reform schreef:Cicero schreef:Vertel?
In Richteren 17 wordt de goddeloosheid van Dan omschreven. De aanzienlijke vermindering van inwoners kan als een straf van God worden gezien. De mankrachten zijn om welke reden dan ook aanzienlijk verminderd.
Wel, laten we het als hypothese toetsen. Van zo'n 64.400 volwassen mannen naar een legertje van 600 is een dramatische afname. Archeologisch zou je verwachten dat dat dan ergens terug te vinden moet zijn. (Zo is bijvoorbeeld ten tijde van de inname van Lachis door de Assyriërs daar een massa lijken van mannen, vrouwen en kinderen te vinden, ongeveer 1500 in totaal.)
Evenwel, archeologisch gezien bedroeg de omvang van álle Israëlitische groepen in de IJzertijd I (1200-1000 BCE) maximaal 45.000.
Je moet dus kiezen tussen (a) een extreem dramatische afname van Danieten waar geen enkele bewijs voor is en zelfs alle archeologische data tegen spreken; of (b) rekenen met een flinke overdrijving in Numeri.
Ik weet wel wat waarschijnlijker is...
Dat zal best, maar als je geen enkel archeologisch spoor vindt? Dat is heel opmerkelijk. Israël zou 38 jaar in Kades-Barnea hebben verbleven. Opgravingen hebben aangetoond dat er vóór 1000 BCE niets op deze plek te vinden is. Dat is onmogelijk. Archeologen kunnen zelfs nederzettingen van hele kleine groepjes nomaden traceren.
Ik heb er geen moeite mee dat ik geen archeologisch spoor vind. Het is natuurlijk vreemd om te gaan beweren dat het niet meer klopt, omdat er geen sporen meer zijn. Het waren nomaden. Dat Archeologen van kleine groepjes sporen traceren, wil niet zeggen dat ze bij grote groepen automatisch sporen vinden.
Overigens heb ik mij bedenkingen over de opgravingen. Ik geloof niet dat ze heel Kades-Barnea hebben uitgeplozen.
Ik denk dat je de archeologie nu onderschat. Daar heb je natuurlijk belang bij, maar het is mijns inziens niet helemaal eerlijk.
Ook het nomaden-argument gaat niet op, want als ze 38 jaar op één plek blijven
moeten daar sporen van te vinden zijn. Archeologen kunnen kortere verblijven van veel kleinere groepen heel goed vaststellen.
Speculatie. Volgens archeologische gegevens waren in de IJzertijd I (1200-1000) de groepjes in het Judese bergland die later Israël zouden vormen, maximaal 45.000 mensen sterk.
Volgens de bijbel klopt dat niet. Archeologische gegevens tellen voor mij dus ook niet. Ik kan mij niet voorstellen dat archeologen (vanaf 19e eeur) het beter zouden weten dan bijbelschrijvers. Je bent uiteraard vrij om de 'archeologen' te geloven.
Archeologen berekenen die getallen door een bepaald dichtheidspercentage, gebaseerd op 'primitieve' samenlevingen, te vermenigvuldigen met de bewoonde oppervlakte.
De Bijbelschrijvers wisten dat niet beter. Ten eerste omdat grote getallen in oude teksten altijd met een dosis argwaan dienen te worden bekeken. Ten tweede omdat ze veel later dan de vermeende gebeurtenissen hun teksten hebben opgeschreven.
Ook de meeste zeer orthodoxe theologen erkennen dat 2 à 3 miljoen Israëlieten onmogelijk is in de tijd van de Exodus.
In die tijd is het onmogelijk. Ook is er geen enkele Egyptische bron over terwijl over die tijd enorm veel bekend is.
Er is maar weinig onmogelijk. Een groeipercentage van 3% (in Irak hebben ze zelfs een tijdlang 4% gehaald) acht ik mogelijk...zeker onder Gods bijzondere leiding.
Wellicht is zoiets uitzonderlijks mogelijk, maar in die specifieke historische omstandigheden buitengewoon onwaarschijnlijk.
Trouwens, hoe denk je over de disproportionaliteit in Joz. 7-8 dat Israël in paniek raakt bij 36 doden? Vervolgens brengen ze zonder moeite 12.000 Ai-inwoners om. Trouwens, ten tijde van de vermeende intocht was Ai helemaal niet bewoond maar reeds een ruïne.
Ik zie geen disproportionaliteit. 36 doden aan Israëls kant is niet te vergelijken met 12.000 doden aan Kanaäns kant.
Dat bedoel ik niet. De disproportionaliteit betreft de 36 doden in relatie tot het leger van ruim een half miljoen mensen. Zou je dan werkelijk verschrikkelijk bang worden dat je voorgoed verslagen bent? Dat is het punt. Als men vervolgens met gemak 12.000 mensen uitmoordt, zie ik niet in waarom men eerst zo bevreesd werd.
Je snapt vast wel dat ik er van moet aan kunnen dat de bijbel 100% betrouwbaar moet zijn om te geloven dat Jezus voor onze zonden aan het kruis is gestorven.
Nee. Daar begrijp ik niets van, en dat is in de traditie van de christelijke kerk ook nooit een breed gedeeld standpunt geweest.
Denk je dat een archeoloog, theoloog, natuurkundige of filoloog op basis van de HKM in staat is om zulke dingen te begrijpen? Op basis van de HKM krijg ik daar geen antwoord op.
Nee, daar is de HKM ook niet voor. Wat de HKM wel kan, is proberen de geschiedenis te reconstrueren.