Kan liefde je aangepraat worden?Relatie op het spel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 mei 2008 10:48

MrSokkie schreef:Ik blijf het woordje verkering heel grappig vinden (heel kinderlijk, is het "aan"? ), maar dat is een gevoelskwestie.

Ha dat vond ik vroeger ook, maar hoe moet je het anders noemen? Een 'relatie' vind ik weer zo vaag klinken.

In een verkering of huwelijk moet je de ander accepteren zoals hij/zij is, je kunt wel proberen om kleine dingen te veranderen, maar je moet niet trouwen met het idee van 'hij verandert nog wel'. Natuurlijk veranderen mensen, maar meestal niet in de richting die je verwacht ;)

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 27 mei 2008 10:52

In het eerste jaar van ons trouwen hebben we dat, net als zovelen, wel geprobeerd n.l. de ander te veranderen.

Dit bleek niet te werken. Om ons huwelijk niet verder te ondermijnen hebben we afgesproken dit - willen veranderen van de ander - niet meer te doen, ja, zelfs af te zweren.

Dit gaat al vele jaren goed (op een enkele uitzondering na). Dan herinner je elkaar er weer aan. Ik heb mij erin geoefend de ander te nemen als mijn "gegeven schat", niet altijd kritiekloos, maar wel altijd bijzonder dankbaar voor haar.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 27 mei 2008 11:02

Lalage schreef:
MrSokkie schreef:Ik blijf het woordje verkering heel grappig vinden (heel kinderlijk, is het "aan"? ), maar dat is een gevoelskwestie.

Ha dat vond ik vroeger ook, maar hoe moet je het anders noemen? Een 'relatie' vind ik weer zo vaag klinken.

Hoezo? Zal ook wel een gevoelskwestie zijn maar ik vind "relatie" helemaal niet vaag.

Ezeltje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ezeltje » 27 mei 2008 11:11

Ik heb eens ergens een uitspraak gelezen: het willen veranderen van de ander is vrouw-eigen, omdat zij altijd wil 'strijden voor een betere wereld'
Terwijl de man graag de prins op het witte paard wil zijn: zijn geliefde moet tegen hem opkijken, hem bewonderen om zijn stoerheid en vooral niet hem op zijn fouten wijzen.

Misschien niet in alle gevallen zo, maar dat merk ik vanzelf wel aan alle protesten die ik waarschijnlijk op deze uitspraak krijg :wink:
ik vind er in ieder geval wel een kern van waarheid inzitten. Maar goed, die verschillend in persoonlijkheden maakt een relatie ook wel weer spannend, alleen moeten de spanningen niet te hoog oplopen :)
Don't give up untill it's over,
don't quit if you can.
The weight on your shoulder,
will make you a stronger (wo)man

Liesien
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Liesien » 27 mei 2008 11:23

Haha.. daar ben ik het inderdaad niet mee eens. Ik heb helemaal geen behoefte om mn vriend te veranderen verder :) Als ik hem op zn fouten wil wijzen kan dat en zal hij niet meteen gaan brullen dat hij het er niet mee eens is. Hij wil ook geen perfect meissie, alleen hij wijst me af en toe wel op dingen waar ik aan zou kunnen werken en die ook volledig terecht zijn. En dan doet hij het alsnog alleen omdat het ten eerste beter voor mij is en ten tweede beter voor onze relatie. En die toevoeging erbij vind ik wel belangrijk eigenlijk.. De reden waarom je iemand 'wilt veranderen' doet er wel toe.
Wacht niet, tot de dag voorbij is...
N'attends pas que le jour se lève...
=)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 27 mei 2008 12:33

Liesien schreef:Haha.. daar ben ik het inderdaad niet mee eens. Ik heb helemaal geen behoefte om mn vriend te veranderen verder :) Als ik hem op zn fouten wil wijzen kan dat en zal hij niet meteen gaan brullen dat hij het er niet mee eens is. Hij wil ook geen perfect meissie, alleen hij wijst me af en toe wel op dingen waar ik aan zou kunnen werken en die ook volledig terecht zijn. En dan doet hij het alsnog alleen omdat het ten eerste beter voor mij is en ten tweede beter voor onze relatie. En die toevoeging erbij vind ik wel belangrijk eigenlijk.. De reden waarom je iemand 'wilt veranderen' doet er wel toe.

Je kunt niemand veranderen, alleen jezelf. En dan moet je ook willen veranderen. Omdat een ander het wil is niet echt de beste motivatie, en angst om de ander kwijt te raken ook niet.

Liesien
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Liesien » 27 mei 2008 12:35

Exact :) Daar ben ik het mee eens.
Wacht niet, tot de dag voorbij is...

N'attends pas que le jour se lève...

=)

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 27 mei 2008 13:19

Misschien wel een aanrader om eens te lezen: de vijf talen der liefde.

Leer elkaars liefdes taal en je zult versteld staan hoe graag je de ander daarin tegemoet kunt komen.
En dat heeft dan niets met veranderen te maken.
Je wilt graag de taal spreken die de ander spreekt zodat je elkaar verstaat.
Maar mensen die zeggen dat ze niets aan de ander willen veranderen omdat die goed is zoals die is vertrouw ik niet zo. Zeker als die ander vind dat zij wel moet veranderen, wel natuurlijk voor hun relatie, maar dat is de bekende dooddoener. Klinkt een beetje gek misschien, maar er is altijd wel iets waarvan je denkt:mmmm dat vind ik niet zo leuk dat hij/zij dat doet of laat.
Daar kun je over praten met elkaar en heeft het dan te maken met de liefdes taal die jij spreekt of niet.

Aanrader dus dat boekje!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 27 mei 2008 13:20

Ik niet. Je kunt best, in goed overleg, bepaalde zaken bespreken.
De ander kan daar dan misschien door veranderen. Dat is toch niet erg?
Je moet het alleen niet forceren of als een must zien.
Ik denk dat mijn vriend en ik allebei wel wat veranderd zijn binnen onze relatie/verkering ;) Maar dat zou ik meer als leren willen zien ofzo?
pobody's nerfect

Mary Pickford
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mary Pickford » 27 mei 2008 13:22

Je zou het ook 'naar elkaar toe groeien' kunnen noemen

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 27 mei 2008 13:23

Kan ook. Maar dat klinkt ook weer alsof je allebei bijna hetzelfde wordt, en dat is absoluut niet het geval.
pobody's nerfect

Mary Pickford
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mary Pickford » 27 mei 2008 13:24

Dat is ook waar. Maar dat klinkt weer alsof je helemaal verandert :).

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 27 mei 2008 13:32

Het lijkt me logisch dat je veranderd. In elke relatie zal dat gebeuren zelfs als je geen relatie hebt zul je veranderen. Gelukkig wel zou ik haast zeggen anders zou je niet leren van de fouten b.v.
Maar het is altijd wel bijzonder om te zien dat mensen voor een arbeidsrelatie van alles aan zichzelf willen veranderen, maar als het een huwelijks relatie is dan wordt het eigenlijk te lastig want ben ik dan nog wel mijzelf?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 27 mei 2008 13:33

Een arbeidsrelatie zie ik als een noodzakelijk kwaad, mijn relatie zie ik toch ietsjes anders... :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 27 mei 2008 13:36

Daarom werk ik ook niet :mrgreen: Tenminste buitenshuis. :?

Terug naar “Archief”