Gebedsgenezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 03 mei 2008 13:32

het spijt me denkertje, ik heb je text niet gelezen. Het is te veel, en het werd me bij snel scannen niet duidelijk wat je nou eigenlijk wilde zeggen.

Eigenlijk vind ik het grappig dat ongeloof in wonderen. Jezus zelf heeft ons verteld dat mensen grotere wonderen zouden verrichten dan hij gedaan heeft. Dit zijn geen grotere wonderen, dit zijn veelal kleinigheidjes vergeleken met wat hij deed.

Als je kijkt in het wetenschappelijke wereldje wat hiermee bezig is heb je een enorme controverse. Aan de ene kant is de geestelijke factor in genezing en ziekte duidelijk gedocumenteerd. Met soms extreme gevallen. Een voorbeeldje uit mijn opleiding. Een vrouw was eens dusdanig ziek dat ze zware medicatie nodig had. Die medicatie maakte letterlijk haar lever kapot. Dus de genezing was bijna net zo erg als de kwaal. Dokters hebben een experiment gedaan. Ze gaven de vrouw de medicatie in een milkshake geloof ik. En vervolgens begonnen ze de medicatie af te bouwen. De vrouw bleef gezond en de schade op haar lever nam af. Aan het einde moest ze een milkshake gaan drinken als ze zich onzeker voelde over haar ziekte. Probleem opgelost zou ik zeggen. Dat noemt men het placebo effect. En iedereen weet dat het bestaat en dat het "wonderen" kan verrichten. Aan de andere kant zijn er gevallen waar medicatie niet aan slaat omdat de patient er niet in gelooft. als dit bestaat. Waarom moet medicatie in ieder geval in sommige gevallen dan iets anders zijn dan handoplegging door een vertrouwde genezer? Dat is exact in lijn met wat de bijbel ons verteld.

ik heb het gezien en in mindere mate ervaren. ik beweer niet dat het altijd werkt. Ik weet niet of gebroken benen kunnen genezen door handoplegging. Ik weet wel dat het placebo effect genezing van botbreuken drastisch kan versnellen. Een oude vrouw die ik ken heeft een zware vorm van diabetes. Ze is diep gelovig katholiek. En ze behandeld haar diabetes met dagelijkse bijbel studie. Ze leeft langer en gezonder dan verwacht mag worden.

Als ons natuurlijke genezings proces afhangt van onze verwachtingen dan lijkt me dat in veel gevallen deze problemen opgelost kunnen worden door geloof.

misschien niet altijd en daarom is het verstandig om de reguliere geneeskunst zeker in de arm te nemen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 03 mei 2008 15:28

leki schreef:
MrSokkie schreef:Voor het geval het wel werkt, kunnen jullie wat extra bidden voor mijn pols?

Ja hoor, met alle liefde! Gebed werkt!
Dat wil alleen niet zeggen dat je verlanglijstje acuut wordt verhoord.....
Maar elkaar opdragen aan de troon van Gods Genade is voor mij een belangrijk onderdeel van het gebed. Het geeft ook onderlinge verbondenheid en liefde voor elkaar.
Wat is er precies met je pols?

Die is in een heleboel kleine stukjes gebroken na een val met de fiets.

En maak je geen zorgen, ik verwacht niet dat het bidden mijn pols zal helpen. Sterker nog, als het maandag ineens genezen is, wordt ik meeen christen!

Maar wat je verder zegt over gebed raakt me wel. Het is inderdaad een manier om onderlinge verbondenheid en liefde te ontwikkelen. En alhoewel de bidder daar het meeste profijt van heeft profiteert de gebedene daar indirect ook van mee. Ik vind het een mooi omschrijving omdat op deze manier de positieve uitwerking van gebed er ook is zelfs als God niet bestaat.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 04 mei 2008 09:52

Galateia schreef:Ik heb zelf vaak genoeg met eigen ogen gezien hoe mensen genazen, hoe een te kort been aangroeide, etc. Voor mij is het een 'normaal' iets. Ik behoor dan ook niet tot de traditionele kerken. Verder zijn wij als gezin tot geloof gekomen door zo'n genezing van mijn broer.

