Gods uitverkiezende liefde.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Gods uitverkiezende liefde.

Berichtdoor hijwel » 06 jan 2004 20:05

oke laten we het nog eens over de uitverkiezing hebben :mrgreen:

Als je het over de uitverkiezing hebt kunnen er veel vragen reizen.

maar stel je denk:
God maakte de mens, Hij wist dat de mens zou gaan zondigen, waarom heeft hij dan de mens gemaakt? Daarna heeft de mens gekozen voor het verkeerde. Jezus wou naar de aarde komen om te sterven voor zijn uitverkorenen want hij wist wie er zalig zouden worden. Waarom wel voor mij en niet voor iemand anders? Waarom?
Waarom horen de mensen in de rimboe nx van God? enz

Maar je kan natuurlijk ook denken:
Daar moet ik niet over na denken maar aan God overlaten. Zijn gedachten zijn hooger dan onze gedachten. En het daarbij laten.

Maar ik denk dat het niet voor nx in de bijbel staat.

Ik zal mijn visie er op geven, (heb er eigen nog nooit lang over na gedacht dus daarom ben ik benieuwt hoe jullie er over denken.

mijn visie:
God heeft een mens gemaakt, zijn pronkjuweel. Hij maakte de mens zeer Goed. Maar hij maakte wel een mens een geen robotten. Hij wilde vrijwillig gedient worden, de mens kon Hem vrijwilig dienen. Maar ze hebben gekozen voor de gevallen engelen. En zij net zo gevallen als de engelen, gekozen voor het verkeerde. het berouwde God dat Hij de mens gemaakt had staat er in de bijbel. Ik geloof dat God het erg vondt, maar ondangs dat gaf hij de mens nog 1 kans om Hem te dienen. Hij gaf zijn enige geboren zoon om ons de kans te geven om terug te komen bij God.
Hij wil dat iedereen terug komt bij God (zie mijn onderschrift), de vraag die bij mij oprees was het volgende: waarom horen zoveel mensen deze uitweg niet? Ik zou God de schuld kunnen geven, maar dat is het laatste wat ik wil. Ik denk dat we onzelf de schuld moeten geven, waarom vertellen we niet aan iedereen over zijn liefde, waarom hebben sommige mensen nog nooit van God gehoord. Het is niet God schuld als er mensen verloren gaan maar het is de mens z'n schuld.

Ik weiger te geloven dat God mij wel uitkiest maar andere mensen niet. Ik weiger te geloven dat God niet alle mensen lief heeft. God wil dat iedereen zalig wordt, ook al weet hij wie er zalig zullen worden. Jezus heeft zich met heel de wereld verzoend, en iedereen mag tot Hem komen, het is onze schuld als we dat niet doen, en als we andere mensen niet op Zijn verzoeningen wijzen. Het is nooit God zijn schuld, God is liefde, maar God wil vrijwillig gedient worden.

Zo dat was mijn visie (ook al is hij niet gebaseerd op de bijbel, dit is mijn Gods beeld)

ik ben benieuwt hoe jij de verkiezing ziet. Ik zie geen verkiezining maar wel een alwetende God die vrijwillig gedient wil worden, en die mensen wil gebruiken om andere mensen tot de Verlosser te brengen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 06 jan 2004 20:37

amen!

Ik zie geen uitverkiezing either! ik zie een God die weer contact wil met zijn volk en dit op alle manieren voor elkaar bokst.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 06 jan 2004 22:49

Ik zie de uitverkiezing in de bijbel ook niet als een random jij wel - jij niet functie. Uitverkiezing laat zien dat we
- Als gelovige zijn zoals we bedoeld zijn (we zijn uitverkoren tot geloven, er staat niet voor niets dat we onze uitverkiezing vast moeten maken in Christus (geloven dus) zonder geloof is uitverkiezing niets. (kijk maar naar Israël )
- We zouden nooit in onszelf kunnen roemen omdat God het was die met ons begon
- Het geeft absolute geloofzekerheid: Als jij gelovig bent, was je uitverkoren, als je uitverkoren was is God Zijn werk in jouw begonnen, en het werk van Zijn hand zal hij afmaken. Oftwel je kunt het verloof niet meer verliezen :!:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 06 jan 2004 23:29

Ik weiger te geloven dat God mij wel uitkiest maar andere mensen niet. Ik weiger te geloven dat God niet alle mensen lief heeft.
God wil dat iedereen zalig wordt, ook al weet hij wie er zalig zullen worden. Jezus heeft zich met heel de wereld verzoend,
en iedereen mag tot Hem komen, het is onze schuld als we dat niet doen, en als we andere mensen niet op Zijn verzoeningen wijzen. Het is nooit God zijn schuld, God is liefde, maar God wil vrijwillig gedient worden.

hier ben ik het echt met je oneens.

Ik begrijp wel dat dit moeilijk is te geloven.

Je maakt m.i. een denkfout. Dat God wil dat een ieder zalig word, wil niet zeggen dat Hij ook van een iedereen houdt.

Dat de Heere Jezus stierf geeft al aan dat de breuk tussen de mens en God de Vader definitief was. Slechts het bloed van Christus kon het alleen weer goed maken. Dus ik vind het nogal kort door de bocht dat je tot deze conclusie komt.

Ik heb in andere postings al diverse teksten aangeven uit bijvoorbeeld Romeinen en Opbenbaring. Heel duidelijk komt daarin tot uitdrukking dat God weldegelijk mensen heeft verkoren tot behoudt.
Verder wil ik je wijzen op bijvoorbeeld Judas, Saul en Billiam om er een aantal te noemen.

Je verdere vervolg in dit stukje klopt helemaal. Maar ik zie het verband niet direct.

Verder vind ik het onjuist te zeggen dat God in Christus zich met de hele wereld heeft verzoend. Dat is niet waar. Ik wil je in dit geval erop wijzen dat in Johannes 6 de Heere Jezus zegt;

