Hoe reageer je op een vloekende medestudent/ collega?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rapidootje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Hoe reageer je op een vloekende medestudent/ collega?

Berichtdoor Rapidootje » 06 jan 2004 19:22

Hoi,
De titel spreekt eigenlijk voor zich. Ik vind het zelf heel moeilijk. Vandaag heb ik heel de dag samengewerkt met twee medestudentes. Het was heel gezellig, maar het aantal vloeken dat ze gebruikten... We hadden het over piercings: 'Heb je wel eens gehoord van die vrouw die helemaal onder de piercings zat?' 'Ja, ***, vies hè! En als iemand een tongpiercing heeft, dat is ook altijd zo smerig.' 'Ja, ik ken een meisje, daarbij ging het zweren, ***' enzovoort.

Hoe moet ik daarop reageren? Ze weten allebei heel goed dat ik Christen ben. Ik heb met allebei al een keer een heel goed gesprek gehad over het geloof. Maar ik vind het heel moeilijk om corrigerend op te treden. Ik ben bang dat ze dan het beeld van mij krijgen dat ik het altijd beter wil weten, of dat ik me beter voel dan zij. Wat is de beste methode?
God is able
to do so much more
then we can ever
pray or realize
(Ef. 3:20)

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 07 jan 2004 13:43

hoi, een paar weken geleden heb ik ook een topic geopend over dit onderwerp. ga maar eens op zoek, staat vast nog wel ergens
Ken uzelf.

Mijn web-log!

caprice

Berichtdoor caprice » 07 jan 2004 13:46

In zo'n geval is het het mooiste als je met z'n tweeen of drieen bent. Een iemand kan er dan wat over zeggen, zodat de ander(en) hem bij kunnen vallen. Dat komt collectiever over.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 07 jan 2004 13:56

dit topic stond eerst in slow chat,
is verplaatst.

het licht er aan wie het zegt, er zijn mensen die dan nog harder gaan vloeken. dan kan je beter nix zeggen.

je moet niet zeggen: niet vloeken, je moet uitleggen waarom je het erg vindt.

caprice

Berichtdoor caprice » 07 jan 2004 14:00

Misschien loont het om op http://www.bondtegenhetvloeken.nl te kijken.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 07 jan 2004 14:45

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 07 jan 2004 16:09

Het probleem is, dat als je puur objectief kijkt, je van hen een aanpassing vraagt en als je vanuit niet christelijk perspectief kijkt, je je zou kunnen afvragen waarom zij zich aan jou zouden moeten aanpassen en jij je niet aan hen. Voor de duidelijkheid ik ben tegen vloeken, maar dit kreeg ik dus als antwoord toen ik iemand vroeg het taalgebruik wat aan te passen en in principe hebben ze gelijk.

Sonja

Berichtdoor Sonja » 07 jan 2004 16:09

Als een van mijn collega's vloekt, vraag ik hen vriendelijk dat niet te doen.
Ik respecteer dat zij niet geloven, ik vraag hen om ook respect te hebben voor mijn keuze om wel te geloven.
Maar ik kan me voorstellen dat er altijd mensen zijn die denken dat ze geen respect hoeven te hebben voor andere mensen en gewoon door gaan met vloeken.
Wat ik dan zou doen?
Dat zou ik niet weten eerlijk gezegd.
Ik hoop dat het je gaat lukken om mensen in je omgeving te overtuigen dat jij het echt niet fijn vind als er gevloekt wordt.

Liefs van Sonja

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 07 jan 2004 16:40

Ik heb ook meegemaakt dat mensen vloeken om mijn heen. Je kunt dan gewoon vragen of ze dat niet willen doen, omdat het jouw stoort, vanwege je geloof en vanwege de fatsoensnormen.

Als je dit vriendelijk vraag is er nooit wat aan de hand.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 07 jan 2004 16:42

Tja...wat is vloeken....
Dat is ook nog wel belangrijk...

Voor de een is Jeetje of Jeetje Mina duidelijk misbruik van Gods naam...voor diegene (OudGerGemmer) die het gebruikt in het voorbeeld wat ik voor ogen heb niet...en blijft het dus gebruiken...
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 07 jan 2004 17:15

RECI-TATIVO schreef:Het probleem is, dat als je puur objectief kijkt, je van hen een aanpassing vraagt en als je vanuit niet christelijk perspectief kijkt, je je zou kunnen afvragen waarom zij zich aan jou zouden moeten aanpassen en jij je niet aan hen. Voor de duidelijkheid ik ben tegen vloeken, maar dit kreeg ik dus als antwoord toen ik iemand vroeg het taalgebruik wat aan te passen en in principe hebben ze gelijk.

Als tegenreactie zou je ook elke keer kunnen zeggen: De vader van ...... vind ik een heel naar en dom mens. Oftewel hun vader beledigen. Misschien dat ze het dan laten.

caprice

Berichtdoor caprice » 07 jan 2004 17:22

Code: Selecteer alles

Waar vloeken Nederlanders het meest?

1. op het voetbalveld
2. in de gevangenis
3. in de kantine van een sportclub
4. in de kleedkamer van een sportclub
5. in het café
6. op de autobaan
7. op een politiebureau
8. buiten op straat
9. op het schoolplein
10. in de disco

Welke mannen vloeken het meest?

1. voetballer
2. uitsmijter
3. gedetineerde
4. bouwvakker
5. jongere
6. militair
7. zeeman
8. trainer
9. leerling
10. discoganger

Welke vrouwen vloeken het meest?

1. prostituée
2. gedetineerde
3. jongere
4. voetbalster
5. militair
6. leerlinge
7. trainster
8. discogangster
9. wielrenster
10. arbeidster

Bron: http://www.bondtegenhetvloeken.nl/overvloeken.php#verkeerd

Het is dus zaak om deze plaatsen en personen zoveel mogelijk te mijden.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 07 jan 2004 17:26

Je zou plaatsen en/of mensen kunnen vermijden, maar dat is je hoofd in het zand steken, vind ik.

Ik zit op voetbal, ik studeer, ben lid geweest van een corporale vereniging, en overal werd stevig gevloekt.

Ik heb meerdere malen gevraagd aan mensen of zij niet willen vloeken waar ik bij ben, en eigenlijk helemaal niet.

Ik heb nooit een reactie gekregen dat ik moest wegwezen met mijn gezeur o.i.d.

Wanneer je mensen te kennen geeft, als je ze voor het eerst ontmoet, dat je christen bent, dan willen ze zeker luisteren naar je wanneer je hen vraagt te stoppen met vloeken in jou bijzijn.

caprice

Berichtdoor caprice » 07 jan 2004 17:30

Sommige mensen zijn hardleers, en leren het maar moeilijk af.
Ik vind dat een christen niet thuishoort op het voetbalveld, in de disco, het cafe, de bioscoop en op andere gelegenheden in de sportwereld.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 07 jan 2004 17:37

caprice schreef:Ik vind dat een christen niet thuishoort op het voetbalveld, in de disco, het cafe, de bioscoop en op andere gelegenheden in de sportwereld.

Dat mag je vinden Caprice, als je het andere mensen maar niet verbiedt om daar te komen.

Terug naar “Archief”