Huwelijkscatachese?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 19 mei 2008 19:44

We vroegen aan de dominee of hij ons wilde trouwen en dat vond hij helemaal prima, maar hij gaf aan dat hij dan wel graag een aantal gesprekken wilde. Zo zwaar hoeft dat niet te zijn hoor, al vind ik de beslissing om met iemand te trouwen wel 'zwaar' en daarom ook wel belangrijk om daar supergoed over na te denken.
Ik had helemaal niet het gevoel dat de dominee zich met onze privézaken bemoeide iig. niet meer dan ik zelf prettig had gevonden.
Onze dominee is uberhaupt geen type om wie dan ook de les te lezen (hij zou ons ook echt niet aanraden om gelijk aan kinderen ofzo te beginnen, mocht iemand daar bang voor zijn :wink: ). We hadden gewoon gesprekken op gelijkwaardig niveau. En we hadden zelf uiteraard al goed nagedacht over onze keuze te trouwen dus ik heb niet veel nieuwe inzichten opgedaan, maar ik heb het wel als positief ervaren.
Ik begrijp ook wel dat je als dominee niet zomaar iedereen de zegen mee gaat geven als je die mensen helemaal niet kent, wij waren nog maar net lid van deze kerk, dus dat maakte het extra waardevol, leer je je dominee ook eens kennen. Hij was ook best open over zijn eigen huwelijk dus het is ook best leuk om verhalen van een 'ervaringsdeskundige' te horen.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 mei 2008 19:54

Hm, ik vind het opzich helemaal niet verkeerd. Wij hebben pas een gesprek gehad met de dominee van Arjen, omdat hij al een keer getrouwd is geweest. De dominee trouwt niet zomaar een gescheiden man of vrouw over. Niet dat ik bang ben dat hij het niet doet, daar niet van. Het was een heel verhelderend en open gesprek trouwens. Ik had enorm de zenuwen van tevoren, maar het viel allemaal hartstikke mee! En wat ik zo mooi vond, zowel de dominee als de ouderling probeerden onze liefde voor elkaar te peilen, i.p.v. het te hebben over het misgaan van Arjens vorige huwelijk. Oftewel: zijn jullie zo zeker van elkaar dat het niet weer mis gaat in de toekomst. Daar kwam het voor mijn gevoel op neer eigenlijk.
Er stond overigens een foto van mij op het kastje, bij de Erasmusbrug, waar ik toevallig een zwart jasje en een zwart hoedje ophad. De dominee bekeek het eens, en vroeg toen heel droog: ''Is deze foto soms op zondag genomen?'' :mrgreen:

Hij vroeg nog wel of ik belijdenis had gedaan, of dat nog wilde gaan doen. Tenminste..hij ging er vanuit dat ik dat nog wel zou doen. Arjen wil gelukkig wel met me meegaan, ook al heeft hij al wel belijdenis gedaan (in een andere kerk weliswaar, dus opzich is het misschien wel handiger ook)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 mei 2008 19:56

En waar ik echt heel hard om gelachen heb: Hij adviseerde Arjen te gaan sporten, gezien zijn situatie :mrgreen: Dat heb ik ook al honderdduizend keer gezegd, dus ik had het niet meer toen de dominee het ook zei :P

Maar sorry, dat was off-topic 8)

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 19 mei 2008 20:35

Wij hebben ook huwelijkscathechese gevolgd maar niet hele cursussen. De dominee die ons trouwde (H.D. Rietveld) heeft ons 1 avond uitgenodigd, vroeg waar we de ringen wilden aangeven (of in de Kerk, of in het gemeentehuis) en nam het huwelijksformulier door. Mijn man kende hem ook prive dus het werd ook nog eens een gezellige avond :) Ik vond het uitleggen van het formulier heel interessant (hoe hij het deed dan)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 19 mei 2008 20:44

Oja, wij hebben het ook een avond gehad over de dienst en welk formulier we wilde enzo, dus gewoon praktisch. We hebben onze hele dienst zelf in elkaar gedraaid, dus dat was makkelijk voor de dominee:)

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 19 mei 2008 20:59

esli schreef:Oja, wij hebben het ook een avond gehad over de dienst en welk formulier we wilde enzo, dus gewoon praktisch. We hebben onze hele dienst zelf in elkaar gedraaid, dus dat was makkelijk voor de dominee:)
O wij hebben hem laten samenstellen en achteraf vond ik dat echt heel mooi. Hij koos liederen die helemaal bij ons pasten en ook van toepassing waren. De liederen voor en na de dienst die de organist speelde hebben we wel zelf uitgezocht. Bij binnenkomst: Heer uw licht en uw liefde schijnen, en na de dienst: opwekking488
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 mei 2008 21:27

Wij hebben het niet gevold, onze gemeente is veel te klein voor dat soort dingen, er trouwt maar 1 stel per jaar maximaal :)
Wij hadden zelfs amper een gesprek met de dominee die ons trouwde. Alleen over het formulier.
Ik was blij met mijn vader die nogal wat weet over die dingen, want ik zeg echt niet zomaar ja op een christelijk huwelijk. Ik was blij dat we zelf één en ander onderzocht hadden over het christelijke huwelijk, want anders hadden we amper geweten waar we ja op zeiden, en dat vind ik kwalijk.
Dus ik heb het echt gemist, als je de kans hebt: doen!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 mei 2008 21:30

wij hebben geen formulier in de kerk! Wel een aantal vragen! Zou niet eens weten wat. Maar dat komt nog wel met de voorbereidende gesprekken met de domino. Hij wil toch wel even weten hoe of wat(en dat vindt ik weer zo jammer) zoals rekeningen houden met fam. die komt.. etc. :|

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 mei 2008 06:47

Wij hebben twee gesprekken gehad met de dominee. Eentje was meer om te praten over waarom wij wilden trouwen en de andere was om de dienst voor te bereiden. Die dienst hebben wij zelf in elkaar geflanst, inclusief formulier plus vragen (van een al getrouwd stel overgenomen waarvan ik de dienst had meegemaakt). Zelfs op de preek hebben we behoorlijk wat invloed uitgeoefend :mrgreen:

Johan81
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Johan81 » 20 mei 2008 19:42

Voor ons trouwen hebben we ook nog een keer een avond met m'n vader gehad, waarbij we het hele huwelijks formulier zijn langs gelopen en waar hij de zaken wat nader heeft toegelicht en uitgelegd.

