Refoweb is REFO-web?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 30 mei 2008 10:36

ik denk dat Refo's ten onder gaan aan hun eigen oppervlakkigheid en daarom alleen maar de Slow Chat bezoeken,
Als niet oppervlakkige Refo kan het dan wel heel eenzaampjes voelen denk ik.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 30 mei 2008 10:38

rosalie83 schreef:Wat ik zelf wel eens merk, is dat sommige mensen die 'zwaarder' zijn en denken (wat een irritante term eigenlijk, maargoed, dan is wel duidelijk wat ik bedoel ;)) het lastig vinden om kritische vragen te krijgen. Ik vraag mij zelf namelijk vaak af, ben je 'zwaar' omdat je zo bent opgevoed? Denkt je nu zo omdat je vanuit je christen-zijn dat wilt en denkt te moeten, of omdat het zo 'hoort'? En daar moet toch gewoon een open gesprek over te voeren zijn, over welk onderwerp het dan ook gaat? Als christenen onderling moet je elkaar toch kunnen bevragen?

Tuurlijk, ik schaar mezelf onder de zware refo's. Scheelt mij trouwens niet dat het een beetje naar klinkt, dan is het wel duidelijk. Volgens mij sta ik redelijk open voor vragen en opmerkingen en ben ik bereid verantwoording af te leggen naar mensen voor wat ik doe. Alleen het iritante in sommige discussies is dat de veronderstelde zelfde basis er niet is.

Als voorbeeld kan ik bijvoorbeeld een discussie noemen over een bijbeltekst, waar Aragorn dan ineens gaat ontkennen dat de Bijbel het onfeilbare Woord van God is. Dan moet je dat eerst weer gaan verdedigen en dan kun je verder met de discussie. Snap je een beetje wat ik bedoel? Dat is soms vermoeiend en helemaal als mensen zulke kansen te pas en te onpas aangrijpen. Het is best eens lekker om te discussiëren met mensen die wel dezelfde basis hebben. Al zal de discussie dan wat minder basaal zijn.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 30 mei 2008 10:41

Toetsenbord schreef:
rosalie83 schreef:Wat ik zelf wel eens merk, is dat sommige mensen die 'zwaarder' zijn en denken (wat een irritante term eigenlijk, maargoed, dan is wel duidelijk wat ik bedoel ;)) het lastig vinden om kritische vragen te krijgen. Ik vraag mij zelf namelijk vaak af, ben je 'zwaar' omdat je zo bent opgevoed? Denkt je nu zo omdat je vanuit je christen-zijn dat wilt en denkt te moeten, of omdat het zo 'hoort'? En daar moet toch gewoon een open gesprek over te voeren zijn, over welk onderwerp het dan ook gaat? Als christenen onderling moet je elkaar toch kunnen bevragen?

Tuurlijk, ik schaar mezelf onder de zware refo's. Scheelt mij trouwens niet dat het een beetje naar klinkt, dan is het wel duidelijk. Volgens mij sta ik redelijk open voor vragen en opmerkingen en ben ik bereid verantwoording af te leggen naar mensen voor wat ik doe. Alleen het iritante in sommige discussies is dat de veronderstelde zelfde basis er niet is.

Als voorbeeld kan ik bijvoorbeeld een discussie noemen over een bijbeltekst, waar Aragorn dan ineens gaat ontkennen dat de Bijbel het onfeilbare Woord van God is. Dan moet je dat eerst weer gaan verdedigen en dan kun je verder met de discussie. Snap je een beetje wat ik bedoel? Dat is soms vermoeiend en helemaal als mensen zulke kansen te pas en te onpas aangrijpen. Het is best eens lekker om te discussiëren met mensen die wel dezelfde basis hebben. Al zal de discussie dan wat minder basaal zijn.

Helemaal mee eens!
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 30 mei 2008 10:41

Ik denk dat er hier een schone taak is weggelegd voor de moderatoren. Zelf ben ik van opvoeding een gerefo maar tegenwoordig lid van een evangelische gemeente. Bewust heb ik er daarom voor gekozen om me (nog) niet aan te melden voor de gesloten religieforums alhoewel mijn vingers soms jeuken. Wel lees ik met heel veel interesse mee vanwege het vaak heel hoge niveau en de goede bijdragen d:)b
Moderatoren zouden mensen die er blijk van geven ten onrechte te hebben ingestemd met de voorwaarden voor de gesloten forum eerder moeten verwijzen naar het open religieforum. En refowebgebruikers zouden zichzelf ook moeten afvragen of ze er wel bijhoren. Bijvoorbeeld Cicero, een niet on-intelligent persoon als je zijn inzendingen leest, maar wel iemand die openlijk toegeeft dat de Bijbel voor hem niet de waarheid is. Op dat moment discussier je in een andere dimensie.
Laatst gewijzigd door goshen op 30 mei 2008 10:47, 2 keer totaal gewijzigd.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 30 mei 2008 10:42

hmm ik kom vrijwel nooit in slowchat :o

@Ansje: Ik voel me ook vaak 'aangevallen' als ik iets post wat blijkbaar 'zwaar' is. Je krijgt regelmatig de volle laag dat je zo denkt omdat je ouders zo denken en je grootouders. Soms krijg ik het gevoel dat je niet eens meer voor jezelf hoeft op te komen, want het gros denkt te denken dat ze het beter weten dan jou.

