Refoweb is REFO-web?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 jun 2008 12:56

lammetje schreef:
Omega schreef:Om de eerste vraag van Lammetje te beantwoorden: Volgens onze gegevens behoort zo'n 70 procent van onze bezoekers tot de reformatorische kerken en ruim 80 procent zelfs tot de gereformeerde gezindte. (...)

Zijn deze gegevens dan ook nog kloppend? Ik heb dit een aantal jaar geleden ingevuld, maar ik kan me indenken dat er veel mensen nu wat anders zullen invullen....

Ik vermoed helaas, als ik dit allemaal lees en er eens goed over nadenk dat ik hier niet meer actief zal zijn. Ik voel me er niet meer thuis en heb het gevoel bepaalde dingen zó te moeten verdedigen wat niet nodig zou moeten zijn.
Ik vraag me wel eens af wat onze achterban nu eigenlijk leert en denkt.

Ik stoor me behoorlijk aan een aantal bijkomende dingen waar ik niet achter kan staan.
Waarschijnlijk moet ik me gewoon meer verdiepen in de topics en meer in de discussies mengen, maar voordat ik daaraan begin vraag ik me altijd weer af: wat heeft het eigenlijk voor zin?

Heb je een paar voorbeelden zodat ik een beetje snap welke dingen je bedoelt?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

sela

Berichtdoor sela » 02 jun 2008 13:13

em_ma schreef:Als ik de vragen en antwoorden uit de vragenrubriek lees, zijn dat vaak andere antwoorden als dat je een topic zo openen met diezelfde vraag op het forum van Refoweb.
Wat er op Refoweb onder de kopjes opinie/nieuws staat ademt een totaal andere sfeer uit dan hier in de topics.
En dan overdrijf ik toch echt niet als ik vind dat Refoweb zn naam geen eer meer aandoet?!

interessant dat je dat noemt.
met de komst van internet worden vragen niet alleen meer beantwoord door 'het gezag' van onze kring, maar kun je er ook onderling over praten. iig op grotere schaal. dat geeft voor mij een verklaring van het verschil dat je noemt. schijnbaar zijn de opvattingen en vragen met een nieuwe generatie refo's aan het veranderen. neen, niet zo zeer aan het veranderen, maar komen ze door internet bloot te liggen. de vragen en opvattingen blijken anders te liggen dan 'het gezag' voor staat.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 02 jun 2008 13:30

sela schreef:
em_ma schreef:Als ik de vragen en antwoorden uit de vragenrubriek lees, zijn dat vaak andere antwoorden als dat je een topic zo openen met diezelfde vraag op het forum van Refoweb.
Wat er op Refoweb onder de kopjes opinie/nieuws staat ademt een totaal andere sfeer uit dan hier in de topics.
En dan overdrijf ik toch echt niet als ik vind dat Refoweb zn naam geen eer meer aandoet?!

interessant dat je dat noemt.
met de komst van internet worden vragen niet alleen meer beantwoord door 'het gezag' van onze kring, maar kun je er ook onderling over praten. iig op grotere schaal. dat geeft voor mij een verklaring van het verschil dat je noemt. schijnbaar zijn de opvattingen en vragen met een nieuwe generatie refo's aan het veranderen. neen, niet zo zeer aan het veranderen, maar komen ze door internet bloot te liggen. de vragen en opvattingen blijken anders te liggen dan 'het gezag' voor staat.

Ik snap wat je bedoeld. Een stroming staat altijd onder invloed van de tijdgeest en van zoveel andere zaken.
Persoonlijk kan ik mij meer inleven in de vragen en antwoorden die ik op Refoweb in de vragenrubriek vind. Daar wordt voor mij het refo-gedachtengoed een warm hart toegedragen en daar kan ik achter staan. En dat is in de topics wel anders.
Er is dan dus toch een behoorlijk ander publiek op het forum dan diegenen die de vragen stellen en dan vraag ik mij af: in hoeverre willen we dat dit verschil er is? Ik vind het jammer dat het verschil zo groot is, dat had ik graag anders gezien. En dat is niets persoonlijks, maar een website als deze heeft zn identiteit en mag deze toch ook hebben?
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 02 jun 2008 13:34

em_ma schreef: En dat is niets persoonlijks, maar een website als deze heeft zn identiteit en mag deze toch ook hebben?
Beweert iemand het tegendeel?

