Autotopic (was: Leuke auto's)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rolf

Berichtdoor Rolf » 19 mei 2008 06:07

smArtjan schreef:
Rolf schreef:Volvo 460, 1.8, 2.0, 1.7 T, resp. 90, 110 en 120 pk.
Volvo 244 turbo, 2.1 ltr, 155 pk, 240 Nm, sterke auto. Maar niet om
snel mee te rijden, want de wegligging als die van een skateboard.

Het is geen kunst om met een auto die voor het snelle bochtenwerk gemaakt is, ook snel bochten te nemen....
En gelukkig kun je aan de wegligging zelf ook nog wel het een en ander doen. Zeker bij oudere auto's!
Met de 90 km/u die ik nu op de meeste klaverbladen haal houden de meeste automobilisten mij niet bij :P
Wegligging verbeteren:
* andere dempers
* andere veren, evt. iets verlaagd
* grotere en bredere velgen
* laagprofielbanden
Nadeel hiervan is minder comfort. Ik zou zo'n auto trouwens niet willen,
slechte ervaring mee. (1% voordeel, 99% nadeel.)
Zuinig en netjes rijden (met gevoel voor de techniek) is ook een kunst.
En een auto waarin veelal pittig gereden wordt, heeft veel meer slijtage (motor,
aandrijving, wielophanging), waardoor hogere kosten.

Ter vergelijking:
* Volvo 244 Turbo 1983, €7750 Erg duur. Geen belasting, maar mogelijk hoge onderhoudskosten.
* Saab 9-3 2.0 Turbo 2000, €7900 Fantastische auto, maar mogelijk duur in onderhoud.
* Ford Focus 1.6 2002, €7500 Goedkoopste optie.
* Opel Corsa 1.2 Nieuw, €13.295. Mooi model, goede rijeigenschappen, zuinig. Kosten vergelijkbaar met de Focus (afh. van gebruik).
Voor- en nadelen van oudere auto's:
+ Relatief lage afschrijving (afh. van levensduur en aanschafprijs)
+ Geen houderschapbelasting (vanaf 25 jaar oud)
+ Meer mogelijkheden met beperkt budget
- Onderdelen soms niet meer verkrijgbaar
- Verouderd ontwerp , slijtage
- Aantasting door veroudering (corrosie, uitdrogende rubbers).
In veel gevallen zal een auto in het B- ( Polo, Swift, enz) of C-segment
(Astra, Focus, enz.) van 5 - 10 jaar oud, een goede en relatief goedkope
optie zijn.

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 19 mei 2008 16:01

Bij Mercedes-Benz hebben ze in principe nog heel veel onderdelen in voorraad of leverbaar, zelfs tegen niet torenhoge kosten.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 627
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 19 mei 2008 20:37

He Rolf, leuk dat je zoveel van auto's weet hoor, maar t is hier een topic over leuke auto's...... Dat is een kwestie van smaak en daar hebben aanschafkosten, onderhoudskosten en meer van dat soort dingen voor de meesten geen moer mee te maken.... Ik vraag me dus ook sterk af of er iemand geinteresseerd is in dit soort nutteloze feiten
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 19 mei 2008 20:45


TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 20 mei 2008 07:43

Als topicstarter vind ik de bijdragen van Rolf prachtig en leuk.
Go Rolf!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 27 mei 2008 21:59

Autoweek tevredenheids trofee 2007.
1 Honda Jazz (110,5 pt)
2 Toyota Prius
3 Lexus IS
4 Subaru Impreza
5 Honda Accord
6 Toyota Yaris
7 Toyota Corolla Verso
8 Toyota Corolla
8 Toyota Aygo (gelijk aantal punten)
8 BMW 1-serie

Enkele bekende modellen
20 BMW 3-serie
26 Suzuki Swift
30 Skoda Octavia
34 Ford Ka
36 Opel Meriva
38 Citroen Xsara Picasso

Onderaan
81 VW Passat
82 Citroen C4
83 VW Fox
84 Renault Scenic
85 Citroen C3
86 Renault Laguna
87 Peugeot 206
88 Renault Megane
89 Peugeot 407
90 Peugeot 307 (90,9 pt)

Overgenomen uit Autoweek nr 30 apr - 7 mei 2008, volledige lijst.
Opvallend veel Toyota's in de top tien. Toyota vind ik enigzins smakeloos.
Maar dat is persoonlijk, ze komen zeer goed uit het tevredenheids-
onderzoek, en staan hoog op de lijst betrouwbare automerken. Onderaan
de Braziliaanse VW (Fox, zeer ouderwetse techniek) en de drie Franse
automerken. Er worden nogal eens klachten gesignaleerd over de
kwaliteit van Franse auto's. Een puntenaantal van 90,9 wil niet zeggen
slecht, maar wel beneden gemiddeld.

