Optimatus schreef:Wat zou je dan willen veranderen?
In het kort zijn mijn suggesties: duidelijker regels (inclusief banbeleid), vooral betreffende de punten waarop het vaak misgaat, en meer openheid bij waarschuwingen en sancties. Op het forum waar ik het over had zijn de regels duidelijk, en als je ze overtreedt wordt dat in eerste instantie gemeld via een 'modbreak' (een opvallend kadertje in het bericht in kwestie waarin wordt uitgelegd wat er fout ging). Na een paar keer - sommige gebruikers zijn hardleers - volgt een onofficiële waarschuwing (of twee), vervolgens een officiële waarschuwing (of twee), vervolgens een weekban, vervolgens een maand- jaar- of permanente ban.
Een dergelijk traject wordt door weinig mensen - hoewel je altijd idioten blijft houden natuurlijk - geheel doorlopen. Als je als boosdoener achteraf moet bekennen dat de regels toch best duidelijk waren en alle anderen zien dat ook, dan gaat hij doorgaans vanzelf inzien dat híj degene is die dom bezig is, en niet de moderator of admin die de sanctie uitdeelt. En dan wordt wangedrag opeens een stuk minder aantrekkelijk.
Ook ten opzichte van het verwijderen van hele postings is dit beleid voordeliger, lijkt mij. Bij een modbreak is voor iedereen duidelijk wat er mis ging (iedereen kan er dus van leren), terwijl een verwijderd bericht vaak niet eens wordt opgemerkt door de boosdoener zelf - wat vraagt om herhaling. Modbreaks, eventueel gecombineerd met (on)officiële waarschuwingen werken dus vele malen meer preventief tegen verdere ongein. Hier is het hele-postings-verwijderen-beleid weleens verantwoord met een 'het kost ons zo al tijd genoeg', maar dan zorg je daar dus voor een belangrijk deel zelf voor... Een modbreak plaatsen kost in het begin inderdaad meer tijd, maar ik denk dat die tijd zich dubbel terugbetaalt.
Goed, deze tips (zij het in iets andere woorden) heb ik ooit aan Henkie doen toekomen middels een PB. Hij zou er nog op reageren, zei hij toen. Ik vrees dat hij dat is vergeten; maar goed, dat zij hem vergeven, want hij is een drukke baas.
Ik heb daar eigenlijk nauwelijks verstand van, dus ik neem aan dat je gelijk kunt hebben.
Tja, onze Henk heeft zelf het 'goede' voorbeeld gegeven.

Toen hij Russell bande en met diens account ging spelen, deed hij dat vanachter een Duitse anonieme proxyserver zodat zijn eigen moderators niet aan zijn IP konden zien dat hij het was. (Een proxyserver is een computer via welke je internetpagina's op kunt vragen, en de anonieme variant maskeert je IP-adres op de koop toe, zodat je anoniem blijft voor mensen die een IP-check uit kunnen voeren.)