Refoweb is REFO-web?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 30 mei 2008 09:58

em_ma schreef:Eerlijk gezegd vind ik de sfeer op Refo-web te prikkelend (in de negatieve zin) naar refo 's toe.
Refo-web vind ik ontzettend leuk, maar dit is wel een absoluut minpunt.
Aan de andere kant is het goed om eens goed over je refo-standpunten na te denken als anderen daar kritisch in zijn, dat is het positieve wat ik erover wil zeggen.
Ik heb best veel moeite met het feit dat zoveel mensen hier zich zo laten lei(ij)den door hun eigen wil en daar hun principes van af laten hangen.
Dat druist voor mij zo in tegen een heilig leven wat God van ons vraagt, of liever gezegd eist.
Verder heb ik het idee dat veel refo 's zich op principiele topics zich hierom niet meer laten horen.
En dit baseer ik op de sfeer die je regelmatig proeft in deze topics.
Je krijgt echt het gevoel alsof je op moet boksen tegen de rest of dat je als iemand uit de Middeleeuwen gezien wordt.
Het heet hier toch niet voor niets Refo-web? Naar mijn idee doet het zn naam geen eer meer aan.....

AMEN
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

Joortje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Joortje » 30 mei 2008 10:03

rosalie83 schreef:
Joortje schreef:Hieruit blijkt toch dat ik geen forum zoek met allemaal gelijkgestemden, want inderdaad, dat wordt saai..!

Wat is dan je punt?

Dat ik me een eenzame refo voel op REFOweb...
Neem mijn leven, laat het HEER,
Toegewijd zijn aan UW eer...
Maak mijn uren en mijn tijd,
Tot UW lof en dienst bereid!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 30 mei 2008 10:06

Toch vreemd dat er meer mensen zijn die dit herkennen. Bundel je krachten zou ik zeggen ;)
pobody's nerfect

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 30 mei 2008 10:07

Andries H schreef:Hoi,

Bij mij ligt het weer wat anders, ik zit in een kerk die niet refo is (CGK, 'lichte kant'), maar begin me sinds een paar jaar daar ook wel wat zorgen over te maken... Mijn vriendin is wel 'refo' en ik moet zeggen dat ik een soort 'refo in wording' ben. Ik ga ook graag naar de HHK, maar heb soms wel moeite met sommige dingen die ik niet gewend ben.

Ik zit momenteel met een heleboel persoonlijke vragen en problemen wat dit betreft. :(
Daarom probeer ik me zoveel mogelijk te verdiepen in het reformatorische gedachtegoed. Wel wordt er van beide kanten aan me getrokken. Mijn ouders (en eigenlijk mijn hele familie) zijn totaal niet 'refo' .

Mijn ouders hebben inmiddels ook heel veel kritiek op me wanneer ze vinden dat ik 'zeur' als ik zondag 's middags bijvoorbeeld niet meer meega naar feestjes, wandelingetjes, fietstochtjes en liever naar de kerk ga.
Da's best wel zwaar trouwens... :(

Maargoed, ik zie dus ook wel dat het Refoweb af en toe niet zo heel erg 'refo' is. Dat maakt het voor mij ook wel lastig. Als ik ergens serieus mee zit en hier dan lees dat anderen daar heel gemakkelijk over doen, dan weet ik soms niet meer wat ik nou moet denken...

Eigenlijk voel ik me een soort opgesloten refo.

Maar dan kan een gedachtenuitwisseling met hele,halve,vage en niet-refo's je toch juist opscherpen in waar je voor staat en je zelf helpen je standpunt duidelijk te krijgen?
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 30 mei 2008 10:08

Ja, kom op! We gaan met z'n allen als 'commité van bezwaarde' :wink: weer flink posten in de betreffende topics, dan wordt vanzelf de balans anders. Wie is voor!?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 30 mei 2008 10:09

Toetsenbord schreef:Ja, kom op! We gaan met z'n allen als 'commité van bezwaarde' :wink: weer flink posten in de betreffende topics, dan wordt vanzelf de balans anders. Wie is voor!?

Als jullie daar gelukkig van worden vind ik het prima.
Volgens mij hang ik er zelf een beetje tussenin dus ik houd me overal lekker buiten ;)

Maar ik denk wel dat het echt weer evenwicht kan brengen in de discussies ja... kán!
pobody's nerfect

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 30 mei 2008 10:14

Het lijkt mij het belangrijkste dat je open en eerlijk bent en probeert op een open en eerlijke manier gesprekken en discussies te voeren. De één vindt dan dat de ander 'makkelijk' denkt over iets, de ander vindt weer dat weer een ander 'krampachtig' denkt over iets. Verschillen in (geloofs)beleving heb je en die zal je ook altijd houden. Maar dat geeft toch niet?

