Openbare schuldbelijdenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 29 mei 2008 17:44

Riska schreef:Het is niet bedoeld als dooddoener.
Waar het in deze hele discussie over gaat is, dat er schuld moet beleden worden als iemand zwanger is voordat er een huwelijk gesloten is.
Als er toevallig geen zwangerschap plaatsvindt weet niemand het.
En ja, wij zondigen allemaal en nee, daar weet niemand wat van behalve God. En soms druppelt er iets naar buiten, wanneer er bv. sprake is van mishandeling of alcoholmisbruik. Dan wordt er met zo iemand gesproken. Maar wie van ons is zonder zonden? En belijden we die temidden van de gemeente? Nee toch?

Schuldbelijdenis? Als het nou echt moet, dan hooguit bij de dominee of één ouderling of om mijn part bij het moderamen van de kerkenraad.
Maar, ik heb dat al eerder gezegd, als ambtsdrager beloof je aan God en de gemeente om dat wat jou in vertrouwen is gezegd niet kenbaar te maken, aan niemand.
Kortom: de openbare schuldbelijdenis in de kerk, of de afkondiging dat iemand openbaar schuld beleden heeft, klopt niet, komt niet overeen met de gelofte die gedaan is bij de bevestiging.

Dat heeft natuurlijk weinig zin als de dame in kwestie 2 maanden na het huwelijk al met een joekel van een buik loopt.
Dan kun je als ambtsdrager nog zo zwijgen, zien doen ze het toch wel.
Hetzelfde geldt voor mensen (en ik noem nu zomaar even wat) die jaren in openlijke zonden leven, door God stil gezet worden en hun leven beteren en ineens weer trouw in de kerk zitten en de sacramenten willen gebruiken.
Is het dan niet goed om ook in het midden van die gemeente die jou al die jaren in de gemeenschap gemist hebben, maar je wel om 4 uur snachts stom dronken over straat zaggen rollen, je schuld te belijden?
Niet met als bedoeling om deze persoon nog eens even openbaar te vernederen, maar om te laten zien dat er een oprecht ommekeer naar God is, die je ook in het openbaar wilt belijden, en die misschien nog wel als voorbeeld voor anderen kan dienen.

Ik ben me er goed van bewust dat zo´n openbare schuldbelijdenis tot menig roddel gesprek op een verjaardag of een andere bijeenkomst leid, maar dat is dan diegene die dat doet aan te rekenen, en niet de schuldbelijdenis op zich.

Ik denk dat de openbare schuldbelijdenis op zich een goede instelling is, maar dat er door veel gemeenteleden op een verkeerde manier mee wordt omgegaan.
Het levert hun voer voor gesprek, in plaats van voer voor gebed!!!
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 mei 2008 19:27

Wullimpie schreef:Ik ben me er goed van bewust dat zo´n openbare schuldbelijdenis tot menig roddel gesprek op een verjaardag of een andere bijeenkomst leid, maar dat is dan diegene die dat doet aan te rekenen, en niet de schuldbelijdenis op zich.

Het zou ook kunnen zijn dat een oprechte schuldbelijdenis juist een aanleiding kan zijn om roddels te stoppen. Er valt immers weinig meer te roddelen over iemand die zelf al schuld erkent.

JetZwolle schreef:Toch blijft het probleem: waar is de Bijbelse grond om zonden voor de hele gemeente te moeten belijden. Uit de Bijbel blijkt dat het heilzaam is je zonden aan 'elkaar' te belijden. Blijft de vraag: wie is elkaar?
Gezien het verband van de Jakobusbrief diegenen die je broeders (en zusters) zijn (Jak. 1:2). Dat kan moeilijk anders dan dat dat de gemeente is. Maar als broederschap en zusterschap in de gemeente niet leeft (d.w.z. er weinig onderlinge liefde is), dan hoeft het niet te verbazen dat er weinig schuld aan elkaar wordt beleden. Want dan wordt het een 'moeten' en dat durven niet veel mensen aan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 29 mei 2008 19:46

Maar ik vind het nogal een verschil of je een hechte gemeente van misschien 50 mensen hebt, of een gemeente van 2000 man waar iedereen elkaar amper kent.
pobody's nerfect

hananja
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor hananja » 29 mei 2008 23:43

Ik denk dat Wullempie het meest tot de kern komt van waar de schuldbelijdenis toe dient. Ook schuldbelijdenis bij een zwangerschap. Imho hoeft dat niet altijd in persoon ten overstaan van de volledige gemeente. Volgens mij is het ook gebruik in de GKv, of iig in die van Wageningen om openbare schuldbelijdenis te doen t.o.v. de kerkraad. Die kunnen dat evt communiceren naar de rest van de gemeente, als die er van moet weten. Sommige mensen kiezen er voor dit zelf te doen. Zo heeft een stel uit die gemeente het gedaan d.m.v. briefjes met tekst en uitleg in de postvakjes.

