ger.gem niet goed, wat wel volgens jullie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 04 jun 2008 10:32

hananja schreef:Ik was niet afgelopen weekend maar het weekend daarvoor nog 's middags bij jullie in de kerk. Weet jij toevallig welke dominee of kandidaat er toen preekte?

Kandidaat AAF. v/d Weg. Hij helpt bij ons in het pastoraat.
He, als jij en of Raido er zijn, waar zitten jullie dan? Wat ik zie weleens een stel wat beetje op jullie lijkt.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

hananja
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor hananja » 04 jun 2008 10:37

We zijn er heeeel zelden samen. Hij mag namelijk niet bij mij logeren in het weekend (mag niet van mn hospita omdat zn ouders het waarschijnlijk niet goed vinden), en we reizen ook niet op zondag. Een enkele keer zijn we er wel op bijv biddag en dankdag. Als ik er in mn eentje ben zit ik meestal heel erg achteraan, vlak bij de deur. Ik zal volgende keer ook eens opletten of ik je zie.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 04 jun 2008 10:39

hananja schreef:We zijn er heeeel zelden samen. Hij mag namelijk niet bij mij logeren in het weekend (mag niet van mn hospita omdat zn ouders het waarschijnlijk niet goed vinden), en we reizen ook niet op zondag. Een enkele keer zijn we er wel op bijv biddag en dankdag. Als ik er in mn eentje ben zit ik meestal heel erg achteraan, vlak bij de deur. Ik zal volgende keer ook eens opletten of ik je zie.

Ok, ik zit meestal aan de rechterkant (rechts van het looppad van de dominee zeg maar) en dan ook beetje achterin.
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 04 jun 2008 10:57

hananja schreef:We zijn er heeeel zelden samen. Hij mag namelijk niet bij mij logeren in het weekend (mag niet van mn hospita omdat zn ouders het waarschijnlijk niet goed vinden), en we reizen ook niet op zondag. Een enkele keer zijn we er wel op bijv biddag en dankdag. Als ik er in mn eentje ben zit ik meestal heel erg achteraan, vlak bij de deur. Ik zal volgende keer ook eens opletten of ik je zie.

Is naar de kerk gaan ook reizen in jouw beleving? Ik zie dit meer als een noodzakelijke verplaatsing.
Reizen heeft mijn inziens meer te maken met ontspanning/amusement.
Als je als passagier meereist werk je niet. Dus dat moet dan weer wel kunnen.
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 04 jun 2008 11:01

Ik denk dat Hananja bedoelt dat Raido in het weekend niet bij haar blijft logeren en dus niet in Soest is. Hij zou dan dus een wat langere reis moeten maken om daar naar de kerk te gaan op zondag en dat is misschien weer wat anders dan even naar de kerk fietsen.
Er zit verschil tussen reizen en reizen wat dat betreft.

(Overigens heb ik niets tegen reizen op zondag, maar dat staat hier verder buiten)
pobody's nerfect

hananja
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor hananja » 04 jun 2008 11:10

Het is vooral dat HJ vaak het weekend in Rijssen is. Als hij een weekend hier naar de kerk zou willen zou hij in Utrecht blijven, wat dan nog altijd 20 km is, wat hij dan zou moeten fietsen op een redelijk brakke fiets, aangezien hij geen auto heeft en het ov meereizen is. Ik ben zodoende vaak weekenden in Rijssen of we zijn samen in Wageningen, bij mijn moeder. Als we in Rijssen zijn gaan we regelmatig daar de middagdienst naar de HHK. (Of naar een andere GG of naar de PKN, CGK hebben ze daar niet)

Ik moet trouwens zeggen dat ik de preek van die zondagmiddag een mooie/goede preek vond.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 04 jun 2008 11:24

hananja schreef:Het is vooral dat HJ vaak het weekend in Rijssen is. Als hij een weekend hier naar de kerk zou willen zou hij in Utrecht blijven, wat dan nog altijd 20 km is, wat hij dan zou moeten fietsen op een redelijk brakke fiets, aangezien hij geen auto heeft en het ov meereizen is. Ik ben zodoende vaak weekenden in Rijssen of we zijn samen in Wageningen, bij mijn moeder. Als we in Rijssen zijn gaan we regelmatig daar de middagdienst naar de HHK. (Of naar een andere GG of naar de PKN, CGK hebben ze daar niet)

Ik moet trouwens zeggen dat ik de preek van die zondagmiddag een mooie/goede preek vond.

Voel je welkom in de CGK in Almelo! 8>)
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

hananja
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor hananja » 04 jun 2008 11:24

maar dan moet je dus even een eindje reizen en meestal hebben we maar 1 fiets beschikbaar ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jun 2008 12:59

dan koop je een tweedehands fiets ergens. Joanne heeft ook een eigen fiets in Arnhem. Ideaal als je ergens heen wil.. en helemaal op zondag
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hananja
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor hananja » 04 jun 2008 21:49

Zelfs dan is Almelo nog een heel eind weg, en dit is vreselijk ver weg van waar dit topic over ging...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 jun 2008 21:51

Morgen hoop ik zelf het gerGem tijdperk in mijn leven definitief af te sluiten.
En dan...? Eigenlijk heb ik geen idee. Ik heb gezegd hier in de PKN lit te worden, waarschijnlijk moet ik over een jaar ofzo weer verkassen vanwege verhuizen. Ben nu aan het pijnzen wat goed is om te doen. Ben hier nu ook maar een jaar lid geweest bij de GerGem en heb geen zin om te blijven verkassen. Er nog een jaar blijven was geen optie voor mij, omdat mijn persoonlijk geloof er onder ging lijden.

