Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 03 jan 2004 15:20

dode zee schreef:...Maar als God dat niet te zien geeft, en onze ogen niet opened dan hebben we niets, dan staan we nog alleen! Want wij zijn blind! En als je denkt dat je maar gewoon kunt geloven dan weet je niet wie je bent, noch wie God is, dan weet je niets van zonden, en niets van Gods heiligheid!

Ben je het met me eens, dode zee, als ik stel dat het een groeiproces is? Dat iedere Christen zijn eigen proces doormaakt met het tempo dat de Heilige Geest aangeeft?
Dat je een ander niet kunt afrekenen op zijn/haar manier van groeien en tempo?
k'Heb jaren geen greintje zondebesef gehad, (en denk erom dat satan daarmee aan de haal gaat!) maar wist wel dat ik bij G.d en Yeshua mocht schuilen. En nee, ik wist niet half wie ik was, maar wel waar ik moest zijn, Wie mij kon redden.
Is dat, om te beginnen, niet voldoende?
Laatst gewijzigd door Cathy op 03 jan 2004 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

caprice

Berichtdoor caprice » 03 jan 2004 16:38

Cathy schreef:
dode zee schreef:...Maar als God dat niet te zien geeft, en onze ogen niet opened dan hebben we niets, dan staan we nog alleen! Want wij zijn blind! En als je denkt dat je maar gewoon kunt geloven dan weet je niet wie je bent, noch wie God is, dan weet je niets van zonden, en niets van Gods heiligheid!

Ben je het met me eens, dode zee, als ik stel dat het een groeiproces is? Dat iedere Christen zijn eigen proces doormaakt met het tempo dat G.d aangeeft?
Dat je een ander niet kunt afrekenen op zijn/haar manier van groeien en tempo?
k'Heb jaren geen greintje zondebesef gehad, (en denk erom dat satan daarmee aan de haal gaat!) maar wist wel dat ik bij G.d en Yeshua mocht schuilen. En nee, ik wist niet half wie ik was, maar wel waar ik moest zijn, Wie mij kon redden.
Is dat, om te beginnen, niet voldoende?

Onze dominee zei het eergisteren nog: Wat de ene in 10 jaar leert, leert de ander in 10 dagen. God weet wat goed is voor elk persoonlijk.

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 03 jan 2004 22:13

Ja, daar kan ik me heel erg goed in vinden!
Ik ben eigenlijk blij dat het bij mij gegaan is zoals het gegaan is, ik ben namelijk niet de geduldigste persoon... Maar God is genadig, en Hij gaat met ons om op de manier die wij nodig hebben!
Ik denk dat je misschien ook meer zekerheid krijgt als het plotseling gebeurt, het is dan zo duidelijk, en je kan op een bepaalde tijd terug kijken.
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 05 jan 2004 11:39

De reden waarom Jezus naar de aarde kwam?

Galaten 4:4 Maar wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw, geworden onder de wet: 5 Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden. 6 En overmits gij kinderen zijt, zo heeft God den Geest Zijns Zoons uitgezonden in uw harten, Die roept: Abba, Vader! 7 Zo dan, gij zijt niet meer een dienstknecht, maar een zoon: en indien gij een zoon zijt, zo zijt gij ook een erfgenaam van God door Christus.

Over het aanbod van genade:

14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden: 15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwigeleven hebbe. 17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden. 18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons vanGod. 19 En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht: want hun werken waren boos. 20 Want een iegelijk, die kwaad doet, haat het licht, en komt tot het licht niet, opdat zijn werken niet bestraft worden.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 19 jan 2004 15:22

Is er in uw ziel al een honger en dorsten naar het eeuwige leven? kom en zie, alle dingen zijn nu gereed. Alles, niet enkele. Moet u het feest voorbereiden? Moet u voor iets, eten, drinken zorgen? Kom en zie, alles is gereed en bereid in overvloed. Het is een grove belediging wanneer ud enkt aan 'alle dingen'' nog iets te moeten toevoegen. Het evangelie zegt niet: U bent gereed dus kom. maar het zegt: 'Alle dingen zijn gereed, het evangelie is gereed: dus kom.

Spurgeon.

Sorry, dat moest ik ff kwijt. :)
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 19 jan 2004 16:29

Dankje M.
Ja, wij willen graag iets mee nemen, vooral in de Ref. gezindte! Immers, wij kunnen zo mooi bidden, en we leven zo netjes, en onze kerk is toch de zuiverste...
Nothing in my hand I bring, simply to Thy cross I cling...
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

Maninne
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Maninne » 19 jan 2004 19:54

Joris schreef: En jij?

Wat bedoel je daarmee joris?
Afbeelding

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 19 jan 2004 21:40

dode zee schreef:(...) Ik denk dat je misschien ook meer zekerheid krijgt als het plotseling gebeurt, het is dan zo duidelijk, en je kan op een bepaalde tijd terug kijken.

Ik denk niet dat het goed is als je steeds terugkijkt naar wat God vroeger in je leven heeft gedaan. Natuurlijk kun je er wel troost uit putten, maar je kunt je niet altijd vast blijven klampen aan iets wat in het verleden gebeurd is. Ik denk dat je het als een dierbare herinnering mag zien, maar je moet wel naar de toekomst blijven kijken. Iedere dag opnieuw heb je weer Gods genade nodig, en de ene dag zal Hij dat op een duidelijkere manier aan je geven als de andere dag.
Stel je hoop dus niet op één ervaring met God in je leven.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Maninne
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Maninne » 19 jan 2004 21:51

bloempie19 schreef:
dode zee schreef:(...) Ik denk dat je misschien ook meer zekerheid krijgt als het plotseling gebeurt, het is dan zo duidelijk, en je kan op een bepaalde tijd terug kijken.

Ik denk niet dat het goed is als je steeds terugkijkt naar wat God vroeger in je leven heeft gedaan. Natuurlijk kun je er wel troost uit putten, maar je kunt je niet altijd vast blijven klampen aan iets wat in het verleden gebeurd is. Ik denk dat je het als een dierbare herinnering mag zien, maar je moet wel naar de toekomst blijven kijken. Iedere dag opnieuw heb je weer Gods genade nodig, en de ene dag zal Hij dat op een duidelijkere manier aan je geven als de andere dag.
Stel je hoop dus niet op één ervaring met God in je leven.

Ik denk dat dat ook niet de bedoeling is van dode zee, maar dat ze hiermee wil uitdrukken dat, als het plotseling gebeurt en je bent zwak in het geloof, je hebt het niet altijd in je zak, dan kun je toch terugzien naar waar de Heere met je begonnen is in je leven.
Je hebt zeker gelijk dat je de Heere elke dag nodig hebt, maar de satan is er ook nog en die kan dat geloof júist als het zo zwak is behoorlijk bestrijden en dan mag je terugblikken en het de Heere voorleggen dat je niet zelf begonnen bent maar dat Hij je bij de hand heeft genomen!
En daar kun je ook de satan mee terugwijzen.
Wij zijn als zondige mensen zo gauw geneigd om te gaan twijfelen en dan wordt je nogal eens heen en weer geslingerd, of je jezelf niet hebt bedrogen, maar dan is het zo groot dat je altijd weer bij de Heere terug mag komen, want al dreigen wij Hem los te laten, Hij zal niet verlaten wat Zijn hand begon. "En niemand zal ze uit Mijn hand rukken" zegt Hij Zelf. En dat is een grote troost!
Afbeelding

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 19 jan 2004 23:07

Het aanbod van genade moet tot allen komen.
Dat wil niet zeggen dat alle beloften voor alle hoorders gelden.
Wel de algemene Evangeliebeloften; maar onvoorwaardelijke beloften aangaande bijv. vergeving der zonden zijn alleen voor de uitverkorenen.

Wat Mannine zegt over het terugwijzen van de Satan is juist, anderzijds moeten we het niet verwachten van ons geloof, onze terugwijzing etc. , maar mocht het ons gebed zijn dat de Heere Zelf Satan zal schelden (zie het nachtgezicht van Zacharia waarin de hogepriester Jozua door de Satan aangeklaagd wordt).

Ik beluister hier soms iets te weinig van het werk van God dat éénzijdig door Hem gewerkt wordt. Daar vallen wij buiten.
Mijn genade is u genoeg!

Maninne
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Maninne » 19 jan 2004 23:44

Mee eens Solus, we moeten het ook alleen van Hem verwachten in afhankelijk gebed, met de woorden: de Heere schelde u satan!
Van en uit onszelf zijn we niets en zullen we ook nooit wat worden.
Het is Zijn genade alleen, die ons kan behoeden voor gevaren!
want ons hart is zeer arglistig, en daarom is het ook nog wel eens moeilijk te onderscheiden of het satan is die ons bestrijdt of dat ons eigen geweten ons aanklaagt.
Laten we het daarom alléén van Hem verwachten die ons kan helpen in alle nood!
Afbeelding

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 20 jan 2004 01:32

[quote="Solus"]Het aanbod van genade moet tot allen komen.
Dat wil niet zeggen dat alle beloften voor alle hoorders gelden.
Wel de algemene Evangeliebeloften; maar onvoorwaardelijke beloften aangaande bijv. vergeving der zonden zijn alleen voor de uitverkorenen.
[quote]Kleine correctie: vergeving der zonden is alleen voor de gelovigen. Dat is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als de uitverkorenen. Overigens kun je vergeving van zonden wel aan iedereen aanbieden want:
als je vergeven bent ben je gelovig en andersom
als je niet gelooft in vergeving ben je ook niet gelovig.

nou ja officieel moet je dan zeggen dat je het iedereen aan kan bieden en degenen die geloven zullen het ontvangen.