Autoweek Tevredenheids Trofee:
* Verantwoording
* Meer informatie
* Meedoen voor 2008 (Auto's van bj. 2006 en 2007)

Verkoopaantallen april 2008
1 Toyota Aygo (1384)
2 Peugeot 207 (1292)
3 Opel Corsa (1059)
4 Opel Astra (1048)
5 Ford Focus (948)

Meest verkocht 2008
1 Ford
2 VW
3 Peugeot
4 Opel
9 Suzuki (Opvallende stijger, mede door de Swift)
Meer info.

Hoge km-standen:
* 600.000 km met een BMW 316.
* 700.000 km met een Opel Vectra 1.8.
* 800.000 met een VW Golf.
* 700.000 met een Volvo 740.
Laatst gewijzigd door Rolf op 05 jun 2008 12:19, 2 keer totaal gewijzigd.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 30 mei 2008 19:43

En dan te bedenken dat wij pas hebben overwogen om een:
81 VW passat
of een
90 Peugeot 307 SW
aan te schaffen...

Rolf

Berichtdoor Rolf » 30 mei 2008 19:59

Een Peugeot zou ik niet willen hebben. Franse auto's zijn qua kwaliteit
m.i. minder dan de Duitse en Japanse. Sommige Citroens vind ik wel
aardig, ze rijden ook wel comfortabel. Maar de degelijkheid en het
weggedrag haalt niet het niveau van Ford, Opel en VW.

Dat de Passat zo laag staat verrast mij. Onlangs sprak ik nog iemand
met een Passat (4.0 ltr, 8 cil.!). Hij wil hem weer verkopen (de reden
weet ik niet).

Verkiezing meest betrouwbare automerk (Nederland):
1 Opel
2 Toyota
3 VW
4 Ford
5 Peugeot (de 207 is beter dan zijn voorgangers)
Volledig artikel.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 30 mei 2008 20:07

Hmm, voor mijn gevoel is mijn VW toch heel wat betrouwbaarder dan mijn vorige schrOpel. Die had probleem op probleem, mijn polo heeft mij pas voor het eerst in de steek gelaten met een lekke band wat dus niets met het merk te maken had.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 30 mei 2008 20:21

Ford, Opel en VW. Ik denk dat er qua kwaliteit niet echt veel verschil in
zit. Je kunt een keertje pech hebben met een Opel, maar dat kan ook
met een VW, Toyota of ander merk.
Bij een goede bekende vielen de voorportierramen van zijn Golf plots
naar beneden. Echte Golf-kwaal.
Bij een Yaris bleek de motor niet goed. Bij een Volvo S50 moesten de
homokineten vervangen worden. Zo kun je nog wel even door gaan.

De doorslag bij de keuze van een model, geeft bij mij vooral het comfort,
(vering, geluid) de rijeigenschappen, zithouding (en hoogte, 20 - 40 cm)
praktische bruikbaarheid, model, en de motor. En minder de kwaliteit,
daar zit bij velen weinig verschil in denk ik.
Motoren met veel trekkracht bij weinig toeren vind ik comfortverhogend.
Je kunt met zo'n auto makkelijker versnellen zonder terug te schakelen,
en rustig rijden met heel weinig toeren.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 30 mei 2008 23:00

ik meen dat juist Opel in de pechstatistieken erg matig scoort. een tijd geleden las ik statistiek waaruit bleek dat een Opel per gereden km. ongeveer 8 keer zoveel kans op pech langs de weg had dan een Toyota.

