Broer/zus

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 02 jun 2008 19:40

In een christelijke gemeenschap gaat het niet om het 'gevoel' als het om broeders of zusters gaat. Die wijze van aanspreken wil vooral zeggen: ga in de gemeente niet met elkaar om als vreemden, maar als familie voor wie je heel veel over hebt.

Niet zeker weten of iemand een kind van God is vind ik geen criterium om iemand niet broeder of zuster te noemen. Überhaupt vind ik dat een vreemde reflex. In de 3 FvE wordt gesproken over het oordeel der liefde, d.w.z. je gaat ervan uit dat je medekerkgenoot kind van God is tenzij daar heel erg tegenbewijs voor is.

Maneah
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Maneah » 02 jun 2008 19:50

Cicero schreef:Maar dan neem je dus je eerdere uitspraak "We kunnen elkaar dus geen broers en zussen noemen" terug?

Die uitspraak neem ik daarmee niet terug. Ik zou het alleen willen wijzigen in 'we kunnen elkaar dus geen broers en zussen noemen, als we Gods kinderen niet zijn'..

In de 3 FvE wordt gesproken over het oordeel der liefde, d.w.z. je gaat ervan uit dat je medekerkgenoot kind van God is tenzij daar heel erg tegenbewijs voor is.

Alsof de hele kerk vol met kinderen van God zit. Ik noem mijn medekerkgenoten geen broers en zussen. Je kunt elkaar niet zo noemen, wanneer je niet weet of je allemaal kinderen van dezelfde Vader bent.
'Elk mens heeft zijn eigen waarde, zijn eigen glans, zijn eigen geheim...'

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 02 jun 2008 19:53

Maneah schreef:
Cicero schreef:Maar dan neem je dus je eerdere uitspraak "We kunnen elkaar dus geen broers en zussen noemen" terug?

Die uitspraak neem ik daarmee niet terug. Ik zou het alleen willen wijzigen in 'we kunnen elkaar dus geen broers en zussen noemen, als we Gods kinderen niet zijn'..
Gods kind zijn = de wil van God doen (idealiter), dus je eerste posting was niet nodig geweest.
In de 3 FvE wordt gesproken over het oordeel der liefde, d.w.z. je gaat ervan uit dat je medekerkgenoot kind van God is tenzij daar heel erg tegenbewijs voor is.

Alsof de hele kerk vol met kinderen van God zit. Ik noem mijn medekerkgenoten geen broers en zussen. Je kunt elkaar niet zo noemen, wanneer je niet weet of je allemaal kinderen van dezelfde Vader bent.

Dan kun je je afvragen of je in een waarlijk gereformeerde kerk zit. En of je die houding van jou ook kan verantwoorden vanuit de Bijbel.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 02 jun 2008 19:57

Maneah schreef:Alsof de hele kerk vol met kinderen van God zit. Ik noem mijn medekerkgenoten geen broers en zussen. Je kunt elkaar niet zo noemen, wanneer je niet weet of je allemaal kinderen van dezelfde Vader bent.
Je kan beter het zekere voor het onzekere nemen. Niemand zal het je kwalijk nemen als je hem/haar ten onrechte broeder of zuster noemt, maar andersom zal dat wel zo zijn. Overigens zitten er ook nog een beetje rangen en standen in deze aanspreekvorm. De dominee spreek je aan met dominee een niet met broeder. Geldt ook voor andere functies, zeker in het engels met deacon, usher of elder.

Maneah
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Maneah » 02 jun 2008 20:12

Cicero schreef:Dan kun je je afvragen of je in een waarlijk gereformeerde kerk zit. En of je die houding van jou ook kan verantwoorden vanuit de Bijbel.

Want? In een waarlijk gereformeerde kerk noemt men elkaar broeders en zusters? In de Bijbel is trouwens te lezen dat niet iedereen Gods kind zal worden. Hoe kunnen we dan iedereen zomaar onze broer/zus noemen, terwijl we weten dat niet iedereen onze broer/zus is?

goshen schreef:Je kan beter het zekere voor het onzekere nemen. Niemand zal het je kwalijk nemen als je hem/haar ten onrechte broeder of zuster noemt, maar andersom zal dat wel zo zijn.

Waarom zou ik ze eigenlijk broeders en zusters noemen? Staat er ergens in de Bijbel dat we elkaar zo moeten noemen? Bij mijn weten niet, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
'Elk mens heeft zijn eigen waarde, zijn eigen glans, zijn eigen geheim...'

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 02 jun 2008 20:26

Maneah schreef:
Cicero schreef:Dan kun je je afvragen of je in een waarlijk gereformeerde kerk zit. En of je die houding van jou ook kan verantwoorden vanuit de Bijbel.

Want? In een waarlijk gereformeerde kerk noemt men elkaar broeders en zusters?
Ja. Het gaat mij er niet om dat je per se die aanspreekvorm gebruikt, maar meer om het idee.
In de Bijbel is trouwens te lezen dat niet iedereen Gods kind zal worden. Hoe kunnen we dan iedereen zomaar onze broer/zus noemen, terwijl we weten dat niet iedereen onze broer/zus is?

