Machiavelli schreef:em_ma schreef:Dan is het natuurlijk wel de vraag wat je als hoofdpunt ziet en wat niet.
Zoiets als homosexualiteit daar maken veel mensen een bijzaak van of maken zich er niet druk om, nou daar kan ik dus geen bijzaak van maken.
Waarom niet? Hoe duidelijk de bijbel er in jouw (en mijn) ogen ook over mag zijn, als we kijken naar de drie oecumenische belijdenisgeschriften of naar de 3FvE (en het belijden daarvan maakt ons reformatorisch!) zeggen niets over homoseksualiteit, zeggen niets over moderne media en onze omgang daarmee. Daar valt, ook binnen het kader van de 3FvE, nog over te discussieren.
em_ma schreef:Maar: DE hoofdzaak is je geloof in Christus.
Amen.
Nee, de belijdenisgeschriften spreken daar niet specifiek over.
En de Bijbel niet over moderne media om dat voorbeeld maar even te gebruiken. Maar je moet wel beseffen dat de Bijbel geen vraagbaak is in de zin van: in bv. Romeinen kan ik vinden of ik wel of niet naar Radio 538 mag luisteren.
Simpelweg, omdat dat toen nog niet bestond. En zijn sommige van dit soort vraagstukken ook niet heel erg retorisch, als je logisch nadenkt over bv. Radio 538?
Brengt het je een cm. dichter bij Hem wat die DJ-s uitkramen?
Het staat ook niet in de 10 geboden. Hoe dik moet de Bijbel dan zijn, als je op alles een antwoord wil hebben? Dat is Gods bedoeling niet geweest.
Maar je kan niet zeggen: het staat niet letterlijk in de Bijbel of 10 geboden, dus dan wordt het een bijzaak.
Kijk, er staat ook niet letterlijk in de 10 geboden (als je die als hoofzaken wil beschouwen) dat jij niet naar porno mag kijken? Of dat je sex met kinderen hebt? Maar dat is toch te herleiden, dat voel je toch van binnen? Omdat God op de eerste plaats moet komen te staan in je leven en
niet wat jou of mijn verlangens zijn.
En zo kan ik nog wel tig voorbeelden opnoemen. Snap je wat ik bedoel?