voor twijfelende zoekende mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 03 jan 2004 11:59

caprice schreef:
joris schreef:Caprice, in de liefde is geen angst. Jij bent bang volgens mij om je vertrouwde gedachte los te laten. Daarom blijft het donker.

Bekeren is juist: radicaal loslaten en je leven aan God overlaten.

Angst is denk ik niet het goede woord. Ik ben te koud en mijn hart is te hard. Het mag me wel eens wat doen, maar vaak ook niet zo veel. Het verlangen om net zo te zijn als de kinderen van God, met een leven dicht bij de Heere blijft.
Een te koud en te hard hart? Hoe kan een te koud en te hart hard op zoek Zijn naar God? Volgens mij ben je hier aan het ontdooien Caprice!

[quote]Ik vind het toch wel moeilijk, en Adam niet geleerd, is Christus niet begeerd. Ik vrees toch dat een gebroken hart en een verslagen geest bij mij ontbreekt.[quote]Persoonlijk heb ik de indruk dat jij heel bewust bent van je zonde en dat je Christus wel begeerd als ik je posts lees: De grootste zonde van de mens is ongeloof (joh 16), en daar ben je je wel terdege van bewust. Denk niet dat je niet welkom bent bij Christus omdat je niet genoeg zondebesef o.i.d. zou hebben, Hij vraagt alleen dat zondaren op hem vertrouwen, niet dat huilende zelf kastijende zondaren op Hem vertrouwen. Probeer niet jezelf geestelijk te kastijden om zo beter voor God te zijn. Ga met je ongeloof naar Christus toe: "Heer ik weet dat ik te weinig vertrouwen en geloof in U heb, maar ik weet ook dat u zegt: Wie Mij zoekt zal vinden. Wilt u me daarom laten zien Wie u bent en geloof in U geven, want ik weet dat ik zonder u verloren ga."

Vergeet niet dat Christus slechts geloof vraagt, klamp je aan m'n onderschrift vast, dat heb ik ook gedaan!

kVind het eigenlijk wat moeilijk uit te leggen hier allemaal, maar ik hoop dat ik je iig hoop gegeven heb. Blijf volharden in gebed!
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 jan 2004 11:59

hijwel schreef:
caprice schreef:Of het bidden is niet oprecht...

Ja... mischien is dat het probleem.
Weet je, ik zal voor je bidden en hopen dat ik een antwoord krijg.
Ik reageer morgen :!: (nou ja vandaag)

Weet je ik heb gister gevraagd of jij antwoord mog krijgen op je vragen.
Ik heb daarna de bijbel gepakt en ben gaan lezen.
1 text vondt ik zo mooi dat ik hem hieronder ff neerzet.

Hebreen 11: 6
Maar zonder geloof is het onmogelijk gode te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 03 jan 2004 12:02

Ik schreef m'n post met precies dezelfde tekst in m'n gedachten. :D
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 03 jan 2004 12:20

hijwel schreef:Hebreen 11: 6
Maar zonder geloof is het onmogelijk gode te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken.

Maar hoe zit dat dan. Hoe kun je dat geloof krijgen?

Efeze 2 vers 8:
Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;

Hoe kun je die gave van God krijgen?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 jan 2004 12:37

caprice schreef:

Efeze 2 vers 8:
Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;

De text die jij aanhaald is achterom kijken naar Gods werk.
Maar daar hoef jij je niet mee bezig te houden, Hij zegt Volg mij.
Hij zegt geloof! Jij hoeft je er niet mee bezig te houden of dat nou een gave van God is of niet. Het enige wat je moet doen is geloven en vetrouwen op Hem die jou als zoeker zal belonen met Zijn Liefde.

caprice

Berichtdoor caprice » 03 jan 2004 12:39

hijwel schreef:
caprice schreef:

Efeze 2 vers 8:

De text die jij aanhaald is achterom kijken naar Gods werk.
Maar daar hoef jij je niet mee bezig te houden, Hij zegt Volg mij.
Hij zegt geloof! Jij hoeft je er niet mee bezig te houden of dat nou een gave van God is of niet. Het enige wat je moet doen is geloven en vetrouwen op Hem die jou als zoeker zal belonen met Zijn Liefde.

En als je dan nu al zo lang zoekt? Wat doe ik dan verkeerd. HIJ komt maar niet.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 jan 2004 12:44

caprice schreef:

Ben je ooit wel eens met vertrouwen naar Hem toegekomen met de gedachte: "Hij zal het mij ook geven, omdat Hij het zegt".

Jacobus 1 om bijbels te blijven:
5 En indien iemand van17) u wijsheid ontbreekt,18) dat hij ze van God begere, Die een iegelijk19) mildelijk geeft,20) en niet verwijt;21) en zij zal hem gegeven worden.22)
6 Maar dat hij ze begere in geloof,23) niet twijfelende;24) want die twijfelt, is een baar der zee gelijk, die van den wind gedreven en op en nedergeworpen wordt.
7 Want die mens mene niet,25) dat hij iets ontvangen zal van den Heere.
8 Een dubbelhartig man26) is27) ongestadig28) in al zijn wegen.29)

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 03 jan 2004 13:07

hijwel schreef:
caprice schreef:

Ben je ooit wel eens met vertrouwen naar Hem toegekomen met de gedachte: "Hij zal het mij ook geven, omdat Hij het zegt".

