Ja of nee donor

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Ja of nee donor

Berichtdoor rosekapje » 07 jan 2004 23:20

Ik wil hier graag de vraag voorleggen over het wel of niet doneren van organen, ik zit er zelf enorm mee of ik het wel of niet zal doen, maar bij mij is er gewoon nog geen duidelijkheid. Ik kan argumenten bedenken om wel donor te zijn, maar aan de andere kant weer de twijfel...

Dus de vraag waarom ben je wel of niet donor?

Ik hoop dat het me een beetje duidelijkheid verschaft.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 jan 2004 23:24

van mij mogen ze alles hebben!!!

Waarom?

Ik wil iedereen helpen, dat is mijn plicht. Vooral naar mijn dood, ik zal nooit meer wat aan mijn lichaam hebben en als ik een ander daar zijn leven mee kan redden. Graag!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 07 jan 2004 23:32

Waarom ik het nog niet weet.

Misschien iets meer duidelijkheid, ik vind het wel lastig aan de ene kant denk ik niet zoals jou en wil ik ook graag helpen, maar aan de andere kant denk ik straks heeft iemand door eigen schuld (neem bijvoorbeeld een alcoholist die zijn hele lever naar de gruzelementen gezopen heeft) en die krijgt mijn lever en gaat op de oude voet weer door.... dat vind ik geen fijne gedachte....
en bij mij speelt de gedachte ook mee dat we allemaal van God 1 lichaam gekregen hebben, die we goed moeten verzorgen en als tempel behandelen.

Misschien vind ik het ook wel zo moeilijk omdat er bij ons thuis grote verdeeldheid is over het al dan niet donor zijn...

Maar stel mijn broer zal een nier nodig hebben en mijn nier matcht dan zal ik een nier meteen afstaan, want met een nier kan ik nog prima leven.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Vin

Berichtdoor Vin » 07 jan 2004 23:55

Enige wat ik vervelend vind is de gedachte dat ik bij een flink ongeluk ofzo misschien straks wel niet word gereanimeerd. Zo van, 'hey deze is al 67.. we hebben hier een jong meisje met leukemie die kan zn organen goed gebruiken' Misschien is dat een spookbeeld, maar de geschiedenis leerd dat spookbeelden uitkomen ;)

Lichaam is een tempel vind ik niet zo'n punt. Als ik doodga is de ziel eruit; de tempel leeg.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 jan 2004 07:30

rosekapje schreef:Misschien iets meer duidelijkheid, ik vind het wel lastig aan de ene kant denk ik niet zoals jou en wil ik ook graag helpen, maar aan de andere kant denk ik straks heeft iemand door eigen schuld (neem bijvoorbeeld een alcoholist die zijn hele lever naar de gruzelementen gezopen heeft) en die krijgt mijn lever en gaat op de oude voet weer door.... dat vind ik geen fijne gedachte....

Je mag iedereen helpen, als er een alcolist hangt aan de rand van de brug en hij vraagt jou of je Hem wilt helpen doe je dat toch ook? Ook al gaat hij mischien wel door met zijn oude leven.

Verder kijk maar naar Jezus, hij genas ook (9) melaatsen terwijl er maar 1 een nieuw leven is begonnen.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 08 jan 2004 16:39

ja moeilijk rosekapje.

ik moet de brief ook nog insturen...

kijk, met sommige organen heb ik niet zo'n problemen, zoals hart en nieren enzo.
Maar bijvoorbeeld je hoornvlies op je oog, dat vind ik weer een naarder idee, vooral voor de nabestaanden.

Het is wel mooi natuurlijk als je anderen kunt helpen.
Ik vraag me dan maar af : wat zou ik zelf willen? ik zou ook superblij zijn als iemand zn nier afstond zodat ik kon blijven leven!
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 08 jan 2004 17:25

Hijwel schreef:
Je mag iedereen helpen, als er een alcolist hangt aan de rand van de brug en hij vraagt jou of je Hem wilt helpen doe je dat toch ook? Ook al gaat hij mischien wel door met zijn oude leven.

Verder kijk maar naar Jezus, hij genas ook (9) melaatsen terwijl er maar 1 een nieuw leven is begonnen

Ik weet dat ik iedereen mag helpen, misschien beter gezegd als ik kan moet helpen, maar dan weer het menselijk aspect, misschien wil ik dat wel helemaal niet.... (hard...) Typ je Hem expres met een hoofdletter? ja ik denk het wel he?! je wilt me laten zien dat ik Jezus niet aan de brug mag laten hangen.......

