Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rafaell

Berichtdoor rafaell » 26 apr 2008 15:58

Die discussie kan plaats vinden in dit topic, als dat gewoon duidelijk is is het een prima oplossing.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 26 apr 2008 16:33

Wullimpie schreef:
Collateral schreef:(....)Op het forum waar ik het over had zijn de regels duidelijk, en als je ze overtreedt wordt dat in eerste instantie gemeld via een 'modbreak' (een opvallend kadertje in het bericht in kwestie waarin wordt uitgelegd wat er fout ging).(....)

Op zich klinkt dit leuk, maar de ervaring leert dat bepaalde "dwaze" posts tig keer geqoute worden omdat andere lieden met behulp van smiley´s willen aangeven hoe leuk ze de opmerking wel niet vinden.
Of er ontspint zich een hele discussie over het wel of niet terecht zijn van de ingreep.
Dan is verwijderen toch een betere optie. (tenzij de gebruikers voornemens zijn zich van bovenstaand gedrag te onthouden :wink: )

Bij een discussie kun je verwijzen naar dit topic en verder alle posts verwijderen waarin dat bericht gequote wordt. :) Het lijkt me logisch dat, wanneer je duidelijk aangeeft dat iets verwijderd is, er sancties mogen volgen wanneer anderen er daarna toch weer over beginnen. Daar zul je mij ook nooit over horen. Ondanks jullie debiele banbeleid waar ik het totaal niet mee eens ben, vind ik dat jullie opzich terecht hebben gehandeld door Kurtyo de eerste keer te bannen, alhoewel het beter was geweest wanneer het duidelijk was aangegeven dat er iets verwijderd was. Het is anders wanneer het totaal niet duidelijk is waar je wel en waar je het niet over mag hebben, en er vervolgens schijnbaar willekeurig bans worden uitgedeeld.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 26 apr 2008 16:46

Wullimpie schreef:
Collateral schreef:(....)Op het forum waar ik het over had zijn de regels duidelijk, en als je ze overtreedt wordt dat in eerste instantie gemeld via een 'modbreak' (een opvallend kadertje in het bericht in kwestie waarin wordt uitgelegd wat er fout ging).(....)

Op zich klinkt dit leuk, maar de ervaring leert dat bepaalde "dwaze" posts tig keer geqoute worden omdat andere lieden met behulp van smiley´s willen aangeven hoe leuk ze de opmerking wel niet vinden.

Tuurlijk, dat gebeurt hier vaak. Op dat andere forum gebeurt het weinig, en als het gebeurt meestal door onervaren gebruikers. ;)

Wat is de remedie? In dit geval natuurlijk niet een modbreak in ieder afzonderlijk bericht, dat zou erg veel werk zijn; in zo'n geval kun je, als de berichten in zijn geheel offtopic zijn, best de hele berichten verwijderen. Maar zet dan een moderatorbericht onder in de trant van 'opmerkingen over [vul maar in] zijn hier [offtopic / niet toegestaan / etc.]'. Ook dan is duidelijk wat er fout ging en kan iedereen daar weer van leren. :)

Of er ontspint zich een hele discussie over het wel of niet terecht zijn van de ingreep.

Zoals Rafaell zegt zou dat in dit topic kunnen als men dat nodig vindt. Maar als de regels duidelijk en specifiek zijn (wat hier ook niet altijd het geval is) zal iedereen inzien dat regels regels zijn. Uiteraard kan er discussie ontstaan over de vraag of die regels goed zijn, maar dat kan nu ook.

Dan is verwijderen toch een betere optie.

Ja, als je graag - en vooral veel - tijd besteedt aan het verwijderen van berichten (zoals tegenwoordig op dit forum het geval lijkt te zijn) en het geen probleem vindt dat discussies in de soep lopen op momenten dat er even geen moderator in de buurt is... ;)

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 26 apr 2008 18:16

Ik zal het eens in de groep gooien, wat mij betreft is dit het proberen waard.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 26 apr 2008 18:45

Wullimpie schreef:Ik zal het eens in de groep gooien, wat mij betreft is dit het proberen waard.

Geweldig! :D Al bij voorbaat dank :)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 26 apr 2008 19:07

Top, Wullimpie! :) Mocht(en) je/jullie tegen problemen aanlopen, dan ben ik eventueel bereid mee te denken en staat mijn PB-box open.

Mooi onderschrift. ;)

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 26 apr 2008 19:15

Collateral schreef:Die vroeg zich dus af óf, waarom en voor hoe lang hij geband is.

In my humble opinion past dit toch niet meer bij het 'volwassener' forum wat je voor ogen had, Henkie?

sela

Berichtdoor sela » 26 apr 2008 22:34

Giovannino schreef:
Collateral schreef:Die vroeg zich dus af óf, waarom en voor hoe lang hij geband is.

In my humble opinion past dit toch niet meer bij het 'volwassener' forum wat je voor ogen had, Henkie?

:-s :-k :-# bijvoorbeeld

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 28 apr 2008 11:37

Giovannino schreef:

Dan is er denk ik een misverstand over je daar onder verstaat. ;-)
Wellicht kunnen we het daar nog eens over hebben. Om kort te gaan, is het de bedoeling dat hoofd- en bijzaken worden gescheiden en de juiste prioriteit worden gegeven. Al onze tijd steken we in de site en gaat naar de bezoekers die zich hier normaal gedragen. De chronische pubers en hun buikspreekpoppen (ik schat een stuk of 10) die zich inspannen om te doen wat ieder weldenkend mens aanvoelt dat niet kan op deze site worden aangepakt en/of genegeerd.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 28 apr 2008 12:02

Aha. Er zit dus een verschil tussen wat jij onder 'normaal gedrag' verstaat en wat sommige anderen - door jou nogal hooghartig beschreven als 'chronische pubers' - daaronder verstaan. Dan kun je twee dingen doen:

* De openheid-methode: als gelijke met 'dissidenten' in dialoog gaan, duidelijkere en specifiekere regels opstellen (waardoor je een veel bredere basis creëert voor wat jij onder 'normaal gedrag' verstaat) en die consequent en in alle openheid toepassen. Uiteraard moet je dan zaken gaan verantwoorden, wat je misschien lastig vindt. Maar alleen op die manier maak je kans op het breed gedragen respect dat je zo graag wilt hebben.

* De Henkie-op-dit-moment-methode: je laat op allerlei manieren weten dat je schijt aan hen hebt, bant ze zonder enige vorm van verantwoording (zelfs niet aan je eigen regels) en vraagt - nee, schreeuwt - dus om nieuwe ongein.

Eén van de twee opties kost op termijn verreweg het minste tijd, kan ik je vertellen. En, om jouw woorden te gebruiken: ieder weldenkend mens kan aanvoelen welke van de twee opties het meest professioneel/volwassen/zakelijk etc. overkomt. ;)

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 28 apr 2008 12:54

@ Henk: Op het gevaar af nu door jou gezien te worden als een buikspreekpop, reageer ik toch maar :P
Henk, je hebt destijds na de Russellkwestie iets gezegd in de trant van: laten we alle zaken uit het verleden vergeten, overnieuw en beter beginnen, en er een volwassen forum van maken. Zowel van Russells kant als van degene die zijn account kaapte, zijn blunders gemaakt (in welke mate is even niet belangrijk). Nu is Refoweb vernieuwd, maar blijken dat banbeleid en het modereerbeleid nog niet helemaal het oude en informele forumpje van vroeger te zijn ontstegen.
Tip: ga in op voorgaande adviezen (overleg met Coll) en stel een duidelijk beleid op in heldere en zakelijke taal, met een duidelijk trapsgewijs banbeleid. (Niet aankomen met: "die regels hebben we al", want die zijn onduidelijk. Neem KCM met de eeuwige strijd wel of niet bepaalde popmuziek toe te laten om te bespreken)

Henk, het probleem is dat wat jij ziet als "wat ieder weldenkend mens aanvoelt" niet in elk geval werkt en zal werken. Op dit forum is gelukkig alles bespreekbaar, mits in nette woorden uiteraard. Als bijvoorbeeld Aragorn volkomen serieus vanuit zijn optiek zegt dat veel seks ook erg gezond is en je hebt een mod die dat niet snapt en gelijk in zijn slof schiet - dan begint het geruzie over en weer opnieuw. Beter dan een tijdelijke ban lijkt mij dan een waarschuwing van een mod met de vraag om een kuisere herformulering. Zoiets iig.

Verder wil ik je er toch op wijzen Henk dat een zakelijker taalgebruik van jouw kant mij gepaster lijkt. Mensen betitelen als chronische pubers en buikspreekpoppen past niet bij een (forum-)baas. Eveneens stimuleer je zo bepaalde ressentimenten weer. Bovendien, in mijn ogen vragen mensen als Coll (en ik) in dít topic op een normale en nette manier gewoon om andere en betere regels. Het enige wat jij daarop doet, is mensen negatief labelen en je van hen en hun vragen afkeren.