28 ¶ Zij zeiden dan tot Hem: Wat zullen wij doen, opdat wij de werken Gods mogen werken?
29 Jezus antwoordde en zeide tot hen: Dit is het werk Gods, dat gij gelooft in Hem, Dien Hij gezonden heeft.
30 Zij zeiden dan tot Hem: Wat teken doet Gij dan, opdat wij het mogen zien, en U geloven? Wat werkt Gij?
31 Onze vaders hebben het Manna gegeten in de woestijn; gelijk geschreven is: Hij gaf hun het brood uit den hemel te eten.
32 Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Mozes heeft u niet gegeven het brood uit den hemel; maar Mijn Vader geeft u dat ware Brood uit den hemel.
33 Want het Brood Gods is Hij, Die uit den hemel nederdaalt, en Die der wereld het leven geeft.
34 Zij zeiden dan tot Hem: Heere, geef ons altijd dit Brood.
35 En Jezus zeide tot hen: Ik ben het Brood des levens; die tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.
36 Maar Ik heb u gezegd, dat gij Mij ook gezien hebt, en gij gelooft niet.
37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.38 Want Ik ben uit den hemel nedergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar den wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft.
39 En dit is de wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft, dat al wat Hij Mij gegeven heeft, Ik daaruit niet verlieze, maar hetzelve opwekke ten uitersten dage.
40 En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
41 De Joden dan murmureerden over Hem, omdat Hij gezegd had: Ik ben het Brood, Dat uit den hemel nedergedaald is.
42 En zij zeiden: Is deze niet Jezus, de Zoon van Jozef, Wiens vader en moeder wij kennen? Hoe zegt Deze dan: Ik ben uit den hemel nedergedaald?
43 Jezus antwoordde dan, en zeide tot hen: Murmureert niet onder elkander.
44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
45 Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn. Een iegelijk dan, die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij.
46 Niet dat iemand den Vader gezien heeft, dan Die van God is; Deze heeft den Vader gezien.
47 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die in Mij gelooft, heeft het eeuwige leven.
48 Ik ben het Brood des levens.
49 Uw vaders hebben het Manna gegeten in de woestijn, en zij zijn gestorven.
50 Dit is het Brood, dat uit den hemel nederdaalt, opdat de mens daarvan ete, en niet sterve.
51 Ik ben dat levende Brood, dat uit den hemel nedergedaald is; zo iemand van dit Brood eet, die zal in der eeuwigheid leven. En het Brood, dat Ik geven zal, is Mijn vlees, hetwelk Ik geven zal voor het leven der wereld.
52 De Joden dan streden onder elkander, zeggende: Hoe kan ons deze Zijn vlees te eten geven?
53 Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Tenzij dat gij het vlees des Zoons des mensen eet, en Zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven in uzelven.
54 Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die heeft het eeuwige leven; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
55 Want Mijn vlees is waarlijk Spijs, en Mijn bloed is waarlijk Drank.
56 Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die blijft in Mij, en Ik in hem.
57 Gelijkerwijs Mij de levende Vader gezonden heeft, en Ik leve door den Vader; alzo die Mij eet, dezelve zal leven door Mij.
58 Dit is het Brood, dat uit den hemel nedergedaald is; niet gelijk uw vaders het Manna gegeten hebben, en zijn gestorven. Die dit Brood eet, zal in der eeuwigheid leven.
59 Deze dingen zeide Hij in de synagoge, lerende te Kapernaum.
60 ¶ Velen dan van Zijn discipelen, dit horende, zeiden: Deze rede is hard; wie kan dezelve horen?
61 Jezus nu, wetende bij Zichzelven, dat Zijn discipelen daarover murmureerden, zeide tot hen: Ergert ulieden dit?
62 Wat zou het dan zijn, zo gij den Zoon des mensen zaagt opvaren, daar Hij te voren was?
63 De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.
64 Maar er zijn sommigen van ulieden, die niet geloven. Want Jezus wist van den beginne, wie zij waren, die niet geloofden, en wie hij was, die Hem verraden zou.
65 En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader.
66 Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem.
67 Jezus dan zeide tot de twaalven: Wilt gijlieden ook niet weggaan?
68 Simon Petrus dan antwoordde Hem: Heere, tot Wien zullen wij heengaan? Gij hebt de woorden des eeuwigen levens.
69 En wij hebben geloofd en bekend, dat Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods.

70 Jezus antwoordde hun: Heb Ik niet u twaalf uitverkoren? En een uit u is een duivel.
71 En Hij zeide dit van Judas, Simons zoon, Iskariot; want deze zou Hem verraden, zijnde een van de twaalven.

Beste Hijwel,

Bots toch niet telkens weer tegen de muur van de uitverkiezing. Het is namelijk geen muur maar de enige weg tot zaligheid.
En zoals je in dit gedeelte ook heel nadrukkelijk kunt lezen biedt de Heere Jezus zich aan. Maar Hij geeft ook heel eerlijk aan dat de mens dan van zichzelf niet wilt. Alleen degene die Hij van Zijn Vader gekregen heeft zullen geloven.

Maak maar eerlijk in je zelf de keus. De keuze van Petrus ( in als zijn vertwijfeling en onwetendheid) of die van de dicipelen die deze rede hard vonden.

Met vr gr

JacobH

ps ik begreep dat je de boeken van ds Vreugdenhil fijn vind. De conclusie die jij hierboven trekt zal ds Vreugdenhil je nooit na zeggen. Ik ben sinds kort een aantal boeken van hem aan het lezen. Ik ken weinig boeken die zo eerlijk net een ziel omgaan als hij in zijn boeken.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 06 jan 2004 23:48

Ik heb een andere vraag aan Hijwel en andere,

Zou het terrecht zijn geweest als God Christus niet had gestuurd naar de aarde om voor zondaren te sterven?

Met andere woorden is het terrecht dat God mensen verdoemt?

noem bijvoorbeeld Judas.

maar ook de andere voken in het OT die nog nooit hadden gehoord van de God van Israel.

