Waarschuwing vooraf: ik vermoed dat de uitleg die ik in dit bericht geef afwijkt van de gangbare uitleg. Wil je niet "alle dingen onderzoeken" sla dan dit bericht over :p
@columbus
columbus schreef:ook is er een bekering tot God en die leid tot zaligheid
Ik denk dat je hiermee de wedergeboorte bedoeld? Ik vind het beeld van de wedergeboorte trouwens mooi. Want waarom zou er voor het woord wedergeboorte gekozen zijn? Het beeld van een baby die net geboren wordt. Je kunt nog niet zoveel, je weet nog niet zoveel. Paulus speelt hier op in als hij in 1 kor 3:2 vertelt dat hij de (wedergeboren) gemeente van God (geheiligd door Jezus Christus) waaraan hij schrijft alleen melk geeft, meer kunnen ze nog niet verdragen
Het
einddoel van je geloof is inderdaad je redding.
1 Petr 1:3-9
3 Geprezen zij de God en Vader van onze Heer Jezus Christus: in zijn grote barmhartigheid heeft hij ons opnieuw geboren doen worden door de opstanding van Jezus Christus uit de dood, waardoor wij leven in hoop. 4-5 Er wacht u, die door Gods kracht wordt beschermd omdat u gelooft, in de hemel een onvergankelijke, ongerepte erfenis die nooit verwelkt. U ziet de redding tegemoet, die aan het einde van de tijd zeker geopenbaard zal worden. [4–5] 5 6 Verheug u hierover, ook al moet u nu tot uw verdriet nog een korte tijd allerlei beproevingen verduren. 7 Zo kan de echtheid blijken van uw geloof – zoveel kostbaarder dan vergankelijk goud, dat toch ook in het vuur wordt getoetst – en zo verwerft u lof, eer en roem wanneer Jezus Christus zich zal openbaren. 8 U hebt hem lief zonder hem ooit gezien te hebben; en zonder hem nu te zien gelooft u in hem en ervaart u een onuitsprekelijke, hemelse vreugde, 9 omdat u het einddoel van uw geloof bereikt: uw redding.
En bij de term "wedergeboorte" denk je natuurlijk al snel aan de term "uitverkoren". Om even wat lading uit het woord uitverkoren te halen: uitverkoren betekend uitgekozen. Als je in de bijbel "uitverkoren" leest moet je dus nog uit de context halen wat dit uitgekozen precies betekent. Bijvoorbeeld:
Joh 6,70
Jezus antwoordde hun: Heb Ik niet u twaalf uitverkoren? En één uit u is een duivel.
Jezus heeft het hier over het uitkiezen van zijn discipelen.
Ef 1:4
Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor Hem in de liefde;
God heeft ons uitgekozen om
in Jezus (namelijk uit genade -> door het geloof) hem lief te hebben, deze weg had hij al in gedachten voordat hij de aarde schiep.
Het valt mij op dat de vertalers van de SV wat toevoegingen doen aan de grondtekst die recht doen aan hun visie op de uitverkiezing.
Jak 2:5
Hoort, mijn geliefde broeders, heeft God niet uitverkoren de armen dezer wereld, om rijk te zijn in het geloof, en erfgenamen van het Koninkrijk, hetwelk Hij belooft aan hen, die Hem liefhebben?
Het kan nogal uitmaken of je dit leest met of zonder de toevoeging van de vertalers.
Er lijken veel teksten te zijn die zeggen dat dit geloof in ons gewerkt worden, in de zin van je krijgt het of je krijgt het niet. Dit wordt dan aangegeven met teksten waarin staat dat we (1) uit genade door het geloof gerechtvaardigd worden. (2) Dat we zijn uitverkoren om te geloven of (3) dat God zowel het willen als het werken in ons werkt.
(1) Dat we alleen uit genade kunnen geloven klopt natuurlijk, uit genade is Jezus voor ons gestorven, anders zouden we niets hebben om in te geloven. (2) Datzelfde geldt voor het uitgekozen zijn om door het geloof gerechtvaardigd te worden. (3) Dat God zowel het willen als het werken in ons werkt wordt gezegt tegen mensen die al geloven. En dan geldt dat we de Heilige Geest hebben ontvangen.
Efeze 1:13b,14
In hem (Jezus) bent u, door uw geloof, gemerkt met het stempel van de heilige geest die ons beloofd is als voorschot op onze erfenis, opdat allen die hij zich heeft verworven verlost zullen worden, tot eer van Gods grootheid.
Het is kostbaar in Gods ogen als wij geloven:
1 Petr 1,7
Opdat de beproeving van uw geloof, die veel kostbaarder is dan van het goud, hetwelk vergaat en door het vuur beproefd wordt, bevonden worde te zijn tot lof, en eer, en heerlijkheid, in de openbaring van Jezus Christus;
God belooft ons iets door het geloof:
Rom 3,28
Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.
Maar we kunnen ons niet beroemen op ons geloof:
Rom 3:27
Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs.
En dat is natuurlijk nogal logisch, als je gelooft dat je
om niet uit genade gerechtvaardigd wordt:
Rom 3:22-24
Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid. Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods; En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;
columbus schreef:en er is een dagelijkse bekering.
En dat je hiermee bedoeld wat ik in mijn vorige bericht aangaf: steeds weer opnieuw je blijven richten op Gods wil?
Het is complexe materie, ik hoop van jullie te leren,
Vuurtje