God houdt van je

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 03 jan 2004 11:32

Bedankt dat je met me wilt meedenken, Hijwel

hijwel schreef:Dus hij begint pas van je te houden als je daadwerkelijk tot Hem komt?
Nee! dat is niet waar,

Nee, dat is inderdaad niet waar. God houdt in ieder geval altijd al van degenen die tot Hem zullen komen. Mijn vraag is of God ook houdt van degenen die nooit tot hem zullen komen.

de Vader in de gelijkenis stondt elke dag op de uitkijk totdat zijn Zoon terug kwam.

Daar heb ik niet veel aan in verband met mijn vraag. De zoon in deze mooie gelijkenis was een uitverkorene (ik weet het: een beladen begrip). Hij kwam tot de vader en de vader had hem lief. Maar hoe zit dat met mensen die nooit tot de Vader zullen komen?
Is het niet zo dat God door Zijn liefde de zondaar tot zich trekt? Dan lijkt het me dat God niet alle zondaars liefheeft, anders zouden die allemaal tot de vader komen, door die liefde.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 03 jan 2004 12:42

ER staat toch in de bijbel dat God Ezau heeft gehaat en Jozef liefgehad? OMdat Ezau het verkeerde deel verkoos. Wel kost het me moeite om me dat voor te stellen, haten is zo hard. Liever zou ik lezen dat God terleurgesteld of verdrietig is. Maar misschien is dat de teddybeer die we van Hem willen maken. Hij haat de zonden en verdaagt geen kwaad in Zijn omgeving. Misschien moet je dat beseffen, dat het allemaal niet meevalt. DAt je, zolang je relaxed door blijft leven zonder naar God te vragen je een wandelende berg zonden bent.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 03 jan 2004 12:48

Zou dat haten echt dezelfde betekenis hebben als het nu heeft?
Ken uzelf.

Mijn web-log!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 03 jan 2004 13:04

Nee.

Haten is hier hetzelfde woord haten als in het NT: "maar een ieder die Mij volgt en zijn vader en moeder niet haat kan Mijn discipel niet Zijn" dat is haten in de zin van prioriteiten stellen, hoger achten: God achtte Jakob door z'n geloof hoger dan Ezau, maar ik geloof ook dat God van elk schepsel houdt. Waarom?
1. Hij zijn Zijn schepselen
2. Hij Wil dat iedereen behouden wordt (I tim 2:4)
3. Want alzo lief had God de wereld... God houdt niet van mensen op grond van voorzien geloof, zie ook de D.L. Dan zou Zijn liefde ook geen Agapè, oftwel onvoorwaardelijke liefde Zijn. Ook het genade aanbod zou als God niet van iedereen hield niet meer onvoorwaardelijk Zijn.

Conclusie: God houdt van iedereen (d.w.z. ieder mens, hij haat de satan).
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 03 jan 2004 13:06

hmm, dat klinkt aannemelijk
Ken uzelf.

Mijn web-log!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 03 jan 2004 16:27

haten betekend 'minder liefhebben dan' , maar die betekenis is helemaal verdwenen.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 07 jan 2004 13:45

@mic schreef:

3. Want alzo lief had God de wereld... God houdt niet van mensen op grond van voorzien geloof, zie ook de D.L. Dan zou Zijn liefde ook geen Agapè, oftwel onvoorwaardelijke liefde Zijn. Ook het genade aanbod zou als God niet van iedereen hield niet meer onvoorwaardelijk Zijn.

Of andersom: God heeft je niet lief op grond van voorzien geloof, maar je gaat geloven omdat Hij je liefheeft
Laatst gewijzigd door Sjaan op 07 jan 2004 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 07 jan 2004 13:49

Johannes 14:23 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Zo iemand Mij liefheeft, die zal Mijn woord bewaren; en Mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen tot hem komen, en zullen woning bij hem maken.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 07 jan 2004 14:10

Sjaan schreef:
@mic schreef:

Of andersom: God heeft je niet lief op grond van voorzien geloof, maar je gaat geloven omdat Hij je liefheeft
Ja dat bedoel ik ook. Maar dit kun je niet op alles en iedereen toepassen: Iedereen die Hij liefheeft gaat geloven, gaat dus niet op.
Afbeelding

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 07 jan 2004 14:11

Wacht even hoor, dat volg ik niet helemaal. Waarom zou dat niet kunnen?
Ken uzelf.

Mijn web-log!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 07 jan 2004 14:29

Omdat God dan niet van iedereen houdt, waar ik het niet mee eens ben (zie 2 posts terug)

Wat ik dus nu eigenlijk aan het beweren ben (als ik m'n eigen posts goed begrijp :P) is dat Gods liefde niet genoeg is om iemand zalig te maken. Hmmm daar moet ik nog es over nadenken :? Nou ja we hadden eigen verantwoording ook nog :wink:
Afbeelding

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 07 jan 2004 14:36

Hmm, beetje ingewikkeld allemaal. Ben je niet aan het cirkelredeneren? Omdat jij vindt dat God van iedereen houdt, kom je met deze argumenten en concludeer je dat God van iedereen houdt.
Ik twijfel, ik heb nog geen standpunt ingenomen. Maar ik neig ernaar om toch te zeggen dat je geen gelijk hebt.
Kan iemand misschien duidelijkheid verschaffen?
Ken uzelf.

Mijn web-log!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 07 jan 2004 14:51

Ja ik heb ook nog geen helemaal duidelijke mening, die ben ik dus ook aan het zoeken. Vandaar m'n wat expirimenten.

Nou ja eigenlijk heb ik wel een mening, maar die is min of meer met zichzelf in tegenspraak. God houdt van iedereen en kiest mensen uit tot geloof.
Afbeelding

joris

Berichtdoor joris » 07 jan 2004 18:20

begin nou gewoon eens vooraan de bijbel. Genesis 1, wat gebeurde er allemaal? T begon met een liefhebbende God. En volgens mij is dat zo geblevne.

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 08 jan 2004 11:12

Maar de vraag is: wíé had die liefhebbende God daar lief?
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Terug naar “Archief”