Geef hier eens een heel eerlijk antwoord op.

groeten JacobH

lees ook eens

7 ¶ En als Hij nog sprak, ziet, Judas, een van de twaalven, kwam, en met hem een grote schare, met zwaarden en stokken, gezonden van de overpriesters en ouderlingen des volks.
48 En die Hem verried, had hun een teken gegeven, zeggende: Dien ik zal kussen, Dezelve is het, grijpt Hem.
49 En terstond komende tot Jezus, zeide hij: Wees gegroet, Rabbi! en hij kuste Hem.
50 Maar Jezus zeide tot hem: Vriend! waartoe zijt gij hier! Toen kwamen zij toe, en sloegen de handen aan Jezus en grepen Hem.
51 En ziet, een van degenen, die met Jezus waren, de hand uitstekende, trok zijn zwaard uit, en slaande den dienstknecht des hogepriesters, hieuw zijn oor af.
52 Toen zeide Jezus tot hem: Keer uw zwaard weder in zijn plaats; want allen, die het zwaard nemen, zullen door het zwaard vergaan.
53 Of meent gij, dat Ik Mijn Vader nu niet kan bidden, en Hij zal Mij meer dan twaalf legioenen engelen bijzetten?
54 Hoe zouden dan de Schriften vervuld worden, die zeggen, dat het alzo geschieden moet?

Brion
Sergeant
Sergeant

Re: Gods uitverkiezende liefde.

Berichtdoor Brion » 07 jan 2004 00:19

hijwel schreef:
mijn visie:
God heeft een mens gemaakt, zijn pronkjuweel. Hij maakte de mens zeer Goed. Maar hij maakte wel een mens een geen robotten. Hij wilde vrijwillig gedient worden, de mens kon Hem vrijwilig dienen.

-knip-

Ik weiger te geloven dat God mij wel uitkiest maar andere mensen niet. Ik weiger te geloven dat God niet alle mensen lief heeft. God wil dat iedereen zalig wordt, ook al weet hij wie er zalig zullen worden. Jezus heeft zich met heel de wereld verzoend, en iedereen mag tot Hem komen, het is onze schuld als we dat niet doen, en als we andere mensen niet op Zijn verzoeningen wijzen. Het is nooit God zijn schuld, God is liefde, maar God wil vrijwillig gedient worden.

Zo dat was mijn visie (ook al is hij niet gebaseerd op de bijbel, dit is mijn Gods beeld)

ik ben benieuwt hoe jij de verkiezing ziet. Ik zie geen verkiezining maar wel een alwetende God die vrijwillig gedient wil worden, en die mensen wil gebruiken om andere mensen tot de Verlosser te brengen.

Mijn complimenten voor dit bericht. Of ik het er mee eens ben is helemaal niet belangrijk. Het blijkt dat je je er goed in verdiept, en ik vind dat je je mening heel duidelijk, leesbaar verwoordt!

Ik heb helemaal niet zo'n behoefte om je op iets aan te vallen, of je te weerspreken. Ik wil alleen maar wat gedachten opschrijven.
Je mag mijn reaktie best lezen met een heel klein knipoogje, omdat ie misschien wat plagerig is, maar ik weet zeker dat je daar best tegen kunt.

Je komt op mij over als iemand die een beetje wanhopig probeert dingen sluitend te krijgen. Als je zo'n bericht zou schrijven over een wiskundig probleem, een schaakpuzzel, of over een ander logisch vraagstuk ging ik direkt met je in debat. En zou ik met allerlei argumenten komen, en misschien zouden we samen de oplossing nog vinden ook!

Ik vind, in alle bescheidenheid, de dingen die je zegt soms tegenstrijdig.
Dat is geen waarde-oordeel, en ook geen kritiek!! Want ik zit ook vol tegenstrijdigheden, en ik kan het geloof in God ook absoluut niet sluitend krijgen. Het is voor mij ook allemaal een raadsel. En hoe ouder ik word, hoe minder ik ga proberen te verklaren hoe het nu eigenlijk allemaal precies zit, want ik ga steeds meer beseffen dat me dat toch niet lukt. Ik leg me er maar bij neer, dat ik het niet snap, (zeker als het om uitverkiezing gaat!) en probeer maar de dingen van het geloof in God, die ik nog net een beetje kan volgen, vast te houden. Dat lukt soms, met vallen en opstaan.

De alinea waarin je schrijft dat "je weigert te geloven in een God, die jou wel uitkiest en anderen niet", vind ik indrukwekkend!! Eigenlijk vind ik dat ook, soms geloof ik het, soms niet, soms hoop ik het, kortom ik weet het niet. Toch wil ik dat geloven.

Je bericht roept bij mij alleen nog maar veel meer vragen op, dan dat ik antwoorden (van jou) krijg. Was God niet in staat om mensen MET een vrije wil te maken, en dat ene stukje foute wil weg te laten? Houdt God nou van iedereen of toch alleen van de uitverkorenen? Is Christus aan het kruis gestorven voor alle mensen of alleen voor de mensen die ten diepste besef hebben van hun zonden? God wil dat iedereen zalig wordt, (dat schrijf je letterlijk) waarom zou dat dan ook niet gebeuren? Als God almachtig is, dan kan Hij Zijn wil toch ook ten uitvoer brengen?
God schiep een "pronkjuweel"... prima, maar toch een onvolkomen pronkjuweel. Waarom eigenlijk? Voor God is alles mogelijk, God kan alles! God is almachtig; waarom zou God eigenlijk toestaan dat er mensen voor eeuwig verloren gaan? Er staat in de HC dat God gewoon ontzettend kwaad is op mij persoonlijk, omdat ik zondig ben. "God vertoornt zich verschrikkelijk over de zonden die mij aangeboren zijn".
Zou dat nou echt waar zijn?

Geloof me beste hijwel, dit zijn geen strikvragen. Het zijn gewoon mijn vragen, die ik altijd al heb gehad, en waarschijnlijk altijd zal blijven houden.

Nog een plaagstootje..... :D
je schrijft dit:
"Zo dat was mijn visie (ook al is hij niet gebaseerd op de bijbel, dit is mijn Gods beeld)"
Dat had ik nou van jou niet verwacht. Klopt het dat je hier op het forum ook wel eens gezegd hebt dat de Bijbel gewoon de waarheid is? 100%, en van kaft tot kaft? Als ik dat verkeerd heb moet je het echt zeggen, dan trek ik dat direkt terug. Als de bijbel de waarheid is, dan moeten we daar toch ook onze meningen op baseren?

Wat mij betreft is dit de mooiste zin uit je bericht:
"Ik weiger te geloven dat God niet alle mensen lief heeft"
Ik denk dat ik het met je eens ben, en dat ik dat ook weiger.
God heeft dus ALLE mensen lief!
Toch eigenlijk wel een HEEL mooie gedachte vind je niet?
Hartelijke groeten!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 07 jan 2004 07:32

God wil dat iedereen zalig wordt, (dat schrijf je letterlijk) waarom zou dat dan ook niet gebeuren? Als God almachtig is, dan kan Hij Zijn wil toch ook ten uitvoer brengen?
Omdat het hele doel van de schepping de mensheid was dat mensen konden kiezen om Hem te dienen, oftewel Hem vrijwillig liefhebben. Natuurlijk kan God iedereen zaligmaken en op dit moment nog in de hemel opnemen, natuurlijk kan God nu direct naar de aarde terugkeren en het kwaad verslaan. Maar Hij wil dat mensen ècht van Hem houden, en niet als slaaf. Daarom worden alleen de mensen die in Hem geloven zalig (die nemen Hem iig min of meer serieus). Kgeef toe dat deze vraag niet helemaal het waarom van de uitverkiezing oplost, maar daar denk ik dat ikmeer antwoord op gegeven heb in m'n vorige post.

Voor de rest ben ik het voor de verandering helemaal met JakobH eens. kdenk niet dat je uitverkiezing kunt ontkennen. kLaat em liever gewoon links liggen omdat het redelijk onbegrijpelijk is en je er in de huidige individualistesche levensbeschouwing weinig aan hebt. Sowieso niet vóór de bekering.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Gods uitverkiezende liefde.

