Ik heb heel veel moeite met de titel van dit onderwerp.
Ik zelf ben op mijn 26e christen geworden. D.t.g. ben ik de Bijbel gaan lezen en kwam op een beginners bijbelkring bij YFC (Youth For Christ). Door dat persoonlijk bijbellezen begon ik veel dingen in een ander daglicht te zien, dan waar ik mee was opgegroeid. n.l. rooms katholiek.
De bijbel leert ons duidelijk, dat hen die christenen genoemd werden, allemaal mensen waren, die een persoonlijke bekering hadden ondergaan.
Tevens staat er in de bijbel, over de doop, "met christus begraven, en opgestaan in nieuwheids des levens.
"De kamerling uit morenland vroeg aan Filippus, "zie daar is water wat is ertegen, dat ik gedoopt word?"
Filippus zijde toen, indien gij van ganser harte gelooft is het geoorloofd.
Zij daalden beide af in het water en de kamerling werd door filippus gedoopt.
Hier staat dus niet, laten we eerst samen door reizen naar jouw thuisland en je ouders vragen, of ze waarlijk geloven. nee; er staat, "indien gij de kamerling van ganser harte gelooft dat Jezus de zoon van God is"
Na mijn bekering wist ik binnen een half jaar door vnl. de persoonlijke studie, dat ik de doop door onderdompeling wildde ondergaan, als bevestiging van mijn bekering c.q. wedergeboorte. Ik erkende alleen maar de doop door onderdompeling aansluitend op mijn bekering als de bijbelse doop, dus zie ik de kinderbesprenkeling niet als doop. Vanaf dat moment was er d.t.g. bij mij dusgeen sprake van overdopen of wederdopen.
Ik denk, dat hier een crusiaal probleem ligt, de aanhangers van de kinderdoop kijken vanuit hun eigen patroon c.q. denkwereld, i.p.v. de denkwereld van hen die deze doop door onderdompeling ondergaan.
Mag ik dat heel bescheiden betitelen met kortzichtigheid?
Even een voorbeeld uit de oude doos:
Ik heb in de stad groningen gewoond, en was daar vrijwilliger/medewerker in een christelijke lectuurwagen.
We stonden 2 maal per week op de markt.
We hadden kaarten boeken en prullaria's in de verkoop.
Onze klantenkring was d.t.g. heel divers.
Op een dag komt er een ouderling van een gereformeerde gezindte aan de kraam. (ik weet niet meer welke exacte richting hij lid van was te lang geleden 1982)
We krijgen een gesprek over de doop, kinderbesprenkeling versus gelovigendoop door onderdompeling. Op een zeker moment vraagt die ouderling, of ik een keer bij hem thuis op bezoek wildde komen om over het onderwerp verder door te praten. Daar had ik op zich wel oren naar, maar wat zij hij nog meer?
"Ja en ik heb er ook veel boeken over in huis"
Waarop ik hem vroeg; "zijn dat alleen boeken die de kinderbesprenkeling uitleggen c.q. verdedigen, of heeft u ook boeken die de gelovigendoop uitleggen c.q. verdedigen?"
Waarop hij antwoordde: "nee alleen maar boeken over de kinderdoop, maar die anderen heb ik niet nodig"
Toen wist ik hoe laat het was; Hij had niet of nauwelijks zich verdiept in de gelovigendoop en was m.i. ook niet van plan om zich de moeite te getroosten zich er verder in te verdiepen, hij hoopte alleen maar dat hij mij over zou kunnen halen om mij af te keren van mijn gelovigendoop standpunt.
Toen heb ik er voor bedankt, en ben niet ingegaan op zijn uitnodiging om er bij hem thuis verder over door te praten.
Dit was een duidelijk voorbeeld waarbij een van de partijen niet de moeite wildde nemen om zich te verdiepen in het standpunt c.q. bewijsvoering van de ander.
Ik ben als R. katholiek als baby besprenkeld.
