar omdat ze op Bijbelse gronden geloven dat de doop bij wedergeboorte / de belijdenis van het geloof hoort. Voor hen is het dus God op 1 zetten en niet mensen. Of ze gelijk hebben is een ander punt, het gaat me er om dat de mentaliteit die je overdopers verwijt te hebben, vaak niet juist is.

Wat het verbond betreft denk ik dat de verschillen niet zo groot zijn. Bijna geen enkele volwassendoper zal stellen dat een kind van gelovigen niet bij Gods verbond hoort. Als een kind op jonge leeftijd overlijdt gelooft men niet dat dat kind niet bij het verbond hoorde en dus niet behouden is. Denk ook aan hun visie op kinderen aan het avondmaal... kinderen horen er gewoon bij, soms meer dan gedoopte kinderen in de gereformeerde gezindte.

Ik denk dat dit wat teveel vanuit eigen visie geconcludeerd wordt. Doop betekent: God kiest voor jou, je hoort bij Hem... dus geen kinderdoop houdt in: God kiest niet voor hen en ze horen er niet bij. En zo zit dat dus niet.

bertvb
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor bertvb » 05 jun 2008 13:14

Beste Riska

Mijn onderschrift laat al zien, dat ik niet over één dag ijs bent gegaan.

Riska schreef:Even als eerste reactie: lange lappen tekst laten zich moeilijk lezen en ik weet van enkelen die het daarom overslaan. Als je gelezen wilt worden moet je het met wat kortere stukken tekst doen.

Ik zal er meer rekening mee houden.

Riska schreef:Ten tweede - en dat vind ik veel belangrijker: je bent hier gast op een reformatorisch forum en in de reformatorische gezindte, maar dat niet alleen, ook in veel andere kerken zoals de PKN, is de kinderdoop belangrijk.

Paulus bracht het Evangelie in Tessaloniki en Berea, in T. haalde hij bakzijl als we het even zo mogen noemen, maar in Berea stonden ze open voor wat Paulus verkondigde, maar (lezen we) ook al namen ze de woorden van Paulus aan, toch gingen ze de (Bijbelse Oud Testamentische) geschriften na of Paulus wel de waarheid sprak.

In mijn betoog probeerde ik uit te leggen hoe de verbonden van Mozes en Abraham door elkaar gehusseld zijn, met o.a. de kinderdoop (leer) tot gevolg. Neem even de moeite om je in te leven in mijn beweegredenen.
Vergelijk het maar met een rechtszaak;

De advocaten van beide partijen moeten zich degelijk verdiepen in de bewijsvoering van elkaar.
Als jij als advocaat in een rechtszaak alleen maar over de bewijslast van de ander zegt, het is onwaar, zal de rechter daar geen genoegen mee nemen. Hij wilt, dat je je bewering onderbouwd.

Ken jij de onderstaande tekst?
Wie vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig;
Matt.10:37

Uitteraard staat er ook in de Bijbel, dat we onze ouders moeten eren en respecteren. Maar als het gaat om de Bijbelse leer, en we zeggen, God lief te hebben boven alles, dan volgt daar een logische conclusie uit, n.l. als ik door gedegen studie van Gods Woord tot een inzicht ben gekomen dat ik eerst een persoonlijke keuze voor Jezus moet maken en dan daarop aansluitend als zichtbaar teken naar mijn omgeving mij moet laten dopen middels onderdompeling, (het woord dopen betekend ook indompelen, anders gezegd, koppie onder) en als teken van met christus begraven worden en opstaan in nieuwheid des levens, dat ik dan Gode méér moet gehoorzamen dan mensen.

Riska schreef:Overdopen vind ik een vorm van disrespect voor wat je ouders ooit hebben gedaan, maar vooral voor de gedachte die erachter zit, nl. de opname in het Verbond.

De besnijdenis is het teken van het verbond tussen God en Abraham.
De doop in het NT is het teken van het nieuwe verbond in Christus Jezus, (wat in de plaats is gekomen van het verbond tussen God en Moses)
Echte joden die messiaans worden moeten volgens mij nog steeds hun kinderen laten besnijden. Maar dat is een heel ander onderwerp.