Mocht je denken dat ik nu verworden ben tot een buikspreekpop van kurtyo en Aragorn (want daar hebben we het toch over), dan wijs ik je erop dat ik het niet helemaal eens was met kurtyo's laatste posts en onderschrift (zie hierboven vermeld). IRL ken ik ze goed, ik reken ze tot mijn vrienden, maar dat betekent niet dat ik kritiekloos met hen meehuil. Evenzo als ik met jou tot nu toe altijd wel goed heb op kunnen schieten, dacht ik zo :wink: Als chronische pubers zou ik ze echter niet bestempeld willen zien, ondanks af en toe een -terecht bekritiseerde- misse uitglijder. Ze weten beide goed en op niveau te discussiëren, in tegenstelling tot de meerderheid op dit forum, en doen dat ook graag en veel.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 28 apr 2008 18:49

Dat stel pubers van een Gio en Coll blijft maar zeiken :shock: Ban ze Henkie de Rechtvaardige!

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 28 apr 2008 20:02

Giovannino schreef:@ Henk: Op het gevaar af nu door jou gezien te worden als een buikspreekpop, reageer ik toch maar :P
Henk, je hebt destijds na de Russellkwestie iets gezegd in de trant van: laten we alle zaken uit het verleden vergeten, overnieuw en beter beginnen, en er een volwassen forum van maken. Zowel van Russells kant als van degene die zijn account kaapte, zijn blunders gemaakt (in welke mate is even niet belangrijk). Nu is Refoweb vernieuwd, maar blijken dat banbeleid en het modereerbeleid nog niet helemaal het oude en informele forumpje van vroeger te zijn ontstegen.
Tip: ga in op voorgaande adviezen (overleg met Coll) en stel een duidelijk beleid op in heldere en zakelijke taal, met een duidelijk trapsgewijs banbeleid. (Niet aankomen met: "die regels hebben we al", want die zijn onduidelijk. Neem KCM met de eeuwige strijd wel of niet bepaalde popmuziek toe te laten om te bespreken)

Henk, het probleem is dat wat jij ziet als "wat ieder weldenkend mens aanvoelt" niet in elk geval werkt en zal werken. Op dit forum is gelukkig alles bespreekbaar, mits in nette woorden uiteraard. Als bijvoorbeeld Aragorn volkomen serieus vanuit zijn optiek zegt dat veel seks ook erg gezond is en je hebt een mod die dat niet snapt en gelijk in zijn slof schiet - dan begint het geruzie over en weer opnieuw. Beter dan een tijdelijke ban lijkt mij dan een waarschuwing van een mod met de vraag om een kuisere herformulering. Zoiets iig.

Verder wil ik je er toch op wijzen Henk dat een zakelijker taalgebruik van jouw kant mij gepaster lijkt. Mensen betitelen als chronische pubers en buikspreekpoppen past niet bij een (forum-)baas. Eveneens stimuleer je zo bepaalde ressentimenten weer. Bovendien, in mijn ogen vragen mensen als Coll (en ik) in dít topic op een normale en nette manier gewoon om andere en betere regels. Het enige wat jij daarop doet, is mensen negatief labelen en je van hen en hun vragen afkeren.

Mocht je denken dat ik nu verworden ben tot een buikspreekpop van kurtyo en Aragorn (want daar hebben we het toch over), dan wijs ik je erop dat ik het niet helemaal eens was met kurtyo's laatste posts en onderschrift (zie hierboven vermeld). IRL ken ik ze goed, ik reken ze tot mijn vrienden, maar dat betekent niet dat ik kritiekloos met hen meehuil. Evenzo als ik met jou tot nu toe altijd wel goed heb op kunnen schieten, dacht ik zo :wink: Als chronische pubers zou ik ze echter niet bestempeld willen zien, ondanks af en toe een -terecht bekritiseerde- misse uitglijder. Ze weten beide goed en op niveau te discussiëren, in tegenstelling tot de meerderheid op dit forum, en doen dat ook graag en veel.

ik heb geen idee of ik als bijna 30-er met vrouw en kinderen ook onder de groep chronische pubers wordt geschaard of als groupie wordt versleten voor Aragorn en Kurtyo. (you never know :mrgreen: ) Edoch ken ik beiden niet IRL, sterker noch, ze staan niet in mijn MSN noch op Hyves.

Op het gevaar af toch zo versleten te worden: Gio heeft in mijn minstens zo humble opinion wel een punt.
ik zou zeggen doe je voordeel er mee :wink:
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 28 apr 2008 20:16

@ Leclerc: wie ken jij nou wel IRL, op Scape na omdat hij toevallig je collega was? :mrgreen:
As U said: we dienen elkander, met die puberboys erbij, eens te ontmoeten, in een muzikale setting o.i.d.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 28 apr 2008 20:19

henkie schreef:Al onze tijd steken we in de site en gaat naar de bezoekers die zich hier normaal gedragen.

Met alle respect: daar word je voor betaald. Niet zeuren dus.
Maar ik zou qwat meer gaan geloven in het zelfreinigend vermogen van een forum als dit. Mensen die jij wellicht irritant vindt, zijn wel de smaakmakers van het forum.

Terug naar “Archief”