zomervakantie 2008

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 01 mei 2008 16:09

Ik ben het echt helemaal met MissF eens! Bovendien, toen ik 20 was, toen was ik allang getrouwd... dus ik vind het een prima leeftijd om vooral je eigen dromen na te jagen.

Ik vraag mijn ouders vaak genoeg om advies. Allerlei zaken, niet alleen simpele dingen, ook 'grote' vragen. Maar mijn ouders verwachten helemaal niet dat ik hun advies ook opvolg. Mijn moeder zegt altijd 'ik heb je geleerd zelf na te denken en zelf te kiezen'. En dat roept ze al sinds ik een jaar of 16 ben. Soms dan volg ik een advies op, soms niet. Soms blijkt dat ik beter het advies van mijn ouders had kunnen volgen, soms juist niet. En daar leren we allemaal weer van. En mijn ouders zijn nooit teleurgesteld of boos als ik hun advies niet opvolg!

Maar even waar het over ging: het vrijwilligerswerk en het alleen reizen. Ik denk dat je je nergens druk over hoeft te maken, want je kunt vast wel regelen dat iemand je van het vliegveld op komt halen, bijvoorbeeld. Je gaat toch - neem ik aan - voor een bepaalde organisatie naar een bepaald project. Dus dan ben je toch niet alleen?

@Rolf: wat betreft je opmerking over dromen, dat je het moet afwegen of het goed is voor de toekomst... ik zou zeggen: natuurlijk! Wanneer je je dromen niet najaagt, dan kun je daar later zoveel spijt van krijgen. Omdat het jouw eigen dromen zijn, niet die van iemand anders. En wellicht dat ouders hele andere dromen in het leven hebben. Logisch, want iedereen is anders.

Bovendien lijkt vrijwilligerswerk in Latijn-Amerika of waar dan ook me een hele goede investering voor de toekomst. Het vormt je persoonlijkheid, je wereldwijsheid, je algemene ontwikkeling. Je komt met een berg nieuwe ervaringen terug. Dat is onbetaalbaar!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 mei 2008 10:14

Galateia schreef:
Napoleon schreef:
haring schreef:Ik zou wel graag naar egypte willen gaan. Maar dat is in september nog wel erg warm denk ik.

op een kleine 40 graden moet je dan wel rekenen, denk ik. maar ergens vind ik dat er bij zo'n land bijhoren, wat is nu een woestijn waar het 15 graden is? dat is toch ook niet leuk? bovendien kan ik uit ervaring vertellen dat temperaturen van 40 graden in meer best te doen zijn, als het maar niet zo vochtig is. bovendien staat de zon dan al niet zo hoog meer aan de hemel, dus brandt ook niet zo enorm fel. september lijkt me een goede maand om te gaan, na de grootste toeristenstroom, maar nog wel echt zomers.

40 graden bij een hoge vochtigheid is anders ook best lekker hoor, mijn favoriete vakantieweer. Ok, TE hoog niet, maar dan moet je echt het regenwoud in. Ook wel eens leuk om mee te maken. Maar over het algemeen zijn hoge temperaturen inderdaad heerlijk en past het gewoon bij zo'n land. Dat je de lucht ziet sidderen boven het land, alsof het aan het koken is. Woepie... wil meteen ook op vakantie (maar eerst afstuderen)....

In Egypte zal de luchtvochtigheid wel niet zo hoog zijn, met dat woestijnklimaat. Ik ben nog nooit in Egypte geweest, maar wel in de Sinaïwoestijn. En het klimaat was daar in de zomer best wel aangenaam, ondanks dat het er zo warm is. Dat komt door de droge lucht.

40 graden en hoge luchtvochtigheid, nee, dat lijkt mij niet lekker. In 1999 ben ik in India geweest op vakantie. Daar had je temperaturen van zo'n 38 graden, en een hoge luchtvochtigheid. Een echt tropisch klimaat dus. Nee, dat was me wel erg zwaar. Ik weet het nog, hoe dat was toen ik uit de bus stapte, omdat we bij een historisch gebouwencomplex gingen kijken. Het was bewolkt, dus ik dacht (vanuit de airco-gekoelde bus) dat het wel mee zou vallen met de warmte. Maar dat pakte anders uit! Tsjongejonge, ik heb toen moeten afzien als nooit te voren! De zweetdruppels vielen gewoon rechtsstreeks vanaf mijn hoofd zo op de grond, en mijn concentratievermogen was weg. Ik kon de verhalen van de gids niet volgen.

