24 jaar de schone schijn ophouden, hoe kan dat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

24 jaar de schone schijn ophouden, hoe kan dat?

Berichtdoor Smurffie » 27 mei 2008 23:52

Vanavond heb ik vol afschuw naar de documentaire over Josef Fritzl (of hoe je het ook schrijft) gekeken. Het is sowieso een gruwelijk feit, maar zeker als ik denk aan de manier waarop hij de schone schijn heeft opgehouden en zolang, krijg ik echt braakneigingen. Hoe is het in vredesnaam te verklaren, dat iemand die psychisch zo gestoord is (of niet?), dit zo kan volhouden?

Enerzijds is zijn gedisciplineerde leven waarschijnlijk de reden geweest waarom hij het zolang verborgen heeft kunnen houden. Anderzijds kan ik er met mijn volle verstand niet bij dat iemand met zo'n zieke geest, zó'n gedisciplineerd leven kan leiden dat hij door de buitenwereld als een normaal iemand gezien word.

Misschien is zijn psychische toestand niet eens een discussie waard, maar er werd weinig over gezegd in de documentaire, terwijl het ergens wel degelijk interessant is.

Hoe denken jullie hierover?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 28 mei 2008 00:31

Nou, ik ben toevallig een tentamen aan het leren voor morgenochtend 9 uur 8) en toevallig ook nog eens over persoonlijkheidsstoornissen. Je hebt nou eenmaal een paar stoornissen waarbij mensen gewoon bijna of helemaal geen sociale contacten aan kunnen gaan, omdat ze geen emoties hebben (of die onderdrukken, waarschijnlijk). Ze kunnen prima een of ander baantje hebben, zolang ze daar niet te veel sociale vaardigheden bij nodig hebben, ze kunnen boodschappen doen, ze kunnen belastingformulieren invullen, enzovoorts. Ze hebben dus alleen geen diepgaande sociale contacten, en dus zal er ook nooit iemand zijn die doorheeft dat ze een 'dubbelleven' hebben.

En de buren, de collega's en het kassameisje zullen hoogstens denken dat het toch een merkwaardige man is.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 28 mei 2008 08:21

Ik heb (eerder al eens) ook iets van een (of dezelfde?) documentaire gezien en er was een psycholoog die beweerde dat de man geen psygische ziekte oid had en ook volkomen toerekeningsvatbaar. Dat heeft de man zelf ook wel laten zien door te bekennen en zijn luchtrondjes in de gevangenis over te slaan omdat hij dat eigenlijk niet kon maken vondtie..

Maar een vreselijk verhaal idd, ongelooflijk!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 28 mei 2008 08:45

@Jamillah: had die psycholoog 'm ook echt gesproken en onderzocht/getest? Van een afstand dat soort diagnoses stellen vind ik toch wel gevaarlijk namelijk... Kort na het bekend worden van het hele gebeuren was er ook een hulpverlener in Nova en die zei dat hij niet kon oordelen over de psyche van de man omdat hij hem niet had onderzocht, dat kan ik eigenlijk meer waarderen.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 28 mei 2008 09:50

Ik weet alleen dat hij 'erbij betrokken was'. Dat zegt inderdaad niet alles natuurlijk :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: 24 jaar de schone schijn ophouden, hoe kan dat?

Berichtdoor Marnix » 28 mei 2008 10:31

Smurffie schreef:Vanavond heb ik vol afschuw naar de documentaire over Josef Fritzl (of hoe je het ook schrijft) gekeken. Het is sowieso een gruwelijk feit, maar zeker als ik denk aan de manier waarop hij de schone schijn heeft opgehouden en zolang, krijg ik echt braakneigingen. Hoe is het in vredesnaam te verklaren, dat iemand die psychisch zo gestoord is (of niet?), dit zo kan volhouden?

Enerzijds is zijn gedisciplineerde leven waarschijnlijk de reden geweest waarom hij het zolang verborgen heeft kunnen houden. Anderzijds kan ik er met mijn volle verstand niet bij dat iemand met zo'n zieke geest, zó'n gedisciplineerd leven kan leiden dat hij door de buitenwereld als een normaal iemand gezien word.

Misschien is zijn psychische toestand niet eens een discussie waard, maar er werd weinig over gezegd in de documentaire, terwijl het ergens wel degelijk interessant is.

Hoe denken jullie hierover?

Tja als ze als vermist bekend stonden en ze nooit buiten kwamen valt het niet zo op. Hij doet gewoon zijn ding, praat niet veel met mensen.... en zo is de schijn wel op te houden. Ik snap alleen niet dat zijn geweten hem nooit een halt heeft toegeroepen... maar ja, als je eenmaal zoiets begint kan je ook niet terug denk ik.

Mensen kunnen soms psychisch wel in orde zijn en toch gruwelijke dingen doen... en hun gevoelens buitenspel zetten... en uiteindelijk gevoelloos worden....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 28 mei 2008 10:38

Gershwin schreef:Nou, ik ben toevallig een tentamen aan het leren voor morgenochtend 9 uur 8) en toevallig ook nog eens over persoonlijkheidsstoornissen. Je hebt nou eenmaal een paar stoornissen waarbij mensen gewoon bijna of helemaal geen sociale contacten aan kunnen gaan, omdat ze geen emoties hebben (of die onderdrukken, waarschijnlijk). Ze kunnen prima een of ander baantje hebben, zolang ze daar niet te veel sociale vaardigheden bij nodig hebben, ze kunnen boodschappen doen, ze kunnen belastingformulieren invullen, enzovoorts. Ze hebben dus alleen geen diepgaande sociale contacten, en dus zal er ook nooit iemand zijn die doorheeft dat ze een 'dubbelleven' hebben.

En de buren, de collega's en het kassameisje zullen hoogstens denken dat het toch een merkwaardige man is.

Het was in feite wel een merkwaardige man, aldus de buren, dus het kan wel kloppen wat jij zegt. Zijn achtertuin was rondom ook helemaal begroeid en hij maakte bezwaar toen de buren voorstelde een boom weg te halen.
Maar nog steeds ongelofelijk dat je zo'n dubbelleven kan leiden. En ik geloof inderdaad dat je daar niet psychisch ziek voor hoeft te zijn. Tenminste, niet in die mate dat hij ontoerekeningsvatbaar is. Er zijn er wel meer met een dubbelleven. Twee keer getrouwd (en dat ook blijven), twee gezinnen hebben.

Waarschijnlijk is hij in 1978 al begonnen met dit plan..Weet je, in mijn beleving: Als je zoiets verzint heb je een zieke geest, als je het plan vervolgens uitvoert heb je een zieke geest, maar het ook nog eens 24 jaar volhouden, dan ben je gewoon door en door slecht.

Overigens werden er (tussen neus en lippen door) licht verwijten gemaakt richting de buren en kennissen, dat ze toch wel iets gemerkt zouden moeten hebben. Dan denk ik: Hallo, wie verzint er nu zoiets, daar komt een normaal mens toch niet op? :|

Maaike

Berichtdoor Maaike » 28 mei 2008 11:25

Smurffie schreef:Dan denk ik: Hallo, wie verzint er nu zoiets, daar komt een normaal mens toch niet op? :|

Tja, dan is er blijkbaar iets dat hem dit heeft doen verzinnen.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 28 mei 2008 11:30

Maaikje schreef:
Smurffie schreef:Dan denk ik: Hallo, wie verzint er nu zoiets, daar komt een normaal mens toch niet op? :|

Tja, dan is er blijkbaar iets dat hem dit heeft doen verzinnen.

En daarom dus wel een zieke geest, maar wel toerekeningsvatbaar.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 28 mei 2008 11:53

Zoals LeChat zegt: als je hem niet onderzocht hebt, kan je ook niet zeggen of hij al dan niet toerekeningsvatbaar is.

Goodbye.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 28 mei 2008 12:00

Ik zei het meer in de trant van: Vaag. Sowieso ben ik wel de laatste die daar over kan oordelen. Maar het lijkt wel alsof hij toerekeningsvatbaar is..op een termijn van 24 jaar. Dat bedoelde ik eigenlijk met deze zin:

Als je zoiets verzint heb je een zieke geest, als je het plan vervolgens uitvoert heb je een zieke geest, maar het ook nog eens 24 jaar volhouden, dan ben je gewoon door en door slecht.

Het psychische wereldje is gewoon zo bizar (maar ook interessant) Je zou zeggen dat iemand die ontoerekeningsvatbaar is, op korte termijn toch wel een grove fout zou maken die alles doet uitkomen.

Dit topic is niet om te oordelen, als het zo over komt: excuses :)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 28 mei 2008 12:10

Hehe, van mij mag je gerust oordelen, ik vind zo iemand ook niet zo sympathiek, zacht gezegd, maar dan blijft wel staan dat je op zich over zijn psychische staat weinig uitspraken kan doen :)

Goodbye.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 28 mei 2008 12:17

Inderdaad :)

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 28 mei 2008 12:27

Een anti sociale persoonlijkheids stoornis beinvloedt niet je beredenerings vermogen. Als je kunt bedenken dat wat je doet fout is. En toch er mee door gaat. Dan ben je gewoon toerekeningsvatbaar.

Antisociale persoonlijkheids stoornissen kunnen zich niet invoelen in de belevings wereld van anderen of hun slachtoffers. Voor hem was er dus niets aan de hand. Er waren geen emotionele dramas. Hij voelde zich best wel goed eigenlijk, huisje, gezinnetje. Goed niet helemaal volgens verwachting maar zo liep het ook wel..

Als je zoiets 28 jaar volhoudt ben je volledig toerekenings vatbaar. Ontoerekenings vatbaarheid is volgens mij gereserveerd voor tijdelijke verstands verbijsteringen zoals iemand die over een grens geduwd wordt. Of mensen die gewoon niet goed kunnen functioneren.

Ik kan me niet voorstellen dat er een psycholoog is die claims van ontoerekeningsvatbaarheid gaat geloven.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 28 mei 2008 12:31

Ghe, zoiets bedoelde ik dus te zeggen, maar dit is wel een stuk beter omschreven, door iemand die ervoor geleerd heeft.

Bedankt voor je bijdrage :)

Terug naar “Archief”