Moderator: Moderafo's
Hans schreef:En Kaw, Moerkerken zit niet in het curatorium, hij is rector van de theologische school (voor hoelang nog? Hij is behoorlijk ziek)
Het is dus niet het stempel van een persoon, maar je zou Moerkerkn meer kunnen zien als de representant van een bepaalde stroming.
tanteoranje schreef:Kaw, mag ik het dan nu echt niet meer begrijpen? Is de scheuring en het ontstaan van de Ger.Gem. in Ned. dan achteraf niet nodig geweest?
tanteoranje schreef:Nogmaals: gaat het een fusie worden, Ger.Gem. en Ger.Gem. in Ned.?
caprice schreef:tanteoranje schreef:Nogmaals: gaat het een fusie worden, Ger.Gem. en Ger.Gem. in Ned.?
Er zijn al enkele eerste gesprekken gevoerd, maar daar was weinig aandacht voor, omdat alle aandacht toen naar de SOW ging.
Wat zo'n fusie betreft kunnen de bezwaarde Hervormde predikanten misschien ook toetreden tot de Gereformeerde Gemeenten. (wat heb ik nu weer gezegd?)
Al zal ik daar misschien makkelijker over denken dan het curatorium.
Ze moesten maar eens een keertje bij ds. Simons of ds. Van Kooten gaan luisteren.
Kaw schreef:caprice schreef:tanteoranje schreef:Nogmaals: gaat het een fusie worden, Ger.Gem. en Ger.Gem. in Ned.?
Er zijn al enkele eerste gesprekken gevoerd, maar daar was weinig aandacht voor, omdat alle aandacht toen naar de SOW ging.
Wat zo'n fusie betreft kunnen de bezwaarde Hervormde predikanten misschien ook toetreden tot de Gereformeerde Gemeenten. (wat heb ik nu weer gezegd?)
Ze moesten maar eens een keertje bij ds. Simons of ds. Van Kooten gaan luisteren.
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk. De herv. predikanten hebben sowiezo vragen over de aanbieding van de genade in de ger. gem. en dan zouden ze ook nog graag met de ger. gem. in Ned in zee willen? Lijkt me dus echt niet gebeuren!
Als we nu de bezwaarde hervormden met de "linkse" (Wat heb ik hier een hekel aan om iets als links of rechts te bestempelen!) ger. gemmers samenvoegen en de rechtse ger. gem. met de ger. gem. in Ned., dan zijn we van alle problemen af...
caprice schreef:Kaw schreef:caprice schreef:tanteoranje schreef:Nogmaals: gaat het een fusie worden, Ger.Gem. en Ger.Gem. in Ned.?
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk. De herv. predikanten hebben sowiezo vragen over de aanbieding van de genade in de ger. gem. en dan zouden ze ook nog graag met de ger. gem. in Ned in zee willen? Lijkt me dus echt niet gebeuren!
Als we nu de bezwaarde hervormden met de "linkse" (Wat heb ik hier een hekel aan om iets als links of rechts te bestempelen!) ger. gemmers samenvoegen en de rechtse ger. gem. met de ger. gem. in Ned., dan zijn we van alle problemen af...
Nee, want je kunt mij denk ik wel beschouwen als vrij rechts in de Gereformeerde Gemeenten, maar naar bovengenoemde dominee's luister ik heel graag.
Wat wet en evangelie betreft vang je denk ik meer vliegen met een druppel honing dan met een fles azijn.
De leer van de uitverkiezing is er, en blijft er, maar moet niet allesoverheersend worden.
Kaw schreef:caprice schreef:Kaw schreef:caprice schreef:tanteoranje schreef:Nogmaals: gaat het een fusie worden, Ger.Gem. en Ger.Gem. in Ned.?
Nee, want je kunt mij denk ik wel beschouwen als vrij rechts in de Gereformeerde Gemeenten, maar naar bovengenoemde dominee's luister ik heel graag.
Wat wet en evangelie betreft vang je denk ik meer vliegen met een druppel honing dan met een fles azijn.
De leer van de uitverkiezing is er, en blijft er, maar moet niet allesoverheersend worden.
Wat ik denk ik vergat is dat er ook weer in de herv. kerk enorme verschillen zijn. Ik kom regelmatig met mijn vriendin bij herv. dominees die mij zeer aanspreken (niveau linkse ger. gem.), maar er zullen ook wel weer herv. dominees zijn die in de ger. gem. in Ned zouden kunnen thuis horen.
caprice schreef:Kaw schreef:caprice schreef:Kaw schreef:caprice schreef:tanteoranje schreef:Nogmaals: gaat het een fusie worden, Ger.Gem. en Ger.Gem. in Ned.?
Wat ik denk ik vergat is dat er ook weer in de herv. kerk enorme verschillen zijn. Ik kom regelmatig met mijn vriendin bij herv. dominees die mij zeer aanspreken (niveau linkse ger. gem.), maar er zullen ook wel weer herv. dominees zijn die in de ger. gem. in Ned zouden kunnen thuis horen.
Links en rechts gergem.
Bedoel je nu eigenlijk hetzelfde als licht en zwaar? Daar wordt wel over gesproken.
tanteoranje schreef:Nogmaals: gaat het een fusie worden, Ger.Gem. en Ger.Gem. in Ned.?
Evelien schreef:tanteoranje schreef:Nogmaals: gaat het een fusie worden, Ger.Gem. en Ger.Gem. in Ned.?
Heel simpel: Nee.
Speedy schreef:tanteoranje schreef:Nogmaals: gaat het een fusie worden, Ger.Gem. en Ger.Gem. in Ned.?
Ik denk het ook niet. Ik kreeg recent een aantal bladen in handen van de Ger.Gem. in Ned. "De Wachter Sions". Hierin wordt duidelijk door de predikant Mallan en ook door diaken L.M.P. Scholten aangegeven dat er wel degelijk een leerverschil is tussen de Ger.Gem. en de Ger.Gem.in Ned.
Dit is tegenstellend met wat ds. Moerkerken schrijft in het jaaroverzicht van 2003 in "De Saambinder". Hij zegt dat er geen leerverschil is. Dus 1 partij is het in ieder geval niet eens. Maar mochten ze samen gaan dan betekend het dat ds. C. Harinck geschorst is en dat K. van de Zwaag geen lid is van de Ger.Gem.. Want in 1 van de stukken die ik las wordt ds. C.Harinck en ook K. van der Zwaag nog vergeleken met het Arminius (Remonstrant). Dus zolang er niets met ds. C.Harinck aan de hand is zullen ze nog niet samen gaan. (Let op de tekenen...)
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten