voor twijfelende zoekende mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: voor twijfelende zoekende mensen

Berichtdoor hijwel » 01 jan 2004 13:44

@mic schreef:Nou ik heb persoonlijk door redenatie (die ik min of meer van Spurgeon heb) gezien dat het hetgene waar m'n onbekeerdheid in lag geen onwilligheid van God was, maar van mij, dat ik niet geloofde dat Hij z'n beloften waar zou maken. Als je gelooft erken je dat de Bijbel waar is. Als je erkent dat de Bijbel waar is erken je dat Jezus waar is, en dat Hij is wie hij zegt te zijn. Naar de wereld gekomen om zondaren te redden. Maar je weet dan ook uit de Bijbel dat Hij gekomen is om zondaren te redden en dat Hij geloof vraagt om ze te vergeven. Waarin moet je dan geloven? Juist wat hierboven dus staat. Soort cirkelredenering waar je 'in moet stappen' (d.w.z. geloven/ vertrouwen)

Oke, God werkt op verschillende manieren zie je maar weer.
Zelf heb ik ook wel in zo'n redenatie gezetten, maar ik kwam steeds weer op het probleem dat ik niet kon/wou geloven. Dat mijn oude ik tegenstribelde om mijn leven over te geven aan God. En omdat ik het niet kon heeft Hij mij losgemaakt zodat ik nu mag geloven. Dit is elke keer weer realiteit, moet steeds weer losgemaakt worden, zelf kan ik heel hart vechten tegen de zonde, maar ik kan het niet wegnemen dat moet God doen. Daarom is het zo mooi om het over te laten aan God.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 01 jan 2004 13:49

hijwel schreef:
@mic schreef:Nou ik heb persoonlijk door redenatie (die ik min of meer van Spurgeon heb) gezien dat het hetgene waar m'n onbekeerdheid in lag geen onwilligheid van God was, maar van mij, dat ik niet geloofde dat Hij z'n beloften waar zou maken. Als je gelooft erken je dat de Bijbel waar is. Als je erkent dat de Bijbel waar is erken je dat Jezus waar is, en dat Hij is wie hij zegt te zijn. Naar de wereld gekomen om zondaren te redden. Maar je weet dan ook uit de Bijbel dat Hij gekomen is om zondaren te redden en dat Hij geloof vraagt om ze te vergeven. Waarin moet je dan geloven? Juist wat hierboven dus staat. Soort cirkelredenering waar je 'in moet stappen' (d.w.z. geloven/ vertrouwen)

Oke, God werkt op verschillende manieren zie je maar weer.
Zelf heb ik ook wel in zo'n redenatie gezetten, maar ik kwam steeds weer op het probleem dat ik niet kon/wou geloven. Dat mijn oude ik tegenstribelde om mijn leven over te geven aan God. En omdat ik het niet kon heeft Hij mij losgemaakt zodat ik nu mag geloven. Dit is elke keer weer realiteit, moet steeds weer losgemaakt worden, zelf kan ik heel hart vechten tegen de zonde, maar ik kan het niet wegnemen dat moet God doen. Daarom is het zo mooi om het over te laten aan God.
Klopt, maar het blijft je opdracht om je vertrouwen te stellen op de beloften, en alvast kun je dat in theorie niet, je moet het toch proberen. Als het dan wel lukt (en het gaat lukken: want wie Mij zoekt zal Mij vinden) heeft dat aan God te danken!

Zoals een dominee gisteravond tegen me zei: Een mens kan zich niet bekeren, maar hij moet zich wel laten bekeren!
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 jan 2004 13:54

@mic schreef:Klopt, maar het blijft je opdracht om je vertrouwen te stellen op de beloften, en alvast kun je dat in theorie niet, je moet het toch proberen. Als het dan wel lukt (en het gaat lukken: want wie Mij zoekt zal Mij vinden) heeft dat aan God te danken!

Zoals een dominee gisteravond tegen me zei: Een mens kan zich niet bekeren, maar hij moet zich wel laten bekeren!

Oke! daar ben ik het helemaal mee eens!
Het is een opdracht! En niemand mag deze opdracht ontkrachten, en niemand mag denken dat deze opdracht niet zo serieus is.

plurk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor plurk » 01 jan 2004 14:13

hijwel schreef:
@mic schreef:5 vragen:

1. Geloof je dat zondaar bent?
2. Geloof je dat Jezus alle zonden kan vergeven
3. Geloof je dat Jezus zonden wil vergeven van zondaren die Hem daarom vragen?
4. Geloof je dat Jezus jouw zonden wil vergeven als je daarom vraagt?
5. Heb je er wel eens oprecht omgevraagd? / vraag je er oprecht om?

Als je alle vragen naar eer en geweten oprecht met ja kunt beantwoorden geloof ik dat je bekeerd ben...

Voor mensen die daaraan twijfelen wil ik het wel onderbouwen.
(PB's ook welkom)

Mischien moet je er nog 1 puntje bijzetten, ook al hoeft dit niet van jou te komen.
6. Mag je geloven dat Jezus voor jou is gestorven?

