Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
em+AF8-ma schreef:Reformatorischen zingen het na de dienst, omdat zij vinden dat alleen Psalmen tijdens de eredienst gezongen horen te worden. Omdat deze liederen rechtstreeks uit de Bijbel/boek Psalmen komen. Geestelijke liederen zijn later gedicht en zijn niet zo sterk afgeleid van een Bijbelboek als de Psalmen dat zijn.
pol schreef:Tijdens de avonddienst op 4 mei is er stil gestaan bij de dodenherdenking en tijdens de eredienst is het 6e couplet gezongen.
's Ochtends het Wilhelmus helemaal.
Maar die regel: ben ik van duitsen bloed, daar heb ik ook totaal niks mee. Vraag me af hoe de mensen dit tijden wo2 ervaren hebben?
em_ma schreef:pol schreef:Tijdens de avonddienst op 4 mei is er stil gestaan bij de dodenherdenking en tijdens de eredienst is het 6e couplet gezongen.
's Ochtends het Wilhelmus helemaal.
Maar die regel: ben ik van duitsen bloed, daar heb ik ook totaal niks mee. Vraag me af hoe de mensen dit tijden wo2 ervaren hebben?
Kijk eens op: http://nl.wikisource.org/wiki/Het_Wilhelmus
Dat is ook de indruk die bij mij achtergebleven is, uit de Vaderlandseelbert schreef: Nederland heeft zijn wortels in de opstand tegen de Spaanse overheersing en nog verder terug, in de Reformatie. Het is dus reformatorisch om na de kerkdienst het Wilhelmus te zingen.
Dat je niet trots bent op het Nederland van nu, wil nog niet zeggen dat je daarom het Wilhelmus, dat herinnert aan de Reformatie, niet zou moeten zingen. Er is juist alle reden om het Nederland van nu te herinneren aan zijn wortels.
David werd geleid door de Heilige Geest. Hij is door God zelf gekozen tot koning.Em-ma schreef:Laten we daar elkaar vrij in laten.
Reformatorischen zingen het na de dienst, omdat zij vinden dat alleen
Psalmen tijdens de eredienst gezongen horen te worden. Omdat deze
liederen rechtstreeks uit de Bijbel/boek Psalmen komen. Geestelijke
liederen zijn later gedicht en zijn niet zo sterk afgeleid van een Bijbelboek
als de Psalmen dat zijn.
Carl schreef:Het gaat dus inderdaad NIET ver de wenselijkheid van het zingen van het wilhelmus.
Er blijkt vrijwel niemand p tegen.
Het gaat er alleen om HOE we het zingen.
En Jesus bij Pilatus maar moeten verdedigen dat zijn koninkrijk niet van deze wereld is.
je broer
Carl
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten