Wel of geen CU meer stemmen na het homo-standpunt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 27 mei 2008 04:48

Gershwin schreef: Toch, ik vraag me soms af: hoe kan jij je goed thuisvoelen bij een vorm van christendom die op de meeste punten een heel letterlijke en niet-context-gebonden interpretatie van de bijbel zal volgen? Is het dan niet logisch om in de geest daarvan ook tegen homoseksuele relaties te zijn? Lijkt me een extra lastige positie...

Omdat ik op dit punt met de beste wil van de wereld niet meer in de bijbel kan lezen dat God waar dan ook een relatie in liefde en trouw tussen twee mannen of vrouwen verbiedt.
Gelukkig zie de CU nu ook dat ze niet aan deze overtuiging, als die samen met God tot stand is gekomen, mag tornen. Zij laat dat voor rekening van die persoon omdat het iets is tussen hem en God.

Soomigen zijn op grond van de bijbel tegen actief vrouwen kiesrecht, tegen lange broeken voor vrouwen en de hele rits er achter aan, tegen inenten, tegen verzekeren en nog een heleboel dingen meer...

Maar de CU wil ruimte geven als mensen GELOOFWAARDIG kunnen zijn en dit een zaak is die zij, verwijzend naar God kunnen verdedigen.

Ik voel me thuis onder de reformatorische prediking en in de reformatorische traditie. Ik kán niet naar een meer horizontalistische richting als het CDA omdat in mijn verticale lijn van Boven zo nodig heb!

En ik vind het zo jammer dat anderen de richting en de inhoud van de toevoer van die lijn willen bepalen. Als ik er samen met God ben uitgekomen op grond van de gehele Bijbel als het zuivere Woord van God in z'n geheel, wie heeft dan het recht om te zeggen: 'Wat jij van God ontvangt is fout". Of "jij hoort de boodschap van God verkeerd".

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 27 mei 2008 07:18

Denkertje21 schreef:
Gershwin schreef: Toch, ik vraag me soms af: hoe kan jij je goed thuisvoelen bij een vorm van christendom die op de meeste punten een heel letterlijke en niet-context-gebonden interpretatie van de bijbel zal volgen? Is het dan niet logisch om in de geest daarvan ook tegen homoseksuele relaties te zijn? Lijkt me een extra lastige positie...

Omdat ik op dit punt met de beste wil van de wereld niet meer in de bijbel kan lezen dat God waar dan ook een relatie in liefde en trouw tussen twee mannen of vrouwen verbiedt.
Gelukkig zie de CU nu ook dat ze niet aan deze overtuiging, als die samen met God tot stand is gekomen, mag tornen. Zij laat dat voor rekening van die persoon omdat het iets is tussen hem en God.

Soomigen zijn op grond van de bijbel tegen actief vrouwen kiesrecht, tegen lange broeken voor vrouwen en de hele rits er achter aan, tegen inenten, tegen verzekeren en nog een heleboel dingen meer...

Maar de CU wil ruimte geven als mensen GELOOFWAARDIG kunnen zijn en dit een zaak is die zij, verwijzend naar God kunnen verdedigen.

Ik voel me thuis onder de reformatorische prediking en in de reformatorische traditie. Ik kán niet naar een meer horizontalistische richting als het CDA omdat in mijn verticale lijn van Boven zo nodig heb!

En ik vind het zo jammer dat anderen de richting en de inhoud van de toevoer van die lijn willen bepalen. Als ik er samen met God ben uitgekomen op grond van de gehele Bijbel als het zuivere Woord van God in z'n geheel, wie heeft dan het recht om te zeggen: 'Wat jij van God ontvangt is fout". Of "jij hoort de boodschap van God verkeerd".

Ook hier hebben we een oplossing voor hoor. Als iedereen dan zo aan jouw interpretatie vast hangt en als jijzelf geen regels vanuit een partij wenst te krijgen: begin gewoon een Denkertje21-partij!
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 27 mei 2008 10:35

Wat is dat nu voor ondermaatse op de man gespeelde reactie?
D'21 geeft aan dat hij ruimte nodig heeft binnen een partij en dat hij zich verwant voelt met het klassieke refo-gedachtengoed.
Zoveel mensen zoveel meningen en gelukkig begint niet iedereen zijn eigen partij. De discussie mag toch op een open manier gevoerd worden binnen een partij?
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 27 mei 2008 11:00

leclerc schreef:Wat is dat nu voor ondermaatse op de man gespeelde reactie?
D'21 geeft aan dat hij ruimte nodig heeft binnen een partij en dat hij zich verwant voelt met het klassieke refo-gedachtengoed.
Zoveel mensen zoveel meningen en gelukkig begint niet iedereen zijn eigen partij. De discussie mag toch op een open manier gevoerd worden binnen een partij?

jawel, dat mag ook wel. graag zelfs! maar wat hebben we dan aan zo'n reactie van Denkertje21?

Je weet dat bij de CU bepaalde regels gelden. Waaronder dat je voorkort niet praktiserned homo mocht zijn. Met een regel als: "Gelukkig zie de CU nu ook dat ze niet aan deze overtuiging, als die samen met God tot stand is gekomen, mag tornen." leg je een ander toch ook wat op? Als die partij van mening was dat het niet mogelijk is zo'n relatie samen met God tot stand te laten komen, zijn ze toch vrij om dat te stellen?

En zoiets: "En ik vind het zo jammer dat anderen de richting en de inhoud van de toevoer van die lijn willen bepalen." heeft toch niets met politiek te maken?

Je hoeft heus niet je mond te houden en je aan te sluiten bij een partij. maar als je het op de principiële punten niet eens bent en je wilt door niemand laten bepalen hoe jij je gedraag want als jij dat voor God kunt verantwoorden is het goed: begin lekker een eigen partij. Dan kun je zelf bepalen wat er wel en niet wordt toegelaten in jouw partij. Het grappige is dan alleen dat je andere weer jouw maatstaven gaat opleggen, want daar ontkom je binnnen een geheel als politieke partij niet aan.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 27 mei 2008 14:21

Met dit standpunt van de CU, wordt op het onderwerp "praktiserende homoseksualiteit" geen maatstaf opgeledg volgens mij.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 mei 2008 14:39

Als ik deze discussie zo eens overzie, raak ik alleen maar meer overtuigd van het nut van een kiesdrempel van vijf procent. Dit soort discussies vind ik marginaal. Er zijn nogal wat zaken die aandacht vragen van de politiek en dan gaat een partij intern lopen rellen over het feit dat twee mannen elkaar lief vinden en zich verbonden weten aan die partij.

Prioriteit is Nederland, niet het privéleven van een mens.

Lijkt mij.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 30 mei 2008 11:31

Dat heeft natuurlijk geen zier met deze discussie te maken.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 30 mei 2008 12:20

Terug naar de RPF 8)

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 30 mei 2008 15:55

CGK<3 schreef:Terug naar de RPF 8)

Ja toen alles nog helder was 8)
Stap voor stap, weer een stapje verder.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 30 mei 2008 15:58

Ja, toen homo's in refokringen nog niet bestonden 8)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

sela

Berichtdoor sela » 30 mei 2008 16:03

Boekenlezer schreef:

Dat heeft natuurlijk geen zier met deze discussie te maken.

wel, dat valt te bezien.
is het een actie van de cu om te laten zien dat ze de bekende items nog steeds voor staan. pleit het voor de cu? of is het timing nu er kritiek is vanuit de behoudende hoek over het homostandpunt?

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 31 mei 2008 18:22

Gershwin schreef:Ja, toen homo's in refokringen nog niet bestonden 8)

Ja wat moet je hier nou op zeggen.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 31 mei 2008 20:12

The Engineer schreef:

Ja wat moet je hier nou op zeggen.

Ik bedoelde het cynisch, schat.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 31 mei 2008 22:41

Toen werd dat verschijnsel in ieder geval niet aan je opgedrongen. Men ging toen niet met een groot bord om zijn nek staan, met daarop: 'Hé hallo! Ik ben homo!' (Dat bedoel ik figuurlijk!)
Dat laatste, dat lijkt tegenwoordig wel het meest wenselijke voor bepaalde mensen. (Zie bijvoorbeeld dit en dit. Of wat je hier leest.) Maar ik heb zoiets van: mag ik ook de vrijheid hebben, om niet met bepaalde zaken geconfronteerd te worden? Iemand die een ander soort afwijking heeft vertelt dat toch ook niet altijd aan iedereen?
Iemand met een bepaalde eigenaardigheid op seksueel gebied mag dat naar mij toe lekker voor zichzelf houden. Er zijn ook bepaalde zaken die ik niet wil weten, en ik vind dat dat mag!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”