Gershwin schreef:Nou, ik ben toevallig een tentamen aan het leren voor morgenochtend 9 uur

en toevallig ook nog eens over persoonlijkheidsstoornissen. Je hebt nou eenmaal een paar stoornissen waarbij mensen gewoon bijna of helemaal geen sociale contacten aan kunnen gaan, omdat ze geen emoties hebben (of die onderdrukken, waarschijnlijk). Ze kunnen prima een of ander baantje hebben, zolang ze daar niet te veel sociale vaardigheden bij nodig hebben, ze kunnen boodschappen doen, ze kunnen belastingformulieren invullen, enzovoorts. Ze hebben dus alleen geen diepgaande sociale contacten, en dus zal er ook nooit iemand zijn die doorheeft dat ze een 'dubbelleven' hebben.
En de buren, de collega's en het kassameisje zullen hoogstens denken dat het toch een merkwaardige man is.
Het was in feite wel een merkwaardige man, aldus de buren, dus het kan wel kloppen wat jij zegt. Zijn achtertuin was rondom ook helemaal begroeid en hij maakte bezwaar toen de buren voorstelde een boom weg te halen.
Maar nog steeds ongelofelijk dat je zo'n dubbelleven kan leiden. En ik geloof inderdaad dat je daar niet psychisch ziek voor hoeft te zijn. Tenminste, niet in die mate dat hij ontoerekeningsvatbaar is. Er zijn er wel meer met een dubbelleven. Twee keer getrouwd (en dat ook blijven), twee gezinnen hebben.
Waarschijnlijk is hij in 1978 al begonnen met dit plan..Weet je, in mijn beleving: Als je zoiets verzint heb je een zieke geest, als je het plan vervolgens uitvoert heb je een zieke geest, maar het ook nog eens 24 jaar volhouden, dan ben je gewoon door en door slecht.
Overigens werden er (tussen neus en lippen door) licht verwijten gemaakt richting de buren en kennissen, dat ze toch wel iets gemerkt zouden moeten hebben. Dan denk ik: Hallo, wie verzint er nu zoiets, daar komt een normaal mens toch niet op?