Haha je hebt gelijk met je laatste post denkertje
Vanochtend ging het over de gemeenschap der heiligen. Geen gemeenschap van heiligen, maar der heiligen. In de eerste plaats hebben ze dan gemeenschap aan God. Jezus is de wijnstok en al Zijn volk zijn druiven aan de ranken. Ranken van een wijnstok verspreiden zich over vele meters. Toch allemaal verbonden aan die wijnstok! Daar krijgen ze hun levenssappen vandaan! Dat wil ook zeggen, dat het leven pas begint zodra ze aan die Wijnstok vast zitten. Ze gaan niet eerst leven en daarna pas aan de wijnstok vast zitten. In de tweede plaats is het ook een gemeenschap onderling. Allemaal verbonden aan die wijnstok, maar daardoor ook aan elkaar. Geen onderscheid tussen evangelisch en wettisch geleide christenen. Ze kennen hetzelfde. Als een wettisch geleide christen iets verteld zal de evangelisch geleide christen dat ook snappen, en niet zeggen: Dat snap ik niet, want ik ben evangelisch geleid. Trap of mate verschillen, maar ze kennen hetzelfde. Die gemeenschap overschrijdt ook kerkmuren en kan soms zelfs beter gevoeld worden buiten kerkmuren om.
Als je aan Hem verbonden bent leer je de daden van God kennen. God trouwt in gemeenschap van goederen. De weldaden zijn ook voor jou. Dan is wat meer vreugde best op zijn plaats. Gods kind leeft zo vaak onder zijn stand. Het past dan best wel om psalm 66:8 te zingen.
(lezen: Handelingen 1:1-14 Tekst: de 2e vraag van zondag 21)
Vanmiddag in een andere kerk over de wonderbare spijziging, zonder punten. Zoals Johannes vaak doet, hij vertelt eerst over het wonder en betrekt het dan op het geestelijke. Men kan niet leven bij brood alleen. Zonder brood kun je wel niet leven, maar het levende Woord is veel belangrijker. Die brood eet zal sterven, maar wie van het levende Brood eet zal leven in der eeuwigheid! Een grote menigte luisterde naar Jezus. Niet voor niets staat er dat het bijna Pascha was. Dan werd het brood gebroken, nu ook. Slechts 5 broden en 2 vissen, toch heeft iedereen genoeg en is er voor iedere discipel een mand over. Het is niet goed om eten weg te gooien, bovendien heeft elke discipel nu iets tastbaars om de eerstvolgende dagen de geschiedenis nog eens te overdenken. God zorgt voor ons als wij in nood zijn. Wij zien dat nauwelijks meer, want wij zijn allemaal weldoorvoed. Vroeger zag je nog wel dat er een zak aardappelen voor de deur stond als er niets meer was. Nu loop je gewoon naar de snackbar voor een patatje. Zakken aardappelen voor de deur, die hebben we niet meer nodig. Maar elders in de wereld is er nog veel honger. Geen 5000, maar 5 miljoen mensen hebben geen eten......
Jezus is het ware brood des levens. Wie daarvan eet sterft nimmermeer. Maar daarvoor moet je wel je leven aan Hem overgeven. Dan is het bloed wel gratis verkrijgbaar, want het is door Jezus verdiend op Golgotha. Als je dat brood niet kunt missen, zal het je gegeven worden en dan zul je leven tot in eeuwigheid.
(lezen: Johannes 6:1-15 en 48-51 geen specifieke tekst)
De diensten van woensdag, vrijdag, zaterdagochtend en zaterdagavond zal ik overslaan anders wordt het te lang. Ik ben benieuwd waar de dominee vanavond over gaat preken, want het kerkelijk jaar is voorbij, vanochtend heeft hij uit de catechismus gepreekt, dus hij kan weer beginnen met vrije stof. Meestal de mooiste preken, vind ik tenminste altijd.