Is sexualiteit binnen een huwelijk nog wel rein?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 04 mei 2008 13:57

MrSokkie schreef:
Galateia schreef:En verder: als je verschillende seksuele behoeften hebt, dan moet je denk ik de 'grens' aanhouden van degene die het 'minst ver' daarin wil gaan. Je kunt wel allemaal extreme dingen willen bijvoorbeeld, maar als je partner daar nou niet gelukkig van wordt... dan houdt het toch op? Denk ik. Maar dan is de ander misschien gefrustreerd. Hm. Tsja, geen idee eigenlijk, hoe je dat zou kunnen oplossen.

Na jaren proberen een balans te vinden en met heel veel verdriet samen besluiten dat het beter is uit elkaar te gaan. Zo hebben mijn ex en ik dat gedaan tenminste. :cry:

Poehhh, niet makkelijk voor je...
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 mei 2008 14:40

em_ma schreef:
MrSokkie schreef:
Na jaren proberen een balans te vinden en met heel veel verdriet samen besluiten dat het beter is uit elkaar te gaan. Zo hebben mijn ex en ik dat gedaan tenminste. :cry:

Poehhh, niet makkelijk voor je...

Nee, dat was en is het nog steeds zeker niet. Maar het is ook de reden dat ik nog wel eens fel wil reageren als mensen dingen roepen over wat ik bén, die mij tot in het diepste van mijn persoon raken. Ik wéét namelijk wat het is om niet te kunnen leven naar je geaardheid. Ik wéét dat dat uiteindelijk alleen maar frustratie, pijn en verdriet oplevert, voor jezelf en de mensen om je heen. Terwijl dat helemaal niet hoeft als je voor jou de juiste partner gevonden hebt.

Riska

Berichtdoor Riska » 04 mei 2008 16:59

Em_ma schreef:Lastig dilemma: ten allen tijde. God vraagt van ons om te vergeven.
Maar waar ligt de grens?
Als je man/vrouw er geen spijt van heeft, kun je niet eens vergeven?
Je partner moet er toch spijt van hebben, wil je samen verder kunnen gaan

Ik had het niet over vergeven, maar over: te allen tijde dienen en de man volgen... ?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 04 mei 2008 17:15

Riska schreef:Ik had het niet over vergeven, maar over: te allen tijde dienen en de man volgen... ?

Nou, vrouwen die er zo over denken... snap ik echt niet. En volgens mij 'klopt' je relatie dan ook niet echt. En welke lol beleeft de man daar dan aan? Ik kan me dan zo voorstellen dat een vrouw haar benen maar weer spreidt en er als een zoutzak bij gaat liggen... (ja sorry hoor, maar ik probeer me er een voorstelling van te maken).

Het lijkt me ook niet erg christelijk eigenlijk, om altijd netjes aan de seksuele wensen en behoeftes van je man tegemoet te komen. Seks is toch juist iets voor allebei.

En de man zal ook heus niet altijd toegeven aan de vrouw... alhoewel er weinig mannen zullen zijn die nee zullen zeggen... maar soms is een man ook gewoon doodmoe. Denk ik... (maar ben geen man).
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 04 mei 2008 17:36

Galateia schreef:
Riska schreef:Ik had het niet over vergeven, maar over: te allen tijde dienen en de man volgen... ?

Nou, vrouwen die er zo over denken... snap ik echt niet. En volgens mij 'klopt' je relatie dan ook niet echt. En welke lol beleeft de man daar dan aan? Ik kan me dan zo voorstellen dat een vrouw haar benen maar weer spreidt en er als een zoutzak bij gaat liggen... (ja sorry hoor, maar ik probeer me er een voorstelling van te maken).

Het lijkt me ook niet erg christelijk eigenlijk, om altijd netjes aan de seksuele wensen en behoeftes van je man tegemoet te komen. Seks is toch juist iets voor allebei.

En de man zal ook heus niet altijd toegeven aan de vrouw... alhoewel er weinig mannen zullen zijn die nee zullen zeggen... maar soms is een man ook gewoon doodmoe. Denk ik... (maar ben geen man).

Binnen het huwelijk behoor je je lichaam aan elkaar ter beschikking te stellen. Dus niet elkaar de seks te onthouden.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 mei 2008 17:57

Galateia schreef:En de man zal ook heus niet altijd toegeven aan de vrouw... alhoewel er weinig mannen zullen zijn die nee zullen zeggen... maar soms is een man ook gewoon doodmoe. Denk ik... (maar ben geen man).

tuurlijk, als man heb je ook wel eens geen zin hoor :wink:

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 mei 2008 17:59

Lovely schreef:Binnen het huwelijk behoor je je lichaam aan elkaar ter beschikking te stellen. Dus niet elkaar de seks te onthouden.

