Overdopen en vriendschap

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 17 dec 2007 21:35

Bevlogen,

Denk jij dat je vriend zou komen als jij je evt. kinderen zou laten dopen?

Familie van ons laat hun kinderen niet dopen, zijn ze tegen. Wel worden ze opgedragen tijdens een dienst. Wij zijn daarbij geweest. Toen 1 van onze kinderen werd gedoopt kwamen ze niet omdat ze daar tegen waren. :roll:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 19 dec 2007 12:44

Op zo'n manier moet je niet denken lijkt mij, of die ander het ook terug zou doen voor jouw. Dat is diegene zijn keuze dan weer.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 20 mei 2008 10:00

Ben je uiteindelijk wel of niet gegaan, Bevlogen?

Mn zus laat zich over 2 weken overdopen,
en ik vind 't erg lastig.

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 20 mei 2008 11:06

Misschien helpt een zin/spreekwoord uit de bijbel je hierbij, die ik vaak laat meewegen in mijn overwegingen en/of beslissingen "Zo gij wil dat u geschiedt, zo doe dat een ander!"

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 20 mei 2008 11:08

Ger(nl) schreef:Misschien helpt een zin/spreekwoord uit de bijbel je hierbij, die ik vaak laat meewegen in mijn overwegingen en/of beslissingen "Zo gij wil dat u geschiedt, zo doe dat een ander!"

Daar ben ik het dus helemaal mee oneens.
Als ik geloof dat mijn feestje in een christelijke koffiebar goed is, maar het feest van een vriendin met keiharde muziek in een disco niet goed is, dan zou ik het wel leuk vinden als zij bij mij meegaat, maar ik ga niet met haar mee.
Dus volgens mij geldt dat gezegde hier totaal niet. Het gaat erom waar je achter kunt staan en waar niet. En dat is iets totaal anders
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 20 mei 2008 11:13

De volwassendoop i s gelijk aan de belijdenis binnen de protestantse kerken.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 20 mei 2008 11:15

Evelien schreef:De volwassendoop i s gelijk aan de belijdenis binnen de protestantse kerken.

maar overdopen niet

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 20 mei 2008 11:18

MissF schreef:
Evelien schreef:De volwassendoop i s gelijk aan de belijdenis binnen de protestantse kerken.

maar overdopen niet

Het is maar net hoe je dat ziet!

Als jij geen belijdenis heb gedaan, en toch je geloof wil belijden dmv volwassendoop, zou ik me daar absoluut niet aan ergeren!

Als je belijdenis heb afgelegd van je geloof, en je laat je dopen vindt ik dat wel erg jammer!

(het moet je relatie met God absoluut niet in de weg staan, dmv zulke discussies, die soms behoorlijk fel uit de hand kunnen lopen)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 20 mei 2008 11:30

Ik denk dat twee keer dopen iets zegt over wat je van de eerste keer doop vond. De doop is in de Bijbel ook aanwezig, maar dat deden ze geen twee keer. Volgens mij is belijdenis doen er later gewoon bij 'verzonnen'. En of je dat dan in dopen of belijdenis doet. Maar mijns inziens kan dopen absoluut geen twee keer.
En dat is de moeite die ik heb met overdopen (met volwassendoop heb ik geen moeite)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 20 mei 2008 11:34

volwassendoop binnden de evangelische kerk is een geloofsdoop! Een kinderdoop is niet een geloofsdoop! Maar een verbondsdoop! Die jouw ouders doen en die jij niet zelf doet!

Het staat mij zeker niet in de weg, tussen God en mij (relatie).

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 20 mei 2008 11:44

Waarom moet alles met een uitroepteken, Evelien?

Mijn zus (en ook haar man) vinden de kinderdoop onbijbels.
Haar man heeft ook al belijdenis gedaan,
maar zijn sinds 3 jaar "lid" van een baptistische gemeente.
Niet echt lid natuurlijk, want dat mag pas als je overgedoopt bent.

