Jezelf bekeren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 29 dec 2003 19:49

Solus schreef:ik ben het met Boely eens:

we moeten leren buigen onder Gods recht, opdat Christus in ons geopenbaard worde.
Dat is: inzien en toestemmen dat God ons naar recht voorbij zou kunnen gaan en voor eeuwig wegdoen.
Ja maar dat is maar de halve waarheid, want als je vervolgens weigert te geloven in Christus verzoenend offer heb je aan die hele wetenschap niets. Het doel van jouw leven is niet erkennen dat je zondaar bent maar heilige worden.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 29 dec 2003 20:16

@mic schreef:

we moeten leren buigen onder Gods recht, opdat Christus in ons geopenbaard worde.
Dat is: inzien en toestemmen dat God ons naar recht voorbij zou kunnen gaan en voor eeuwig wegdoen.
Ja maar dat is maar de halve waarheid, want als je vervolgens weigert te geloven in Christus verzoenend offer heb je aan die hele wetenschap niets. Het doel van jouw leven is niet erkennen dat je zondaar bent maar heilige worden.

Dat volgt vanzelf! Wat God begint zal hij ook afmaken!

Maninne
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Maninne » 29 dec 2003 21:02

essieee schreef:
@mic schreef:

Dat volgt vanzelf! Wat God begint zal hij ook afmaken!

Je hebt gelijk Essiee want van onszelf zullen we onszelf nooit overgeven, maar als de Heere je leert buigen onder Zijn recht dan geeft Hij ook direct het geloof in Christus, dat je door Hem alleen behouden bent.
De Heere doet geen half werk hoor!
Afbeelding

joris

Berichtdoor joris » 30 dec 2003 11:22

is dat weer een zin uit het ondertussen bekende '' vragenboekje'' ?

Wat betekentdat?

Hans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans » 30 dec 2003 11:41

joris schreef:

is dat weer een zin uit het ondertussen bekende '' vragenboekje'' ?

Wat betekentdat?
de hertaalde versie naar 21e eeuws NL is:

We moeten van harte toestemmen dat we de straf op de zonde, dat is de eeuwige dood, verdiend hebben. We moeten leren dat God aan ons niet verplicht is ons genade te geven.

Duidelijker?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 30 dec 2003 12:03

als je er maar bij zegt dat Hij het altijd zal doen als je hem er om vraagt.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

joris

Berichtdoor joris » 30 dec 2003 13:17

oke mee eens, al zal ik er willen aan toe voegen: Weet wel dat God zijn kind niet voor niets heeft geggeven om de weg vrij te maken. Dus dat als Hij genade geeft je die genade met een gerust hart mag aannemen.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 02 jan 2004 23:57

joris schreef:oke mee eens, al zal ik er willen aan toe voegen: Weet wel dat God zijn kind niet voor niets heeft geggeven om de weg vrij te maken. Dus dat als Hij genade geeft je die genade met een gerust hart mag aannemen.

Beste Joris,

Ik bewonder je eenvoudigheid van geloven.

Maar heb je dan nooit strijdt en aanvechtingen in het gelovig aannemen? Ken je het leven ook van een Heman of houdt je dat voor ons misschien verborgen?

Met vr gr

JacobH

joris

Berichtdoor joris » 03 jan 2004 10:56

jacobH schreef:
joris schreef:oke mee eens, al zal ik er willen aan toe voegen: Weet wel dat God zijn kind niet voor niets heeft geggeven om de weg vrij te maken. Dus dat als Hij genade geeft je die genade met een gerust hart mag aannemen.

Beste Joris,

Ik bewonder je eenvoudigheid van geloven.

Maar heb je dan nooit strijdt en aanvechtingen in het gelovig aannemen? Ken je het leven ook van een Heman of houdt je dat voor ons misschien verborgen?

Met vr gr

JacobH
ha jacob, toch een snaar geraakt?

Tuurlijk ken ik het leven van een HEMAN (wie is die man?), ik denk dati ik op het forum regelmatig erg duidleijk ben over mijn zwakke kant en de valkuilen van hte vlees waar ik regelmatig in stap.
maar het mooie is, dat dat helemaal niets te maken heeft met Gods genade. God geeft genade en wij zijn zondig. Die dingen hebben wel iets met elkaar te maken, want als wij niet zondig waren was er geen genade nodig. Maar Gods genade is een edhte genade. En Gods vergeving is echte vergeving. Dus iedere zonde die ik doe is voor God de eerste zonde die ik doe. Want God vergeeft echt! Hij vergeet het niet, maar kijkt er niet op terug. Telt het niet op bij de zonden die ik gister heb gedaan.

'' Zijn gunstbewijzen zijn iedere dag weer nieuw''.

