Refoweb is REFO-web?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 02 jun 2008 16:34

In de Bijbel staat bijvoorbeeld dat je geen spullen van een ander mag jatten, als je dat wel doet bevind je dus op zwart gebied.
De natuur kent het geheim en glimlacht.

sela

Berichtdoor sela » 02 jun 2008 16:36

Marie Popelin schreef:In de Bijbel staat bijvoorbeeld dat je geen spullen van een ander mag jatten, als je dat wel doet bevind je dus op zwart gebied.

maar dit niet doen betekent niet automatisch zaligheid.

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 02 jun 2008 16:36

Beweer ik dat dan?

Alle geboden onderhouden zonder dat je de Here Jezus kent leidt niet tot zaligheid.

Zwart gebied is dus ook weten dat je niet zonder het offer van de Here Jezus kan maar toch doorleven zonder Hem, ik denk dat dat het zwartste gebied is.
Laatst gewijzigd door Marie Popelin op 02 jun 2008 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
De natuur kent het geheim en glimlacht.

sela

Berichtdoor sela » 02 jun 2008 16:37

Marie Popelin schreef:Beweer ik dat dan?

neen. maar er waren alweer 6 reacties geplaatst toen ik dit typte, vandaar dat ik bij de laatste aanhaakte.

André

Berichtdoor André » 02 jun 2008 16:42

MissF schreef:En welke dingen zijn wel zwart dan?
Alle dingen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 02 jun 2008 16:51

Dus alles is zwart, dus we mogen niks meer?
Ik vind het wel eens lastig, want volgens mij is zelfs wat als zwart wordt gezien door de één wel grijs of wit bij de ander.
Kunnen we niet eens gewoon samen kijken naar wat echt zwart is volgens de Bijbel?
Bijna niemand durft dat, omdat men dan bang is te veroordelen...waarom zijn we daar zo bang voor?
Als zwart echt zwart is, dan is het toch ook niet goed dat de ander dat wel doet, terwijl hij/zij zegt Christen te zijn?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

André

Berichtdoor André » 02 jun 2008 16:59

MissF schreef:Dus alles is zwart, dus we mogen niks meer?
Ik vind het wel eens lastig, want volgens mij is zelfs wat als zwart wordt gezien door de één wel grijs of wit bij de ander.
Kunnen we niet eens gewoon samen kijken naar wat echt zwart is volgens de Bijbel?
Bijna niemand durft dat, omdat men dan bang is te veroordelen...waarom zijn we daar zo bang voor?
Als zwart echt zwart is, dan is het toch ook niet goed dat de ander dat wel doet, terwijl hij/zij zegt Christen te zijn?
Even een beetje relativeren misschien, ik bedoel dat in alles zonden 'verstopt' zitten.
Maar ik weet ook waarom ik tóch ondanks dat gegeven mag leven tot zijn eer.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 02 jun 2008 17:27

MissF schreef:En idd, je gaat dingen doen als je gelooft, maar ook dingen laten. En daar kan niemand omheen, maar wordt soms wel vergeten en onder het 'maar ik doe veel dingen wel' geschoven, en dat vind ik echt jammer.

Je hebt het vast tegen mij :| Het is niet mijn bedoeling om iets 'ergens onder te schuiven'. Ik probeer alleen aan te geven dat christen-zijn niet alleen te maken heeft met dingen laten, maar bijna meer nog (in mijn ogen) dingen gaan doen! Maargoed, ik krijg blijkbaar niet helder genoeg verwoord hoe ik dat ervaar of zo.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 02 jun 2008 17:27

André schreef:
Even een beetje relativeren misschien, ik bedoel dat in alles zonden 'verstopt' zitten.

Ik geloof die eerste zin dus niet. Ik geloof dat je dingen ook goed doet. dat er helemaal geen zonde in verstopt zit. En ik geloof daarbij ook (en dat is mijn reformatorische kant :) ) dat dat alleen gegeven is door mijn Vader, dat ik dat niet uit mezelf doe.
maar ik geloof niet dat mijn Vader mij dingen half geeft, dat ik half mijn zonden die op dat moment en half Zijn wil. Ik geloof wel dat er momenten zijn dat Hij mij ingeft dat ik totaal Zijn wil op dat moment doe.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 02 jun 2008 17:29

rosalie83 schreef:
MissF schreef:En idd, je gaat dingen doen als je gelooft, maar ook dingen laten. En daar kan niemand omheen, maar wordt soms wel vergeten en onder het 'maar ik doe veel dingen wel' geschoven, en dat vind ik echt jammer.

Je hebt het vast tegen mij :| Het is niet mijn bedoeling om iets 'ergens onder te schuiven'. Ik probeer alleen aan te geven dat christen-zijn niet alleen te maken heeft met dingen laten, maar bijna meer nog (in mijn ogen) dingen gaan doen! Maargoed, ik krijg blijkbaar niet helder genoeg verwoord hoe ik dat ervaar of zo.

nee, het was niet specifiek op jou gericht :) Maar op het algemene, wat ik wel een beetje het idee heb op heel refoweb. Dat dit meer de trend wordt. En je hebthelemaal gelijk dat je dan dingen gaat doen, maar ik denk dat ook wel eens benadrukt mag worden wat je gaat laten. Dat is helemaal niet arrogant of heilig ofzo, dat is gewoon 'normaal' zeg maar

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 02 jun 2008 17:30

em_ma schreef:
Rolf schreef:
em_ma schreef:[ ... Maar God vraagt toch levensheiliging van ons? Lees Paulus brieven aan de Korinthiers er maar eens op na...
Hoe zie jij dat dan?
Dat wordt ook gevraagd. Maar moet je daar mee beginngen?
Een voorbeeld uit de praktijk, een stukje bouwland met veel steen en
rommel in de grond. Het blijkt dat daar wel iets in verhouwd kan worden.
En dan moet ook, want als je niets doet, groeit het onkruid.
Hoe beter je het wil doen, hoe beter de grond moet zijn.

Mensen met "onkruid in de akker" kan de Heere Jezus toch gebruiken,
al zegt Hij niet dat het zo blijven mag.

Ik zeg niet dat je er mee moet beginnen, maar het is toch een vrucht van je bekering? En inderdaad, er blijft onkruid in de akker, helemaal mee eens. Maar je wilt toch streven naar een heilig leven?
Je hart en je hele wezen wordt vernieuwd. Dan kun en wil je toch ook niet meer doorgaan met bepaalde zonden?
Kijken naar bepaalde TV-series, te veel drinken, op sexueel gebied doen waar je zin in hebt, je uitleven in het uitgaansleven, etc etc...

Kolossaal getuigenis om te verlangen naar levensheiliging.
Levensheiliging houdt in dat je de zonde in jezelf net zo gaat haten als dat God de zonde zelf haat.
Dan komt de Heilige geest mijn zwakheid te hulp wanneer ik mijn nood bij God bekend maak. Dan wordt er een begin gemaakt met de levensheiliging.
E.e.a. houdt in dat zaken waar ik al lang van weet dat zij mij niet dichter tot God brengen (zie boven) nalaat.
Soms vraag je je af of je Christenen weer een keer moet vertellen dat 1 en 1 twee is.
Van een groot aantal zaken weten wij of via onze opvoeding of via datgene wat we geleerd danwel ondervonden hebben dat zij voor God niet waarachtig zijn.
Daar dan toch mee door willen gaan of je er tegen verzetten geeft aan dat wij niet gehoorzaam willen zijn. De hardheid van ons hart verhinderd ons dan te buigen voor Gods wil. Zo is het altijd al geweest en zal niet veranderen totdat ik in mijn persoonlijk leven licht gekregen heb en van harte Gods geboden wil volgen.
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 02 jun 2008 17:33

MissF schreef:
rosalie83 schreef:

nee, het was niet specifiek op jou gericht :) Maar op het algemene, wat ik wel een beetje het idee heb op heel refoweb. Dat dit meer de trend wordt. En je hebthelemaal gelijk dat je dan dingen gaat doen, maar ik denk dat ook wel eens benadrukt mag worden wat je gaat laten. Dat is helemaal niet arrogant of heilig ofzo, dat is gewoon 'normaal' zeg maar

Jawel, dat is ook normaal. Alleen soms lijkt het of mensen hier vinden dat je stil thuis op de bank moet zitten. Ik overdrijf, maar je snapt wel wat ik bedoel. En in de ogen van sommigen mag zoveel niet. En dan denk ik: er mag juist zo veel wel! Geniet! Leef! Dan wordt er gevraagd: 'wat denk je wat Jezus ervan zou vinden als hij zou binnenkomen op een feestje?' met het idee erachter 'dat vind Hij niet goed', en dan denk ik 'waarom zou Hij dat niet goed vinden?!' Er is namelijk niets verkeerd aan lol, pret, gezelligheid. Als je leven maar niet volledig bestaat uit 'lege' pret zeg maar.

André

Berichtdoor André » 02 jun 2008 17:45

MissF schreef:
André schreef:

Ik geloof die eerste zin dus niet. Ik geloof dat je dingen ook goed doet. dat er helemaal geen zonde in verstopt zit. En ik geloof daarbij ook (en dat is mijn reformatorische kant :) ) dat dat alleen gegeven is door mijn Vader, dat ik dat niet uit mezelf doe.
maar ik geloof niet dat mijn Vader mij dingen half geeft, dat ik half mijn zonden die op dat moment en half Zijn wil. Ik geloof wel dat er momenten zijn dat Hij mij ingeft dat ik totaal Zijn wil op dat moment doe.
'kunnen' zitten, is beter geformuleerd.
Eigenlijk ben ik meer geneigd om God te danken dat Hij mijn zonden vergeeft telkens weer. Ik ben minder geneigd om steeds aan God te vragen of Hij mijn zonden wil vergeven. (die vraag kent God al van mij) Dit hoorde ik tig jaren terug van Inge Oostdijk, heeft me wel aan het denken gezet, ook nu nog. Visscher is haar naam nu geloof ik.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 02 jun 2008 17:48

@ rosalie: ik had het niet over een feestje, maar over de discotheek met alle uitspattingen die daarbij horen. Dat vind ik een groot verschil!
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 02 jun 2008 17:58

em_ma schreef:@ rosalie: ik had het niet over een feestje, maar over de discotheek met alle uitspattingen die daarbij horen. Dat vind ik een groot verschil!

Disco, feest, kroeg, wat dan ook, ik schaarde het even onder één noemer.

Terug naar “Archief”