Iedereen = neem ik aan gemeenteleden?
In het NT is de gemeente de gemeente van Christus. Paulus en andere schrijvers separeren niet tussen bekeerden en onbekeerden. Paulus noemt alle adressanten broeders en zusters. In principe moet je er van uitgaan dat iedereen in de kerk gered is, waar ben je anders nog kerk voor? Dat er kaf tussen het koren zit, ja, maar daar moet je niet mee starten.

DL III/IV, 15: Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend. En wat aangaat anderen, die nog niet geroepen zijn, voor dezulken moet men God bidden, Die de dingen die niet zijn, roept alsof zij waren; en wij moeten ons geenszins tegenover hen verhovaardigen, alsof wij onszelven uitgezonderd hadden.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 02 jun 2008 20:32

Maneah schreef:Waarom zou ik ze eigenlijk broeders en zusters noemen? Staat er ergens in de Bijbel dat we elkaar zo moeten noemen? Bij mijn weten niet, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
Jezus zelf over de gelovigen als broeders en zusters in Johannes 20:17. In Handelingen spreekt Paulus de gelovigen aan met broeders en zusters. Het is geen voorschrift of zo denk ik maar het geeft wel een goed gevoel als je met broeder of zuster wordt aangesproken. 'T verkleint in mijn geval de drempel om iemand wiens naam je niet kent aan te spreken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2008 09:04

Precies. Jezus zegt het zelf, Paulus gebruikt het altijd als aanhef, Johannes wijst in zijn brieven ook telkens mensen erop dat de ander je broeder (of zuster) is. En we zijn door Christus kinderen van God. Als jij en ik dezelfde Vader hebben, en kinderen van de Allerhoogste zijn, dan maakt dat ons toch ook familie, broers?

Ik zie overigens niet in waarom je dit als een "moeten" ziet. Dat klinkt alsog het een ramp is :) Maar goed, je mag ook andere aanspreekvormen gebruiken hoor ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 03 jun 2008 09:25

Inderdaad. Ik zeg altijd: het is een eretitel. Want in Christus zijn we broeders en zusters.
Daarom stoor ik mij eraan als mensen doen alsog ze mijn broeder zijn door af te sluiten met: je broer....
Terwijl die persoon dat zeker niet kan weten of hij ook mijn broeder is.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 03 jun 2008 10:33

Wanneer weet je dat dan wel zeker? Dit zou tot de conclusie kunnen leiden dat je deze eretitel nooit zou mogen/kunnen gebruiken...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

mickej
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mickej » 03 jun 2008 10:45

Is het niet gewoon hoogmoed van ons dat anderen ons niet mogen aanspreken als broeder of zuster?!
Je hebt nergens recht op als christen.
Hoe heerlijk is het dan dat een ander jouw wel als broeder of zuster ziet en jou ook zo aanspreekt. Verwonder je er over dat de ander jouw wel zo ziet. Samen in Hem!!

En zet jezelf dan niet op de troon van hoogmoed.... in hoe durft die ander mij zo aan te spreken!
De mens is net een foto, als hij zich kan ontwikkelen wordt hij positief!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 03 jun 2008 10:57

Het kan er ook uit voortkomen dat mensen zichzelf geen broeder dúrven noemen, omdat ze zich dat niet waardig vinden of omdat ze denken dat ze geen waar geloof hebben... het hoeft niet altijd uit hoogmoed voort te komen.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 jun 2008 11:02

Jan loopt door een winkelstraat.
"Hee, Piet, ouwe jongen, tijd niet gezien joh. Hoe gaat het met je?".
Jan loopt nietsvermoedend door, want ene Piet wordt toch aangesproken, niet hij.
Nu gaat de onbekende voor hem staan, omhelst hem uitbundig en zegt: "Zeg Piet, ken je me niet meer? Ik ben Harry, je broer".
"Broer? Ik heb geen broer, alleen een zus en ik heet niet Piet, maar Jan".
"Nee hoor, je bent m'n broer. Door omstandigheden zijn we elkaar uit het oog verloren, maar m'n broer Piet de Vries ken ik toch echt nog wel terug hoor"
"Nee, ik heet Jan Jansen".
"Nou zeg, je bent toch echt m'n broer hoor. Je weet toch nog wel hoe we vroeger de Schilderswijk onveilig maakten?"
"Het spijt me, maar ik zou echt niet weten wie u bent en ik heb ook nooit in de Schilderswijk gewoond"
"Nou broer, ik merk het al, ik zal je flink moeten bijpraten, want je bent klaarblijkelijk het een en ander vergeten".

Bepaald geen feest der herkenning. :|
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 03 jun 2008 14:05

Hoe kan die ander weten dat ik zijn broeder of zuster ben?
Hij kent mij niet en kan dus ook nooit weten dat ik zijn zuster of broeder ben.
Dat kan alleen als je elkaar kent en weet dat die ander een Christen is in de ware betekenis van het woord.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 03 jun 2008 14:33

Maar je mag er toch vanuit gaan in een gemeente dat iedereen christen is. Totdat blijkt dat dit niet het geval is. Maar in principe zijn voor mij alle gemeenteleden broeders/zusters en dan niet alleen van mijn gemeente maar van de volle kerkelijke breedte.

Terug naar “[Religie] - Open forum”