Doordat ik tot de conclusie was gekomen dat de doop een bevestiging is van mijn wedergeboorte erken ik de kinderbesprenkeling niet als doop.
Conclusie het is geen wederdopen in de ogen van de gelovige die zich laat dopen door onderdompeling.
Wat de verbondsgedachte betreft;
In de Hebreeënbrief staat er iets over 2 verbonden, n.l. dat als de ene komt, de ander niet ver is van verdwijnen.
ff opzoeken;
Hebr.8:8-13
8 Want Hij berispt hen, als Hij zegt:
Zie, er komen dagen, spreekt de Here, dat Ik voor het huis Israëls en het huis Juda een
nieuw verbond tot stand zal brengen,
9 niet zoals het
verbond, dat Ik met hun vaderen maakte
ten dage, dat Ik hen bij de hand nam om hen uit het land Egypte te leiden, want zij hebben zich niet gehouden aan mijn verbond
en Ik heb Mij niet meer om hen bekommerd, spreekt de Here.
10 Want dit is het
verbond, waarmede Ik Mij verbinden zal aan het huis Israëls na die dagen, spreekt de Here:
Ik zal mijn wetten in hun verstand leggen,
en Ik zal die in hun harten schrijven,
en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn.
11 En niet langer zullen zij een ieder zijn medeburger, en een ieder zijn broeder leren, zeggende:
Ken de Here,
want allen zullen zij Mij kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen.
12 Want Ik zal genadig zijn over hun ongerechtigheden,
en hun zonden zal Ik niet meer gedenken.
13 Als Hij spreekt van een nieuw (verbond), heeft Hij daarmede het eerste voor verouderd verklaard. En wat veroudert en verjaart, is niet ver van verdwijning.
In het OT zien we dat God meerdere verbonden sluit, met verschillende van de ons allen bekende personen.
2 daarvan wil ik er graag uit lichten.
1e: Het verbond met Abraham.
2e: Het verbond met Mozes.
Bij het verbond met Abraham heeft God de besnijdenis ingesteld.
Bij het verbond van Mozes heeft God aan Mozes getoond hoe hij er naar moest handelen en zich strikt moest houden aan de regels die hoorden bij het Aäronitische priesterschap.
In het christendom zijn deze 2 verbonden door elkaar gehusseld.
Daar is o.a. de kinderdoop uit voortgekomen.
Als de schrijver van de brief zegt in Hebr.8:13
"En wat veroudert en verjaart, is niet ver van verdwijning."
Waar heeft hij het dan over?
Dan heeft hij het over het verbond tussen God en Mozes, n.l. het Aäronitische priesterschap en de offers die daar bij horen.
Vanaf het sterven van Jezus is het verbond van Mozes verouderd. Dat laat God zelf zien, middels het scheuren van het voorhangsel.
En in vers 10 staat:
"Ik zal mijn wetten in hun verstand leggen,
en Ik zal die in hun harten schrijven,"
Weet je hoe ik dit altijd aan mensen uitleg,
"Ik leef niet meer naar een wet op 2 stenen tafelen, maar naar een wet, die door God bij mijn bekering in mijn hart is geschreven" En zie hoe Bijbels dat onderbouwd is.
Het wordt zelfs al in het OT door God voorspeld, dat Hij dit op een dag zal doen.
Dat is in vervulling gegaan bij het sterven en opstaan van Jezus. en komt tot een ware vervulling, bij ieder die Jezus aan neemt als zijn verlosser.
Zich bekeerd zoals Jezus tegen Nicodemus zegt, of anders geformuleerd; "gij lieden moet wederom geboren worden." Joh.3;1-21
Het is al laat, dus ga ik een dezer dagen er mee verder.
Wordt vervolgd.
Bert
En dezen onderscheidden zich gunstig van die te Tessalonica, daar zij het woord met alle bereidwilligheid aannamen en dagelijks de Schriften nagingen, of deze dingen zo waren. Hand. 17:11