Situatie in Israel (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 25 apr 2008 16:49

rafaell schreef:Chris van der Heijden heeft het boek 'Israel, een onherstelbare vergissing' geschreven? Iemand het al gelezen? Ik ben eigenlijk wel benieuwd.
Nog niet, zijn optreden gisteren bij Pauw en Witteman maakte mij overigens ook niet echt benieuwd.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 25 apr 2008 19:16

Hamas wil vredesakkoord Israël
Vruchtbaar gesprek met oud-president
JERUZALEM (ANP) - De Palestijnse groepering Hamas wil een vredesakkoord met Israël accepteren mits de Palestijnen het in een referendum goedkeuren. Dat hebben Hamasleiders de Amerikaanse oud-president Jimmy Carter laten weten.

Het akkoord zou dan wel door de Palestijnen in een referendum moeten worden goedgekeurd. Carter is in Jeruzalem om de Israëlische politici te informeren over zijn gesprekken met Hamas. De Amerikaan sprak met Hamas over een mogelijk bestand tussen Hamas en Israël in de Gazastrook en over de vrijlating van een Israëlische militair. Hamas-functionaris Sami Abu Zuhri zei maandag in de Israëlische krant Haaretz dat een toekomstige Palestijnse staat in Gaza en de Westelijke Jordaanoever door Hamas dan wel wordt beschouwd als een ‘overgangsoplossing’. Ook moeten Palestijnen in ballingschap zich over het verdrag uitspreken, aldus de woordvoerder.

Volgens Carter is Hamas bereid het recht van Israël te erkennen om in vrede te leven binnen de grenzen van Israël vóór de oorlog van 1967. Volgens Abu Zuhri blijft zijn partij bij het standpunt het bestaansrecht van Israël niet te erkennen, ondanks de acceptatie van een Israëlische staat binnen de grenzen van 1967. Dit werd door Hamas-leider Khaled Meshaal bevestigd.

‘Er bestaat geen twijfel over dat zowel de Arabische wereld als Hamas Israëls recht om in vrede te leven binnen de grenzen van 1967 accepteert’, verklaarde Carter. In het beginselprogramma van Hamas staat dat Israël moet opgaan in een grote Palestijnse staat.

De Nobelprijswinnaar voor de vrede zei in een gesprek met de Israëlische minister Eli Yishai van Handel dat Hamas ook bereid is de militair Gilad Shalit over te dragen aan Egypte als Israël in ruil Palestijnse gevangenen vrijlaat. Shalit werd in juni 2006 vlakbij Gaza gevangen genomen door Palestijnse groepen. Shalit zou volgens Hamas in uitstekende gezondheid verkeren, aldus de oud-president.

Vorig najaar zei de Palestijnse president Mahmoud Abbas, een rivaal van Hamas, dat vrede met Israël alleen mogelijk is als Israël alle sinds 1967 bezette gebieden opgeeft. Onder deze gebieden vallen Oost-Jeruzalem, de Westelijke Jordaanoever en de op Syrië veroverde Golanhoogte. Israël en de Palestijnen onderhandelen over een allesomvattend vredesverdrag. Zij willen dat nog dit jaar bereiken, maar de kans dat zij hierin slagen wordt zeer klein geacht. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Condoleezza Rice zei dat Hamas het geweld eerst maar eens moet afzweren en moet stoppen met het beschieten van Israëlische plaatsen om te bewijzen dat ze klaar is voor vrede. Donderdag gaat de Amerikaanse president George Bush met Abbas om de tafel zitten. Bush hoopt dat er een vredesakkoord komt voordat hij in januari het Witte Huis verlaat.

Bron: ANP

Kan iemand mij uit dit stukje topjournalistiek uitleggen hoe de tegenstelling binnen de vetgedrukte tekst uitgelegd moet worden tegen de achtergrond van het handvest van Hamas waarin de vernietiging van de staat Israel geproclameerd word?

Nog iets tendentieus:In het cursief gedrukte gedeelte staat wel dat de Golan op Syrie is veroverd. Waarom wordt er bij Oost-Jeruzalem en de "Westbank" zoals zo vaak "vergeten" dat deze zijn veroverd op Jordanië? Komt dat de pers misschien beter uit? Ik zou denken: Bedrijf politiek correcte journalistiek en vermeld of in beide gevallen wel, of in beide gevallen niet op wie het veroverd is. Dat lijkt me wel zo goed voor de juiste beeldvorming.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 26 apr 2008 02:01

Machiavelli schreef:
rafaell schreef:Chris van der Heijden heeft het boek 'Israel, een onherstelbare vergissing' geschreven? Iemand het al gelezen? Ik ben eigenlijk wel benieuwd.
Nog niet, zijn optreden gisteren bij Pauw en Witteman maakte mij overigens ook niet echt benieuwd.

