Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 29 apr 2008 12:52

Gerdien B. schreef:[@mesch.

je kwam binne vallen met allerlei verwijten en dat doe je un weer dat wij verkeerd reageren. Dat komt nogal vreemd over. Dat een moeder haar kind een keer een tik op de vingers geeft, dat begrijp ik ook wel al ben ik er geen voorstander van.
Met een stok slaan gaat bij mij toch echt verder dan een pedagogische tik.
Aangezien een pedagogische tik toch meer een actie reactie is en je geen tijd neemt om eewn stok te zoeken.
Met een stok slaan is puur straffen en dat kan naar mijn idee toch echt anders.

Kijk maar is naar al die opvoedprogramma's hoeveel ze vooral kaar krijgen zonder een tik uit te delen bij de meest moeilijk te handhaven kinderen

Ik snap je probleem met mijn reacties niet helemaal.

Als ik het met een bepaald persoon niet eens was, quote ik het citaat van die persoon zodat je precies kan weten waarop wat ik reageerde.(en dat heb ik niet een keer met een uitspraak van jou gedaan dus waar maak jij je eigenlijk druk om)

Zoals ik al zei ben ik het niet eens met de conclusie dat kinderen per deifinitie beschadigd raken van klappen en dat ouders die somstikken uit delen altijd ''machteloos'' zijn.
Dan leg ik uit waarom ik dat zeer onterecht vind, met argumenten. Maar daar wordt vervolgens door niemand op in gegaan. In plaats daarvan ga jij beweren dat ik ''verwijt'' en ''veroordeel''.

Daar kan ik niks mee.

Maar mag ik (en mogen anderen) naast die mening ook van mening zijn dat slaan (in welke vorm dan ook) wel een vorm van mishandeling is?

Uiteraard, maar dit is een discussieforum dacht ik. Dus als ik het daar in sommige gevallen niet mee eens ben en ik geef daar argumenten voor of ik stel er vragen over, zou ik het gewoon leuk vinden al zouden mensen daar op in gaan in plaats van opnieuw te herhalen dat ze het mishandeling en machteloosheid vinden.
En dat mis ik, behalve 1 keer een goed argument van Riska.
Laatst gewijzigd door meschianza op 29 apr 2008 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 apr 2008 12:54

Jij leest te voor ingenomen mijn postings!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 29 apr 2008 12:56

@Ger(nl)
Ik vind het een hele relevante vraag van Gerdien. Ik begrijp niet waarom je hebt gekozen om eerst met je kind te praten en daarna de stok erbij te pakken. Denk je dat het praten nog door zal dringen? Het kind zit ondertussen alleen aan de klappen te denken die daarna gaan vallen. Dat kan ik me nog wel van vroeger herinneren als je aan het vechten was de klap te ontwijken, ik werd steeds angstiger. Dat ouders eerst een klap geven en het daarna uitpraten vind ik veel logischer, ook al keur ik die klap niet goed.
Laatst gewijzigd door Marie Popelin op 29 apr 2008 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
De natuur kent het geheim en glimlacht.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 29 apr 2008 12:57

Gerdien B. schreef:Jij leest te voor ingenomen mijn postings!

Ik?

Tot nu toe ben ik het met al je postings eens geweest. Dus ik heb ook nooit op jou gereageerd. totdat je tegen mij zei dat ik veroordelend de discussie binnen kwam.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 29 apr 2008 13:00

Misschien wel, maar dat heeft dan waarschijnlijk z'n reden in het feit dat er hier veel punten en beschuldigingen naar voren wordne gebracht die lijken op een persoonlijke aanval. In jou reactie op mijn openingspost wordt er al een link gelegd die ik onterecht en die vervolgens olie lijkt op het vuur. Misschien dat ik daarom iets te vooringenomen je post/vragen lees als dit niet je intentie is spijt het mij erg! Maar gezien de reacties van een aantal andere gebruikers ga ik hier verder geen zaken meer uiteenzetten over dit onderwerp.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 apr 2008 13:01

meschianza schreef:

Ik?

Tot nu toe ben ik het met al je postings eens geweest. Dus ik heb ook nooit op jou gereageerd. totdat je tegen mij zei dat ik veroordelend de discussie binnen kwam.
ow nee...dat was als reactie op Gert(nl)

sorry :oops:

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 29 apr 2008 13:02

Gerdien B. schreef:
meschianza schreef:

Ik?

ow nee...dat was als reactie op Gert(nl)

sorry :oops:

ow gelukkig :) de gemoederen lopen ook zo hoog op.

