het zingen van het wilhelmus

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 06 mei 2008 10:42

De houding van reformatorische kerken t.o.v. het koningshuis is so wie so dubbel. Enerzijds dweept men er mee, anderzijds is men tegen de vrouw in het regeerambt.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 06 mei 2008 10:44

em+AF8-ma schreef:Reformatorischen zingen het na de dienst, omdat zij vinden dat alleen Psalmen tijdens de eredienst gezongen horen te worden. Omdat deze liederen rechtstreeks uit de Bijbel/boek Psalmen komen. Geestelijke liederen zijn later gedicht en zijn niet zo sterk afgeleid van een Bijbelboek als de Psalmen dat zijn.

Even voor de duidelijkheid: er zijn veel gezangen / geestelijke liederen die letterlijker uit de bijbel komen dan de berijmde psalmen die wij zingen!

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 06 mei 2008 10:50

mw schreef:M.i. is het een uiting van verbondenheid met het koninklijk huis/familie

Is de koningin niet die vrouw die haar handtekening onder de abortuswet heeft gezet?
Ja, daar wil ik me mee verbonden voelen...

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 06 mei 2008 12:16

Tijdens de avonddienst op 4 mei is er stil gestaan bij de dodenherdenking en tijdens de eredienst is het 6e couplet gezongen.
's Ochtends het Wilhelmus helemaal.

Maar die regel: ben ik van duitsen bloed, daar heb ik ook totaal niks mee. Vraag me af hoe de mensen dit tijden wo2 ervaren hebben?

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 06 mei 2008 12:26

pol schreef:Tijdens de avonddienst op 4 mei is er stil gestaan bij de dodenherdenking en tijdens de eredienst is het 6e couplet gezongen.

Maar die regel: ben ik van duitsen bloed, daar heb ik ook totaal niks mee. Vraag me af hoe de mensen dit tijden wo2 ervaren hebben?

Kijk eens op: http://nl.wikisource.org/wiki/Het_Wilhelmus
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Riska

Berichtdoor Riska » 06 mei 2008 12:31

em_ma schreef:
pol schreef:Tijdens de avonddienst op 4 mei is er stil gestaan bij de dodenherdenking en tijdens de eredienst is het 6e couplet gezongen.

Kijk eens op: http://nl.wikisource.org/wiki/Het_Wilhelmus

Precies, even verder kijken dan de neus lang is...

André

Berichtdoor André » 06 mei 2008 12:55

Het volkslied is niet door God geïnspireerd zo ook de gezangen niet. (staan ook niet in de Bijbel)
Omdat David de door God geïnspireerde psalmen op hele noten zong (ja ook psalm 150) wordt dat ook nu nog gedaan in sommige gemeenten. :wink:

Deze mening deel ik overigens niet.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 06 mei 2008 16:03

elbert schreef: Nederland heeft zijn wortels in de opstand tegen de Spaanse overheersing en nog verder terug, in de Reformatie. Het is dus reformatorisch om na de kerkdienst het Wilhelmus te zingen.
Dat je niet trots bent op het Nederland van nu, wil nog niet zeggen dat je daarom het Wilhelmus, dat herinnert aan de Reformatie, niet zou moeten zingen. Er is juist alle reden om het Nederland van nu te herinneren aan zijn wortels.
Dat is ook de indruk die bij mij achtergebleven is, uit de Vaderlandse
geschiedenis. Hij heeft gestreden voor ons land, en tegen de afdwaling
die er toen was.

Em-ma schreef:Laten we daar elkaar vrij in laten.
Reformatorischen zingen het na de dienst, omdat zij vinden dat alleen
Psalmen tijdens de eredienst gezongen horen te worden. Omdat deze
liederen rechtstreeks uit de Bijbel/boek Psalmen komen. Geestelijke
liederen zijn later gedicht en zijn niet zo sterk afgeleid van een Bijbelboek
als de Psalmen dat zijn.
David werd geleid door de Heilige Geest. Hij is door God zelf gekozen tot koning.
Bij ons (Herv. GB) worden daarom alleen uit de psalmen (of 12 gezangen) gezongen
tijdens de eredienst. Liederen, en ook het Wilhelmus wordt of voor, of na
de dienst gezongen.
Voor speciale diensten is er, in overleg met de predikant, meestal wel iets
te regelen.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 06 mei 2008 16:08

Maar die psalmen worden niet letterlijk gezongen zoals ze in de Bijbel staan, dus dat snap ik ook niet.