Een gedachte die mij kort geleden in het mijn hoofd kwam. Als je nou naar Japan op vakantie gaat, dan kun je dat best met de auto doen. Dat is niet zo enorm ver, want tussen Nederland en Japan liggen maar 4 landen op de route! Eerst ga je Nederland uit met de auto. Dan ga je door Duitsland, Polen, Wit-Rusland. En dan hoef je nog maar door één land heen (Rusland), en je bent er al! :mrgreen:
Moet je eens kijken door hoeveel landen je wel komt als je naar Griekenland gaat! (En ik weet van iemand dat hij dat wel eens met de motor gedaan heeft.)
Dat moet dus wel te doen zijn! :mrgreen:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 03 mei 2008 10:53

Nou, dat lijkt me dus echt wel gaaf om te doen: met de auto naar Japan. Het enige wat een probleem kan zijn is de reistijd die je nodig hebt. Maar verder: zo zie je nog eens wat :mrgreen:

En wat betreft die tropische hitte: ik vind dat wel wat hebben hoor! Maar inderdaad: als je vanuit een aircogekoelde bus uitstapt, dan weet je niet wat je gebeurt. In Maleisië lieten we ons een keertje met de taxi van de kust naar het regenwoud brengen (kost toch geen drol, zo'n taxi voor een dag!). Nou, toen we uitstapten liepen we echt tegen zo'n muur op van hitte en vochtigheid. Heerlijk. Dan weet je dat je ver weg bent :mrgreen:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 mei 2008 11:16

Als je geen zin hebt om dat hele stuk met de auto zelf te doen, is de Trans-Siberische spoorlijn ook een idee. (Daar is wel wat over te vinden op internet.) Moet je je voorstellen: zit je ongeveer een week in de trein, omdat je naar de andere kant van het land reist!
9288 km afleggen in de trein. Dat lijkt mij best een mooi avontuur om te beleven! Of zou het gaan vervelen? Als ik de verslagen op internet lees, lees ik niet direct over verveling, moet ik zeggen.

Ik vraag mij trouwens af of het wel te doen is met een auto, als ik lees over de beschikbaarheid van wegen, en de staat van de wegen in de permafrostgebieden op het moment dat ze niet bevroren zijn. (Ik heb er net wat over gelezen, zie deze pagina. Zie blz. 4.) Dat mag je wel minstens een terreinwagen hebben, als die het al redt. Nee, dat gaat een enorme onderneming worden, als die al kans van slagen heeft! Dan is de trein toch wel tien keer zo makkelijk, en met zekerheid ook véél sneller.

Het beginpunt is in Moskou, de stad die ik in deze zomer hoop te bezoeken. (Wow, ik heb er zin in! \:D/ :yahoooo: )
O ja, ik moet niet vergeten om door te gaan met mijn cursus Russisch.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 03 mei 2008 12:59

Boekenlezer schreef:Als je geen zin hebt om dat hele stuk met de auto zelf te doen, is de Trans-Siberische spoorlijn ook een idee. (Daar is wel wat over te vinden op internet.) Moet je je voorstellen: zit je ongeveer een week in de trein, omdat je naar de andere kant van het land reist!
9288 km afleggen in de trein. Dat lijkt mij best een mooi avontuur om te beleven! Of zou het gaan vervelen? Als ik de verslagen op internet lees, lees ik niet direct over verveling, moet ik zeggen.

Zeg boekie, als jij zo van treinen houdt, zou jij eigenlijk eens moeten kijken naar een reisje met de Blue Train door Afrika. Het staat overigens al een tijdje op mijn verlanglijstje... het is alleen die prijs... :mrgreen:
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 03 mei 2008 15:22

oei, alleen door Latijns Amerika...Ik zou ook niet van mn ouders mogen en ben 21:) Mag zelfs niet ALLEEN backpacken in Australie na mn afstuderen haha ( dan ben ik 24!)

Maar eerlijk gezegd vind ik Latijns Amerika als meisje ook best heftig hoor...Niet de meest veilige locatie dus zou er sowieso goed over nadenken. Teminste, als je echt van plan bent om te gaan rondreizen, anders kun je natuurlijk sowieso gaan.

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 03 mei 2008 16:12

Lorijntje schreef:oei, alleen door Latijns Amerika...Ik zou ook niet van mn ouders mogen en ben 21:) Mag zelfs niet ALLEEN backpacken in Australie na mn afstuderen haha ( dan ben ik 24!)

