Is sexualiteit binnen een huwelijk nog wel rein?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meboy

Berichtdoor meboy » 29 apr 2008 11:21

maar die stelling kan je alleen verdedigen als er een wonder is gebeurd:

Je zegt namelijk twee dingen:

1. Seks is nooit volmaakt, we streven er slechts naar
2. Seks in het huwelijk is rein

Maar volmaakt en rein kan je voor elkaar vervangen, dat is hetzelfde. Dat is 100% goed. Dus die twee stellingen kloppen niet met elkaar zonder een wonder.

Ter verduidelijking:

1. Seks is nooit rein (want we zijn allemaal gevallen door de zondeval)
2 Seks in het huwelijk is rein (Want het is een gift van God)

Daarbij zeg je iets heel belangrijks: seks is een geschenk van God, iets wat je hebt gekregen. En dát is het wonder wat de topicstarter denk ik wilde horen. Tussen stelling 1 en stelling 2 is Christus gestorven en heeft zijn reinheid weggeschonken aan de mensen die het betreft... De basis van de reinheid is dus niet het huwelijk maar Christus zélf.

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 29 apr 2008 11:21

Sabra schreef:Dit is toch de persoon achter de Rokende Vlaswiek? Die man is niet serieus te nemen.

Dat klopt, maar zijn uitspraak is WEL waar.
Wanner je je voorneemt om, zonder enige bijgedachte of enig bijgevoegd sexueel beeld, je huwelijksgemeenschap vorm te geven LUKT dat niet.
Dat doet HELAAS afbreuk aan zelfs de mooiste sexuale relatie (binnen het huwelijk) Ik blijf binnen het huwelijk en ga daar niet buiten!!
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 29 apr 2008 11:22

Ger(nl) schreef:Heb ze een hele tijd voor mijzelf gehouden, waardoor het een totaal eigen (fout) leven ging leiden. Nu deel ik deze gedachten, zoveel mogelijk, met mijn vrouw. Ik merk dat het dan minder invloed op je heeft. Hier gaat zeker op dat wat in de bijbel staat als je duisternis (onreinde gedachten) in het licht brengt het geen invloed meer heeft. Natuurlijk wil ik mijn vrouw ook niet met elk klein dingetje belasten want dan gaat ze misschien zelfs het beeld krijgen dat zij niet goed genoeg voor mij is ofzo.
Wel benieuwd hoe de gemiddelde vrouw hier tegen aankijkt als haar man dit verteld aan haar

Persoonlijk vind ik het fijn om het wel te weten, in mijn verkering is dat ook zo gegaan. Je weet dan beter wat er speelt, kun je er samen voor knokken, anders zou ik persoonlijk het gevoel hebben dat er wat achter gehouden wordt voor mij.
En tuurlijk is het niet altijd leuk om te horen, maar je stelt je zo kwetsbaaar op en laat deze zonden zien en dat vind ik alleen maar heel positief.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

meboy

Berichtdoor meboy » 29 apr 2008 11:28

em_ma schreef:
Ger(nl) schreef:Heb ze een hele tijd voor mijzelf gehouden, waardoor het een totaal eigen (fout) leven ging leiden. Nu deel ik deze gedachten, zoveel mogelijk, met mijn vrouw. Ik merk dat het dan minder invloed op je heeft. Hier gaat zeker op dat wat in de bijbel staat als je duisternis (onreinde gedachten) in het licht brengt het geen invloed meer heeft. Natuurlijk wil ik mijn vrouw ook niet met elk klein dingetje belasten want dan gaat ze misschien zelfs het beeld krijgen dat zij niet goed genoeg voor mij is ofzo.
Wel benieuwd hoe de gemiddelde vrouw hier tegen aankijkt als haar man dit verteld aan haar

Persoonlijk vind ik het fijn om het wel te weten, in mijn verkering is dat ook zo gegaan. Je weet dan beter wat er speelt, kun je er samen voor knokken, anders zou ik persoonlijk het gevoel hebben dat er wat achter gehouden wordt voor mij.
En tuurlijk is het niet altijd leuk om te horen, maar je stelt je zo kwetsbaaar op en laat deze zonden zien en dat vind ik alleen maar heel positief.

Dat is ook heel positief. Gaaf dat je dat samen kunt. Zo is er namelijk een andere gift die ontwikkeld wordt tot een gave. De barmhartigheid. En barmhartig zijn voor elkaar is op zichzelf niet iets wat seks rein maakt. Maar wel iets wat kan voortvloeien uit het het besef dat reinheid en barmhartigheid allebei bij Christus te krijgen zijn. M.a.w. des te meer je gelinkt bent aan Christus des te meer je bedient wordt uit Hem, in reinheid en barmhartigheid, en alle andere geestelijke gaven, en dat mag je uitdelen aan de mensen rondom.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 29 apr 2008 11:38

meboy schreef:
em_ma schreef:

Dat is ook heel positief. Gaaf dat je dat samen kunt. Zo is er namelijk een andere gift die ontwikkeld wordt tot een gave. De barmhartigheid. En barmhartig zijn voor elkaar is op zichzelf niet iets wat seks rein maakt. Maar wel iets wat kan voortvloeien uit het het besef dat reinheid en barmhartigheid allebei bij Christus te krijgen zijn. M.a.w. des te meer je gelinkt bent aan Christus des te meer je bedient wordt uit Hem, in reinheid en barmhartigheid, en alle andere geestelijke gaven, en dat mag je uitdelen aan de mensen rondom.

