hoeveel kinderen??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 18 mei 2008 09:15

Toch is dat wel wat veel mensen vinden: dat een huwelijk niet compleet of volmaakt is als er geen kinderen zijn. Dat vind ik zo onzin!

Sowieso vind ik het heel vreemd hóe mensen kunnen veranderen als blijkt dat er geen kinderen komen. Je leeft toch niet alleen maar om kinderen te krijgen? Ik snap ook wel dat er verdriet kan zijn wanneer je graag kindjes wilt en blijkt dat je onvruchtbaar bent bijvoorbeeld. Maar je leven houdt dan echt niet op hoor.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 18 mei 2008 10:37

Idd, dat bedoel ik een beetje ja. Waarom is een huwelijk pas echt af als er kinderen zijn? Tenminste, de kroon zet je op en dan ben je koning. Nouja, ik ben nu al koningin in mijn huwelijk ;) Als er misschien kinderen mogen komen zal dat vast heel veel toevoegen, maar het is niet zo dat we zodner kids niet volmaakt gelukkig huwelijk hebben.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 18 mei 2008 12:29

Een oom en tante van me kregen een zoon. Is de terrorist van de familie. Een vreselijk type. We zeggen wel eens: die had beter niet geboren kunnen worden. Zo kan het ook met kinderen. Ze hebben er heel veel verdriet van gehad en nog.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 18 mei 2008 12:29

vind deze discussie lijken op herhaling van een aantal maanden geleden

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 19 mei 2008 15:34

MissF schreef:Nee, een kroon op een huwelijk noem ik het absoluut niet. Want dat zou betekenen dat je dan pas een echt 'volmaakt' huwelijk hebt. En dat is niet zo.
Een huwelijk heb je samen. En al heb je 20 kids, je huwelijk is van jullie samen. Helemaal geen kroon o.i.d. Wel kun je het een kroon op de liefde noemen.
Maar mijn huwelijk blijft die van mijn man en mij samen. En dat zal zo blijven tot de dood ons scheidt.
Als we ooit kinderen mogen krijgen zullen die vast en zeker geluk brengen (naast alle ellende ;) ), maar het heeft, vind ik, niks met ons huwelijk te maken.

Misschien ga je wel anders denken als je zelf wat langer getrouwd bent. Dat zie ik veel in mijn omgeving gebeuren. Eerst zegt men dat kinderen niet belangrijk zijn, maar na enige tijd begint het toch te "kriebelen" bij de mensen..
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 19 mei 2008 16:04

Race406 schreef:
MissF schreef:Nee, een kroon op een huwelijk noem ik het absoluut niet. Want dat zou betekenen dat je dan pas een echt 'volmaakt' huwelijk hebt. En dat is niet zo.
Een huwelijk heb je samen. En al heb je 20 kids, je huwelijk is van jullie samen. Helemaal geen kroon o.i.d. Wel kun je het een kroon op de liefde noemen.
Maar mijn huwelijk blijft die van mijn man en mij samen. En dat zal zo blijven tot de dood ons scheidt.
Als we ooit kinderen mogen krijgen zullen die vast en zeker geluk brengen (naast alle ellende ;) ), maar het heeft, vind ik, niks met ons huwelijk te maken.

Misschien ga je wel anders denken als je zelf wat langer getrouwd bent. Dat zie ik veel in mijn omgeving gebeuren. Eerst zegt men dat kinderen niet belangrijk zijn, maar na enige tijd begint het toch te "kriebelen" bij de mensen..

Ik denk niet dat MissF bedoelt dat kinderen onbelangrijk zijn, ik denk dat ze het meer heeft over de validiteit van een huwelijk. (Ik hoop dat ik haar nu geen woorden in de mond leg). Kijk, zo'n uitspraak als: kinderen zijn een kroon op je huwelijk is min of meer zeggen dat een huwelijk zonder kinderen minderwaardig is. En ik hoop van harte dat niemand hier dat denkt! Want is het niet zo dat huwelijk is ingesteld voor kinderen in plaats van kinderen voor het huwelijk? Misschien een beetje vaag verwoord...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 19 mei 2008 18:00

Ik vind het helder verwoord Laura!

