Moderator: Moderafo's
Omega schreef:Om de eerste vraag van Lammetje te beantwoorden: Volgens onze gegevens behoort zo'n 70 procent van onze bezoekers tot de reformatorische kerken en ruim 80 procent zelfs tot de gereformeerde gezindte. Niet-refo's laten zich echter naar verhouding veel meer en veel vaker horen tijdens discussies. Hoe dat komt? Heeft dat misschien toch te maken met een stukje opvoeding? Geloof wordt in onze reformatorische kringen vaak als een persoonlijke zaak beschouwd, dat je niet of nauwelijks deelt met anderen. Omdat we in onze reformatorische kerken nogal snel geneigd zijn om elkaar langs de maatlat (van een kerkelijke traditie) te leggen. We zijn nauwelijks gewend om ons eigen (persoonlijke) geloof uit te dragen, laat staan te verdedigen. Bovendien: iedere kritische opmerking over leer of leven, wordt al snel als een aanval gezien.
Zijn de kritische opmerkingen over dit forum dan helemaal onterecht? Zeker niet. Als ik steeds maar moet blijven uitleggen waarom ik op zondag bepaalde dingen beslist niet (of juist wel) doe of waarom ik een bloedhekel heb aan bepaalde (soorten) muziek, dan word ik daar best wel eens moe van. Aan de andere kant, dat is nu precies onze taak in de wereld en zelfs op een reformatorisch forum. Laat je dan ook horen!
Voor mijzelf hebben de discussies op dit forum (waarvoor ik helaas vrijwel geen tijd meer heb) mijn geloofsleven verrijkt. Het heeft mij indirect uit de (soms) dode en starre reformatorische kerktraditie gerukt. Ben ik dan geen refo meer? Ja en nee. Ik voel me nu christen, staande in een reformatorische traditie. Als refo heb ik niet meer de waarheid in pacht en is niet mijn kerk meer de enige ware kerk. Daarom is mijn kerk en mijn gemeente nog wel waardevol, maar mijn broeders en zusters zijn alle mensen die Christus van harte liefhebben. Dan hoef ik het zeker niet altijd met hen eens te zijn, vaak niet zelfs. Maar het belangrijkste in dit leven bindt ons.
Gershwin schreef:@ Jort:
1e punt: hij zegt niet dat het per definitie zo is, hij geeft een mogelijke verklaring.
2e punt: dit is dus een discussieforum.
3e punt: volgens mij bedoelt Omega dat je bijzaken en hoofdzaken leert onderscheiden. En daar lijkt me niks mis mee.
Giovannino schreef:Schiet je nu zelf geen losse flodders af, Jort? Je kunt bij een post niet allerlei statistische gegevens verwachten etc. Omega laat zijn hart spreken, en de boodschap komt bij mij wel over. Idd. mooi gezegd, Omega!
Zelf heb ik ook de ervaring dat onkritische diehard-refo's (tja, hoe duid je dat soort mensen aan?) niet met je in gesprek (durven) gaan. Zij huldigen één of ander aloud standpunt en dat is onopgeefbaar. Dat slaat een discussie snel dood. Een voorbeeld: iemand die ergens in een KCM topic opmerkte dat er wel veel ongelovige artiesten langskwamen. Als je dan opmerkt dat ook ongelovige mensen kunst kunnen maken die jou wat te zeggen heeft, en dat er christenen zijn die enkel rommel produceren, trekt zo'n persoon zich opeens uit de discussie. Zo zijn er wel meer beginnende forummers die niet weten hoe te discussieren. Dat kan liggen aan de niet-refo of ongelovige forummer die gehakt maakt van onzin-opmerkingen en kulargumenten - er wordt af en toe dan echt stevig gediscussieerd- maar vaak ligt het naar mijn idee ook aan de "zware refo" die zich niet in de ander wil verplaatsen, niet wil luisteren naar een 'ander' geluid etc. Neem nou die opmerkingen van 'opeens kom je erachter dat iemand geen christen meer blijkt te zijn'... Dat heb je toch wel snel door? Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand hier er een geheim van maakte niet meer te geloven of een ander geloof aan te hangen. Dat wordt natuurlijk niet in elke posting erbij verteld, maar als je even terug leest in een topic of even kijkt wat voor dingen een bepaalde forummer post, is dat toch snel duidelijk?
