Refoweb is REFO-web?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 02 jun 2008 15:17

Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen. Maar ik geloof gewoon niet als jij echt bekeerd bent dat je dan alle wereldse dingen blijft doen zoals tot diep in de nacht uitgaan en drinken en op zondag middag naar het strand gaan enz enz. Dat dat samen gaat en ik kan niet over iemand zeggen van jij hoort wel tot Gods volk en jij niet gelukkig maar. Maar ik heb zo wel mijn vraag tekens. Wij zijn hier op aarde om God te dienen en niet de wereld. Die wij zelf zondig gemaakt hebben!.

André

Berichtdoor André » 02 jun 2008 15:21

MissF schreef:Dat is totaal niet heiligboontjes gedoe ofzo, dat is gewoon realistisch.
Weet je, eigenlijk moet je zulke dingen ook aan een persoon vragen, bijvoorbeeld hoe deel jij je zaterdagavond in, hoe ga jij om met.......? Dingen suggereren daar kom je niets verder mee en je kunt elkaar dan ook niet gericht scherp houden.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 02 jun 2008 15:23

Dit is toch een goed voorbeeld van hoe een goede discussie zou kunnen verlopen?

André

Berichtdoor André » 02 jun 2008 15:24

liefie schreef:Maar ik geloof gewoon niet als jij echt bekeerd bent dat je dan alle wereldse dingen blijft doen zoals tot diep in de nacht uitgaan en drinken en op zondag middag naar het strand gaan enz enz.
Ik zou jou bijvoorbeeld graag willen vragen, wat is dan 'onecht' bekeerd zijn? En hoe spreekt de Bijbel daarover?

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 02 jun 2008 15:25

liefie schreef:Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen. Maar ik geloof gewoon niet als jij echt bekeerd bent dat je dan alle wereldse dingen blijft doen zoals tot diep in de nacht uitgaan en drinken en op zondag middag naar het strand gaan enz enz. Dat dat samen gaat en ik kan niet over iemand zeggen van jij hoort wel tot Gods volk en jij niet gelukkig maar. Maar ik heb zo wel mijn vraag tekens. Wij zijn hier op aarde om God te dienen en niet de wereld. Die wij zelf zondig gemaakt hebben!.

En wie ben jij om dat te veroordelen? Een zondagmiddag aan het strand kan 'stichtelijker' zijn dan 10 kerkbezoeken.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 02 jun 2008 15:26

Maar ik geloof gewoon niet als jij echt bekeerd bent dat je dan alle wereldse dingen blijft doen zoals tot diep in de nacht uitgaan en drinken en op zondag middag naar het strand gaan enz enz.

Het licht er maar aan welke ethiek je hanteert. Jij vindt het werelds. Dan kun je vanuit de manier waarop jij morele beslissingen maakt toch anderen het vuur na aan de schenen leggen?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 02 jun 2008 15:29

MissF en liefie, in sommige situaties ga je dingen laten als je tot geloof komt ja. Maar ik moet zeggen, ik ben eigenlijk vooral dingen gaan dóén! Bijvoorbeeld: bijbel lezen, diensten bezoeken, vrijwilligerswerk gaan doen, me inzetten voor jeugdwerk, etc etc.

Dingen die je wel en niet doet zeggen iets over wat voor beeld je van God hebt. In Jezus zijn betekent juist: vrijheid.

En ik vind het niet echt fijn als mensen beweren dat ik 'niet echt bekeerd' ben.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 02 jun 2008 15:30

Liefie, schroom niet om dat soort bezwaren te uiten !!

Zelf geloof ik niet itt tot Cap dat strandbezoek stichtelijk kan zijn :P
Maar dat de zondag bij uitstek geschikt is om lekker naar het strand te gaan of te gaan sporten, dát is een zeker ding - ervanuitgaande dat je geen diensten gaat skippen ...

sela

Berichtdoor sela » 02 jun 2008 15:31

Cicero schreef:Dit is toch een goed voorbeeld van hoe een goede discussie zou kunnen verlopen?

eensch.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 02 jun 2008 15:33

rosalie83 schreef:MissF en liefie, in sommige situaties ga je dingen laten als je tot geloof komt ja. Maar ik moet zeggen, ik ben eigenlijk vooral dingen gaan dóén! Bijvoorbeeld: bijbel lezen, diensten bezoeken, vrijwilligerswerk gaan doen, me inzetten voor jeugdwerk, etc etc.