Die uitzending heb ik gemist (er zijn zelfs belangrijkere zaken dan P&W), maar de titel maakte me gewoon benieuwd (waarschijnlijk ben ik het grotendeels met hem oneens).

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 26 apr 2008 08:15

mmmm, ik vrees dat Chris van der Heijden een 'onherstelbare mislukking is' <:0 Er is trouwens weinig te vinden over dit heerschap op het internet, volgens mij heeft hij wat geschreven over 'joodse nsb' ers' of zo. Ik denk dat hij gewoon ordinair zijn zaken wil vullen door een provocatief vod te schrijven over een kwestie die zoveel Christenen zo na aan het hart ligt.

Terug naar de actuele situatie in Israel: Israel verwerpt het aanbod van de hamas terroristen voor een wapenstilstand van 6 maanden. Men is bang dat dit aanbod slechts gebruikt zal gaan worden om zich te herbewapenen en om onrust te gaan stoken op de Westbank.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 29 apr 2008 20:50

De titel van dat boek beloofd weinig goeds iedergeval.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 02 mei 2008 08:40

Yael schreef:De titel van dat boek beloofd weinig goeds iedergeval.
Er zijn verder weinig woorden verspild aan de inhoud van het boekje, hier staat nog wel wat: Een aangenaam verblijf in een onherstelbare 'vergissing'.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 mei 2008 11:14

goshen schreef:mmmm, ik vrees dat Chris van der Heijden een 'onherstelbare mislukking is' <:0 Er is trouwens weinig te vinden over dit heerschap op het internet, volgens mij heeft hij wat geschreven over 'joodse nsb' ers' of zo. Ik denk dat hij gewoon ordinair zijn zaken wil vullen door een provocatief vod te schrijven over een kwestie die zoveel Christenen zo na aan het hart ligt.

Net zoiets dus als dat boekje van die Arabist over islam voor varkens en zo?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 02 mei 2008 12:01

Optimatus schreef:Net zoiets dus als dat boekje van die Arabist over islam voor varkens en zo?
Ik begrijp niet wat het nut is van weer een onnodige en overbodige Jodendom-Islam vergelijking. Maar wat jíj wilt :-oo

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 mei 2008 17:08

Het is altijd goed om te bezien wat de overeenkomsten zijn tussen mensen of dingen of stromingen of wat dan ook. Dat houdt zaken in het juiste perspectief. Of wil je de overeenkomsten niet zien?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 03 mei 2008 21:26

Optimatus schreef:Het is altijd goed om te bezien wat de overeenkomsten zijn tussen mensen of dingen of stromingen of wat dan ook. Dat houdt zaken in het juiste perspectief. Of wil je de overeenkomsten niet zien?

Wat zijn dan de overeenkomsten? Wat is de overeenkomst tussen beide schrijvers. De één wordt alom gerespecteerd vanwege zijn kennis van de islam en zijn kennis van de arabische cultuur, de ander is een redelijk onbekend iemand.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 07 mei 2008 20:56

In Israel is de viering van het zestig-jarig bestaan van de moderne staat begonnen!
Afbeelding
Gefeliciteerd Israel en al je inwoners!

Een aantal Nederlandse festiviteiten kun je hier vinden: http://christenenvoorisrael.nl/

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 07 mei 2008 21:23

Daar drinken we morgen een borrel op. :Y

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 mei 2008 21:29

In de Volkskrant stond een artikel waaruit blijkt dat er Israeliërs zijn die denken dat de staat Israël de 100 niet haalt.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 07 mei 2008 21:43

Nu ja, het is natuurlijk al een wonder dat men de zestig jaar heeft gehaald. Er is nog geen zicht op vrede, men verliest de demografische strijd en in het westen durven sommigen het bestaansrecht van Israel zelfs te betwijfelen. Dus dat pessimisme kan ik goed indenken.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 mei 2008 22:48

Ik hoop dat de wereld zich realiseert dat als een soevereine staat wordt aangevallen, er verplichtingen jegens deze soevereine staat bestaan. Over de grenzen kan men twisten, maar niet over het bestaansrecht van Israel. Zoals bekend, ben ik een voorstander van de grenzen van voor 1967 - welke mijnz inziens militair gegarandeerd dienen te worden als daar noodzaak voor is.

Hoewel ik in zulke gevallen alleen maar in de weg zou lopen, zou ik voor zoiets het wapen nog wel op willen nemen.

Terug naar “Archief”