Toen ik voor de allereerste keer in een reformatorische kerk kwam, toen stond er ook op zo'n bord aangegeven wat we gingen zingen. Dus ik heel braaf mijn Bijbel gepakt, Psalm zoveel vers zoveel opgezocht... begon het orgel al te toeteren en ging men zingen (of iets wat daar op moest lijken), was het iets heel anders. Mijn eerste kennismaking met de zang-psalmen.

En waarom zijn andere liederen dan die traditionele psalmen dan niet goed? Dat snap ik ook nooit. Het zingen op die manier is volgens mij iets typisch Nederlands. In elk geval ben ik het in het buitenland niet echt tegengekomen. In de hemel zullen we ook geen oude berijming zingen, denk ik zo...

Maar ieder zijn ding :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Rolf

Berichtdoor Rolf » 06 mei 2008 16:19

De op rijm gezette 150 psalmen (van 1773) hebben afwijkende teksten,
maar stemmen denk ik globaal overeen met de bedoeling van Bijbel.
Bij het zingen van psalmen heb ik het gevoel van een vaste grond.
Alhoewel er ook vele mooie liederen zijn, heb ik daarbij dat gevoel
minder. Maar niet alle mensen zijn hetzelfde, en dat hoeft ook niet.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 06 mei 2008 17:46

[modbreak] http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=17714 >> Hier kan gesproken worden over het zingen van psalmen en/of gezangen, hier graag alleen over het Wilhelmus.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

tukker
Verkenner
Verkenner

Wilhelmus

Berichtdoor tukker » 06 mei 2008 20:18

Bij ons in de kerk (PKN-vm gereformeerd) zingen ze ook het wilhelmus aan het eind van de dienst. Ik zing wel mee, maar eigenlijk meer uit gewoonte, dan dat ik het bewust zing.

Groet,

tukker

Andries H
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Andries H » 06 mei 2008 21:32

[modbreak] on topic blijven aub

Het Wilhelmus, ach ja...
Het heeft zeker wel iets moois, maar mij doet het niet zo ontzettend veel. Of het binnen een kerk hoort... Daarbuiten hoor je het al niet zo vaak meer hè? Het eerste vers vind ik persoonlijk ook iets minder. De zesde vind ik juist wel weer erg mooi.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 06 mei 2008 22:02

Het gaat dus inderdaad NIET ver de wenselijkheid van het zingen van het wilhelmus.
Er blijkt vrijwel niemand p tegen.
Het gaat er alleen om HOE we het zingen.

En Jesus bij Pilatus maar moeten verdedigen dat zijn koninkrijk niet van deze wereld is.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Riska

Berichtdoor Riska » 06 mei 2008 22:15

Carl schreef:Het gaat dus inderdaad NIET ver de wenselijkheid van het zingen van het wilhelmus.
Er blijkt vrijwel niemand p tegen.
Het gaat er alleen om HOE we het zingen.

En Jesus bij Pilatus maar moeten verdedigen dat zijn koninkrijk niet van deze wereld is.

je broer
Carl

Je vergeet dat al een aantal keren is aangegeven dat het heel vaak wordt gezongen als de officiële eredienst voorbij is en mensen normaal gesproken naar huis zouden gaan.

Je vergeet ook dat er veel mensen zijn die zeker in de afgelopen herdenkingsdagen er een diepere lading aan geven. Een lied dat je dood kon kosten als je het zong in de oorlogsjaren.
Mensen die juist ook vers 6 - Mijn schild ende betrouwen, zijt Gij o, God mijn Heer - hebben doorleefd en beleefd: God die hen bevrijd heeft zoals ooit de Israëlieten uit Egypte en waaraan ze uiting willen geven door dit lied.

Terug naar “[Religie] - Open forum”