Het enige gevaar dat erin zit, is niet de kracht van God of de genezing zelf: die zijn fantastisch. Maar mensen maken er zo graag een show van. En dan lijkt de eer te gaan naar die mensen zelf, en niet naar God.

Verder hoor ik ook maar al te vaak, dat als het bidden niet helpt, dat men elkaar 'beschuldigt' van 'een te klein geloof' ofzo. Walgelijk gewoon. Maar goed, dat zal wel aan mensen eigen zijn en staat natuurlijk los van Gods kracht en werk.

Maar jammer dat het in traditionele kerken niet gebeurt. Want God is nog Dezelfde als 2000 jaar geleden.

Heeft er mou jou of met een familielid een interview in Koers gestaan (in de serie Jong en Levend van een jaar of 10 terug)?
Kan me een verhaal herinneren wat daar heel veel op leek in elk geval, en wat mij heel erg heeft aangesproken :) .
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 mei 2008 10:04

En komt een broer van jou naar de jongerenavonden in Doorn? Ook ik heb daar een keer precies zo'n verhaal gehoord.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 04 mei 2008 10:18

Hahaha, nee lieve mensen, dat ben ik niet en dat is ook mijn broer niet :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 mei 2008 10:20

de wereld is klein, dus het had kunnen wezen :mrgreen:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Riska

Berichtdoor Riska » 04 mei 2008 10:25

Michael schreef:haring schreef:
Als god mensen geneest via gebed waarom dan niet iedereen??

Waarom wel?

Wie geeft God het recht om het leven te veranderen van iemand die daar niet voor kiest?

Zoals het mij uitgelegd was scheppen we een boel van onze problemen zelf, middels verwachtingen, middels gewoontes en verslavingen en middels keuze.

Ik vind je hier buitengewoon kort door de bocht. Natuurlijk zijn er mensen die het diep in hun hart wel prettig vinden dat ze niet helemaal gezond zijn, vanwege de aandacht die ze krijgen.

Maar ik ken ook de andere kant van gebedsgenezing - of beter gezegd van het niet-genezen. Al werd de hemel stuk gebeden, al was er nog zo de wil om te blijven leven. Ik denk aan alle mensen die strijden tegen kanker en het vaak overwinnen, maar helaas ook heel vaak verliezen en eraan doodgaan. Niet genoeg, niet goed gebeden? Niet voor gekozen, voor die genezing?
Ik vind dat een klap in het gezicht van hen, die echt al hun vertrouwen op God stellen en desalniettemin niet genezen. Voor de mensen die een geliefde hebben verloren aan de dood, omdat er geen genezing was.

En het wordt soms wel degelijk gezegd, dat er niet genoeg geloof was.

Blijft de vraag staan van Haring: waarom doet God het bij de een wel en bij de ander niet?

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 04 mei 2008 11:01

http://www.nu.nl/news/558014/83/Bidden_ ... ratie.html

Ik denk inderdaad dat je bij 'bidden voor genezing' meer aan het geestelijke moet denken. Dat blijkt ook uit de laatste alinea van het bovenstaande artikel.

Riska

Berichtdoor Riska » 04 mei 2008 11:15

Lovely schreef:http://www.nu.nl/news/558014/83/Bidden_helpt_niet_bij_hartoperatie.html

Ik denk inderdaad dat je bij 'bidden voor genezing' meer aan het geestelijke moet denken. Dat blijkt ook uit de laatste alinea van het bovenstaande artikel.

Dat heb ik bij mijn zus gemerkt: ze is er erg ziek van geweest... :wink:

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Re: GEBEDSGENEZING

Berichtdoor The Engineer » 04 mei 2008 12:08

joep schreef:De laatste jaren hoor, zie en lees je vaak over accute genezingen na gebed met handoplegging.
Dit gebeurt meestal niet in de traditionele kerken.

