HHK/PKN-hervormd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 25 mei 2008 20:00

Het probleem is een beetje dat ik 12 was bij de fusie en op die leeftijd scheelden kerkverbanden me nog geen moer, dus de Nederlands Hervormde Kerk heb ik nooit bewust meegemaakt.

Het verbaast me een beetje als je nu zegt dat er in de NHK al zeer vrijzinnige gemeenten waren. Dacht dat de hervormde gemeenten binnen de PKN over het algemeen niet zeer zeer vrijzinnig zijn zoals jij het uitdrukt. Bij de gereformeerde gemeentes van de PKN(dus niet de GERGEM :P) zie ik wel zeer grote vrijzinnigheid bij een aantal.

Maar het is heel goed mogelijk dat je gelijk hebt hoor. Dus de hamvraag is niet of je in een kerkverband wil zitten waar ook vrijzinnigen in zitten. Tenminste, als dat wel de hamvraag is zou dat daarvoor ook een breekpunt moeten zijn geweest. Mee eens?

Ik heb ook het volgende gehoord van Hersteld Hervormden. Bij de GKiN mocht elke gemeente beslissen of men meeging in de PKN of dat men er uit stapte met behoud van kerk en goederen. Bij de NHK ging elke gemeente automatisch mee in de PKN en was de kerk en de goederen dus automatisch ook voor de PKN en konden individuele gemeenteleden er uit stappen, maar die waren wel kerk en goederen kwijt. Die manier van doen was voor hen ook een reden om niet mee te willen in de PKN.
Baksteen

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 25 mei 2008 20:41

De structuur van de NHK zat anders in elkaar dan de GKN. In de GKN was elke plaatselijke kerk in principe zelfstandig. In de Hervormde kerk vormden alle gemeentes samen de Nederlandse Hervormde Kerk. Dat is sinds jaar en dag al zo geweest.

Dat een reden was voor de NHK'ers om niet mee te gaan in de PKN 'de manier van doen' was, lijkt me niet waar. Elke hervormde wist dat de plaatstelijke gemeente qua kerk en goederen niet zelfstandig was. Je kon niet als gemeente eruit stappen, dat was bekend of kon algemeen bekend zijn. Als mensen tegenover jou anders beweerd hebben vind ik dat redelijk naief. De redenen om niet mee te gaan waren dus van meer ideologische aard.

appelflap schreef:Het verbaast me een beetje als je nu zegt dat er in de NHK al zeer vrijzinnige gemeenten waren. Dacht dat de hervormde gemeenten binnen de PKN over het algemeen niet zeer zeer vrijzinnig zijn zoals jij het uitdrukt. Bij de gereformeerde gemeentes van de PKN(dus niet de GERGEM :P) zie ik wel zeer grote vrijzinnigheid bij een aantal.

Ik denk dat de Hervormde kerk ook meer orthodoxen had dan de GKN. Alleen het klopt dat de NHK zeer breed was, van zeer vrijzinnig tot zeer orthodox. Dat is sinds jaren/eeuwen zo gegroeid, zo gaat dat.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 25 mei 2008 21:03

Een enigszins vreemde structuur mijns inziens, maar vooruit. Men heeft inderdaad anders beweerd tegen mij.

En die ideologische bezwaren, dat heeft dus volgens jou alleen te maken met de door jou eerder genoemde spookbeelden die voorgehouden zijn en het gebrek aan vertrouwen in de fusie?
Baksteen

Riska

Berichtdoor Riska » 25 mei 2008 21:32

De NHK - en ik houd Flappie's aanduiding maar even aan, want die is de juiste - bestond en bestaat echt uit uiterst vrijzinnig tot zwaar orthodox.

Integenstelling tot wat altijd gezegd is/wordt was de GKN aanvankelijk meer één richting. Langzamerhand heeft de GKN de "parapluvorm" van de NHK overgenomen. Met 'parapluvorm" bedoel ik dat ook daar van vrijzinnig tot orthodox kwam.

Veel mensen hebben de GKN vereenzelvigd met een mens als Kuitert. Maar er zijn in feite maar heel weinig mensen binnen de GKN die in zijn gedachtegang zijn meegaan. Het is dus echt volkomen onzin om te zeggen dat de GKN gelijk stond aan Kuitert wat leer en belijden betreft.

Ik weet dat er veel verhalen zijn geweest - en nog - binnen de HHK die de zaken iets anders voorstellen dan ze waren. Maar iedere gemeente wist dat als ze niet meegingen, ze gebouwen en financiën kwijt zouden zijn.
Degenen die ertegenin zijn gegaan, kregen dan ook ongelijk van de rechter.

Ik vind het goed van je Appelflap dat je probeert zelf een goed beeld te krijgen van wat er is gebeurd en hoe het precies in elkaar zit...

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 25 mei 2008 21:35

appelflap schreef:Een enigszins vreemde structuur mijns inziens, maar vooruit. Men heeft inderdaad anders beweerd tegen mij.

En die ideologische bezwaren, dat heeft dus volgens jou alleen te maken met de door jou eerder genoemde spookbeelden die voorgehouden zijn en het gebrek aan vertrouwen in de fusie?
Die ideologische bzwaren hangen toch ook samen met een kerkorde waar men verschillende (elkaar tegensprekende) geloofsbelijdennissen noemt en geen van allen als bindend verklaart?

Riska

Berichtdoor Riska » 25 mei 2008 21:38

Machiavelli schreef:Die ideologische bzwaren hangen toch ook samen met een kerkorde waar men verschillende (elkaar tegensprekende) geloofsbelijdennissen noemt en geen van allen als bindend verklaart?