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 29 apr 2008 13:03

Nou 8)

Misschien moeten we het even een dagje laten rusten. :)

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 29 apr 2008 13:03

Marie Popelin schreef:@Ger(nl)
Ik vind het een hele relevante vraag van Gerdien. Ik begrijp niet waarom je hebt gekozen om eerst met je kind te praten en daarna de stok erbij te pakken. Denk je dat het praten nog door zal dringen? Het kind zit ondertussen alleen aan de klappen te denken die daarna gaan vallen. Dat kan ik me nog wel van vroeger herinneren als je aan het vechten was de klap te ontwijken, ik werd steeds angstiger. Dat ouders eerst een klap geven en het daarna uitpraten vind ik veel logischer, ook al keur ik die klap niet goed.
De vraag is zeker relevant en heb hier zeker over nagedacht maar zoals ik al vertelde men gaat hier zo aan de haal met mijn woorden dat ik er soms bijna misselijk van wordt. Zo zullen veel mensen die jullie post lezen denken dat ik mijn kind sla of sterker nog mishandel, maar heb haar nog nooit!! geslagen. En dat is de reden waarom ik niet meer dingen uit een ga zetten over dit ondewerp, hoop dat je dat begrijpt

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 apr 2008 13:05

Ik ben enorm blij dat je haar nog nooit hebt geslagen, maar eerlijk gezegd vind ik het persoonlijk een eng idee dat je het eventueel wel zou kunnen doen. Doordat jij zelf heel duidelijk aangeeft positief er tegen over te staan.

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 29 apr 2008 13:06

Ik weet het Ger(nl). :) Zoals ik tot nu toe uit je postings kan opmaken hou je van je kind en heb je het beste met haar voor. Daarnaast zou je haar ook niet graag willen slaan. Alleen heb je wel het plan dat je bij bepaald gedrag dit zou willen toepassen, en wel met een voorwerp. En dat is wat emotie bij mij oproept. Ik hoop dat je dat kan begrijpen.

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 29 apr 2008 13:07

Gerdien B. schreef:Ik ben enorm blij dat je haar nog nooit hebt geslagen, maar eerlijk gezegd vind ik het persoonlijk een eng idee dat je het eventueel wel zou kunnen doen. Doordat jij zelf heel duidelijk aangeeft positief er tegen over te staan.
Inderdaad, maar bedenk je dan ook dat ik nooit uit een emotie zal handelen maar puur wel overwogen en na een optelsom. En om nog maar eens met getallen te spreken (waar men eerder nogal fel op reageerde) dit zal niet meer dan 5x voorkomen in haar leven

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 29 apr 2008 13:08

Marie Popelin schreef:Nou 8)

Misschien moeten we het even een dagje laten rusten. :)

ja, laten we even een liedje gaan zingen :wink:

(ik kom zo toch ook niet aan leren toe mensen)

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 29 apr 2008 13:08

Marie Popelin schreef:Ik weet het Ger(nl). :) Zoals ik tot nu toe uit je postings kan opmaken hou je van je kind en heb je het beste met haar voor. Daarnaast zou je haar ook niet graag willen slaan. Alleen heb je wel het plan dat je bij bepaald gedrag dit zou willen toepassen, en wel met een voorwerp. En dat is wat emotie bij mij oproept. Ik hoop dat je dat kan begrijpen.

Natuurlijk kan ik dat begrijpen, want als je zelf iets hebt meegemaakt in die trant is dat het referentie kader vanwaaruit je reageerd. Ik ken voldoende mensen die er positief op terug kijken het ligt er maar aan hoe je het een en ander toepast

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 apr 2008 13:10

ik hoop dat je de teller op 0keer weet te houden!

Als ik merk wat een slaag bij mijn broer met mij al deed, hoe moet het dan zijn geweest als ik hem zelf ontvangen had :roll:
Besef ook dat wij reageren om niet alleen jou dochter maar menig ander kind te kunnen beschermen voor het geen wat hier lijfelijk vroeger is ervaren. Er zijn hier te vele mensen met littekens daardoor.
Hoop dat je dat ook begrijpt en dat ook in je achterhoofd wilt houden.

Terug naar “Archief”