Maar ook in mjn zwarte momenten, die ik ehct wel ken, blijft bovenaan staan: JEzus CHristus is de koning der aarde, overwinnaar van de dood en mijn HEER! Alleen is het dan vaak puur een cognitief weten of een dom vasthouden aan iets wat ik geleer dheb. Maar van die stelling wil ik niet af, de satan probeert het wel, maar dat laat ik niet toe. En htet wonder is dat na zo''n zwart moment dat ik dan uiteindelijk toch met mijn God deel wordt het weer licht en voel ik weer dat God van mij houdt en ik van HEm.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 03 jan 2004 12:13

Beste Joris,

Hemam schreef psalm 88

1 ¶ Een lied, een psalm voor de kinderen van Korach, voor den opperzangmeester, op Machalath Leannoth; een onderwijzing van Heman, den Ezrahiet. (88-2) O HEERE, God mijns heils! bij dag, bij nacht roep ik voor U.
2 (88-3) Laat mijn gebed voor Uw aanschijn komen; neig Uw oor tot mijn geschrei.
3 (88-4) Want mijn ziel is der tegenheden zat, en mijn leven raakt tot aan het graf.
4 (88-5) Ik ben gerekend met degenen, die in de kuil nederdalen; ik ben geworden als een man, die krachteloos is;
5 (88-6) Afgezonderd onder de doden, gelijk de verslagenen, die in het graf liggen, die Gij niet meer gedenkt, en zij zijn afgesneden van Uw hand.
6 (88-7) Gij hebt mij in den ondersten kuil gelegd, in duisternissen, in diepten.
7 (88-8) Uw grimmigheid ligt op mij; Gij hebt mij nedergedrukt met al Uw baren. Sela.
8 (88-9) Mijn bekenden hebt Gij verre van mij gedaan, Gij hebt mij hun tot een groten gruwel gesteld; ik ben besloten, en kan niet uitkomen.
9 (88-10) Mijn oog treurt vanwege verdrukking; HEERE! ik roep tot U den gansen dag; ik strek mijn handen uit tot U.
10 ¶ (88-11) Zult Gij wonder doen aan de doden? Of zullen de overledenen opstaan, zullen zij U loven? Sela.
11 (88-12) Zal Uw goedertierenheid in het graf verteld worden, Uw getrouwheid in het verderf?
12 (88-13) Zullen Uw wonderen bekend worden in de duisternis, en Uw gerechtigheid in het land der vergetelheid?
13 (88-14) Maar ik, HEERE! roep tot U, en mijn gebed komt U voor in den morgenstond.
14 (88-15) HEERE! waarom verstoot Gij mijn ziel, en verbergt Uw aanschijn voor mij?
15 (88-16) Van der jeugd aan ben ik bedrukt en doodbrakende; ik draag Uw vervaarnissen, ik ben twijfelmoedig.
16 (88-17) Uw hittige toornigheden gaan over mij; Uw verschrikkingen doen mij vergaan.
17 (88-18) Den gansen dag omringen zij mij als water; te zamen omgeven zij mij.
18 (88-19) Gij hebt vriend en metgezel verre van mij gedaan; mijn bekenden zijn in duisternis.

Wat vind je hier van?

Met vr gr

JacobH

joris

Berichtdoor joris » 03 jan 2004 13:19

lijkt alsof die man erg ziek is en doodongelukkig. Toch kent hij God als zijn redder, das wel stoer, ofniet?
Soms voel ik me ook wel zo, maar gelukkig zijn dat maar momenten. Net als ongetwijfeld ook die Heman maar een paar van die momenten had.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 03 jan 2004 16:25

joris schreef:lijkt alsof die man erg ziek is en doodongelukkig. Toch kent hij God als zijn redder, das wel stoer, ofniet?
Soms voel ik me ook wel zo, maar gelukkig zijn dat maar momenten. Net als ongetwijfeld ook die Heman maar een paar van die momenten had.

Helaas geeft Heman aan dat hij al van zijn jeugd zich zo voelt. Ik zeg ook niet dat je je zo altijd zou moeten voelen als je echt bekeerd bent. Maar iets van Heman is wel nodig.

Luther zei eens. Waar Jezus zijn kerk bouwt, bouwt satan zijn kapel.

En dat klopt.

met vr gr

JacobH

joris

Berichtdoor joris » 03 jan 2004 17:06

oke jacob, ik ben het met je eens op zich. Maar euh, er zijn toch ook andere psalmen? moet je je ook voeln zoals in psalm 150?

Ik denk dat die psalmen moment opnames waren van de dichters op het momenbt dat ze het dichten. IEdereen kent toch zijn dips en tips. maar het is bijbels om te geloven in : overwn het kwade door het goede. Jezus is overwinnaar en koning van d eaarde, dus ben ik in hem overwinnaar. En dus mag ik staan op die overwinning en dus mag ik blij zijn.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 03 jan 2004 22:42

joris schreef:oke jacob, ik ben het met je eens op zich. Maar euh, er zijn toch ook andere psalmen? moet je je ook voeln zoals in psalm 150?

Ik denk dat die psalmen moment opnames waren van de dichters op het momenbt dat ze het dichten. IEdereen kent toch zijn dips en tips. maar het is bijbels om te geloven in : overwn het kwade door het goede. Jezus is overwinnaar en koning van d eaarde, dus ben ik in hem overwinnaar. En dus mag ik staan op die overwinning en dus mag ik blij zijn.

Ik zeg niet dat je niet blij mag zijn. Ik wil ook helemaal niet zeggen dat ongeloof een teken zou zijn van HET geloof. Helemaal niet. Wat ik bedoel te zeggen dat ik me heel vaak herken in bijvoorbeeld deze woorden van Paulus.
Romeinen 7:19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.

Heel vaak geeft dat strijdt in mij. En dat vroeg ik me bij jou ook af. En uiteraard zijn er verschillen in karakters en wegen die de Heere met Zijn kinderen gaat. Ongetwijfeld.
Maar ik denk wel dat een geloof zonder aanvechtingen geen geloof is.

De duivel laat zijn prooi niet graag gaan.

Groeten JacobH

joris

Berichtdoor joris » 03 jan 2004 23:33

hoe kom jij boven de aanvechtinge nuit?

Terug naar “Archief”