Het gekke is dat al die geloofsbelijdenissen al in 1971 (!!) door de synode van de Nederlands Hervormde Kerk zijn aangenomen. Toen was er niemand tegen.

Men is 'wakker' geworden doordat de Lutherse kerk mee ging doen en toen kwamen die geloofsbelijdenissen weer in 'the picture'. En toen was het fout.

Maar men heeft dus al een jaar of 30 met die belijdenissen kunnen leven...

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 25 mei 2008 21:44

En die ene richting van de GKN? Hoe orthodox was dat?

Mijn oma is lid van een ex-GKN(niet helemaal omdat ze het overal mee eens is, maar dat is de enige protestantse stroming bij haar in de woonplaats en zij rijdt geen auto of iets dergelijks) dus die gemeente is de enige GKN die wij weleens hebben bezocht en die staat bij ons altijd model voor een vrijzinnige kerk zeg maar. In ieder geval voor ons begrip zijn ze daar erg vrijzinnig, altijd geweest overigens. Als alle GKN-en zo waren kan ik iig begrijpen dat de orthodoxe hervormden iig terugschrokken, ook al hadden ze ook al zeer vrijzinnigen in het kerkverband.

Overigens heeft de CGK ook een behoorlijk vrijzinnige vleugel(met name gemeenten als Kampen en Zwolle) en gaat dat ook vrijwel altijd goed, al is het soms vreemd dat de vleugels nog aan elkaar vastzitten.

Vreemd, zo'n grote onderlinge spreiding en toch 1 kerkverband. Tussen kerkverbanden zoveel parallellen en toch niet door 1 deur kunnen.
Baksteen

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 25 mei 2008 22:08

Je hebt in de GKN ook zoiets als, als ik het goed zeg, het Confessioneel Beraad, wat volgens mij aardig orthodoxe mensen zijn.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Riska

Berichtdoor Riska » 25 mei 2008 22:16

Flappie schreef:Je hebt in de GKN ook zoiets als, als ik het goed zeg, het Confessioneel Beraad, wat volgens mij aardig orthodoxe mensen zijn.

Ja, en een deel daarvan is, net als de HHK-ers niet meegegaan met de fusie. (Rond Garderen o.a.). Ik heb overigens begrepen dat ook daar, net als bij de HHK, alweer een soort van scheuring heeft plaatsgevonden...

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 26 mei 2008 09:32

de Voortgezette Gereformeerde Kerken inderdaad.(de GKiN(hersteld) is trouwens iets anders, dat is een afsplitsing uit de GK vrijgemaakt in 2003) De VGK heeft 8 of 9 gemeentes geloof ik.

Maar zowel daar als bij de HHK een soort scheuring? Hoe bedoel je dat precies? Mij is geen 'soort scheuring' bij de HHK bekend, laat staan bij de VGK, alhoewel er nog wel een aantal gemeentes alsnog naar de PKN zijn gegaan van de VGK en een aantal PKN-gemeentes alsnog VGK zijn geworden.
Baksteen

Riska

Berichtdoor Riska » 26 mei 2008 10:34

In Huizen is er sprake van een scheuring binnen de HHK.

In Hardenberg was de andere scheuring:
http://www.ikonrtv.nl/kerknieuws/nieuws ... on=archief

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 26 mei 2008 10:44

Riska schreef:In Huizen is er sprake van een scheuring binnen de HHK.
Ik zou moeten opzoeken waar ik gelezen heb dat er ook binnen de Voortgezette GKN inmiddels een afscheiding is.

Heilige Vader, bewaar hen door uw naam, de naam die u ook aan mij gegeven hebt, zodat zij één zijn zoals wij één zijn.

Zie het hogepriestelijk gebed
Laatst gewijzigd door Alphonsus op 26 mei 2008 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Riska

Berichtdoor Riska » 26 mei 2008 10:46

Alphonsus schreef:
Ik zou moeten opzoeken waar ik gelezen heb dat er ook binnen de Voortgezette GKN inmiddels een afscheiding is.

Laten zij allen één zoals U (God) en ik (jezus) een zijn.

Ja, dat weet ik ook wel, maar in Nederland zijn ze gek op scheuringen, sorry dat ik het zo zeg...
Het is niet meer uit te leggen aan buitenkerkelijk Nederland, maar ook niet aan kerkelijk buitenland, zoals ik hoor van vrienden elders...

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 26 mei 2008 10:49

Riska schreef:
Alphonsus schreef:

Laten zij allen één zoals U (God) en ik (jezus) een zijn.

Ja, dat weet ik ook wel, maar in Nederland zijn ze gek op scheuringen, sorry dat ik het zo zeg...
Het is niet meer uit te leggen aan buitenkerkelijk Nederland, maar ook niet aan kerkelijk buitenland, zoals ik hoor van vrienden elders...

Enig idee, Riska, waarom dat zo zou zijn n.l. - het gek zijn op scheuringen -??

Riska

Berichtdoor Riska » 26 mei 2008 12:30

Alphonsus schreef:Enig idee, Riska, waarom dat zo zou zijn n.l. - het gek zijn op scheuringen -??

Volgens mij omdat iedereen 'DE waarheid" in pacht meent te hebben en dus niet meer luistert naar andere uitleggingen van teksten en daarnaast: "gewoon" (let op de aanhalingstekens!) macht uitoefenen, dat alleen een leven zoals voorgeschreven door een kerk goed is en al het andere verkeerd.

Terug naar “Archief”