Wolkje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wolkje » 02 jun 2008 13:37

zeker mag deze site z'n identiteit hebben! ik ben niet voor niets lid geworden! maar is het niet zo dat op een forum de mensen die posten de identiteit bepalen en vormen?
in de vragenrubriek word niet gediscuseerd maar in het forum wel, juist dat zet aan tot nadenken. ik zou bijna zeggen zelf ook nadenken. een bepaald kerkgenootschap aanhangen betekend immers net zo goed nadenken over de dingen die je doet? ik gebruik juist de discussie om mijn standpunten beter te kunnen onderbouwen of misschien te wijzigen!

sela

Berichtdoor sela » 02 jun 2008 13:37

Afbeelding

in mijn vorige post heb ik kort uiteengezet waarom er een verschil is tussen 'het gezag' en een nieuwe generatie refo's [volgens mij dan].
daarnaast kun je m.i. die nieuwe generatie ook weer opdelen in verschillende groepen mensen. je hebt mensen zoals de innovators die vaak op de muziek vooruit lopen. de meerderheid van die nieuwe generatie volgt echter later pas in de tijd.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 02 jun 2008 13:39

Cicero schreef:
em_ma schreef: En dat is niets persoonlijks, maar een website als deze heeft zn identiteit en mag deze toch ook hebben?
Beweert iemand het tegendeel?

Nee, zeker niet. Maar ik de topics die ik net noemde vind ik die identiteit lang niet altijd terug.

HEERE, leer mij Uw weg

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 02 jun 2008 13:39

Verder moet je niet vergeten dat de mensen die op forums discussies aangaan meestal niet de meest teruggetrokken personen zijn met weinig vraagtekens.
pobody's nerfect

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 02 jun 2008 13:42

sela schreef:Afbeelding

in mijn vorige post heb ik kort uiteengezet waarom er een verschil is tussen 'het gezag' en een nieuwe generatie refo's [volgens mij dan].
daarnaast kun je m.i. die nieuwe generatie ook weer opdelen in verschillende groepen mensen. je hebt mensen zoals de innovators die vaak op de muziek vooruit lopen. de meerderheid van die nieuwe generatie volgt echter later pas in de tijd.

Hihi, wat grappig die curve.
Zeker veranderd een stroming per generatie, dat is niet erg. Het gaat mij om de hoofdpunten, waar je niet aan kan sleutelen, omdat je dan de identiteit verliest waar je ooit voor gestaan hebt. En dat wil je toch niet?

HEERE, leer mij Uw weg

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 02 jun 2008 13:44

Jo'tje schreef:Verder moet je niet vergeten dat de mensen die op forums discussies aangaan meestal niet de meest teruggetrokken personen zijn met weinig vraagtekens.

Dat is zo, het zijn ook niet de mensen die de minste letters gegeten hebben.

HEERE, leer mij Uw weg

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 02 jun 2008 13:44

em_ma schreef:Hihi, wat grappig die curve.
Zeker veranderd een stroming per generatie, dat is niet erg. Het gaat mij om de hoofdpunten, waar je niet aan kan sleutelen, omdat je dan de identiteit verliest waar je ooit voor gestaan hebt. En dat wil je toch niet?
Maar op die hoofdpunten zijn er toch ook niet zo vreselijk veel discussie?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 jun 2008 13:45

@ Sela: heel toepasselijk inderdaad :) en ik denk dat, als je die curve toepast op de gereformeerde gezindte, van degenen die internet gebruiken sowieso al een veel groter deel in de linkerhelft zit (omdat internet óók een vernieuwing is, uiteraard).
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 02 jun 2008 13:48

Machiavelli schreef:
em_ma schreef:Hihi, wat grappig die curve.
Maar op die hoofdpunten zijn er toch ook niet zo vreselijk veel discussie?

Dan is het natuurlijk wel de vraag wat je als hoofdpunt ziet en wat niet.
Zoiets als homosexualiteit daar maken veel mensen een bijzaak van of maken zich er niet druk om, nou daar kan ik dus geen bijzaak van maken.
Maar: DE hoofdzaak is je geloof in Christus.

HEERE, leer mij Uw weg

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 02 jun 2008 13:55

-Foutje-
Laatst gewijzigd door Machiavelli op 02 jun 2008 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 02 jun 2008 13:55

em_ma schreef:Dan is het natuurlijk wel de vraag wat je als hoofdpunt ziet en wat niet.
Zoiets als homosexualiteit daar maken veel mensen een bijzaak van of maken zich er niet druk om, nou daar kan ik dus geen bijzaak van maken.

Waarom niet? Hoe duidelijk de bijbel er in jouw (en mijn) ogen ook over mag zijn, als we kijken naar de drie oecumenische belijdenisgeschriften of naar de 3FvE (en het belijden daarvan maakt ons reformatorisch!) zeggen niets over homoseksualiteit, zeggen niets over moderne media en onze omgang daarmee. Daar valt, ook binnen het kader van de 3FvE, nog over te discussieren.

em_ma schreef:Maar: DE hoofdzaak is je geloof in Christus.
Amen.

Terug naar “Archief”