Kijk, ik heb niets tegen de volwassendoop, als je niet als kind zijnde gedoopt bent.
Dus stel ze krijgen een kind, en die wordt niet gedoopt,
maar laat zich later dopen, dan ga ik er wel heen.
Maar hier (overdopen) sta ik niet achter.

Vind het raar om naar een dienst te gaan die zegt dat de kinderdoop onbijbels is,
terwijl mijn dochtertje net gedoopt is.
Zij waren wel bij haar doop, maar ja, dat was hun keuze.

Maar ze willen zo graag dat wij ook komen,
ookal weten ze dat wij er niet achter staan...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 20 mei 2008 11:51

ik zeg niet dat de kinderdoop onbijbels is. En als ik een uitnodiging krijg van iemand die zich laten dopen, opdragen of iets dergelijks en ik heb met hen een goede band. Dan ga ik zeker naar die dienst.

(sorry voor die uitroeptekens, is een gewoonte van me)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 mei 2008 11:58

Lieve mensen, wat een vreemde gedachtengangen lees ik hier toch! Ik ben zelf als volwassene (nou ja, als tiener) gedoopt. Mijn man heeft zich laten 'overdopen' toen hij met mij verkering kreeg. Nou, zijn ouders gedroegen zich alsof er iemand begraven werd...

En waarom zou je niet naar een dienst gaan van iemand die zich laat (over)dopen, wanneer je net zelf je kind hebt gedoopt? Mensen die aan volwassendoop doen zijn niet TEGEN de kinderdoop, ze zijn alleen van mening, dat de doop niet zo bedoeld is in de Bijbel. Toen mijn man zich liet dopen, wilde hij helemaal niet de symboliek van zijn kinderdoop ongedaan maken, of wat dan ook. Het was gewoon zijn manier om uiting te geven aan zijn geloof. En dat de een zich lekker voelt bij kinderdoop-belijdenis en de ander bij opdragen-volwassendoop... denk je nu echt dat het voor God iets uitmaakt?

Vorige week zondag deed mijn schoonzusje belijdenis. Nou, daar gaan we gewoon heen, hoor. En als er kinderen gedoopt gaan worden, dan zitten we op de eerste rij. Ook al zou ik zelf mijn kinderen niet laten dopen. Maar wat maakt dat uit? Ik geloof niet dat ik het enige 'ware' geloof in huis heb, net zo min als dat ik geloof dat een van jullie dat heeft. Ik vind het prachtig als ouders hun kinderen naar God brengen en ik vind het prachtig als volwassenen in het openbaar en in de gemeente uiting willen geven van hun geloof. En of dat nu in een reformatorische kerk is, een baptistengemeente, een katholieke kerk, een pinkstergemeente... dat kan me dus echt niks schelen!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 20 mei 2008 12:00

Ik ben het denk ik grotendeels met Evelien eens.
Edit: en met Galateia ;)

Je zus denkt dat dit een bijbelse manier is. Dat is het in jouw ogen niet.
Maar dat neemt niet weg, dat dit voor haar de manier is om te laten zien dat ze bij God wil horen en Hem wil dienen. Ik denk dat dat het belangrijkste is, en vanuit die overweging zou je kunnen besluiten er toch heen te gaan.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 20 mei 2008 12:06

Galateia, ze zijn wel tegen de kinderdoop.
En dat de een zich lekker voelt bij kinderdoop-belijdenis en de ander bij opdragen-volwassendoop... denk je nu echt dat het voor God iets uitmaakt?

Nee, dat maakt niets uit. Maar dat had ik al gezegd.
Maar dat is wat anders dan kinderdoop-belijdenis-volwassendoop.
Of kinderdoop-volwassendoop.
En daar gaat het nu om.

Gershwin, daar heb je een punt ja. En toch vind ik het lastig.

Terug naar “Archief”