Adoptie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 27 mei 2008 13:29

Vanavond gaan we naar die avond over het adopteren van een kindje met een HIV en/of Hepatitis. Ben benieuwd, het is in Barneveld, niet echt naast de deur, maar we hebben er zin in: we kunnen nu iets inhoudelijks doen in plaats van alleen maar suf wachten. Hebben we vast weer denk- en gespreksstof na vanavond!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 27 mei 2008 14:23

Ik ben reuze benieuwd! Luisterse vanavond!

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 27 mei 2008 15:47

Spannend! Fijne avond.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 27 mei 2008 17:30

Goede avond toegewenst. Ik hoop dat je veel opheldering zult krijgen over deze moeilijke zaken.
Wij hebben DV volgende week dinsdag een afspraak met de medisch adviseur van onze jongen en dan nog maar 1 week tot 10 juni!!!

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 27 mei 2008 18:56

Leuk Laura! Spannend allemaal.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 28 mei 2008 10:02

Spannend hoor, Laura! Ik denk echt zo'n beetje elke dag aan jullie. 10 juni nadert nu echt snel...

Gisteren zijn we naar de informatie-avond geweest en we hebben 2 uur lang een soort college gehad over HIV en Hepatitis B. Mijn oren suizen nog na.

Het was heel goed: een heel realistisch beeld werd er geschetst: ziekteverloop, oorzaken, diagnostiek, therapie, bijwerkingen, echt alles is behandeld door een hele lieve en bekwame kinderarts van het Emma Kinderziekenhuis in Amsterdam. Zij werkt daar op de HIV-afdeling en is recentelijk gepromoveerd op dit onderwerp.

Verder waren er twee ouderparen aanwezig, waarvan het ene stel een kindje heeft geadopteerd waarvan van tevoren bekend was, dat het HIV-positief was , het andere stel kwam er pas in Nederland achter. Ze hebben heel eerlijk en open verteld over wat het met hen deed en hoe ze in het dagelijks leven ermee omgaan.

Er zijn me 4 dingen heel duidelijk geworden na deze avond:

1. Wat zijn het prachtige kinderen. Mijn hart barst uit elkaar van liefde.

2. Wie een kind adopteert uit een risico-gebied moet al bij voorbaat rekening houden met het risico dat het kindje besmet zou kunnen zijn. Bij kinderen jonger dan 18 maanden is er eigenlijk geen uitsluitsel te geven (ivm anti-stoffen van de moeder die er nog zijn). De enige test die echt uitsluitsel geeft is erg duur en wordt in die landen daarom niet gebruikt.

3. Een kindje dat geen behandeling krijgt, is ten dode opgeschreven. De kans om de volwassenheid te bereiken is ongeveer gelijk aan 0.

4. Hepatitis B vind ik veel 'enger' dan HIV: de besmettelijkheid is enorm en de gevolgen voor het kind zelf zijn ernstiger, de behandeling minder succesvol, etc.

Er bestaat veel onduidelijkheid over de wetgeving op dit gebied: pas kort geleden zijn de eerste HIV-besmette kinderen naar Nederland geadopteerd, allen in combinatie met broertje(s)/zusje(s) die niet besmet zijn. Het was bij wet verboden een besmet kindje te adopteren. Na die uitzonderingen is er in de wetgeving meer ruimte gekomen, maar voor elke plaatsing moet toestemming aangevraagd worden bij justitie. Veel is ons toch nog steeds onduidelijk, maar feit blijft dat er HIV-besmette kindjes geadopteerd worden, dus kennelijk is het gewoon mogelijk.

Een keuze die we nu moeten maken, is: geven we aan dat ze ons mogen polsen bij een kindje dat HIV of Hepatitis positief is? Een keuze die ons hart natuurlijk allang gemaakt heeft.

Een nuttige avond, maar heftige avond.

In de auto op de terugweg hebben we weer onze vragen de hemel ingeslingerd, die we al zo vaak geroepen hebben: Welke plannen heeft God toch met ons? Wat heeft Hij toch voor wonderlijke dingen in ons hart gedaan? Welke prachtige kinderen zal Hij aan onze zorg toevertrouwen?

Vol vertrouwen op Hem zijn we gaan slapen en we hebben heerlijk liggen dromen.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 28 mei 2008 10:25

Poehee, wat een verhaal!
Als ik hier zit te lezen dan denk ik stiekem wel eens: waren alle biologische ouders ook maar zo gepassioneerd en verwonderd over hun eigen kroost...
Niet dat ik daar mensen bij in gedachten heb ofzo! Maar ik vraag me serieus wel eens af waarom mensen de keuze voor een kind hebben gemaakt.

Maar spannend allemaal, ook voor LauraC!

Veel succes met het wachten. Wat een geduld moeten jullie ondertussen hebben gekweekt!
pobody's nerfect

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 mei 2008 11:46

Dat zal een heftig avondje geweest zijn Galateia, zo hey! Bijzonder vind ik het dat je er een beetje hetzelfde tegenaan kijkt als ik! :)

Laura, wat komt het dichtbij nu...!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 28 mei 2008 11:56

Ja, het is geen kattenpis allemaal...

Het gevaar van zo'n avond is, dat je het kind als een soort object gaat bespreken. Zo kwamen er veel vragen van mensen, die wilden weten of je bij de polsing misschien naar bloedwaarden moest vragen, die zouden kunnen aangeven hoe erg de infectie al is bij het kind, etc. Bij sommige vragen deden mijn ingewanden raar: op een gegeven moment hadden we het niet meer over kinderen van vlees en bloed, maar over 'dingen'. Iemand stelde de vraag aan de kinderarts: 'bij welke bloedwaarden/etc moet ik het kind juist wel of juist niet adopteren?'

De kinderarts was er stil van en heeft geen antwoord gegeven. Mijn darmen knoopten zich nog even pijnlijk samen...

Yep. Heftig allemaal!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 mei 2008 11:58

Galateia schreef:Iemand stelde de vraag aan de kinderarts: 'bij welke bloedwaarden/etc moet ik het kind juist wel of juist niet adopteren?'

:shock: :frown: :|

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 28 mei 2008 11:59

Nou, Rosalie, er staat je nog wat te wachten: jullie moeten de VIA nog doen enne... daar ga je me uitspraken horen. Dan ga je bovenstaande bijna normaal vinden :|

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 mei 2008 12:01

Ik had dat al op die extra voorlichting die we laatst hadden, sommige mensen krámen er dingen uit! :?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 28 mei 2008 12:02

Ja, alsof ze een bestelling gaan plaatsen uit de catalogus van Wehkamp.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 mei 2008 12:04

Zo liefdeloos. Het lijkt wel of die mensen adopteren om maar een kind te hebben.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 28 mei 2008 12:05

En dat is meestal ook de motivatie. Helaas, maar het is maar al te waar.

Terug naar “Archief”