Mijn ouders mogen op dit moment allebei niet aan het avondmaal deelnemen i.v.m. hun scheiding (van tafel en bed). Ik weet niet onder wat voor voorwaarden ze weer toegelaten zouden mogen worden. Wat ik wel weet is dat er tot nu toe twee keer naar de gemeente is gecommuniceert wat er aan de hand is. Niet in heel duidelijke bewoordingen, maar gewoon, in grote lijnen. Deze berichten zijn wel van tevoren doorgesproken met mijn ouders. Ook zijn er regelmatig gesprekken met ouderlingen en de dominee over hoe de zaken er nu voor staan. Mijn oudste broertje en ik hebben allebei ook al belijdenis gedaan en mogen in principe wel aan gaan. Ik doe dat meestal niet omdat ik nooit mn attestatie bij me heb en meestal mijn vriend bij me heb die niet aan mag gaan, maar mijn broertje gaat meestal wel. (zijn vriendin mag ook niet, zij is geen lid van de GKv en heeft ook nog geen belijdenis gedaan in haar eigen gemeente (GG Geldermalsen), net als mijn vriend die in de GG (noord) in Rijssen zit)

André

Berichtdoor André » 30 mei 2008 00:02

Ik weet niet onder wat voor voorwaarden ze weer toegelaten zouden mogen worden.
Dat weet een GKv idd niet te benoemen is mijn ervaring. En al helemaal niet met een Bijbelse onderbouwing.

Riska

Berichtdoor Riska » 30 mei 2008 06:56

Hananja schreef:Mijn ouders mogen op dit moment allebei niet aan het avondmaal deelnemen i.v.m. hun scheiding (van tafel en bed). Ik weet niet onder wat voor voorwaarden ze weer toegelaten zouden mogen worden. Wat ik wel weet is dat er tot nu toe twee keer naar de gemeente is gecommuniceerd wat er aan de hand is. Niet in heel duidelijke bewoordingen, maar gewoon, in grote lijnen. Deze berichten zijn wel van tevoren doorgesproken met mijn ouders. Ook zijn er regelmatig gesprekken met ouderlingen en de dominee over hoe de zaken er nu voor staan. Mijn oudste broertje en ik hebben allebei ook al belijdenis gedaan en mogen in principe wel aan gaan. Ik doe dat meestal niet omdat ik nooit mn attestatie bij me heb en meestal mijn vriend bij me heb die niet aan mag gaan, maar mijn broertje gaat meestal wel. (zijn vriendin mag ook niet, zij is geen lid van de GKv en heeft ook nog geen belijdenis gedaan in haar eigen gemeente (GG Geldermalsen), net als mijn vriend die in de GG (noord) in Rijssen zit)

Ik kan alleen maar dankbaar zijn dat ik de meest zware jaren in mijn leven kerkte in de GKN. Dat destijds, toen er sprake was van een scheiding de dominee alleen in het kerkblad een berichtje zette bij 'lief en leed gedeeld' dat ik met de kinderen elders ging wonen en mijn ex op de oude plek bleef. Hij wist dat er voor geknokt was tot het bittere einde om het huwelijk te redden en was op de hoogte van de ins en outs ervan.
Maar hij zou het niet in zijn hoofd gehaald hebben, noch de kerkenraad, om mij te weren van het Avondmaal. Dat er een periode is geweest dat ik niet aanging was puur mijn eigen beslissing.
Misschien zie ik het verkeerd, maar is het niet heel onbarmhartig om mensen die het toch al moeilijk hebben omdat ze uit elkaar gaan (of overwegen dat te doen) te weren van het Avondmaal?

En waarom moet jij je attestatie bij je hebben? Men weet toch dat je belijdend lid bent?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mei 2008 08:50

Hananja schreef:Ik denk dat Wullempie het meest tot de kern komt van waar de schuldbelijdenis toe dient. Ook schuldbelijdenis bij een zwangerschap. Imho hoeft dat niet altijd in persoon ten overstaan van de volledige gemeente. Volgens mij is het ook gebruik in de GKv, of iig in die van Wageningen om openbare schuldbelijdenis te doen t.o.v. de kerkraad.
Dat is bij ons in de kerk ook zo, er wordt dan alleen gezegt 'voor de kerkenraad hebben schuldbelijdenis afgelegd *naam* in verband met overtreding van *gebod* en nee dat is niet alleen het zevende, in de 21 jaar dat ik leef heb ik 3,5,7 en 9 gehoord..

Het is echt al jaren niet meer zo (en dan echt 40 jaar) dat iemand op het zondarenbankje voor in de kerk moet zitten..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 30 mei 2008 09:35

Mij is alleen nog steeds niet duidelijk: waarom móet een hele gemeente dit weten? Het gaat in eerste instantie toch om de direct betrokkenen?
Ik weet zo gauw niet waar pecies, maar er staat wel in de bijbel dat je het eerst met zo min mogelijk mensen op moet zien te lossen voor je het aan de grote klok gaat hangen.

