Remancipatie!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 19 mei 2008 16:57

Vonkie schreef:Blijkbaar heb je behoefte aan lotgenotencontact 8) ?!

Als je mij als softie wil zien, be my guest 8) .

@Gersh: Leuk hé, mensen die happen, maar slecht lezen :mrgreen:
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 19 mei 2008 17:19

Ik vraag me overigens wel af hoe dat 'remanciperen' gedaan wordt in de opvoeding. Over het algemeen wordt aan kinderen geleerd dat lief/schattig/behulpzaam/enz. zijn 'goed' is en ruw/agressief/lomp/bazig/dominant zijn 'slecht' is. Toch is het tweede meer mannelijk dan het eerste.

Ik zie het ook bij mijn neefje van twee. Die heeft het tegenwoordig nogal vaak over 'doodmaken' en dergelijke, en hij zegt regelmatig dingen als 'ik ga een steen naar jouw hoofd gooien en dan komt er bloed en dan ga jij huilen!' en dergelijke. Ook is hij agressiever dan mijn nichtje, stampvoet als hij zijn zin niet krijgt, speelt de baas, doet stoer, enz.
(overigens, ondanks dat deze bewoordingen laten vermoeden dat mijn neefje een sadist in de dop is; niets is minder waar. Als ik mijn teen stoot en daarbij een plotselinge neiging tot vloeken, schelden, tieren en vooral huilen heb, kijkt hij me met verschrikte ogen aan en geeft me een knuffel en veel kusjes en zegt dat hij er wel een pleister op zal plakken)

Volgens mij is zijn gedrag niet vreemd, ik zie het ook bij andere jochies in mijn omgeving. Wat doe je met dit gedrag? Mag een jongetje zijn 'mannelijke' gedrag ook tonen of wordt het verboden? Mij valt op dat typisch 'jongens-gedrag' vaak verboden wordt, zoals stoeien met elkaar, wild doen, rennen/springen/stuiteren/racen, enz.

Wat vinden jullie?

(Gio: als je dit offtopic vindt gaan geef je maar een gil ;) )

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 19 mei 2008 17:47

Nee, dit vind ik heel erg ontopic! Ik ben -voorzichtig eigenlijk- wel van mening dat bepaalde manieren van jongensgedrag soms teveel afgeremd worden. Wij mochten bijvoorbeeld geen soldaatje spelen op het schoolplein omdat dat een zonde tegen het zesde gebod zou zijn, terwijl goedaardig gevecht onderling toch echt iets voor jongens/mannen is. Op wat voor manier dan ook. Beetje om een soort pikorde te scheppen.

Ik bepleit geen algehele vergroving van gedrag, maar een bepaalde mate van stoerheid wordt maatschappelijk niet altijd geduld.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 mei 2008 20:00

Lang leve die duizenden verschillende beroepen!

Als je wil schelden, vloeken en fluiten naar mooie vrouwenbenen moet je gewoon stratenmaker worden.

Overigens scheelt het ook uit welk milieu je komt en welk opleidingsniveau je hebt. Tenminste..dat idee krijg ik een beetje als ik om me heen kijk.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 19 mei 2008 20:05

Smurffie schreef:Lang leve die duizenden verschillende beroepen!

Wat bedoel je daarmee in het kader van dit topic?

Als je wil schelden, vloeken en fluiten naar mooie vrouwenbenen moet je gewoon stratenmaker worden.

Overigens scheelt het ook uit welk milieu je komt en welk opleidingsniveau je hebt. Tenminste..dat idee krijg ik een beetje als ik om me heen kijk.

Ghehe, en "andere" mannen mogen hun bewondering op deze wijze dus niet uiten? :P

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 mei 2008 20:10

Ik heb nog nooit een strakgepakte man naar een dame zien fluiten, maar als je langs een bouwplaats loopt, dan hoor je bijna niet anders.
Dat is zo typisch. Of ze gedragen zich gewoon alleen netjes op hun werk.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 19 mei 2008 20:13

Smurffie schreef:Ik heb nog nooit een strakgepakte man naar een dame zien fluiten, maar als je langs een bouwplaats loopt, dan hoor je bijna niet anders.
Dat is zo typisch. Of ze gedragen zich gewoon alleen netjes op hun werk.