Berichtdoor hijwel » 07 jan 2004 07:43

Mijn complimenten voor dit bericht. Of ik het er mee eens ben is helemaal niet belangrijk. Het blijkt dat je je er goed in verdiept, en ik vind dat je je mening heel duidelijk, leesbaar verwoordt!

Ik heb mijn mening geplaats om voor mezelf bijbels te denken over God. Dus ik hoop dat we samen bijbels er uit kunnen komen :D

Je mag mijn reaktie best lezen met een heel klein knipoogje, omdat ie misschien wat plagerig is, maar ik weet zeker dat je daar best tegen kunt.

ik wel :)

Je komt op mij over als iemand die een beetje wanhopig probeert dingen sluitend te krijgen. Als je zo'n bericht zou schrijven over een wiskundig probleem, een schaakpuzzel, of over een ander logisch vraagstuk ging ik direkt met je in debat. En zou ik met allerlei argumenten komen, en misschien zouden we samen de oplossing nog vinden ook!

Ja zo is het eigenlijk wel, ik geloof er niet in dat God de uitverkiezing in de bijbel heeft gezet om ons voor een vraagstuk te zetten die wij niet kunnen begrijpen. Net zoals openbaringen een diepere inhoud heeft.
De uitverkiezingsleer kan volgens mij niet anders zijn dan iets Godelijks wat Hij aan ons gegeven heeft. (ik hoop dus dat ik met jullie hulp hier meer inzicht in mag krijgen)

Je bericht roept bij mij alleen nog maar veel meer vragen op, dan dat ik antwoorden (van jou) krijg.

Ik zal antwoorden proberen te geven op je vragen.

Was God niet in staat om mensen MET een vrije wil te maken, en dat ene stukje foute wil weg te laten?
Waarom? God wou vrijwillig gedient worden, hij wou dat de mens 100% voor Hem koos (Dat is niet gebeurt). Hij had denk ik niet kunnen doen anders had Hij het gedaan.

Houdt God nou van iedereen of toch alleen van de uitverkorenen?

Van iedereen, het is alleen onze fout dat we zijn Liefde niet aannemen of doorgeven.

Is Christus aan het kruis gestorven voor alle mensen of alleen voor de mensen die ten diepste besef hebben van hun zonden?

Voor iedereen, (als dat van onze zonde af moet hangen :roll: )

God wil dat iedereen zalig wordt, (dat schrijf je letterlijk) waarom zou dat dan ook niet gebeuren? Als God almachtig is, dan kan Hij Zijn wil toch ook ten uitvoer brengen?

Omdat Hij wil dat wij zelf tot Hem komen, Hij wil dat wij zelf geloven.
Volgens mij heeft hij een liefde volle en rechvaardige "formule" bed8 waardoor wij toch een opdracht krijgen, en waarneer we een poging doen om met deze opdracht aan het werk te gaan ons zijn Liefde geeft. (zomaar een gedachte, kan ik niet bijbels onderbouwen.) Wel weet ik dat God wil dat alle mensen zalig worden.

God schiep een "pronkjuweel"... prima, maar toch een onvolkomen pronkjuweel. Waarom eigenlijk? Voor God is alles mogelijk, God kan alles! God is almachtig; waarom zou God eigenlijk toestaan dat er mensen voor eeuwig verloren gaan?

Nee! En zie het was zeer goed (dan moet jij niet zeggen dat het niet goed was!) Wij hebben het verpest, niet God!

Er staat in de HC dat God gewoon ontzettend kwaad is op mij persoonlijk, omdat ik zondig ben. "God vertoornt zich verschrikkelijk over de zonden die mij aangeboren zijn".
Zou dat nou echt waar zijn?

Ja! zie hoevaak God israel gestraft heeft, zondvloed. Maar nu niet meer, Jezus heeft zichzelf met de wereld verzoend.

Geloof me beste hijwel, dit zijn geen strikvragen. Het zijn gewoon mijn vragen, die ik altijd al heb gehad, en waarschijnlijk altijd zal blijven houden.