Hoe sta jij tegenover deze twee stellingen?

Ik sta daar in eerste instantie altijd sceptisch tegenover (ben eigenlijk altijd sceptisch).

Ik geloof zeker dat God na en bij gebed kan genezen. In de tijd van Jezus gebeurde dat ook regelmatig.

Wat me altijd in negatieve zin opvalt is dat het altijd plaatsvind in, zoals eerder genoemd, niet traditionele kerken. Mn vriendin, OGGiN, heeft een zus die aan de God's Embassy gemeente in Utrecht zit. Met haar heeft ze eens een discussie gehad waarom het wel in hun kerk gebeurden en niet in andere kerken, waarop het volgende stompzinnige antwoord volgde: Daar staan jullie niet open voor. Yeah right, wij willen niet genezen worden. ](*,)

Ook valt mij op dat een zogenaamde genezing in vele gevallen niet blijvend is. Mijns inziens is dat onmogelijk. Als God jou geneest komt de kwaal niet twee dagen later weer om de hoek kijken. Ook de talrijke overdrijvingen en de vele niet te bewijzen ziektes die zogenaamd genezen worden stuiten mij tegen de borst.

Nog een negatieve constatering is dat wanneer iemand niet genezen wordt hij niet goed gelooft. Ten eerste is dat oordelen over iemands geloof en ten tweede stellen ze daarmee dat de wil van God niet bestaat.

Ook bepaalde types zoals Benny Hinn en Jan Zijlstra zijn mijns inziens niet te vertrouwen. Ze vragen bakken met geld en niemand weet waar het heen gaat. Ook verabsoluteren zijn de genezingen in hun diensten.

Al met al een hoop kanttekeningen. Dit omdat er in mijn ogen misbruik gemaakt wordt van de mensen en hun makkelijke geloof. Maar goed, misschien zie ik het allemaal een beetje fout.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 04 mei 2008 16:40

The Engineer schreef:Ook bepaalde types zoals Benny Hinn en Jan Zijlstra zijn mijns inziens niet te vertrouwen. Ze vragen bakken met geld en niemand weet waar het heen gaat. Ook verabsoluteren zijn de genezingen in hun diensten.

Mag ik je vragen of je ooit in een dienst van Jan Zijlstra bent geweest? Zoals in het artikele van M.J. Paul (zoals dat in een eerdere post van dit topic staat) stelt Jan Zijlstra niet genezing maar Jezus Christus centraal in zijn dienst. Natuurlijk is het zo dat veel mensen en de media de nadruk legt op de genezingen die daar plaatst vinden! Uitspraken als ze vragen bakken met geld etc.... ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die verplicht is gesteld geld te geven aan Jan Zijlstra. Natuurlijk kan ik me voorstellen dat je het niet op alle punten met hem eens bent, maar kijk aub wel uit met zulke oordelen.

Verder... wat is eigenlijk gebedsgenezing? Is dit alleen als er iets spectaculairs gebeurd?? Of zien wij het herstel van een ziekte waarbij een dokter een medicijn heeft voorgeschreven en er vervolgens door de persoon zelf, of familie/vrienden voor het aanslaan van de medicijnen is gebeden ook als gebedsgenezing? Zelf heb ik me er lange tijd op betrapt dat ik iets pas een wonder noemde als het spectaculair is en iets wat niet te verklaren is, maar wonderen zitten denk ik ook in zoveel "kleine" / "normale" zaken/genezingen.

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 04 mei 2008 16:43

The Engineer schreef:Mn vriendin, OGGiN, heeft een zus die aan de God's Embassy gemeente in Utrecht zit. Met haar heeft ze eens een discussie gehad waarom het wel in hun kerk gebeurden en niet in andere kerken, waarop het volgende stompzinnige antwoord volgde: Daar staan jullie niet open voor. Yeah right, wij willen niet genezen worden. ](*,)

Volgens mij is de wereld heel klein.... als je die zus van je vriendin kent, ken je vast ook de verandering die er in het leven van hun gezin heeft plaatst gevonden, zullen we ons daar over verwonderen en God voor danken?!!