Maar toch zou ik er moeite mee hebben als zo iemand mijn organen zal krijgen (maar niet dat ik er dan wat van af weet)...

JialiKelly, wat jij zegt, daar ben ik het ook mee eens, als een ander jou zou kunnen helpen zou je het ook met beide handen aanpakken...

En wat de nabestaanden betreft, zal het sowieso misschien moeilijk zijn, maar het is en blijft wel je eigen keuze, waar je (volgens mij) volledig achter moet staan en dat zullen ze (moeten) respecteren.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 jan 2004 18:13

rosekapje schreef:En wat de nabestaanden betreft, zal het sowieso misschien moeilijk zijn, maar het is en blijft wel je eigen keuze, waar je (volgens mij) volledig achter moet staan en dat zullen ze (moeten) respecteren.

Het blijft een eigen keuze? Maar wat als God van jou vraagt om je naaste lief te hebben?

btw: ik heb Hem perongelijk met een hoofletter geschreven

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 jan 2004 19:28

denk je dat je je naaste niet liefhebt als je je organen niet geeft?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 08 jan 2004 19:41

Johannes, ik denk dat je best je naaste lief kan hebben, ook al sta je je organen niet af.... Johannes, kan ik hieruit concluderen dat jij geen orgaandonor bent?

God vraagt sowieso om je naaste lief te hebben en dan gaat het echt niet alleen om organen....

Hijwel (en anderen) hoe denk je over het doneren van organen aan de wetenschap?

En ik denk dat het doneren van organen een eigen keus blijft, daarin moet je je niet door anderen laten beinvloeden (daarmee bedoelde ik je ouders, broers, zussen, echtgenoot etc........) want ik vind dat je bij zo'n beslissing er 100 % achter moet staan..

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 jan 2004 19:49

nee, ik ben geen orgaan donor.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

caprice

Berichtdoor caprice » 08 jan 2004 19:50

Ik ook niet. Krijg je toch een keer een papier voor? Heb ik nooit gehad.

Vin

Berichtdoor Vin » 08 jan 2004 19:52

rosekapje schreef:Hijwel (en anderen) hoe denk je over het doneren van organen aan de wetenschap?
Oh, nou *giechel* Ik denk dat ik veel makkelijker organen aan de wetenschap zou doneren. Zonder donoren hadden we nu niet eens ziekenhuizen gehad en de kennis om uberhaubt te operen, transplanteren, artsen op te leiden, enz. enz.

Zonder dat had je nu geen airbag in je auto :!: Morbide, maar waar. Zoveel van wat we als vanzelfsprekend aannemen, daar zit meer achter dan je denkt.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 08 jan 2004 20:01

Caprice, aangezien jij 18 bent zul je ongetwijfeld zo'n formulier gekregen hebben, of anders ligt die binnenkort wel een keer op de deurmat...

Caprice en Johannes, mag ik vragen waarom jullie geen orgaandonor zijn, nog niet over nagedacht of principieel op tegen?

Vin ik weet ook dat de wetenschap (medische) ver is gekomen dankzij anderen die organen gedoneerd hebben en dat is heel mooi (alhoewel ik het niet met je eens ben er anders geen ziekenhuizen waren en geen artsen, ik denk alleen dat het dan minder ontwikkeld zou zijn, maar daar ga ik nu niet verder op in), maar waarom zou jij het makkelijker vinden om je organen af te staan aan de wetenschap dan aan iemand die een orgaan nodig heeft (ben je bang dat het orgaan bij diegene toch nog afgestoten wordt of doe je liever aan de wetenschap omdat er dan misschien meer mensen bij gebaat zijn, ik noem een aantal dingen die ik kan bedenken....)

caprice

Berichtdoor caprice » 08 jan 2004 20:04

rosekapje schreef:Caprice, aangezien jij 18 bent zul je ongetwijfeld zo'n formulier gekregen hebben, of anders ligt die binnenkort wel een keer op de deurmat...

Caprice en Johannes, mag ik vragen waarom jullie geen orgaandonor zijn, nog niet over nagedacht of principieel op tegen?

Ik weet 100 % zeker dat ik hem niet gekregen heb, en ik ben al bijna 19.

Ik vind het een moeilijke zaak. Er zijn argumenten voor, maar ook tegen aan te voeren. Ik heb er wel over nagedacht, maar een standpunt hierover heb ik nog niet met zekerheid kunnen vormen. Eerst maar Gods Woord beter onderzoeken over deze vraag.

Terug naar “Archief”