Ja, het is jezelf wegcijferen. Zoals God ook voor ons gedaan heeft en als je het zo ziet dan is het niet altijd zwaar.
Ik vond het echt fijn om daar zo samen met mn ex zo open in te zijn.

HEERE, leer mij Uw weg

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 29 apr 2008 11:57

Marie Popelin schreef:Ik zou graag willen weten wat jij onder niet-reine gedachten en daden binnen het huwelijk verstaat. :)

Gedachten aan beelden die je niet kwijtraakt of daden die mogelijk pervers zouden kunnen zijn.
Als alles geoorloofd is, is er niets pervers. Maar ik denk dat dat niet zo is.

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 29 apr 2008 12:01

Oké.

Wat versta jij onder perverse daden?
De natuur kent het geheim en glimlacht.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 29 apr 2008 12:20

Alphonsus schreef:

Ik zie niet in waarom zijn uitspraak waar is.

Wanner je je voorneemt om, zonder enige bijgedachte of enig bijgevoegd sexueel beeld, je huwelijksgemeenschap vorm te geven LUKT dat niet.

Ik zou niet weten waarom niet.

meboy

Berichtdoor meboy » 29 apr 2008 12:22

Sabra schreef:
Alphonsus schreef:

Ik zie niet in waarom zijn uitspraak waar is.

Ik zou niet weten waarom niet.

:shock: Dat kun je niet menen... Welk referentiekader gebruik je om jezelf te meten aan perfectie?

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 29 apr 2008 12:24

Marie Popelin schreef:Oké.

Als er staat dat zij tot één vlees zullen zijn, dan verbind ik daar de normale (?) geslachtsgemeenschap aan waar mannetjes- en vrouwtjesdeel elkaar direct "ontmoeten". Als het door God zo bedoeld is, dan is al het andere pervers.

meboy

Berichtdoor meboy » 29 apr 2008 12:37

Alphonsus schreef:

Als er staat dat zij tot één vlees zullen zijn, dan verbind ik daar de normale (?) geslachtsgemeenschap aan waar mannetjes- en vrouwtjesdeel elkaar direct "ontmoeten". Als het door God zo bedoeld is, dan is al het andere pervers.

Hmmz, De fout die jullie volgens mij maken is dat je alle afzonderlijke facetten zo losstaand gaan beschrijven dat je tot zo iets zakelijks vervalt dat het complexe geheel niet meer mooi is.

Seks kan je niet loszien van twee relaties: de relatie t.o.v. God en de relatie t.o.v. je medemens. Alles wat niet God op het meest liefheeft, en niet de naaste waardeert als zichzelf is pervers. Daarin kan zelfs de ontmoeting van het mannetjesdeel en het vrouwtjesdeel pervers zijn, sterker nog na de val is die per definitie ook pervers. Niemand immers kan God liefhebben boven alles en de naaste als zichzelf. Pas als aan die voorwaarden voldaan is, is iets niet-pervers meer. De drieslag, liefde, zorg, en seksualiteit is per definitie aangetast en daarom pervers.

Als je pervers gaat definiëren volgens menselijke principes dan krijg je een heel ander beeld omdat je vanuit een ander referentiekader werkt. Ons eigen referentiekader werkt zeer nadelig voor de naaste, dan krijg je namelijk mensen die het goed doen (en, o wonder dat ben je dan vaak zelf), en degenen die het niet goed doen. De Goddelijke definitie van perversiteit werkt als een resteknop die ons allemaal op nul zet.

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 29 apr 2008 12:45

Ja, het is jezelf wegcijferen. Zoals God ook voor ons gedaan heeft en als je het zo ziet dan is het niet altijd zwaar.
Ik vond het echt fijn om daar zo samen met mn ex zo open in te zijn.[/quote]

Wie nam hier dan het initiatief? Het leidt bij velen tot nare onderlinge reacties. Daarom wordt er gezwegen als het graf wat dit betreft.
B.v. Als je dat denkt hoe kun je dan zeggen dat je van mij houdt? Etc.
In de verwijtende sfeer komt zoiets dan al gauw terecht.
En als je dan gemeenschap hebt kan je dan de vraag verwachten: heb je nu aléén mij voor ogen gehad?

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 29 apr 2008 13:04

Ger(nl) schreef:Wel benieuwd hoe de gemiddelde vrouw hier tegen aankijkt als haar man dit verteld aan haar

Hangt er vanaf wat precies he..
Ik kan volgens mij vrij veel hebben en schrik ook niet zo snel, ik denk dat openheid sowieso erg belangrijk is; maar er zullen misschien ook wel ideeen, fantasieen of gedachten zijn die mij kunnen kwetsen of die ik liever niet wil horen. Ik dank iig dat het onmogelijk is een antwoord te geven op de vraag wanneer je neit concreter bent :)

Ik ben het eigenlijk wel met meboy eens. Niet dat je niet aan seks zou moeten doen of het af moet keuren, maar de gebrokenheid van ons bestaan laat zich ook zien in seks. En in eigenlijk alles wat we hier doen. Elk goede is bevlekt met het kwade.

edit: ik ben het, na de tweede pagina te lezen, een stuk minder met de TS eens :P
Laatst gewijzigd door Hippieblijhoofd op 29 apr 2008 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 29 apr 2008 13:07

Alphonsus schreef:

Tja het is maar wat je vindt dat normaal zou moeten zijn. Dat is zo normatief als het maar kan zijn.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 29 apr 2008 13:39

@ Alphonsus: Ik pb je even, mijn antwoord hierop vind ik te persoonlijk om op Refoweb te zetten.

HEERE, leer mij Uw weg

Terug naar “Archief”