Men mag gerust weten dat ik me niet meer zo thuis voel hier.
Als het gaat over de bekering bijvoorbeeld. Ik denk niet dat het zo makkelijk gaat: neem het geloof aan en je bent er. Als je dit dan in een discussie zegt ben je vaak de persoon die twijfelt, oordeeld en zelf de Bijbel te moeilijk ziet/leest.

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 30 mei 2008 10:45

lammetje schreef:hmm ik kom vrijwel nooit in slowchat :o

@Ansje: Ik voel me ook vaak 'aangevallen' als ik iets post wat blijkbaar 'zwaar' is. Je krijgt regelmatig de volle laag dat je zo denkt omdat je ouders zo denken en je grootouders. Soms krijg ik het gevoel dat je niet eens meer voor jezelf hoeft op te komen, want het gros denkt te denken dat ze het beter weten dan jou.

Men mag gerust weten dat ik me niet meer zo thuis voel hier.
Als het gaat over de bekering bijvoorbeeld. Ik denk niet dat het zo makkelijk gaat: neem het geloof aan en je bent er. Als je dit dan in een discussie zegt ben je vaak de persoon die twijfelt, oordeeld en zelf de Bijbel te moeilijk ziet/leest.

Ik heb hetzelfde gevoel inderdaad!
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 30 mei 2008 10:46

lammetje schreef:Als het gaat over de bekering bijvoorbeeld. Ik denk niet dat het zo makkelijk gaat: neem het geloof aan en je bent er. Als je dit dan in een discussie zegt ben je vaak de persoon die twijfelt, oordeeld en zelf de Bijbel te moeilijk ziet/leest.

Jij mag denken dat het niet zo gaat zoals anderen denken dat/ervaren hoe het gaat. Het punt is dan (en bij zo veel onderwerpen): laat je elkaar in de waarde, geloof je dat er meerdere manieren van (geloofs)beleving zijn en dat niet alleen jouw idee/denkwijze de juiste is, respecteer je elkaar. En dat geldt voor iedereen.

Joortje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Joortje » 30 mei 2008 10:50

lammetje schreef:@Ansje: Ik voel me ook vaak 'aangevallen' als ik iets post wat blijkbaar 'zwaar' is. Je krijgt regelmatig de volle laag dat je zo denkt omdat je ouders zo denken en je grootouders. Soms krijg ik het gevoel dat je niet eens meer voor jezelf hoeft op te komen, want het gros denkt te denken dat ze het beter weten dan jou.

Inderdaad, alsof het geloof van onze ouders en grootouders ineens niet meer waar is...

(Jeremia 6:16: Zo zegt de Heere: Staat op de wegen, en ziet toe, en vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg zij, en wandelt daarin; zo zult gij rust vinden voor uw ziel; maar zij zeggen: Wij zullen daarin niet wandelen.)
Neem mijn leven, laat het HEER,
Toegewijd zijn aan UW eer...
Maak mijn uren en mijn tijd,
Tot UW lof en dienst bereid!

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 30 mei 2008 10:52

rosalie83 schreef:
lammetje schreef:Als het gaat over de bekering bijvoorbeeld. Ik denk niet dat het zo makkelijk gaat: neem het geloof aan en je bent er. Als je dit dan in een discussie zegt ben je vaak de persoon die twijfelt, oordeeld en zelf de Bijbel te moeilijk ziet/leest.

Jij mag denken dat het niet zo gaat zoals anderen denken dat/ervaren hoe het gaat. Het punt is dan (en bij zo veel onderwerpen): laat je elkaar in de waarde, geloof je dat er meerdere manieren van (geloofs)beleving zijn en dat niet alleen jouw idee/denkwijze de juiste is, respecteer je elkaar. En dat geldt voor iedereen.

Juist, maar op dat 'elkaar in de waarde laten' wordt dan wel een beetje van een kant nadruk gelegd. Vaak wordt er dan uiteindelijk een beetje cinisch (hoe schrijf je dat :oops: ) gereageerd naar de 'zware' kant, terwijl de 'zware' kant respect op moet kunnen brengen voor de 'lichte' kant. Soms is het zo dat je als 'zware' kant de mening bent toegedaan dat iets vanuit Gods Woord echt niet kan. je kunt dan wel respect hebben voor de ander, maar niet instemmen met diens interpretatie van de Bijbel. Deze discussie zie je bijvoorbeeld heel vaak terug in he topic over homofilie. Nou, je wilt niet weten wat ja soms over je heen krijgt dan.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