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 04 mei 2008 20:38

Ger(nl) schreef:
The Engineer schreef:Mn vriendin, OGGiN, heeft een zus die aan de God's Embassy gemeente in Utrecht zit. Met haar heeft ze eens een discussie gehad waarom het wel in hun kerk gebeurden en niet in andere kerken, waarop het volgende stompzinnige antwoord volgde: Daar staan jullie niet open voor. Yeah right, wij willen niet genezen worden. ](*,)

Volgens mij is de wereld heel klein.... als je die zus van je vriendin kent, ken je vast ook de verandering die er in het leven van hun gezin heeft plaatst gevonden, zullen we ons daar over verwonderen en God voor danken?!!

Ik ga God niet danken voor verdriet. Die ommekeer van mijn schoonzus heeft erg veel verdriet veroorzaakt. Van een innige relatie met haar gezin is niets meer over. Haar relatie met haar vriend is daarop stukgelopen, en zo kan ik nog wel even verder gaan. Dus jouw eigen woorden:"maar kijk aub wel uit met zulke oordelen" zijn meer op jouzelf van toepassing.

Ger(nl) schreef:Mag ik je vragen of je ooit in een dienst van Jan Zijlstra bent geweest? Zoals in het artikele van M.J. Paul (zoals dat in een eerdere post van dit topic staat) stelt Jan Zijlstra niet genezing maar Jezus Christus centraal in zijn dienst. Natuurlijk is het zo dat veel mensen en de media de nadruk legt op de genezingen die daar plaatst vinden! Uitspraken als ze vragen bakken met geld etc.... ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die verplicht is gesteld geld te geven aan Jan Zijlstra.

Ik heb het een en ander gezien ja.

Commentaar op de vet gedrukt stukken:
Regelmatig adverteerd Zijlstra met leuzen als "kom en aanschouw een wonder" ook worden zijn diensten door heel het land door hem zelf aangeprijst als genezingsdiensten. Ook is het algehele commentaar van de vooraanstaande onafhankelijke theologen overeenkomstig mijn commentaar.

Nee ze verplichten niets, ze geven je echter wel een onbehagelijk gevoel als je dat niet doet. Een letterlijke uitspraak van hem bij het rondgaan van de kerkzak:"Als je nu met een theelepeltje geeft hoef je straks in Gods koninkrijk ook niet veel te verwachten."

Dus Ger(nl) ik weet wel waarover ik praat. Overigens weet ik nog veel meer over de Levensstroom hoor en zeker niet in positieve zin. Maar laat ik dat hier maar niet gaan rondbazuinen. Ik zou zeggen: Ga eens even googelen, dan ben je snel "genezen"
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 05 mei 2008 07:59

The Engineer schreef:
Ik ga God niet danken voor verdriet. Die ommekeer van mijn schoonzus heeft erg veel verdriet veroorzaakt. Van een innige relatie met haar gezin is niets meer over. Haar relatie met haar vriend is daarop stukgelopen, en zo kan ik nog wel even verder gaan. Dus jouw eigen woorden:"maar kijk aub wel uit met zulke oordelen" zijn meer op jouzelf van toepassing.

uhm als ik dit zo lees dan is het misschien toch iemand anders dan ik dacht.. Het huwelijk van die vrouw is namenlijk gered en ze is haar man niet kwijt geraakt..

Regelmatig adverteerd Zijlstra met leuzen als "kom en aanschouw een wonder" ook worden zijn diensten door heel het land door hem zelf aangeprijst als genezingsdiensten. Ook is het algehele commentaar van de vooraanstaande onafhankelijke theologen overeenkomstig mijn commentaar.

Tja ik ken ook genoeg onafhankelijke mensen die er anders over denken.. maar goed laten we daar de discussie niet over laten gaan....