5 En indien iemand van17) u wijsheid ontbreekt,18) dat hij ze van God begere, Die een iegelijk19) mildelijk geeft,20) en niet verwijt;21) en zij zal hem gegeven worden.22)
6 Maar dat hij ze begere in geloof,23) niet twijfelende;24) want die twijfelt, is een baar der zee gelijk, die van den wind gedreven en op en nedergeworpen wordt.

Zie geloof eens in de betekenis van vertrouwen Caprice: Vertrouw je erop dat - God zal belonen als je zoekt? - Jouw het geloof wil geven - Jouw wil redden - Maar vooral: Blijf je op God vertrouwen als Hij even niets van zich laat horen (of jij iig niets waarneemt, je hoort hier volgens mij vrij veel van hem :wink:)? Zalig zij die niet zien en toch geloven!
Afbeelding

joris

Berichtdoor joris » 03 jan 2004 13:13

jouw handicap, caprice, is dat je de bijbel te goed kent.

Ik moet ineens denken aan de zin: wie oren heeft die hore, ofwel: wie oren heeft moet ook luisteren! Dat staat onderandere in marcus 11: 15.

Je kan wel alles weten van de bijbel en hem vlekkeloos kunnenciteren, maar je moet ook doen met datgene wat je hoort. Horen is puur iets fysieks, luisteren is: handelen naar hetgeen je hoort.

Als Johannes de doper Jezus doopt klinkt een stem: zie mijn zoon. Er staat niet: kijk, dit is mijn zoon. Zien is: doen met wat je gekeken hebt.

caprice

Berichtdoor caprice » 03 jan 2004 13:21

@mic schreef:
hijwel schreef:
caprice schreef:

Zie geloof eens in de betekenis van vertrouwen Caprice: Vertrouw je erop dat - God zal belonen als je zoekt? - Jouw het geloof wil geven - Jouw wil redden - Maar vooral: Blijf je op God vertrouwen als Hij even niets van zich laat horen (of jij iig niets waarneemt, je hoort hier volgens mij vrij veel van hem :wink:)? Zalig zij die niet zien en toch geloven!

Maar altijd komt weer in de gedachten dat Hij geen onrecht doet als Hij voorbij gaat, en dat ontkracht het weer.

joris

Berichtdoor joris » 03 jan 2004 13:31

caprice
Maar altijd komt weer in de gedachten dat Hij geen onrecht doet als Hij voorbij gaat, en dat ontkracht het weer
ja dat is een thema in jouw berichten hier. Maar opzich is het een goede gedachte. Als hij je voorbij gaat is het zijn goed recht. Hij is immers je schepper? Hij mag zelf weten wathij met je doet.

maar die uitspraak van jou is niet een bijbeltekst! Of wel? anders wil ik graag wten waar die staat.

Dat bedoel ik altijd met '' aangepraat minderwaardigheidsgevoel''. De kerken leren te vaak dat je zondaar bent, geneigt tot alle kwaad. En in iets wat wij doen kan maar '' een klein begin'' van het goed zitten.

niettus! leugens!Dat is de leugen van satan in het paradijs: God wil gewoon niet dat je netzoveel weet als hij.

Onzin!

God wil juist dat je jezelf ziet als geschapen naar zijn beeld. Zo heeft Hij je bedoelt immers! Daarom heeft Hij zijn zoon gegeven! Omdat jij weer aan Hem gelijk kon worden! Niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij! Toppie toch?Je mag jezelf zien als heilige als je je leven gekruisigt hebt in Christus. De apostelen adresseren hun brieven nooit aan: stelletje zondaren die het deze week weer flink verknald hebben (zoals mijn dominee altijd wel deed)maar aan de heiligen in Christus.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 03 jan 2004 19:11

caprice schreef:Bedankt.
Hoe kan ik antwoorden geven op jou vragen? Dat is mij een raadsel, maar juist daarom is het misschien belangrijk om er met iemand over te praten.

beste caprice, hoe jij op mijn vragen kunt antwoorden?
Je schrijft dat je dat een raadsel is. Voor mij ook.
Maar als iets een raadsel is, dan betekent dat niet dat het niet waar is, of niet waardevol zou zijn. Het leven is een raadsel, het geloof is een raadsel, God is voor ons vaak een raadsel.

Er is meer tussen hemel en aarde: en het meeste zullen we nooit begrijpen. En precies zoals je schrijft: "we kunnen er met elkaar over praten". Onze gedachten en ervaringen delen. En dan komt voor mij, soms, bij mensen bij wie ik iets herken van mijn eigen vragen een klein antwoordje om de hoek kijken. Het proces om tot dat antwoord te komen, is vaak mooier en interessanter dan het antwoord zelf.