Hier hetzelfde en ik denk dat het niet voor niks is! Mensenlevens daar daar niet zoveel waard, mijn moeder vertelde dat een collega van haar werd doodgeschoten omdat hij zijn fototoestel niet wilde afgeven op straat. Best heftig! Natuurlijk is het niet zo dat je hier 100% veilig bent, maar sommige landen staan er gewoon om bekend.

Ik zou overigens best naar Nieuw-Zeeland of Australië mogen, daar hebben mijn ouders geen problemen mee want het is gewoon de "westerse wereld".

En over leeftijd, tja... zolang je ouders hebt ben je een kind. Ik ga er vanuit dat mijn ouders omdat ze van mij houden mij het beste willen adviseren.
Dus, dat.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 03 mei 2008 16:35

Ja, maar als je vrijwilligerswerk ergens gaat doen, dan ga je toch naar een project/organisatie toe en daar ben je niet alleen. Dus het gevaar zie ik dan echt niet. Naar het land toe kun je toch wel in je eentje in het vliegtuig zitten? En dan afgehaald worden van het vliegveld door medewerkers van het project/de organisatie waar je voor gaat werken? Dan ben je dus nooit alleen.

Natuurlijk is het onverstandig om in je eentje door Latijns-Amerika te trekken. Dat zou zelfs ik niet doen (en ik durf veel). Ik zou het altijd samen doen, niet alleen. Verder moet je gewoon slim zijn: in Brazilie hebben wij vorige zomer een auto gehuurd en dat wordt ook altijd afgeraden. Nou, niks aan de hand. We hadden altijd een bergje geld los in onze zakken zitten, zodat als we overvallen zouden worden, we altijd iets te geven zouden hebben. Mijn broer en zijn vriendin zijn afgelopen winter naar Brazilie geweest en hebben toen een rondreis gemaakt. Gewoon samen, op de bonnefooi. Niks aan de hand.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 03 mei 2008 20:03

Wij zijn nu een vakantie aan het zoeken... we kunnen het niet laten. Het moet wel goedkoop zijn, dus nu overwegen we om naar Gambia te gaan. Iemand daar weleens geweest?

Hannah88NL
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannah88NL » 03 mei 2008 21:17

Nou maken jullie me echt bang meiden. Ik heb er echt zin in, alleen is het minder dat ik alleen moet reizen en geen reisgenootjes heb. Ik ben nou reisgenoten aan het zoeken misschien komt het goed en krijg ik wel de toestemming van mijn ouders, ik hoop het!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 03 mei 2008 21:42

Hannah88NL schreef:Nou maken jullie me echt bang meiden. Ik heb er echt zin in, alleen is het minder dat ik alleen moet reizen en geen reisgenootjes heb. Ik ben nou reisgenoten aan het zoeken misschien komt het goed en krijg ik wel de toestemming van mijn ouders, ik hoop het!

Maar Hannah, waar gaat het nu om: het alleen reizen per vliegtuig naar je reisbestemming, of het werken? Je gaat toch niet in je uppie daar werken? Of vinden je ouders het ook niet goed als je daar met anderen werkt? Ik snap niet helemaal wat het probleem precies is.

(Ter verduidelijking: als je van plan bent alles in je eentje te doen, reizen, werken, etc., dan snap ik je ouders perfect! Maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat je daar in je eentje, zonder organisatie enzo, gaat werken?! Je kunt toch opgehaald worden van het vliegveld door mensen met wie je vantevoren contact legt?)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 04 mei 2008 08:42

wij weten nog steeds niet waar we heen gaan!!!!

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 04 mei 2008 09:06

En ik vlieg in juli voor 40 euro terug naar Roemenie, da's echt leuk! :D

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 04 mei 2008 09:10

Wij weten het nog steeds niet: we zagen net ook een auto-rondreis door Mexico. Ook grappig!

Riska

Berichtdoor Riska » 04 mei 2008 10:35

Galateia schreef:Wij weten het nog steeds niet: we zagen net ook een auto-rondreis door Mexico. Ook grappig!

Lijkt me, als het ik zo mag zeggen, een behoorlijk luxe-probleem.
Er zijn dus hele volksstammen die helemaal niet met vakantie kunnen, - of ze moeten zich in de schulden steken - en dus gewoon thuis blijven.

Terug naar “Archief”