Nee ze verplichten niets, ze geven je echter wel een onbehagelijk gevoel als je dat niet doet. Een letterlijke uitspraak van hem bij het rondgaan van de kerkzak:"Als je nu met een theelepeltje geeft hoef je straks in Gods koninkrijk ook niet veel te verwachten."

Als jij ditzelf hebt gehoord dan is dat inderdaad een nogal vreemde uitspraak, wel ben ik benieuwd in welke context iets gezegd wordt, want zomaar domweg iemand quoten vind ik altijd erg gevaarlijk.

Dus Ger(nl) ik weet wel waarover ik praat.

Als je in zijn dienst bent geweest, kun je me dan ook zeggen of je daar de oproep tot geloof hebt gehoord en het geloven in Jezus Christus, want de keren dat ik er was stond dit absoluut voorop!

Ik zou zeggen: Ga eens even googelen, dan ben je snel "genezen"

Tja... als ik ga googelen op Jezus of op oud gereformeerd (in Nederland) of op hervormd of op... dan vind ik ook genoeg dus dat zegt mij eigenlijk niet zoveel... Sterker nog ik moet bij zulke uitspraken vaak denken aan "De wereld heeft mij gehaad..." (tenminste als het gaat om van die losse flodder aanvallen op welke kerk/aliantie dan ook)

joep
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor joep » 05 mei 2008 08:43

The Engineer schreef:

Elke kerk of gemeente heeft (veel) geld nodig. Onderstaand stukje heb ik van de site van de Levensstroom overgenomen, let op hetgeen ik vet afgedrukt heb.
Ook zou ik geen tweede gemeente weten waar de nadruk zó gelegd wordt om het evangelie (in Nederland) te verkondigen. Ook is deze gemeente bezig om op de landelijke TV te komen om het evangelie met kracht te verkondigen, en daar is zeker veel geld voor nodig.

Giften

Het evangelie van Jezus Christus is een kracht Gods. Alleen met uw hulp kunnen wij het evangelie, het goede nieuws, verbreiden, zodat wij dit evangelie aan de wereld bekend kunnen maken. Elke gift, groot of klein, is belangrijk om dat mogelijk te maken.

Onze bankgegevens vindt u hier.

Giften en Partners

Sommigen besluiten de Levensstroom éénmalig te steunen door een éénmalige gift. Wij zijn daar heel erg dankbaar voor. Anderen besluiten om een partner van de Levensstroom te worden en op die manier maandelijks of per kwartaal de Levensstroom te steunen.

In onze werkzaamheden zijn wij sterk afhankelijk van partners. Partners vanuit heel het land die de Levensstroom en haar bediening steunen en meehelpen om Nederland te bereiken met het evangelie van Jezus Christus.
Wilt u een partner worden? Of wilt u meer informatie over partner zijn? klik dan hier.

ANBI

Per 1 januari 2008 is er met betrekking tot de giften, die u geeft aan kerkelijke, levensbeschouwelijke, charitatieve of wetenschappelijke instellingen, iets veranderd. Giften van dit soort instellingen zijn alleen aftrekbaar voor de inkomstenbelasting, indien de instelling door de belastingdienst is aangemerkt als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI).

Per 1 januari 2008 is de ‘De Levenstroom Gemeente’ aangemerkt als ANBI. U kan dit nakijken op www.belastingdienst.nl, waar u een lijst vindt van instellingen die als ANBI worden aangemerkt. De giften die u geeft aan ‘De Levensstroom Gemeente’ zijn voor de inkomstenbelasting aftrekbaar. Eenmaal per jaar versturen wij u een kwitantie,waarop een overzicht wordt gegeven van uw giften aan de Levenstroom Gemeente in het voorgaande jaar.

Voor meer informatie over belastingtechnische zaken verwijzen wij u naar www.belastingdienst.nl. Heeft u verder nog vragen dan kunt u contact opnemen met de financiële administratie van ‘De Levenstroom’.

Terug naar “Archief”