Bah, wat een akelige omschrijving van zoiets moois als seks. Je lichaam ter beschikking stellen... onbegrijpelijk. :shock:

Riska

Berichtdoor Riska » 04 mei 2008 18:02

Lovely schreef:Binnen het huwelijk behoor je je lichaam aan elkaar ter beschikking te stellen. Dus niet elkaar de seks te onthouden.

Dus: niet vanavond geen zin, te moe of wat dan ook? Gewoon doen als de ander het wil? Is er niet ook sprake van: rekening houden met de ander? Hoort dat niet ook binnen een huwelijk?

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 04 mei 2008 18:02

Binnen het huwelijk behoor je je lichaam aan elkaar ter beschikking te stellen. Dus niet elkaar de seks te onthouden.

Haha, ik lig echt helemaal in een deuk. Nu ben ik niet getrouwd; wellicht dat ik je daarom totaal niet kan volgen :P .

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 04 mei 2008 18:07

Nou, ik ben wel getrouwd en ik moet echt keihard lachen om zo'n uitspraak.
Lovely, jij bent dus van mening, dat als mijn man elke dag zin heeft in seks, dat ik dat hem niet mag onthouden? :schaterlach:

Sorry hoor, maar wat voor huwelijk heb je dan? Als je al geen rekening meer houdt met de ander...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 04 mei 2008 18:09

MrSokkie schreef:

Bah, wat een akelige omschrijving van zoiets moois als seks. Je lichaam ter beschikking stellen... onbegrijpelijk. :shock:

Inderdaad. Je lichaam ter beschikking stellen... dat doe je toch alleen bijvoorbeeld na je dood 'ter beschikking stellen aan de wetenschap'.

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 04 mei 2008 18:10

1 Corinthiërs 7: 5

U zegt dat het goed is dat een man geen gemeenschap met een vrouw heeft. 2 Maar om ontucht te vermijden moet iedere man zijn eigen vrouw hebben en iedere vrouw haar eigen man. 3 En een man moet zijn vrouw geven wat haar toekomt, evenals een vrouw haar man. 4 Een vrouw heeft niet zelf de zeggenschap over haar lichaam, maar haar man; en ook een man heeft niet zelf de zeggenschap over zijn lichaam, maar zijn vrouw. 5 Weiger elkaar de gemeenschap niet, of het moest zijn dat u er wederzijds mee instemt u enige tijd aan het gebed te wijden. Kom daarna echter weer samen; anders zal Satan uw gebrek aan zelfbeheersing gebruiken om u te verleiden.

Dus bovenstaande tekst: weiger elkaar de gemeenschap niet behalve met wederzijdse toestemming (dus beiden geen zin hebben).

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 04 mei 2008 18:13

Lovely schreef:

Nee, niet onthouden voor altijd. Maar je mag toch wel aangeven als je een keer niet wilt? En als je niet wilt hoef je toch niet te vrijen?
Anders kan je partner er toch ook geen plezier aan beleven lijkt mij? Ik zou mij een verkrachter voelen als ik met tegenzin van mn partner sex zou moeten hebben.
Paulus heeft het hier over het feit dat je elkaars lichaam na je huwelijk 'krijgt' om hoererij te voorkomen, maar bovenal uit liefde naar elkaar toe, als cadeau van God.
En inderdaad, Paulus zegt dat je niet altijd elkaars lichaam mag onthouden/dus niet altijd nee kan zeggen en daar heeftie groot gelijk in.
Maar dat betekend toch niet dat je altijd sex moet hebben als je partner dat wil? Dat is wel egoistisch.
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 04 mei 2008 18:15

Met bovenstaande toelichting haal je je eerdere post weer onderuit. Dus eigenlijk had die geen enkele toegevoegde waarde :? .

Overigens, 'het elkaar toebehoren' ziet op het feit dat je niet mag vreemdgaan.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 04 mei 2008 18:17

En inderdaad, Paulus zegt dat je niet altijd elkaars lichaam mag onthouden/dus niet altijd nee kan zeggen en daar heeftie groot gelijk in.

Paulus haalt hier het smoesje 'Schat, ik heb hoofdpijn' onderuit. Waarom? Om te zorgen dat de 'afgewezenen' niet een ander opzoekt om sex mee te hebben.

Terug naar “Archief”