Juultje77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Juultje77 » 30 mei 2008 10:53

Het is hier idd minder 'refo' als ik van te voren gedacht had. Ik vind dat er veel zijn die niet de Bijbel als enige maatstaf nemen. Ook al denk je dan over sommige dingen anders, als het goed is moet je elkaar toch in het belangrijkste kunnen vinden. Maar als je eerlijk en open met elkaar in gesprek blijft, kun je misschien nog van elkaar leren.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 30 mei 2008 10:54

Joortje schreef:
lammetje schreef:@Ansje: Ik voel me ook vaak 'aangevallen' als ik iets post wat blijkbaar 'zwaar' is. Je krijgt regelmatig de volle laag dat je zo denkt omdat je ouders zo denken en je grootouders. Soms krijg ik het gevoel dat je niet eens meer voor jezelf hoeft op te komen, want het gros denkt te denken dat ze het beter weten dan jou.

Inderdaad, alsof het geloof van onze ouders en grootouders ineens niet meer waar is...

Het gaat er volgens mij niet om of dat wel of niet waar is. het is meer de vraag of je zelf gelooft wat je gelooft omdát je ouders dat ook geloofden, of dat het vanuit jezelf komt, je het zelf zo ervaart, je zelf nadenkt, je zelf kritisch bepaalde dingen onder de loep neemt en niet klakkeloos iets overneemt.

Joortje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Joortje » 30 mei 2008 11:01

rosalie83 schreef:
Joortje schreef:

Het gaat er volgens mij niet om of dat wel of niet waar is. het is meer de vraag of je zelf gelooft wat je gelooft omdát je ouders dat ook geloofden, of dat het vanuit jezelf komt, je het zelf zo ervaart, je zelf nadenkt, je zelf kritisch bepaalde dingen onder de loep neemt en niet klakkeloos iets overneemt.

Ik heb al verschillende malen gezegd dat ik de standpunten van mijn ouders en grootouders niet klakkeloos heb aangenomen, maar er goed over na heb gedacht.
En het is niet zo dat ik in alles hetzelfde denk als zij, juist niet! Maar ik kan ook veel leren van hun wijsheid en kennis!

Maar als we allemaal 'losser' gaan denken als onze ouders (wat eigenlijk niet te voorkomen is), is er over een aantal jaar helemaal niets meer over van onze waardevolle christelijke traditie. En om dit tegen te gaan, wil ik in deze traditie blijven leven! Ik hoop mijn kinderen dit later ook mee te geven..!

Citaat van mijn wijze opa:
We zitten in de trein, maar in de laatste wagon... De 'wereld' zit voorin, maar wij komen er vanzelf ook, alleen later...
Neem mijn leven, laat het HEER,

Toegewijd zijn aan UW eer...

Maak mijn uren en mijn tijd,

Tot UW lof en dienst bereid!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 30 mei 2008 11:13

rosalie83 schreef:

Vooral dat laatste mis ik. Er wordt altijd gezegd: je moet elkaar respecteren, maar dit wordt dan wel vnml tegen de zwaardere kant gezegd. En waarom?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 30 mei 2008 11:21

Joortje schreef:Ik heb al verschillende malen gezegd dat ik de standpunten van mijn ouders en grootouders niet klakkeloos heb aangenomen, maar er goed over na heb gedacht.

Ik had het niet specifiek tegen jou.

Joortje schreef:Maar als we allemaal 'losser' gaan denken als onze ouders (wat eigenlijk niet te voorkomen is), is er over een aantal jaar helemaal niets meer over van onze waardevolle christelijke traditie. En om dit tegen te gaan, wil ik in deze traditie blijven leven! Ik hoop mijn kinderen dit later ook mee te geven..!

Mijn schoonouders waren ook mensen van tradities. In het begin van mijn relatie met mijn man waren ze ook echt fel soms op bepaalde dingen/denkwijzes van mij en ons. Nu, jaren later, hebben ze een aantal tradities aan de kant gegooid en zeggen ze dat ze zich realiseren dat het belangrijker is dat je echt een christen bent, dan dat je je alleen maar vasthoudt aan tradities. Hiermee zeg ik niet dat tradities sowieso verkeerd zijn, soms zijn ze waardevol. Maar tradities moeten niet op zichzelf staan. En in gesprekken hier op refoweb moet je elkaar toch kunnen bevragen over dit soort zaken?

lammetje schreef:
rosalie83 schreef:

Vooral dat laatste mis ik. Er wordt altijd gezegd: je moet elkaar respecteren, maar dit wordt dan wel vnml tegen de zwaardere kant gezegd. En waarom?

Ik sloot mijn post af met: 'En dat geldt voor iedereen.' Dus ik zeg het niet alleen tegen mensen die 'zwaar' zijn of denken, maar tegen iedereen, inclusief mijzelf.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 30 mei 2008 11:23

ja dat snap ik, maar dat mis ik nu juist vaak in discussies.

Terug naar “Archief”