Huwelijkscatachese?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

88alries88
Luitenant
Luitenant

Huwelijkscatachese?

Berichtdoor 88alries88 » 19 mei 2008 14:05

Tegenwoordig hoor ik steeds meer mensen praten over huwelijkscatachese.
Is er hier iemand die het volgt/heeft gevolgd? Zou je mij (en de anderen) dan misschien willen vertellen wat daar besproken wordt en of jullie er wat aan hebben (gehad)?
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 19 mei 2008 14:13

Dominee M. van Kooten heeft van zijn huwelijkscatechesatielessen een boek uitgegeven. "Samen in gesprek" ofzo geloof ik?
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 19 mei 2008 14:19

Ja klopt! We zijn wel van plan om dat boekje te kopen, alleen wil graag ook weten of er mensen zijn die de huwelijkscatachese hebben gevolgd en hoe zij dat ervaren hebben.
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 19 mei 2008 14:54

Ja! GB en ik hebben het gevolgd. Wij hadden 4 avonden.
-Bijbelse bedoeling van het huwelijk.
-Huisgodsdienst, over stille tijd samen.
-Seksualiteit en gezinsvorming en onvruchtbaarheid. Alie Hoek kwam vanalles vertellen.
-Communicatie. Was een maatschappelijk werker als gastspreker.

Aan het begin was er een praatje, daarna pauze, daarna in groepjes kletsen en dan weer ff plenair.
Het was opzich leuk en leerzaam. Vooral de laatste avond vond ik goed. Ging ook over ruzie maken enzo. haha.
Het nadeel bij ons was dat de groep erg groot was(14 stellen), dus was er niet veel openheid in de groep. Wat leuk was, waren de onderlinge contacten. Ik leerde weer wat medegemeenteleden kennen zeg maar.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 mei 2008 15:16

Wij hebben indertijd meegedaan aan een weekend waaraan in totaal 8 stellen meededen (als ik het mij goed herinner). Het was erg gezellig en ook leerzaam. Heel leuk was dat het weekend georganiseerd werd door een aantal al getrouwde stellen van die kerk. We mochten op een gegeven moment vragen op briefjes schrijven en dan werden die vragen later beantwoord, zo kwamen er leuke discussies op gang.
We hebben het echt over alles gehad: geld, ruzie, kinderen, karakterverschillen, noem maar op.

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 19 mei 2008 15:33

Wij willen tzt ook iets doen om oid huwelijkscatechese te volgen. Heeft er iemand ervaring met de Pre marriage course?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 mei 2008 16:24

nou dat weekend waar wij aan meededen heette wel iets van 'premarital' ofzo, maar dat is logisch, want het is een Engelstalige kerk ;)

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 19 mei 2008 17:08

Wij hebben ook huwelijkscatechese gevolgd. Onze dominee doet dat gewoon met elk stel dat gaat trouwen, maar wel elk stel apart, wat er dus op neer kwam dat wij 5 gesprekken hebben gehad met de dominee. ONderwerpen die we besproken hebben: karakterverschil, ruziemaken, communicatie, seksualiteit en gezinsplanning.
Wij zijn ook nog naar "ready to marry" geweest, ook erg leuk en leerzaam.

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 19 mei 2008 18:44

esli schreef:Wij hebben ook huwelijkscatechese gevolgd. Onze dominee doet dat gewoon met elk stel dat gaat trouwen, maar wel elk stel apart, wat er dus op neer kwam dat wij 5 gesprekken hebben gehad met de dominee. ONderwerpen die we besproken hebben: karakterverschil, ruziemaken, communicatie, seksualiteit en gezinsplanning.

Het probleem van ready to marry is dat ik het zo duur vind. *arme sloeber is* :wink:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 mei 2008 18:47

wij gaan in sept. naar een soort van cursus binnen onze kerk!

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 19 mei 2008 19:02

kirsten schreef:
esli schreef:Wij hebben ook huwelijkscatechese gevolgd. Onze dominee doet dat gewoon met elk stel dat gaat trouwen, maar wel elk stel apart, wat er dus op neer kwam dat wij 5 gesprekken hebben gehad met de dominee. ONderwerpen die we besproken hebben: karakterverschil, ruziemaken, communicatie, seksualiteit en gezinsplanning.

Het probleem van ready to marry is dat ik het zo duur vind. *arme sloeber is* :wink:

Ja dat is ook zo, vond ik ook *arme sloeber;)*, maar ik vond het uiteindelijk het geld wel waard. Het was voor mij, als student, ook best luxe (lekkere bedden, goed eten waar je niks zelf voor hoeft te doen) dat was ook al heel leuk. Toch wel een aanrader.

Jannemaan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jannemaan » 19 mei 2008 19:03

kirsten schreef:Wij willen tzt ook iets doen om oid huwelijkscatechese te volgen. Heeft er iemand ervaring met de Pre marriage course?

Ik Ik Ik Ik, ik bedoel, wij!! :oops: :wink:
Ontzettend leuk en heel erg leerzaam!!! echt een absolute aanrader! doen!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 19 mei 2008 19:05

Zoiets lijkt me echt vreselijk. Maar dat denk ik misschien omdat wij zoiets niet gevolgd hebben. Maar toch... nee... ik denk dat je er echt het type voor moet zijn. :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 19 mei 2008 19:12

Heb je dan niet het gevoel dat de dominee zich met privézaken bemoeid? Ik krijg nu het idee dat hij je dan de les gaat lezen hoe hij kijkt naar seksualiteit en gezinsplanning. Mij lijkt dat de dominee weinig meer te zeggen heeft over karakterverschil, ruziemaken en comminucatie als je al een aantal jaar een relatie hebt. Maar ik zie het vast te negatief, kun je er wat meer over vertellen?
De natuur kent het geheim en glimlacht.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 19 mei 2008 19:17

Hm, inderdaad: mensen die zich gaan bemoeien met je prive-zaken, je relatie... precies daarom dat ik net reageerde dat het me echt vreselijk lijkt. Ik zou daar niet tegen kunnen en ik vind het ook allemaal een beetje, uhm, overtrokken. Als je met elkaar besluit te trouwen, dan neem ik aan dat je daar heel zeker van bent, dat je op alle gebieden waarop je dat belangrijk vindt aansluiting vindt bij elkaar. En als er iets niet klopt, dan voel je dat van binnen, of dan hebben ouders of vrienden dat allang doorgehad... ofzoiets. Ik zou echt nooit mijn relatie en verwachtingen enzo zomaar aan iemand bloot geven, behalve aan mijn man dan :mrgreen:

Het wordt allemaal wel zwaar beladen door zoiets. Daar zou ik ook niet tegen kunnen. Maar ja... ik ben ik :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Terug naar “Archief”