Jij zet je zoektocht voort, ik ook, en soms ontmoeten we elkaar even.
En delen ervaringen. Misschien geven we elkaar niet echt antwoorden, maar inspireren elkaar, en geven iets van een vlam door, iets van die warmte en steunen we elkaar.

Ik zie na mijn reaktie weer nieuwe vragen van je, en ook weer kant en klare tips, zelfs met bijbelteksten, om uit te leggen hoe het zit. Ik doe daar niet aan mee, en hoop daar ook nooit aan mee te gaan doen.
Geloof me alstjeblieft, geen kwaad woord over jouw (weer nieuwe) vragen. Toch zo maar een heel bescheiden tip: geloof is geen wiskunde, is niet verklaarbaar, is niet te bewijzen en is niet te snappen.
Het zit in het allerdiepst van je ziel, en daar kun je bijna niet bij komen.
Alleen soms in verwondering naar kijken.

Ik begrijp je pogingen om dingen te verklaren, te weten, te beredeneren en kloppend te krijgen ZO goed. Maar wat mijn betreft: stop die pogingen maar. Jij en ik zullen er nooit achter komen, en ik denk dat zoiets ook helemaal niet nodig is.

Wat er in het allerdiepst van jouw ziel zit daar kun jij alleen bij. En daar kan God bij. En heel soms even iemand die je ontmoet tijdens je zoektocht. En dat laatste boeite me; het gebeurt me soms en ik heb er meer aan dan aan 1000 antwoorden of bijbelteksten.

Ik heb hier een bijbel liggen, een liedboek, een paar dichtbundels en ik kan ook aardig zoeken op het internet. Om jouw nieuwe vragen te beantwoorden aan de hand van bovengenoemde bronnen, zou voor mij een koud kunstje zijn. Ik plak hier zo 3 zeer treffende gedichtjes en 12 passende bijbelteksten die zeer op jou van toepassing zijn, en tegelijkertijd volgens de wetten van de logica sluitende antwoorden geven.
Ik zou sneller klaar zijn met zo'n bericht, dan met een bericht zoals ik nu schrijf. Nu moet ik nadenken, formuleren, en proberen me in jou te verplaatsen. Niets is makkelijker dan verwijzen naar de Bijbel.

Ik denk liever met je mee, en probeer je dat hele kleine steuntje in de rug te geven, en je het gevoel te geven dat je niet alleen staat in je twijfels, dan dat ik je (mijn) antwoorden ga geven. Want dat zal je nooit verder helpen.

Je ziet, alweer geen antwoorden op je vragen. :D
Maar, zonder enige pretentie, als ik jou tot steun kan of mag zijn, dan mag je op mij rekenen.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 03 jan 2004 19:26

ik zat (en zit nog) met zoveel vragen. maar ik krijg veel antwoorden door veel te lezen in de bijbel en theologische boeken. ook hier op het forum heb ik wel eens een antwoord gekregen.

maar, ik mail de d.s. tegenwoordig ook, soms komt hij langs om wat te praten en dat ervaar ik als heel fijn. voorheen deed ik dat niet maar ik denk niet dat er een dominee is die dat erg vind als je hem belt.
kan heel verhelderend zijn.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

joris

Berichtdoor joris » 03 jan 2004 19:30

mooi lied wat we morgen in de dienst gaan zingen:

Wat mij dierbaar was,
wat ik vinden wou
dingen waar ik mij aan binden zou,
alles wat ik zocht,
kennis, macht of geld
heeft geen waarde meer
wat werkelijk telt:

ik wil U kennen, Jezus;
dat is mijn grootste schat.
U verlost, U bevrijdt,
U bent mijn gerechtigheid;
o, ik hou van U>

Ik geloof dat ik gerechtvaardig ben,
doordat u mij uw genade geeft.
En mijn liefste wens is om meer en meer
zoals U te zijn die in mij leeft.

En wanneer k deel in uw lijden, HEer
zal ik delen in uw heerlijkheid.
Door nu een met U in uw dood te zijn,
zal ik bij U zijn in eeuwigheid.

opw 460

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 03 jan 2004 20:45

caprice schreef:
@mic schreef:
hijwel schreef:
caprice schreef:

Maar altijd komt weer in de gedachten dat Hij geen onrecht doet als Hij voorbij gaat, en dat ontkracht het weer.

Nee, Caprice NEE, dat is geen waar, dan doet Hij WEL onrecht, niet aan jouw, maar aan Zichzelf, want HIJ heeft BELOOFT niet voorbij te gaan aan wie HEM ZOEKEN, en daarom zal Hij jouw NIET VOORBIJGAAN!

Wat je hier zegt is geen waar: inderdaad hij zou jou er geen onrecht mee aandoen maar wel zichzelf. Hij heeft het belooft. En daarom zal het gebeuren.
Afbeelding

Terug naar “Archief”