De enige ervaring die ik heb met Opel is een Omega die mijn vader heeft gehad, hij heeft er zoveel problemen mee gehad dat hij hem binnen een jaar weer verkocht heeft (nieuw gekocht).
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Rolf

Berichtdoor Rolf » 30 mei 2008 23:34

Afbeelding
Mijn vader kocht ongeveer 45 jaar geleden de eerste Opel. Daarna nog
zes andere Opels. De jongere generatie heeft dat overgenomen,
en rijdt inmiddels in de 10e Opel (Zafira).
Van al deze auto's kan ik mij geen enkel bijzonder mankement
herinneren, en ook geen pech.
Zelf rijd ik in de 5e Opel. Ook geen enkele keer pech gehad,
of problemen.

Van de 11 auto's die ik gehad heb springen er enkele uit in positieve zin,
Opel, en BMW, zeer degelijk. Alfa, Fiat, en Renault springen eruit in
negatieve zin. Toch blijft Fiat op mijn lijstje staan, vind ik gewoon leuke
auto's, wekt sympathie op, en ze rijden goed.
Renault niet. Alfa ook niet. Die zijn te weinig afgestemd op comfort en
bruikbaarheid. (Wist je dat ... in een Alfa Brera 3.2 een motor van Opel
zit?)

Met statistieken kun je van allerlei kanten op. Als je wilt stellen dat bijv.
Mercedes slecht is, kun je op een of andere manier wel een onderzoek
doen, wat als uitslag heeft: "Veel problemen bij Mercedes".
Eén negatieve ervaring zou ik mij niet door laten leiden. Mijn buurman,
die al jaren Toyota rijdt, had vorig jaar een auto waar hij heel veel
pech mee had. Na overleg mocht hij die inruilen (zelfde type), en nu is
het weer als van ouds.
Ik denk dat Opel, en ook Ford, VW, Toyota en meer merken, van goede
kwaliteit zijn. Enkele uitzonderingen daargelaten.
De VW Fox (uit brazilie) bijv. is een zeer matig product.
En wat uit China komt heb ik ook niet veel vertrouwen in. Ergens stond
m.b.t. Chinese auto's: "Het kost niets, en je hebt ook niets."

Op auto-forums is te lezen wat er werkelijk in de praktijk kan gebeuren.
Maar hieruit zijn geen verhoudigen te bepalen.

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 31 mei 2008 18:12

(Wist je dat ... in een Alfa Brera 3.2 een motor van Opel
zit?)


Das onzin. Opel heeft zelf een 2.8 V6. Bovendien heeft Alfa al jaren gebruik gemaakt van een 3.2 V6. Erg goeie smeuïge blokken overigens.

De VW Fox (uit brazilie) bijv. is een zeer matig product.


Valt wel mee, alleen de bediening is anders dan je van de europese VW's bent gewend.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Rolf

Berichtdoor Rolf » 31 mei 2008 18:28

De grootste benzine-motor van Opel is nu inderdaad een 2.8 (Turbo).
Het blok van de 3.2 uit de Alfa Brera stamt van Opel. Alleen Alfa heeft er
heel veel aan veranderd. Of het nu nog een Opelmotor is of een
Alfamotor, daar zijn ze het niet over eens.
(Zijn volgens de test inderdaad smeuïge motoren, zeker voor Alfa
begrippen.)
Overigens, jammer denk ik dat de samenwerking Fiat/Alfa - GM/Opel
beeindigd is. In Italie zijn m.b.t. motoren tot heel wat in staat.

De Fox zit een heel ouderwetse motor in, met weinig vermogen.
De goedkoopste uitvoeringen hebben zelfs niet eens stuurbekrachtiging.
Het was bedoeld als een goedkoop autootje, maar ondertussen is de prijs
zodanig dat voor het zelfde geld veel meer kwaliteit gekocht kan worden.
Een Koreaan bijv. is van veel hogere kwaliteit dan een Braziliaan.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 31 mei 2008 18:36

maar ouderwetse motoren hoeven niet per definitie storingsgevoeliger te zijn dan moderne. de 64 pk SDI dieselmotor uit o.a. de VW Polo is technisch bepaald niet modern, maar wel uitermate betrouwbaar, en dat geldt ook voor de (nog veel oudere) 200D en 300D Mercedes motoren van half/eind jaren 70. de 200 heeft heel weinig vermogen, maar is oerdegelijk.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten