Gereformeerde Gemeenten onder vuur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 27 dec 2003 22:24

nee, maar wel een lange tijd gekerkt, zeg maar. ik ben chr ger in Sliedrecht maar door omstandigheden heb ik wel een tijd in Opheusden gekerkt.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 27 dec 2003 22:26

columbus schreef:nee, maar wel een lange tijd gekerkt, zeg maar. ik ben chr ger in Sliedrecht maar door omstandigheden heb ik wel een tijd in Opheusden gekerkt.

sorry dat ik zo direct was in het kader van privacy m'n excuses

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 27 dec 2003 22:33

helemaal niet erg, ik ben een open boek :D maar ik vond het frapant dat je Opheusden erbij haalde. geef niets, echt niet :wink:
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

caprice

Berichtdoor caprice » 03 jan 2004 01:24

Vin

Berichtdoor Vin » 03 jan 2004 09:35

Mooi artikel. Ik vind het zelf ook wel een wat makkelijker uitgangspositie om gesprekken met mensen te hebben. Zelf terug naar de basis, overtuigd van God's heiligheid.

Ik vind het makkelijker om zeg maar het evangelie te vertellen aan worstelende gergemmers dan de heiligheid en matiging bij evangelischen aan te kaarten.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 03 jan 2004 21:27

columbus schreef:mijn idee is dat het bij ons, chr ger, wel goed 'geregeld'is.

En wat is er dan goed 'geregeld' in de cgk?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 jan 2004 03:20

Als er één plaats rijp is voor een opwekking, zijn het de Gereformeerde Gemeenten.

Herkennen mensen de situatie die Pim van 't Hoff beschrijft? Of vinden mensen het wel meevallen met het/de (vroegere) treurige geestelijke levenswil/levenswandel/bekeringsbereidheid van mensen/jongeren uit de Gereformeerde Gemeente?

Of praat ik nu wartaal? Ik weet het niet, ken de kerk niet zo goed, muv de vooroordelen natuurlijk.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 jan 2004 13:20

wat bedoel je precies?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 jan 2004 16:23

Of er ook nog wat anders is in deze kerk dat wetticisme en uiterlijk vertoon. En of er wel degelijk levend geloof in deze kerk is.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 06 jan 2004 16:28

Er is wel degelijk levend geloof! Absoluut! Maar tot nu toe lijkt de wet op te gaan dat de hoeveelheid levend geloof in de ger. gem. geïnverteerd is aan de rechtsheid van de plaatselijke gemeente. Texel kent slechts een enkeling met een levend geloof. Genemuiden is ook treurig, maar bijvoorbeeld Emmeloord kent een hele bloeiende gemeente.

Grappig is trouwens dat de hoeveelheid levend geloof in de vrijgem. kerk juist veel groter is bij de meest rechtse mensen uit deze kerk. De linkse kant is heel sterk wereldgelijkvormig en gaan vaak alleen uit gewoonte nog naar de kerk.

Waarschijnlijk is dan een combinatie van de meest linkse ger. gem. gemeentes en de meest rechtse vrijgemaakte gemeenten de ideale combinatie voor een levend geloof. ;)

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

gereformeerde gemeenten onder vuur

Berichtdoor tanteoranje » 06 jan 2004 22:48

Vraagje tussendoor: zelf ben ik niet gergem maar ik zag de naam Moerkerken, door iemand de ayatollah genoemd, hoe heette zijn voorganger en heeft ds. Moerkerken een ander stempel gedrukt op de ger. gem. waardoor de huidige discussie is ontstaan?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 07 jan 2004 09:25

Ik denk dat Moerkerken een hele grote stempel drukt op de ger. gem. doordat hij opperhoofd is van het curatorium en daarmee een flinke vinger in de pap heeft over de kleur van de dominees van de toekomst. Aangezien hijzelf nog veel bevindelijker is dan de dominees uit het verleden (al meent hij dat hij juist de "oude paden" in stand houdt), zal de nadruk op bevinding in de toekomst nog groter worden. De roep dat de mens onmachtig is tot enig goed zal gemiddeld een nog groter deel van de preek gaan uitmaken. Ook de bekeringsweg zal verder versmalt en uitgediept worden tot 1 systemathiek van ellende-afsnijding-totale ontreddering-smeking-redding. Het evangelie van een gestorven Jezus Christus zal nog sterker verborgen worden gehouden voor de "ware uitverkorenen". Oftewel hypercalvinisme zal een steeds groter deel uitmaken van de ger. gem. en waarschijnlijk een stille scheuring veroorzaken bij gemeenten die hierin niet mee willen.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

gereformeerde gemeenten onder vuur

Berichtdoor tanteoranje » 07 jan 2004 18:25

Kaw, mag ik het dan nu echt niet meer begrijpen? Is de scheuring en het ontstaan van de Ger.Gem. in Ned. dan achteraf niet nodig geweest?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 jan 2004 22:46

Sabra schreef:Of er ook nog wat anders is in deze kerk dat wetticisme en uiterlijk vertoon. En of er wel degelijk levend geloof in deze kerk is.

Helaas speelt dat binnen de gergemmers, een gedeelte, zo.

Maar we kunnen dat niet over een kampscheren.

Het scheelt enorm per plaats, per kerkenraad, en zelfs per dominee.

Ik weet zeker dat er in elke gergemkerk (plaats) een wel degelijk leven geloof is. Absoluut.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 07 jan 2004 23:01

Wij mogen daar ook nooit over oordelen. Daar hebben wij het recht niet toe. Maar God heeft overal zijn Kerk. Hier in heel veel kerken, misschien wel alle, maar ook in het buitenland! Het is erg triest dat er zoveel verwarring is, maar laten we God(s Woord) blijven volgen, dat is immers de Weg!

Terug naar “Archief”