Ik ben weleens nagefloten door een strakgepakte man, hoor. En verder... de meeste strakgepakte mannen pakken het wat anders aan: door middel van kijken, net zo'n trekje in het gezicht, een visitekaartje in je handen drukken bij het verlaten van de metro, een foto van je maken met hun mobiel... (ik kan nog wel even doorgaan).
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 mei 2008 20:16

Ja, maar niet zo 'onbehouwen' en 'grof' zeg maar :) Ik vind het altijd wel grappig hoor, lach gewoon vriendelijk terug, of trek mn bek net zo hard open. Zakenmannetjes zijn wellicht subtieler ja :mrgreen:

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 19 mei 2008 21:00

Waarom gebeurt dat andersom eigenlijk nooit? :P

[S]
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor [S] » 19 mei 2008 21:17

Giovannino schreef:Waarom gebeurt dat andersom eigenlijk nooit? :P

Het zou zaken een stuk makkelijker maken :P
Nee vrouwen denken dat ook subtiel te doen met bepaalde blikken en dergelijke volgens mij. :lol:
Afbeelding

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 19 mei 2008 21:44

Hippie, volgens mij begrijp jij niet helemaal wat wel en niet typisch mannelijke eigenschappen zijn hoor :P vrouwen kunnen ook ruw/agressief/lomp/bazig/dominant zijn, alleen zijn ze het op een andere manier. Waar het om gaat, is dat de toon de muziek maakt. En wat mij betreft zou die toon bij mannen wat minder klef moeten zijn, en (dat dan weer wel) wat dominanter. Nog anders geformuleerd: galant zijn heeft niks met kwijlen te maken. Fijnbesnaardheid betekent niet per definitie softheid. Etc.

Beetje duidelijk?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 20 mei 2008 12:15

Gershwin schreef:Hippie, volgens mij begrijp jij niet helemaal wat wel en niet typisch mannelijke eigenschappen zijn hoor :P vrouwen kunnen ook ruw/agressief/lomp/bazig/dominant zijn, alleen zijn ze het op een andere manier. Waar het om gaat, is dat de toon de muziek maakt. En wat mij betreft zou die toon bij mannen wat minder klef moeten zijn, en (dat dan weer wel) wat dominanter. Nog anders geformuleerd: galant zijn heeft niks met kwijlen te maken. Fijnbesnaardheid betekent niet per definitie softheid. Etc.

Beetje duidelijk?

Oke, ik heb het even nagezocht:
Let's say: mannen zijn agressiever, gewelddadiger1 en nemen meer risico's2. Verder zijn er meer mannen in leidinggevende functies (waar dominantie mee te maken heeft). Volgens mij is het wel duidelijk wat ik bedoel, al geef ik direct toe dat vrouwen ook zo kunnen zijn.
En de 'toon die de muziek maakt' is in het geval van jongetjes vaak een stuk ruiger dan bij meisjes: mijn vraag was wat je daar dan vervolgens mee doet.

1: mannen moorden meer, mannen plegen meer geweldsdelicten, mannen zijn volgens Maccoby & Jacklin (1974) agressiever dan vrouwen.
2: mannen maken veel meer verkeersongelukken dan vrouwen.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 mei 2008 13:02

Giovannino schreef:Waarom gebeurt dat andersom eigenlijk nooit? :P

Omdat, als we dat zouden doen, jullie je waarschijnlijk helemaal kapot zouden schrikken! Dan zijn we ineens niet meer zo lief en aanbiddelijk, denk ik. Want dat is gewoon niet echt vrouwelijk om te doen.

Ik heb een zus, die dat trouwens wel gewoon doet. Maar dat is dan ook het type 'grote mond en waar laat ik mijn volgende tattoo zetten'. Ja, als ik met haar over straat loopt en er komt een lekker ding voorbij, dan roept ze hem wel na, hoor. Maar zo'n man kan dan echt zo verschrikt kijken (en nee, mijn zus is een verre van onaantrekkelijke verschijning, dus daar ligt het niet aan).
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 20 mei 2008 16:13

Ik ben het boek "De ongetemde man" van Eldredge nu voor de tweede keer aan het lezen. Herken er veel in.