Joortje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Joortje » 30 mei 2008 10:14

Toetsenbord schreef:Ja, kom op! We gaan met z'n allen als 'commité van bezwaarde' :wink: weer flink posten in de betreffende topics, dan wordt vanzelf de balans anders. Wie is voor!?

Ik ben voor :)
Ik verbaas me ook dat er nog zoveel mensen zijn die hetzelfde voelen als ik...
Neem mijn leven, laat het HEER,

Toegewijd zijn aan UW eer...

Maak mijn uren en mijn tijd,

Tot UW lof en dienst bereid!

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 30 mei 2008 10:17

wel herkenbaar AndriesH. Niet dat het voor mijn een conflict is. Maar ik ben voor een deel refo opgevoed en dat heeft mij gevormd. Nu ik in geglobaliseerde 24 uurs omgeving woon moet ik mijn eigen weg vinden.

Nou gaat dat voor mij vrij makkelijk omdat iedereen hier anoniem is. Ik ontrek mij met regelmaat aan dergelijke sociale verplichtingen. aan de andere kanten is voor mij de scheidslijn veranderd.

Waarom neem ik mijn geloof niet actief mee in mijn omgeving? Daarnaast ben ik gaan nadenken over wat nou de kern is van het refomatorische denken?

Probleem hiervan voor mij is dat ik een aantal zaken die in de Reformatorische kring als vanzelfsprekend ervaren worden ter discussie heb moeten stellen voor mijzelf. Met name mijn definitie van Kerk en visie op wereldgelijkvormigheid wijken daarbij af.

Refoweb is voor mij in ieder geval een manier om in contact te blijven met waar ik vandaan kom.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 30 mei 2008 10:19

leclerc schreef:Als je graag het Refo-geluid terugziet/hoort op het forum, dan moet je dat toch echt zelf doen. Staan voor je standpunten en als je ongepast benaderd wordt en voor hypocriet wordt uitgemaakt dan probeer je daar een waardig antwoord op te geven. Probleem is vaak denk ik dat veel refo's niet gewend zijn aan tegenwind uit verwachte eigen kring en dan opeens moeten nadenken waar je voor staat is erg eng omdat je wel eens op andere gedachten kunt komen.

Wat mij is opgevallen als ik mijn standpunten duidelijk probeer te maken, het is vaak een 'onbegonnen' werk. Je staat er als 'refo' bijna 'alleen' voor en dat op Refoweb...

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 30 mei 2008 10:20

Joortje schreef:

Gewoon eerlijk je mening laten horen lijkt me inderdaad goed, en dat je daar wat tegenstand tegen krijgt is natuurlijk al lang geleden voorzegt. :wink:

( Het lijkt me overigens niet goed om "zwaar" te gaan doen alleen maar voor het zwaar zijn, het moet wel uit het hart komen.)
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 30 mei 2008 10:24

Joortje schreef:

Dat verbaast me niet 8) Er zijn er veel meer die zo denken..en die hebben daarom dus ook refoweb op een laag pitje gezet... Ik dus ook :wink:
Je wordt inderdaad als je 'zwaarder' denkt gelijk aangevallen. (tenminste, zo voelt het...) Zeker in de religiefora. Aan de andere kant wordt dat gevoel ook extra gewekt omdat juist de 'zwaardere refo's' daar niet meer posten, dus heb je het gevoel dat je alleen zo zwaar denkt. Sjonge, lekker vaag omschreven geloof ik, maar ik hoop dat je het begrijpt :wink:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 30 mei 2008 10:26

Nu mensen neem een initiatief: Richt een gereformeerde bond binnen refoweb op. Gebruik het in je onderschrift en doe iets. :).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 30 mei 2008 10:32

parsifal schreef:Nu mensen neem een initiatief: Richt een gereformeerde bond binnen refoweb op. Gebruik het in je onderschrift en doe iets. :).

Niets ervan, geen kerk binnen de kerk. We gaan gewoon als "zwaardere" refo's weer lekker veel posten en elkaar bijstaan :P Da's naastenliefde!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 30 mei 2008 10:33

Wat ik zelf wel eens merk, is dat sommige mensen die 'zwaarder' zijn en denken (wat een irritante term eigenlijk, maargoed, dan is wel duidelijk wat ik bedoel ;)) het lastig vinden om kritische vragen te krijgen. Ik vraag mij zelf namelijk vaak af, ben je 'zwaar' omdat je zo bent opgevoed? Denkt je nu zo omdat je vanuit je christen-zijn dat wilt en denkt te moeten, of omdat het zo 'hoort'? En daar moet toch gewoon een open gesprek over te voeren zijn, over welk onderwerp het dan ook gaat? Als christenen onderling moet je elkaar toch kunnen bevragen?

Terug naar “Archief”