(als je tomaten in de aanbieding doet, is dat ook een aanbieden aan iedereen, maar alleen de mensen die ervoor betalen ontvangen ook daadwerkelijk)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 20 jan 2004 08:18

@mic schreef:(als je tomaten in de aanbieding doet, is dat ook een aanbieden aan iedereen, maar alleen de mensen die ervoor betalen ontvangen ook daadwerkelijk)

Betalen... Auw!

God [in Jesaja 55] schreef:1 O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk! 2 Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel invettigheid zich verlustigen. 3 Neigt uw oor, en komt tot Mij, hoort, en uw ziel zal leven: want Ik zal met u een eeuwig verbond maken, en u geven de gewisse weldadigheden van David. 4 Ziet, Ik heb hem tot een getuige der volken gegeven, een vorst en gebieder der volken. 5 Ziet, gij zult een volk roepen, dat gij niet kendet, en het volk, dat u niet kende, zal tot u lopen, om des HEEREN uws Gods wil, en om des Heiligen Israels wil, want Hij heeft uverheerlijkt. 6 Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is: roept Hem aan, terwijl Hij nabij is. 7 De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten: en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich Zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeftmenigvuldiglijk. 8 Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE. 9 Want gelijk de hemelen hoger zijn dan de aarde, alzo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen, en Mijn gedachten dan ulieder gedachten. 10 Want gelijk de regen en de sneeuw van den hemel nederdaalt, en derwaarts niet wederkeert: maar doorvochtigt de aarde, en maakt, dat zij voortbrenge en uitspruite, en zaadgeve den zaaier, en brood den eter: 11 Alzo zal Mijn woord, dat uit Mijn mond uitgaat, ook zijn, het zal niet ledig tot Mij wederkeren: maar het zal doen, hetgeen Mij behaagt, en het zal voorspoedig zijn in hetgeen,waartoe Ik het zende. 12 Want in blijdschap zult gijlieden uittrekken, en met vrede voortgeleid worden: de bergen en heuvelen zullen geschal maken met vrolijk gezang voor uw aangezicht, en alle bomendes velds zullen de handen samenklappen. 13 Voor een doorn zal een denneboom opgaan, voor een distel zal een mirteboom opgaan: en het zal den HEERE wezen tot een naam, tot een eeuwig teken, dat niet uitgeroeid zalworden.

Het aanbod geldt alleen voor de uitverkorenen? Een grote grote grote leugen!

Het aanbod geldt voor alle mensen, maar alleen de uitverkorenen nemen het aan.

Het lijkt hetzelfde maar er zit een groot verschil. Het bovenste standpunt leidt tot wanhoop, ongeloof en lijdelijkheid. Ben ik wel uitverkoren? Is het wel voor mij? Ben ik wel goed genoeg of slecht genoeg voor God? En bovendien is het volkomen onbijbels.

1 Joh. 2 schreef:2 En Hij is een verzoening voor onze zonden: en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.

Joh. 3 schreef:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwigeleven hebbe. 17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.

2 Petr. 3 schreef:9 De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen totbekering komen.

Joz. 24 schreef:15 Doch zo het kwaad is in uw ogen den HEERE te dienen, kiest u heden, wien gij dienen zult; hetzij de goden, welke uw vaders, die aan de andere zijde der rivier waren, gediend hebben, of de goden der Amorieten, in welker land gij woont; maar aangaande mij, en mijn huis, wij zullen den HEERE dienen!

Hebr. 4 schreef:16 Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden terbekwamer tijd.

De bijbel spreekt niet van mensen die onder het woord zaten en barmhartigheid zochten bij God en het niet ontvangen, omdat ze er niet zijn. Iedereen die genade bij God zoekt zal het ontvangen. Er is niemand die tervergeefs geloofd!

Rom. 10 schreef:11 Want de Schrift zegt: Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden.

Dan zal Paulus je wel helemaal tot aanstoot zijn want hij zegt:
Rom. 10 schreef:13 Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.

En dan de grootste aanklacht tegen de bovenstaande stelling:
Rom. 10 schreef:14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zijhoren, zonder die hun predikt? 15 En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die hetgoede verkondigen!

Maar Paulus zegt ook:
Rom. 10 schreef:16 Doch zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest: want Jesaja zegt: Heere, wie heeft onze prediking geloofd? 17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.

En laat dat een les zijn.

Tegen jou zegt Hij: Den gehelen dag heb Ik Mijn handen uitgestrekt tot een ongehoorzaam en tegensprekend volk.

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 20 jan 2004 17:26

Precies, Kaw!

Ja, toch geloof ik dat 'gelovigen' dezelfden zijn als 'uitverkorenen'. Immers, niemand kan geloven tenzij God het hem gegeven heeft! En zal God dan half werk doen? Natuurlijk weet ik dat er een geloven en geloven is, maar daar hebben we het natuurlijk niet over. Bovendien zou je zo'n iemand ook niet 'gelovige' noemen, immers, de duivel gelooft ook, maar zou ik toch niet zo gauw 'gelovige' of zelfs 'christen' noemen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2004 23:30

AL zo lief heeft God de wereld gehad dat Hij Zijn eigen Zoon gaf opdat IEDER die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.

Terug naar “Archief”