“Remonstrantisme in een nieuw jasje”
Dit artikel heeft me zeker geraakt. Het heeft me pijn gedaan. Ds. A. Schreuder spreekt op een SRB-avond over de evangelische beweging. Dat vind ik een onderhoudend onderwerp. Er valt veel te leren als het gaat om de verschillen en overeenkomsten tussen de evangelischen en reformatorischen.
Daar begint mijn eerste bedenking. Is de lijn tussen deze groepen wel zo scherp als het artikel/de lezing doet vermoeden. Kun je inderdaad spreken over dé evangelischen als ook dé reformatorischen. Zeker als het gaat om het formuleren van antwoorden op de vraag: hoe zijt gij rechtvaardig voor God, kunnen de antwoorden van veel reformatorische dan wel evangelische jongeren wel eens verassend dicht bij elkaar liggen. Dan denk ik dat je niet polariserend moet zijn.
Zoals het artikel de lezing verwoord krijg ik de neiging bang te worden van de evangelischen. En dat niet alleen: ik krijg de neiging bang te worden van hun geloof. Ik moet er immers tegen strijden. Dat is nogal wat. Met Gamaliëls raad in gedachte, denk ik: dit kan echt niet.
Wie moet ik overigens rekenen onder de evangelische beweging? Dat blijft onduidelijk in het artikel en degene die er een allesomvattend antwoord op weet te geven daag ik uit dat te doen. Of zijn het al de mensen die aan de beschrijving in dit artikel voldoen.
De suggestie dat, elke “evangelische” van harte proclameert dat hij zelf de keuze maakt of heeft gemaakt om te gaan geloven en niet ook erkent het beginnend werk van de Geest, is ronduit buiten de werkelijkheid.
Er zijn veel dingen waarin traditionelere kerkverbanden en evangelische kerken of groepen van elkaar verschillen. Dat is boeiend en leerzaam. Ook als het gaat om reformatorische bakens. Laten we echter vooral opzoek gaan naar wat ons bindt. Laten we opzoek gaan naar antwoord op de vraag. Als de Zoon des mensen wederkomt, zal Hij ook geloof vinden?
Van harte geloof ik dat de Heere Jezus als hij wederkomt met Heerlijkheid op de meest verassende plaatsen geloof vindt: In de evangelische en de reformatorische richting zeker!