Na ons trouwen heb Reinike en ik met onze nieuwe dominee het boekje van Ds Velema "Bouwen aan je huwelijk" in 3 avonden behandeld, Het was meteen een goeie manier om onze dominee wat beter te leren kennen.
We hebben hiervoor gekozen omdat ik met m'n vader toch een andere relatie hebt als normaal gemeentelid --> predikant.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 20 mei 2008 21:52

Marie Popelin schreef:Heb je dan niet het gevoel dat de dominee zich met privézaken bemoeid? Ik krijg nu het idee dat hij je dan de les gaat lezen hoe hij kijkt naar seksualiteit en gezinsplanning. Mij lijkt dat de dominee weinig meer te zeggen heeft over karakterverschil, ruziemaken en comminucatie als je al een aantal jaar een relatie hebt. Maar ik zie het vast te negatief, kun je er wat meer over vertellen?

Volgens mij heb je gewoon een verkeerd beeld over dominees. Of iig: zo hoeft het helemaal niet te zijn. Dominees komen veel in gezinnen en hebben vaak veel ervaring, juist met de gezinnen waar het niet goed gaat. Ik denk dat je echt veel van hen kunt leren. Daarnaast lijkt het me juist een goed ding dat een pastor die meekijkt in je relatie en je tips kan geven. Dominees ed willen maar al te graag dat huwelijken goed gaan, dus die zijn erg gemotiveerd om goede dingen tegen je te zeggen :)

André

Berichtdoor André » 20 mei 2008 22:44

Marie Popelin schreef:.....en comminucatie als je al een aantal jaar een relatie hebt.
Ehm, daar wil ik graag wel iets over zeggen, communicatie blijft denk ik het belangrijkste in een relatie, vooral als je elkaar al wat jaren kent. Want ook dan moet je elkaar kunnen blijven verstaan als de 'eerste' verliefdheid wat begint te wennen, enzo.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 21 mei 2008 20:52

Acire schreef:
Marie Popelin schreef:Heb je dan niet het gevoel dat de dominee zich met privézaken bemoeid? Ik krijg nu het idee dat hij je dan de les gaat lezen hoe hij kijkt naar seksualiteit en gezinsplanning. Mij lijkt dat de dominee weinig meer te zeggen heeft over karakterverschil, ruziemaken en comminucatie als je al een aantal jaar een relatie hebt. Maar ik zie het vast te negatief, kun je er wat meer over vertellen?

Volgens mij heb je gewoon een verkeerd beeld over dominees. Of iig: zo hoeft het helemaal niet te zijn. Dominees komen veel in gezinnen en hebben vaak veel ervaring, juist met de gezinnen waar het niet goed gaat. Ik denk dat je echt veel van hen kunt leren. Daarnaast lijkt het me juist een goed ding dat een pastor die meekijkt in je relatie en je tips kan geven. Dominees ed willen maar al te graag dat huwelijken goed gaan, dus die zijn erg gemotiveerd om goede dingen tegen je te zeggen :)
Ja juist omdat ze veel in gezinnen komen hebben ze ook aardig wat huwelijkskennis opgedaan denk ik. En mensenkennis uiteraard. Onze dominee heeft ons aardig wat tips kunnen meegeven over hoe je een huwelijk in moet gaan. En ik moet zeggen: soms kijken we er nog wel eens op terug en zeggen: Ja die beste man had toch gelijk 8)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 21 mei 2008 21:03

Johan81 schreef:Voor ons trouwen hebben we ook nog een keer een avond met m'n vader gehad, waarbij we het hele huwelijks formulier zijn langs gelopen en waar hij de zaken wat nader heeft toegelicht en uitgelegd.

Na ons trouwen heb Reinike en ik met onze nieuwe dominee het boekje van Ds Velema "Bouwen aan je huwelijk" in 3 avonden behandeld, Het was meteen een goeie manier om onze dominee wat beter te leren kennen.
We hebben hiervoor gekozen omdat ik met m'n vader toch een andere relatie hebt als normaal gemeentelid --> predikant.
even off :oops: waar heb je dat boekje gehaald? Ik zoek m ook en op de site van boekhandel Den Hertog kon ik m niet vinden.... mag ook pb-en :wink:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 21 mei 2008 23:13

Acire schreef:Volgens mij heb je gewoon een verkeerd beeld over dominees. Of iig: zo hoeft het helemaal niet te zijn. Dominees komen veel in gezinnen en hebben vaak veel ervaring, juist met de gezinnen waar het niet goed gaat. Ik denk dat je echt veel van hen kunt leren. Daarnaast lijkt het me juist een goed ding dat een pastor die meekijkt in je relatie en je tips kan geven. Dominees ed willen maar al te graag dat huwelijken goed gaan, dus die zijn erg gemotiveerd om goede dingen tegen je te zeggen :)

Wat goed is in algemene zin hoeft niet perse goed te zijn voor ieder echtelijk paar.

Als een predikant zich met mijn relatie zou bemoeien, zou ik hem vriendelijk verzoeken zich met zijn eigen zaken bezig te houden.

Terug naar “Archief”