En dat van die attestatie ben ik ook benieuwd naar ;) Dat heb ik echt nog nooit gehoord!
pobody's nerfect

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 30 mei 2008 10:32

Jo'tje schreef:Mij is alleen nog steeds niet duidelijk: waarom m�et een hele gemeente dit weten? Het gaat in eerste instantie toch om de direct betrokkenen?
Ik weet zo gauw niet waar pecies, maar er staat wel in de bijbel dat je het eerst met zo min mogelijk mensen op moet zien te lossen voor je het aan de grote klok gaat hangen.

En dat van die attestatie ben ik ook benieuwd naar ;) Dat heb ik echt nog nooit gehoord!

Ik mag hopen dat (gevraagde) schuldbelijdenis voor de gemeente niet de zonde openbaar maakt, maar er toe dient dat zonde die al openbaar is voor de gemeente rechtgezet wordt. Dus als een vrouw al een behoorlijk buikje begint te kweken, dan is er iets openbaar. Als in de krant heeft gestaan dat iemand is veroordeeld wegens meineed, dan is dat openbaar en als iemand vloekend en tierend in een dronken bui het dorp doorgerend is, dan is dat ook redelijk openbaar. Schuldbelijdenis zorgt er dan voor dat mensen niet met scheve ogen in de kerk naar elkaar kijken. Het geeft ook aan dat er gezond kan worden omgegaan met de notie dat we in de kerk zitten als geredde zondaren en niet als mensen die het zo goed doen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mei 2008 12:19

En dat van die attestatie ben ik ook benieuwd naar Wink Dat heb ik echt nog nooit gehoord!

Voorwaarden zijn dat een gast ,,een aanvaardbare reden'' moet hebben het avondmaal in een lokale gemeente mee te vieren en dat ,,zijn deelname dienstbaar is aan de opbouw van het lichaam van Christus''.

Ook moet de gast in zijn eigen kerk toegelaten zijn tot het avondmaal, niet onder tucht staan, instemmen met de gereformeerde belijdenis en godvrezend leven. Tot slot moet hij bereid zijn zich te onderwerpen aan de onderlinge aansporing in de gemeente en aan het toezicht van de kerkenraad. Een en ander kan in een gesprek van de gast met leden van de kerkenraad, voorafgaand aan de viering, aan de orde komen.
Bron: ND.nl

Tot het avondmaal van de Here zal de kerkenraad alleen hen toelaten die belijdenis van het geloof naar de gereformeerde leer hebben gedaan en godvrezend leven. Zij die uit zusterkerken komen, zullen op grond van een goede attestatie inzake leer en leven toegelaten worden.

http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... m=66&page=

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 30 mei 2008 12:26

Maar dan hoef je je attestatie toch niet mee te nemen naar je eigen gemeente? Dat begreep ik een beetje van het hele verhaal.
De rest wist ik wel dat ze daar in sommige GKV's zo mee omgaan.
In Arnhem zijn ze van strategie geswitcht. (Gelukkig..)
Maar we gaan offtopic.
pobody's nerfect

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mei 2008 12:44

Jo'tje schreef:Maar dan hoef je je attestatie toch niet mee te nemen naar je eigen gemeente? Dat begreep ik een beetje van het hele verhaal.
De rest wist ik wel dat ze daar in sommige GKV's zo mee omgaan.
In Arnhem zijn ze van strategie geswitcht. (Gelukkig..)
Maar we gaan offtopic.
Hananja is lid in Soest dus is het niet raar dat ze haar attestatie mee moet nemen naar Wageningen ;)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 30 mei 2008 12:46

Ok :D

Ontopic: ik begrijp trouwens wel wat openbare zonden zijn en wat niet. Sommige dingen zijn nou eenmaal zichtbaar.
Maar die 'straf' of dat opengooien naar de gemeente toe, dat begrijp ik niet. Puur omdat iedereen zonden begaat, openbaar of niet...
pobody's nerfect

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mei 2008 12:47

Jo'tje schreef:Ok :D

Ontopic: ik begrijp trouwens wel wat openbare zonden zijn en wat niet. Sommige dingen zijn nou eenmaal zichtbaar.
Maar die 'straf' of dat opengooien naar de gemeente toe, dat begrijp ik niet. Puur omdat iedereen zonden begaat, openbaar of niet...
Het is geen straf en ze gooien het niet open omdat het al open is. Zoals Parsifal al schreef.

Riska

Berichtdoor Riska » 30 mei 2008 12:48

Jo'tje schreef:Ok :D

Ditzelfde probleem heb ik ook en ook al een paar keer geprobeerd het uit te leggen, dat ik daar mee zit...

Terug naar “Archief”