Dingen die je wel en niet doet zeggen iets over wat voor beeld je van God hebt. In Jezus zijn betekent juist: vrijheid.

En ik vind het niet echt fijn als mensen beweren dat ik 'niet echt bekeerd' ben.

Maar God vraagt toch levensheiliging van ons? Lees Paulus brieven aan de Korinthiers er maar eens op na...
Hoe zie jij dat dan?
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 02 jun 2008 15:36

em_ma schreef:
rosalie83 schreef:MissF en liefie, in sommige situaties ga je dingen laten als je tot geloof komt ja. Maar ik moet zeggen, ik ben eigenlijk vooral dingen gaan dóén! Bijvoorbeeld: bijbel lezen, diensten bezoeken, vrijwilligerswerk gaan doen, me inzetten voor jeugdwerk, etc etc.

Maar God vraagt toch levensheiliging van ons? Lees Paulus brieven aan de Korinthiers er maar eens op na...
Hoe zie jij dat dan?

Heilig leven vind ik o.a.: leven met God, naastenliefde, gastvrijheid, barmhartigheid, etc. Nu heb ik alleen geen tijd meer, misschien later meer!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 02 jun 2008 15:44

Er wordt allemaal zo in extremen gesproken!
Alsjeblieft zeg, ik hou ook best van een gezellige verjaardag of een feestje. En ja, wij gaan op zaterdagavond ook wel eens naar de kroeg.
Oh en daar wordt zélfs wel eens gedanst. Oelala. En dan?
Dan zorg je inderdaad dat je daar niet dronken rondloopt. En dat je 's ochtends weer fit in de kerk zit. Dat kan gewoon hoor! Niet iedereen in een kroeg is dronken en ligt tot 11 uur of later uit te slapen.
Zucht, ik vind het prima dat je vraagtekens bij een bepaalde levenshouding kan zetten, maar ga niet zo generaliseren.
En inderdaad, je kunt ook gewoon tussen de diensten door naar het strand gaan toch? Dan geniet ik meer van Gods schepping dan op een zeikerige zondagmiddag waar je helemaal gaar van wordt.
Maargoed, dat is misschien meer iets voor de indeling van je zondag ;) Daar is al een topic over geloof ik.
pobody's nerfect

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 02 jun 2008 15:46

O, en als ik bekijk waar ik de meest interessante geloofsgesprekken heb gehad, dan is dat niet op zaterdagavond thuis op de bank geweest in ieder geval.
Niet alles wat niet-christenen doen is bij voorbaat slecht. Vaak is het juist een goede manier om ook anderen te bereiken. Lang niet bij alles, maar het is maar net hoe je er als christen in staat. En juist daarin kun je een verschil maken!
pobody's nerfect

sela

Berichtdoor sela » 02 jun 2008 15:48

em_ma schreef:

Hoe zie jij dat dan?

een ander punt dat me aan het hart ligt is respect voor een groot en te vrezen God. dat is uiteraard op diverse wijzen in te vullen..

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 02 jun 2008 15:49

Volgens mij moet iedereen heel duidelijk bekijken wat Bijbel is en wat niet.
Ik heb dan weer totaal geen probleem met mijn zondagmiddag op het strand doorbrengen. Als we er zouden wonen :) Ik zie niet wat daar fout aan is.
maar tot diep in de nacht dronken rondbanjeren en niet naar de kerk gaan (om die reden!) 's morgens, dat vind ik dan wel weer bezwaarlijk. Omdat dronkenschap sowieso niet oke is.
En idd, ik zit ook wel eens tot 1 uur in de nacht in een kroeg, en drink sowieso geen alcohol ;) met een stel vrienden. Zodra er mensen echt dronken worden, ga ik ook liever weer weg.
Maar het gaat erom, dat er gekeken wordt naar wat de Bijbel van ons vraagt.
En idd, je gaat dingen doen als je gelooft, maar ook dingen laten. En daar kan niemand omheen, maar wordt soms wel vergeten en onder het 'maar ik doe veel dingen wel' geschoven, en dat vind ik echt jammer.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”