Ik geloof het, en ik wil er graag uitkomen. Want God is goed, ik wil gewoon geen reden hebben om ook maar verkeert van God te denken.

"Zo dat was mijn visie (ook al is hij niet gebaseerd op de bijbel, dit is mijn Gods beeld)"
Dat had ik nou van jou niet verwacht. Klopt het dat je hier op het forum ook wel eens gezegd hebt dat de Bijbel gewoon de waarheid is? 100%, en van kaft tot kaft? Als ik dat verkeerd heb moet je het echt zeggen, dan trek ik dat direkt terug. Als de bijbel de waarheid is, dan moeten we daar toch ook onze meningen op baseren?

Zeker, ik heb het opzich wel aardig bijbels onderbouwt, maar aangezien ik denk dat ik niet genoeg bijbel kennis heb, zou ik graag willen dat meer mensen er op reageeren om een goed beeld te krijgen.

Ja zeker! ik geloof wel dat je begrijpt waarom ik niet in een God "kan/wil" geloven die willekurige personen uitkiest en ander personen (ook al doet hij daar recht in) laat staan. Ik geloof dat het niet God zijn schuld is dat er mensen onbekeert blijven (want Hij wil dat alle mensen zalig worden), maar onze schuld.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Vin

Berichtdoor Vin » 07 jan 2004 08:16

Als God inderdaad maar zou 'uitverkiezen' en daarbij onze keus niet relevant is dan zou ik die God niet willen. Maak het nou. Wat een verspilling van bijbel is dat. Ik ga met Hijwel mee, het is onze keus. Zodra wij voor God kiezen zijn we één van de uitverkorenen, maar dit is dus onze keus. Ik snap echt -helemaal- niet waarom dit zo'n probleem is. Maakt me niet uit hoeveel bijbeltekstjes je krom citeerd.

Nogmaals, als je me van het tegendeel bewijst; die God wil ik niet. Is het dan de verkeerde? Het zij zo. Er is geen liefde in 20 kinderen krijgen, al van tevoren bepalen welke je liefhebt, en dan tegen allemaal zeggen dat je ze liefhebt.

Zeg ik dat iedereen in de hemel komt? Nee helemaal niet. Ik zeg precies wat Hijwel al zei, daar is niets tegenstrijdigs aan. Ook niet met de bijbel in de hand.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 07 jan 2004 08:49

Vin schreef:Als God inderdaad maar zou 'uitverkiezen' en daarbij onze keus niet relevant is dan zou ik die God niet willen. Maak het nou. Wat een verspilling van bijbel is dat. Ik ga met Hijwel mee, het is onze keus. Zodra wij voor God kiezen zijn we één van de uitverkorenen, maar dit is dus onze keus. Ik snap echt -helemaal- niet waarom dit zo'n probleem is. Maakt me niet uit hoeveel bijbeltekstjes je krom citeerd.

Nogmaals, als je me van het tegendeel bewijst; die God wil ik niet. Is het dan de verkeerde? Het zij zo. Er is geen liefde in 20 kinderen krijgen, al van tevoren bepalen welke je liefhebt, en dan tegen allemaal zeggen dat je ze liefhebt.

Zeg ik dat iedereen in de hemel komt? Nee helemaal niet. Ik zeg precies wat Hijwel al zei, daar is niets tegenstrijdigs aan. Ook niet met de bijbel in de hand.

wat een kinderachtige reactie is dit nou weer.

waar citeer ik krom bijbelteksten? En waarom zou ik het krom doen.

groeten

JacobH

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 07 jan 2004 08:57

Hartelijke groeten!

alleen hij is niet bijbels te verantwoorden helaas. Ik begrijp jullie echt wel. Ik heb zelf ook jaren dit willen denken maar het is gewoon niet waar. Met zo'n gedachte blijf het allemaal een groot raadsel. Waarom heeft de Heere Judas dan gemaakt. Hij wist al van eeuwigheid (God weet toch wel alles?) dat Judas Hem zou verraden. Hoe kun je dan zeggen dat Jezus van iedereen houdt.