Baby's en jonge kinderen van gelovige ouders zijn als kinderen van hun de ouders geheiligd.

Ik moet nu de deur uit dus tot later.
m.v.g.
Bert
In Hem verbonden

p.s.
Vergeet niet, dat de protestantse kinderdoop is overgenomen van de RK Kerk en men heeft er een protestantse draai aan gegeven.

p.s.2
Ik weet dat dit een Refo forum is maar ik mag aannemen dat ook evangelischen mogen uitleggen wat, hoe en waarom ze geloven. Maar is de niet evangelische genegen, om de leer va nde evangelische grondig te onderzoeken, of wij misschien wel de waarheid aan onze kant hebben.
Vergeet niet,

A: ik ben zelf ook opgegroeid met de kinderbesprenkeling leer en heb daar enige studie van gemaakt
B: Na mijn bekering heb ik de leerstellingen rondom de gelovigedoop ook bestudeerd en d.t.g. een eerlijke conclusie gedaan met de bijkomende gevolgen.
En dezen onderscheidden zich gunstig van die te Tessalonica, daar zij het woord met alle bereidwilligheid aannamen en dagelijks de Schriften nagingen, of deze dingen zo waren. Hand. 17:11

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 05 jun 2008 16:27

bertvb schreef:Mijn onderschrift laat al zien, dat ik niet over één dag ijs bent gegaan.

Anderen zelfs niet over één nacht. :wink:
Na mijn bekering heb ik de leerstellingen rondom de gelovigedoop ook bestudeerd en d.t.g. een eerlijke conclusie gedaan met de bijkomende gevolgen.

Kun jij je voorstellen dat anderen na bestudering tot een andere conclusie kunnen komen?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

bertvb
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor bertvb » 06 jun 2008 00:05

Hoi Cathy

Cathy schreef:
bertvb schreef:Mijn onderschrift laat al zien, dat ik niet over één dag ijs bent gegaan.

Anderen zelfs niet over één nacht. :wink:

Ha ik zie wat je bedoel. :lol:

Cathy schreef:
Na mijn bekering heb ik de leerstellingen rondom de gelovigedoop ook bestudeerd en d.t.g. een eerlijke conclusie gedaan met de bijkomende gevolgen.

Kun jij je voorstellen dat anderen na bestudering tot een andere conclusie kunnen komen?

Ja natuurlijk.

Waar ik wel mee zit, dat is, welk uitgangspunt heeft of kiest iemand, als deze zo'n onderwerp als de doop gaat onderzoeken?

Toen ik tot bekering was gekomen en begon met persoonlijke bijbelstudie/lezen kwam mijn roomse achtergrond c.q. leer steeds meer op losse schroeven te staan.

In mijn studie van de bijbel, was ik vers en ik had haast geen ballast om mee te shouwen.
Wat ik wel had zinds mijn bekering;

Een ontuitputtelijke liefde gekregen voor God, voor Jezus, voor de Heilige Geest en de Bijbel. Ik liet de Bijbel zelf spreken zonder kerkleer die mij daarin in de weg stond.

Tijdens het lezen van de Bijbel bleef ik door gaan met reformeren.
D.w.z. het meer en meer aan doen van het Bijbels Evangelie, en het afleggen van roomse onbijbelse leerstellingen en gebruiken. Ik liet de Bijbel a.h.w. zelf spreken en dat had mede tot gevolg, dat ik de kinderbesprenkeling niet meer als Bijbelse doop kon beschouwen.

Ik heb er nog steeds geen spijt van en sta nog steeds achter mijn keuze in deze kwestie.

Weet je:
Ik zou zo graag zien, dat kerkgangers de stoute schoenen aan zouden trekken en Hun leer op tafel zouden leggen met daar naast de Bijbel, en God uit te nodigen, om zijn of haar kerkleer door elkaar te schudden en er uit te filteren wat niet van Hem is.

groetjes
Bert

Terug naar “Archief”