Wat is wel goed staat er in topic titel. Ik heb ondertussen meer dan genoeg verschillende kerken van binen gezien, maar over al is er wel iets. Daar is het ene fijn en het ander minder en in de volgende kerk weer andersom. Echt overal is er wel iets. Ik merk wel dat het mij daardoor minder boeit welke naam er op de kerk staat. Daarbij verschillen kerken per plaats ook nogal. Ik raad je aan om in je eigen plaats rond te kijken, daar ook echt de tijd voor te nemen, in welke gemeente jij je het beste kan vinden.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 05 jun 2008 06:14

Gerdien B. schreef:Morgen hoop ik zelf het gerGem tijdperk in mijn leven definitief af te sluiten.
En dan...? Eigenlijk heb ik geen idee. Ik heb gezegd hier in de PKN lit te worden, waarschijnlijk moet ik over een jaar ofzo weer verkassen vanwege verhuizen. Ben nu aan het pijnzen wat goed is om te doen. Ben hier nu ook maar een jaar lid geweest bij de GerGem en heb geen zin om te blijven verkassen. Er nog een jaar blijven was geen optie voor mij, omdat mijn persoonlijk geloof er onder ging lijden.

Wat is wel goed staat er in topic titel. Ik heb ondertussen meer dan genoeg verschillende kerken van binen gezien, maar over al is er wel iets. Daar is het ene fijn en het ander minder en in de volgende kerk weer andersom. Echt overal is er wel iets. Ik merk wel dat het mij daardoor minder boeit welke naam er op de kerk staat. Daarbij verschillen kerken per plaats ook nogal. Ik raad je aan om in je eigen plaats rond te kijken, daar ook echt de tijd voor te nemen, in welke gemeente jij je het beste kan vinden.

Ook weer een hele stap voor je Gerdien. Gods zegen met het zoeken van een ander kerkgenootschap!

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 05 jun 2008 08:42

Gerdien B. schreef:Morgen hoop ik zelf het gerGem tijdperk in mijn leven definitief af te sluiten.

Wat was het dan dat je persoonlijk geloof eronder ging lijden?
Dit vraag ik niet om je persoonlijke redenen te openbaren, maar meer in het algemeen.
Bedoel je met persoonlijk geloof ook PERSOONLIJK, d.w.z. dat je een ander geloof ontwikkeld hebt dan dat er in de GerGem wordt verkondigd.
Ik wil juist overstappen naar de Gergem. (kerk daar nu een jaar)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 jun 2008 09:53

Mijn geloof zwakte af in de zin van: minder er mee bezig, de passie werd als ware minder en ik moest uitkijken dat kerkdiensten niet tegen gingen staan ipv dat het iets kon toevoegen. Ik mag niet aan het avondmaal en die versterking mis ik heel erg. Elk avondmaal wat ik vier, vind ik altijd erg bijzonder. In welke kerk dan ook, maar als de kerk waar je lid bent je daar van gaat weer houden, dan ga je wel wat missen. Missen in het geloof.
Daarbij ging het niet om inhoud maar om uiterlijke regels die 50 jaar geleden bedacht zijn en niet gegrond zijn op de Bijbel. Ik wil lid zijn in een kerk waar het gaat om God en Zijn woord. In de rest vind ik dat een ieder vrij gelaten moet worden.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 05 jun 2008 10:37

Gerdien B. schreef:Mijn geloof zwakte af in de zin van: minder er mee bezig, de passie werd als ware minder en ik moest uitkijken dat kerkdiensten niet tegen gingen staan ipv dat het iets kon toevoegen. Ik mag niet aan het avondmaal en die versterking mis ik heel erg. Elk avondmaal wat ik vier, vind ik altijd erg bijzonder. In welke kerk dan ook, maar als de kerk waar je lid bent je daar van gaat weer houden, dan ga je wel wat missen. Missen in het geloof.
Daarbij ging het niet om inhoud maar om uiterlijke regels die 50 jaar geleden bedacht zijn en niet gegrond zijn op de Bijbel. Ik wil lid zijn in een kerk waar het gaat om God en Zijn woord. In de rest vind ik dat een ieder vrij gelaten moet worden.

Wat mij nog doet twijfelen is het volgende:

Toen laatst het HA werd bedient ging slechts een zéér gering aantal mensen aan. 90% nam niet deel.
In de vorige gemeente was het zo dat vrijwel iedereen aanging en ik zelf ook.
Ik heb mij hiertegen bij de kerkeraad uitgesproken in de zin van: iedere gelovige heeft versterking nodig, dus waarom zo weinig avondmaalgangers. Ook de dominee daarover aangesproken.
De antwoorden waren voor mij (nog) niet bevredigend.

Met regels ben ik zelf niet in conflict gekomen. Is misschien voor een man ook anders dan voor een vrouw.

Terug naar “Archief”