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 19 mei 2008 18:04

Zo zie ik het ook Laura!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 19 mei 2008 18:27

Allereerst ben je als man en vrouw aan elkaar gegeven. En begin je een huwelijk omdat je van elkaar houd. Je beloofd dat je tot de dood scheiding brengt bij elkaar zult blijven.
Dat is langer (hopelijk) dan dat de kinderen bij je thuis blijven wonen mits God het behaagt jullie die te schenken.

En inderdaad worden kinderen de kroon op je huwelijk genoemd.
Al heb ik gezocht in de Bijbel en het niet precies zo terug gevonden,
misschien dat iemand wel weet waar je dat kunt vinden?
Maar de Bijbel noemt ook de vrouw een kroon:

Spreuken 12:4 Een degelijke vrouw is de kroon van haar man, maar als bederf in zijn gebeente is zij, die beschaamd doet staan.

Wel wordt er ook gesproken over kindskinderen als kroon:
Spr. 17:6 De kroon der ouden zijn kindskinderen en de eer der kinderen zijn hun ouders.

Als je in de berijmde psalm 127:3 leest dan staat daar dit:
Zie, kinderen zijn een gave Gods,
waarmee de moeder wordt beloond,
waarmee de vader wordt gekroond.

Dus daar wordt wel gesproken over een kroon voor de man maar het is een beloning voor de vrouw.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 19 mei 2008 18:53

tante-tortel schreef: En inderdaad worden kinderen de kroon op je huwelijk genoemd.
Spr. 17:6 De kroon der ouden zijn kindskinderen en de eer der kinderen zijn hun ouders.
Dus daar wordt wel gesproken over een kroon voor de man maar het is een beloning voor de vrouw.

Ja, maar er staat dus niet dat het een kroon is op hun huwelijk! En daar gaat het juist om, niet dan? Ik kan me best voorstellen dat een Godvrezend kind een kroon op de man/vrouw als individu...maar op hun huwelijk???

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 19 mei 2008 18:59

Berijmd, berijmd..in de berijmde psalmen staat wel meer, wat in de Bijbel niet staat.

In Psalm 127 staat alleen: Ziet, de kinderen zijn een erfdeel des Heeren; des buiks vrucht is eene belooning.

Hier wordt niet gesproken over dat kinderen een kroon op je huwelijk is.
De natuur kent het geheim en glimlacht.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 19 mei 2008 19:00

idd. dat lijkt me ook. Ik begrijp dat kinderen een mooie toevoeging op je leven kunnen zijn en ook dat het fijn is als je het project 'kind opvoeden' samen met je man/vrouw kunt doen. Maar het huwelijk an sich staat daar los van.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 19 mei 2008 19:21

tante-tortel schreef:Spreuken 12:4 Een degelijke vrouw is de kroon van haar man, maar als bederf in zijn gebeente is zij, die beschaamd doet staan.

'Degelijk'... wat een vreselijk woord, maar goed het is natuurlijk een vertaling... maar 'degelijk' is natuurlijk niet synoniem aan 'met kinderen'.

En verder: die berijmingen van de Psalmen, daar kun je natuurlijk niks uit opmaken. Dat is allemaal interpretatie van de Bijbel...

En verder... ik sluit me aan bij wat Laura net uitlegde. En anderen voor haar: zonder kinderen is een huwelijk niet ineens 'kroonloos'.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 19 mei 2008 20:33

LauraC schreef:
tante-tortel schreef: En inderdaad worden kinderen de kroon op je huwelijk genoemd.

Ja, maar er staat dus niet dat het een kroon is op hun huwelijk! En daar gaat het juist om, niet dan? Ik kan me best voorstellen dat een Godvrezend kind een kroon op de man/vrouw als individu...maar op hun huwelijk???
nee het is niet de kroon op een huwelijk, maar de man wordt er mee gekroond (ik zie dat meer als een soort trots, als een koning met zijn kinderen)
Het is inderdaad een gave van God, maar dat wil niet zeggen dat God een kinderloos huwelijk niet zegent en ook niet vervuld met Zijn Gaven! :wink:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 19 mei 2008 21:04

Waar in de Bijbel staat dat kinderen de kroon van de man zijn?
De natuur kent het geheim en glimlacht.

Terug naar “Archief”