Echt mensen en kom nou eens met Schrift bewijzen uit de bijbel. Jullie bewijzen niets. We zijn toch niet bezig met gevoelstheologie?

met vr gr

JacobH

ps Hijwel reageer je ook nog op mijn posting?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 jan 2004 09:01

Waarom heeft de Heere Judas dan gemaakt. Hij wist al van eeuwigheid (God weet toch wel alles?) dat Judas Hem zou verraden.
op deze site vond ik een wat andere benadering van de persoon Judas dan de gangbare http://www.lamplicht.nl/judas.htm Wel eens nuttig om te lezen.

Vin

Berichtdoor Vin » 07 jan 2004 09:50

jacobH schreef:wat een kinderachtige reactie is dit nou weer.
Ja, als je het een kinderachtige reactie vind hoef ik er verder ook niet op in te gaan.

Ik zie nergens in de bijbel iets over 'de uitverkiezingsleer', de bewijslast ligt dan ook niet bij mij.

Maar zoals ik al in mijn kinderachtige reactie aangaf, ik wil zo'n God niet. Is dat kinderachtig? Nee toch.

Vin

Berichtdoor Vin » 07 jan 2004 10:17

Waarom heeft de Heere Judas dan gemaakt. Hij wist al van eeuwigheid (God weet toch wel alles?) dat Judas Hem zou verraden. Hoe kun je dan zeggen dat Jezus van iedereen houdt.
Kijk dat zijn nou kromme redeneringen. Voorzieningheid is heel wat anders dan dat zo doen gebeuren. Als jij nou zou 'weten' dat ik een over 5 minuten een kopje laat vallen dat is toch HEEL wat anders dan dat jij er voor zorgt dat ik het kopje laat vallen? Natuurlijk hield Jezus van Judas. En het deed flink pijn dat Judas hem verried. Maar God wist wel dat het zou gebeuren. Er zit geen causaal verband tussen weten wat Judas gaat doen en 'dus' niet van hem houden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 07 jan 2004 10:26

Vin schreef:
jacobH schreef:wat een kinderachtige reactie is dit nou weer.
Ja, als je het een kinderachtige reactie vind hoef ik er verder ook niet op in te gaan.

Ik zie nergens in de bijbel iets over 'de uitverkiezingsleer', de bewijslast ligt dan ook niet bij mij.

Maar zoals ik al in mijn kinderachtige reactie aangaf, ik wil zo'n God niet. Is dat kinderachtig? Nee toch.

dat is natuurlijk een vreemde redenering. Geef maar aan dat de teksten die ik hierboven heb gegeven niet kloppen als het gaat om uitverkiezing.

bijvoorbeeld deze.

Johannes 17:24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.

Rom 9

6 ¶ Doch ik zeg dit niet, alsof het woord Gods ware uitgevallen; want die zijn niet allen Israel, die uit Israel zijn.
7 Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen; maar: In Izaak zal u het zaad genoemd worden.
8 Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend.
9 Want dit is het woord der beloftenis: Omtrent dezen tijd zal Ik komen, en Sara zal een zoon hebben.
10 En niet alleenlijk deze, maar ook Rebekka is daarvan een bewijs, als zij uit een bevrucht was, namelijk Izaak, onzen vader.
11 Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende;12 Zo werd tot haar gezegd: De meerdere zal den mindere dienen.
13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.
14 ¶ Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre.15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.
16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.
17 Want de Schrift zegt tot Farao: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.
18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil
.
19 Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan?
20 Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengenen, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?
22 En of God, willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid;
23 En opdat Hij zou bekend maken den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij te voren bereid heeft tot heerlijkheid?
24 Welke Hij ook geroepen heeft, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen.

gaat het dan om alle mensen. Nee. Alleen om de gene die Christus van de Vader gekregen heeft

Ook het gedeelte uit Rom 9 zal wel kwaad bloed zetten vrees ik.

met vr gr

JacobH
Laatst gewijzigd door jacobH op 07 jan 2004 11:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Terug naar “Archief”