In ieder geval verklaart het mijn drang op zoek te zijn naar echtheid, en m'n aversie tegen het standaard gezapige leven. Nette pakken, files, routine en 9-17u-kantoorbanen zijn niets voor me.
Maar tegelijk heb ik een hekel aan veel dingen die als 'mannelijk' worden gezien. Studio sport, goedkoop bier, voetbal, pin-upkalenders, fluiten naar vrouwen, snelle sportwagens en actiefilms; geef mijn portie maar aan Fikkie.

Afgelopen zomer hoorde ik dit nummer van Bruce Springsteen. Het liet me niet meer los. Het verwoordde precies wat ik voelde. De uitzichtloosheid en nutteloosheid van een leven waar je niet om gevraagd hebt, maar waar je van alle kanten wel in geduwt wordt.

Bruce Springsteen - Badlands schreef:Lights out tonight
trouble in the heartland
Got a head-on collision
smashin' in my guts, man
I'm caught in a cross fire
that I don't understand

But there's one thing I know for sure girl
I don't give a damn
For the same old played out scenes
I don't give a damn
For just the in betweens
Honey, I want the heart, I want the soul
I want control right now

Talk about a dream
Try to make it real
you wake up in the night
With a fear so real
spend your life waiting
for a moment that just don't come
Well, don't waste your time waiting

CHORUS
Badlands, you gotta live it everyday
Let the broken hearts stand
As the price you've gotta pay
We'll keep pushin' till it's understood
and these badlands start treating us good

Workin' in the fields
till you get your back burned
Workin' 'neath the wheels
till you get your facts learned
Baby I got my facts
learned real good right now
You better get it straight darling
Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything
I wanna go out tonight,
I wanna find out what I got

Well I believe in the love that you gave me
I believe in the faith that could save me
I believe in the hope
and I pray that some day
It may raise me above these

CHORUS

mmmmmmmm, mmmmm, mmmmmm

For the ones who had a notion,
a notion deep inside
That it ain't no sin
to be glad you're alive
I wanna find one face
that ain't looking through me
I wanna find one place,
I wanna spit in the face of these badlands

Waar ik meestal tegenaan loop is dat je geacht wordt 'je te gedragen' je te conformeren aan de norm. Maar wat nou als die norm je gigantisch tegenstaat?
Zo wordt er bijvoorbeeld door veel mensen van mij verwacht dat ik bij bepaalde gelegenheden een net pak draag. Sorry maar daar krijg je mij niet in.
Ow, is het verplicht? Goed, mij best 't is jou feestje, maar dan ben ik er niet.

Laatst had ik een keer een Harry Pottershirt aan. Op zondagmorgen begon Esra: "Je doet dat HP shirt toch niet aan naar de kerk? Daar zouden mensen nog weleens aanstoot aan kunnen nemen."
Ik doe dus een ander shirt aan, komen we in de kerk m'n moeder tegen; "Had je nou geen ander shirt aan kunnen trekken, deze is zo oud en verwassen." :roll:
Aargh, Het is ook nooit goed! ](*,)
Voortaan trek ik me van niemand meer wat aan en doe wat me zelf goed dunkt. Het valt toch wel verkeerd bij iemand. Laat me toch gewoon!

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 21 mei 2008 10:28

@ Hippie: mannen moorden inderdaad meer, heeft dat als oorzaak aggressiviteit of het durven nemen van meer risico's? (Niet om het goed te praten uiteraard, maar wel om niet in eenzijdigheden te vervallen).

Mannen vind je vaker in hoge functies dan vrouwen, zoals in de politiek. Je vindt ze echter ook vaker op straat ...

@ Gala: :mrgreen:

@ Javaca: prachtige bijdrage! (Ik ben laatst in een schreeuwend rood rokkostuum naar onze Dies - is studentengala- geweest :wink: )

Terug naar “Archief”