Zet er nog maar een puntje bij dan.
7. Heb je een (actieve) relatie met God?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 01 jan 2004 14:24

Nee, dat valt buiten het onderwerp van deze topic: voor zoekende mensen. Relatie is iets voor mensen die al gevonden hebben :wink:
Afbeelding

plurk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor plurk » 01 jan 2004 15:59

@mic schreef:Onderwerp: voor twijfelende zoekende mensen
@mic schreef:Als je alle vragen naar eer en geweten oprecht met ja kunt beantwoorden geloof ik dat je bekeerd ben...

Een topic voor mensen die twijfelen of ze kind van God zijn?
Bij bekering hoort een relatie met God, dat gaat samen.
Wanneer je op alle vragen met 'Ja' antwoord dan kun je wel geloof
hebben, maar dan hoef je nog niet bekeerd te zijn.
Geloof wat niet in praktijk gebracht wordt is een dood geloof.

Lukas 13:24:
Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen.

joris

Berichtdoor joris » 01 jan 2004 16:08

hijwel schreef:
@mic schreef:Klopt, maar het blijft je opdracht om je vertrouwen te stellen op de beloften, en alvast kun je dat in theorie niet, je moet het toch proberen. Als het dan wel lukt (en het gaat lukken: want wie Mij zoekt zal Mij vinden) heeft dat aan God te danken!

Oke! daar ben ik het helemaal mee eens!
Het is een opdracht! En niemand mag deze opdracht ontkrachten, en niemand mag denken dat deze opdracht niet zo serieus is.
en je moet afrekenen met gedachten die van de duivel komen. Hij is een aartsleugenaar en stopt jekop vol met leugens. Hij zal je altijd blijven wijsmaken dat je hard moet werken en aan allerlei punten moet voldoen vorodat je echt bij God hoort. Waarom zit hij daarop te drammen? omdat hij drommels goed weet dat God liefde is en dat zijn hart open staat voor iedereen wiens hart openg gaat voor God. Wijs die satan de deur met zijn leugens.
er bestaat ene boekje; de leugens die wij geloven. Ik weet even de schrijver niet.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 jan 2004 20:21

er bestaat ene boekje; de leugens die wij geloven. Ik weet even de schrijver niet.

ow vertel in welke leugens geloof ik? :mrgreen:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 jan 2004 20:22

plurk schreef:
@mic schreef:Als je alle vragen naar eer en geweten oprecht met ja kunt beantwoorden geloof ik dat je bekeerd ben...

Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen.

Ja oke, aan de vrucht kent men de boom.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 01 jan 2004 22:14

Maar dan kun je dus ook niet spreken van een waar geloof, want het geloof is een stellig weten en vast vertrouwen....

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 02 jan 2004 10:23

plurk schreef:

Plurk, de relatie is de vrucht en het doel van het geloof (dus de bekering), maar geen grond tot zaligheid. Als je het bovenstaande met ja kunt beantwoorden heb je geloof zoals je zegt, maar ben je dus ook bekeerd, want er is geen geloof zonder bekering.
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 02 jan 2004 11:59

hijwel schreef:

Als je alle vragen naar eer en geweten oprecht met ja kunt beantwoorden geloof ik dat je bekeerd ben...

(PB's ook welkom)

Mischien moet je er nog 1 puntje bijzetten, ook al hoeft dit niet van jou te komen.

7. Verlang je naar de wederkomst?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 jan 2004 12:48

caprice schreef:
hijwel schreef:

(PB's ook welkom)

7. Verlang je naar de wederkomst?

Die kwam bij mij niet direct hoor! Ik verlangde er eerst na om iets voor God te betekeken op aarde. Naar enkele maanden kwam er pas het gverlagen naar de wederkomst.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 02 jan 2004 19:02

Even BOT mensen: Het gaat er niet om welke vragen er in het lijstje moeten, het is scheen schaalwaardering voor kwaliteits-christen of zo, het gaat er om of je bekeerd bent of niet of dat je het niet weet. Alle andere vragen kunen daar kenmerken van zijn maar geen vereiste. De 5 vragen die ik boven neergezethebben zijn volgens mij eisen (oftewel een nadere specificering van de opdracht "bekeert u en gelooft het evangelie". Dus graag geen verdere discussie over de vraag wat er aantoegevoegd moet worden maar een antwoord op de vragen, want die heb ik nog niet veel gehoord...
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 02 jan 2004 20:15

@mic schreef:1. Geloof je dat zondaar bent?

Ja.

Ja, als dat vragen oprecht is, maar Hij doet geen onrecht als Hij mij voorbij gaat.

Twijfel. Wat is oprecht? Dat kan toch niet vanuit jezelf? Het hart wil niet mee.

6. En kun je dus geen andere conclusie kunt trekken dan dat Jezus voor jouw rechtvaardiging aan het kruis is gegaan?

Conclusie: onbekeerd.

Wat nu?

Terug naar “Archief”