Huwelijkscatachese?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 22 mei 2008 08:48

Ook als hij er alle reden toe heeft zich zorgen te maken?
Dan is het zelfs zijn plícht om te informeren.
Bovendien zie ik er niets verkeerds in als er af en toe eens met oprechte belangstelling wordt gevraagd hoe het gaat in een relatie.
Als een predikant dat al niet meer mag...
pobody's nerfect

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 22 mei 2008 08:49

Hij bemoeit zich niet met je relatie. Hij geeft pastorale begeleiding/pastoraal advies.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 22 mei 2008 08:57

En relaties horen nou eenmaal ook bij patsorale zaken. Ook als het goed gaat :)
pobody's nerfect

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 mei 2008 09:12

Jo'tje schreef:Ook als hij er alle reden toe heeft zich zorgen te maken?
Dan is het zelfs zijn plícht om te informeren.

Informeren is wat anders als zich bij voorbaat opstellen als adviseur.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 mei 2008 09:12

Acire schreef:Hij bemoeit zich niet met je relatie. Hij geeft pastorale begeleiding/pastoraal advies.

En een predikant is opeens een relatiedeskundige?

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 22 mei 2008 09:19

Als een predikant al een jaar of 10 rondloopt in de praktijk denk ik dat hij behoorlijk wat relatie-ervaring heeft. Hij is er niet specifiek voor opgeleid, maar hij weet er heel wat meer van dan een boekhouder of een fietsenmaker of noem maar wat....

Een relatie adviseur, tja, dat klinkt nogal wijs. Zo stelt onze dominee zich niet op. Hij zou dat wel kunnen doen, aangezien hij zelf een jaar of 25 ervaring heeft in z'n eigen huwelijk en een jaar of 15 gemeentepredikant is....
Een goed advies van iemand krijgen lijkt me waardevol! Ik snap niet dat je daar zo tegen steigert....

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 mei 2008 09:29

Acire schreef:Als een predikant al een jaar of 10 rondloopt in de praktijk denk ik dat hij behoorlijk wat relatie-ervaring heeft. Hij is er niet specifiek voor opgeleid, maar hij weet er heel wat meer van dan een boekhouder of een fietsenmaker of noem maar wat.

Ik zou niet weten waarom een predikant meer van zou weten dan ieder ander.

Een goed advies van iemand krijgen lijkt me waardevol! Ik snap niet dat je daar zo tegen steigert....

Ik betwijfel of een predikant wel iemand is die goed advies geeft.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 22 mei 2008 09:34

Ik denk dat het per persoon verschillend is en dan ook weer per situatie. Een stel dat een hele goede band heeft met de predikant en hem vertrouwt en graag advies wil, zal zich er lekker bij voelen.

Wanneer een predikant zich ongevraagd 'bemoeit' met de relatie van een stel, dat daar helemaal niet op zit te wachten, ja, dan lijkt het me een probleem.

De een hecht nu eenmaal wel grote waarde aan de mening en adviezen op relatiegebied van zijn/haar predikant, de ander niet.

Dus volgens mij... is er in de praktijk niet zoveel aan de hand, tenzij een dominee zich ongevraagd gaat bemoeien.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 22 mei 2008 09:38

De ds gaat er toch niet voor zitten en zeggen: 'laten we het nu eens fijn over jullie relatie gaan hebben'? Soms loopt het gewoon in een gesprek zo. Toen hij op kraamvisite was en uitgebreid de kleine had bewonderd en vastgehouden toen vroeg hij hoe het nu met ons was, ofdat we elkaar niet vergaten ondanks de drukte met een peuter en een baby. Nuja dan heb je het erover. Vind ik geen bemoeien eigenlijk, meer pure belangstelling en uiteraard krijg je dan nuttige tips mee van een getrouwde vader en opa :wink:

Johan81
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Johan81 » 22 mei 2008 20:04

kwebbel schreef:
Johan81 schreef:Voor ons trouwen hebben we ook nog een keer een avond met m'n vader gehad, waarbij we het hele huwelijks formulier zijn langs gelopen en waar hij de zaken wat nader heeft toegelicht en uitgelegd.

Na ons trouwen heb Reinike en ik met onze nieuwe dominee het boekje van Ds Velema "Bouwen aan je huwelijk" in 3 avonden behandeld, Het was meteen een goeie manier om onze dominee wat beter te leren kennen.
We hebben hiervoor gekozen omdat ik met m'n vader toch een andere relatie hebt als normaal gemeentelid --> predikant.
even off :oops: waar heb je dat boekje gehaald? Ik zoek m ook en op de site van boekhandel Den Hertog kon ik m niet vinden.... mag ook pb-en :wink:

het is idd uitverkocht en volgens mij word het ook niet meer herdrukt, de dominee heeft het voor ons gekopierd
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Terug naar “Archief”