Zelf noem ik me 'refo'. Deels uit traditie, deels ook uit overtuiging. Erg geworteld is dat (nog) niet in alle dingen, met sommige zaken worstel ik . Maar te allen tijde wil ik positief-kritisch refo blijven. Samen zoeken hoe als christen in de cultuur te staan.
Ik ben blij met RW en ik hoop dat dit forum altijd een platform zal blijven voor een zo breed mogelijk publiek.
Giovannino schreef:Maar die kritiek hebben ze bijna altijd aan zichzelf te danken. Door niet goed te argumenteren en te redeneren. Echte loze kritiek op alles wat refo is kom je niet vaak tegen en wordt neem ik aan door Mods ook netjes weggehaald.
Lalage schreef:mirjan22 schreef:Ik kan mezelf wel echt refo noemen. En het is mij in al die tijd ook wel opgevallen aan de hand van meetings en forums dat refoweb toch minder refo is dan ik eerst gedacht had.
Heb alleen nog geen ervaring met veel geloof zaken, want kijk niet vaak op die forums. Maar kan me de reacties wel voorstellen...en ook dat mensen gaan zeggen dat ze zich hier minder thuis gaan voelen.
Je bent wel refo en je vindt dat refoweb meer refo moet zijn, maar je doet niet mee aan de religiefora. Dat komt op mij een beetje tegenstrijdig over... Reformatorisch zijn gaat toch vooral om het geloof dat je aanhangt? Als je jezelf refo noemt, dan wil je daar toch juist ook graag over praten en dat kan het beste op de religiefora.
Ik verwacht geen statistische onderbouwing, maar daar waar dergelijke kritiek wordt geuit verwacht ik wel e.e.a. logisch onderbouwd. Mooi als Omega "uit zijn hart spreekt",maar we hebben het hier over de beoordeling c.q. veroordeling van het nest waar men zelf in (heeft) verkeert(/d).
Dus iets in de trant van: evangelisatie op een reformatorisch forum? Apart, gezien de doelstellingen en gezien wat je van een refo. forum zou verwachten (onderbouwing reform. geloof, contact gelijkgezinden, etc.).
Omega schreef:Jort schreef:Ik verwacht geen statistische onderbouwing, maar daar waar dergelijke kritiek wordt geuit verwacht ik wel e.e.a. logisch onderbouwd. Mooi als Omega "uit zijn hart spreekt",maar we hebben het hier over de beoordeling c.q. veroordeling van het nest waar men zelf in (heeft) verkeert(/d).
Ik behoor tot dat nest, dus is het ook zelfkritiek. Misschien heb ik wat meer recht van spreken als ik ter verduidelijking van mijn standpunt er bij vertel dat ik zowel beroepsmatig als vrijwillig tal van reformatorische bijeenkomsten bijwoon, een onder ons zeer bekende reformatorische werkgever heb, met tal van reformatorische jongeren spreek -evenals met honderden predikanten uit de achterban- en kerkenraadslid ben in een zeer reformatorische gemeente.
En zoals Gershwin zegt: ik opper dit als mogelijke verklaring. Maar ik denk niet dat ik er ver naast zit. Aardig hierbij te vermelden als onderbouwing is wellicht de steeds terugkerende vraag in de vragenrubriek, over hoe je als christen kunt/moet/mag getuigen tegenover ongelovige collega's of om moet gaan met kritiek uit die hoekDus iets in de trant van: evangelisatie op een reformatorisch forum? Apart, gezien de doelstellingen en gezien wat je van een refo. forum zou verwachten (onderbouwing reform. geloof, contact gelijkgezinden, etc.).
Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. We hebben een geweldige boodschap voor de hele wereld. En daar durf ik best met andersdenken over in discussie te gaan. En als je dat als refo's cq christenen met elkaar kunt en wilt doen, is dat helemaal geweldig. En ondertussen ben ik ook best bereid kritische vragen over mijn eigen kerkgenootschap te beantwoorden of positief-kritische vragen stellen over gemeenten die zich achter andere kerkmuren bevinden. Dat is elkaar opscherpen. Niet om elkaar vliegen af te vangen, maar om eens nuchter na te denken over wat ons werkelijk bezighoudt en ons beweegt. Wie kritisch naar zichzelf durft te denken, leert pas echt nuanceren en ontdekt wat werkelijk waardevol is.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten