Verstandelijk gehandicapten en de dood

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Verstandelijk gehandicapten en de dood

Berichtdoor Gerdien B. » 22 apr 2008 09:27

Gisterenavond heb ik te horen gekregen dat een bewoner, die op mijn groep heeft gewoond, is overleden.
Mijn nichtje werkt op de groep waar hij is gaan wonen en is zelfs in haar armen overleden.

Bij ons op het terrein is het heel normaal dat er gelijk gezegd wordt, zodra er iemand overleden is: die is in de hemel. Of het nu om een medebewoner gaat of een familielid.

Vannacht met mijn nicht nog een gesprek hier over gehad en de vraag is: hoe ga je hier mee om?
bijv. als een bewoner bij jou komt vragen: papa is in de hemel he? of als collega's van jou vragen, tegen de bewoners te zeggen dat iemand in de hemel is.
Laatst gewijzigd door Gerdien B. op 22 apr 2008 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 22 apr 2008 09:54

Ik denk dat je het voor die kinderen (want dan zijn ze eigelijk natuurlijk allemaal nog) al erg genoeg is, en ik zelf zou het denk ik heel simpel houden. Misschien er niet teveel op ingaan. Ik weet van mijn tante (die is ook gehandicapt) dat bij haar in het huis ook een keer iemand was overleden en dat ze er weken van slag zijn geweest met z'n allen.

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 22 apr 2008 09:55

Ik bedoel eigelijk te zeggen, dat ze het niet (goed) begrijpen dus waarom zou je er dan extra op ingaan.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 22 apr 2008 09:56

Ik neem aan dat dit gaat over mensen met een verstandelijke handicap?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 apr 2008 10:03

ja klopt, ik heb het even aangpast in het topictitel

Riska

Berichtdoor Riska » 22 apr 2008 18:00

Ik zou onmiddellijk bevestigen dat papa of mama - of wie dan ook - in de hemel is.
Wie zijn wij om te oordelen of dat wel of niet zo is? Kunnen wij in het hart kijken van iemand? In de afgelopen anderhalf jaar ongeveer heb ik een paar keer verwonderd gestaan bij de uitvaartdienst van iemand. Mensen waarvan ik dacht dat ze ongelovig waren, mensen waarvan ik dacht dat ze God de rug toegekeerd hadden bleken op het einde van hun leven aangegeven hebben dat ze geloofden, dat ze wisten dat ze naar God mochten gaan.
Kortom: soms denk jij te weten hoe het zit, maar is het helemaal anders. God ziet het hart aan.

Een verstandelijk gehandicapte, die geen weet heeft van de geloofsbelijdenissen zoals wij die kennen, kunnen vaak op heel simpele wijze aangeven dat zij geloven in de Heer. Dat Hij hun Heiland is, zonder alle dogmatische omschrijvingen eromheen. Toch even goed?

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 22 apr 2008 18:07

Hier moet je voorzichtig mee omgaan inderdaad.

Maar de redenatie: we weten het niet, dus we zeggen dat het zo is kan ik niet helemaal volgen.

Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat iedereen die in de Here gelooft naar de hemel gaat, of zo iets, dus zonder het gelijk te willen bevestigen of ontkennen.

Wat ook meespeelt is of je die mensen kent, gaven ze zelf aan te geloven, of moesten ze van God noch gebod wat hebben.

Met de laatste 2 regels van jouw betoog ben ik het overigens van harte eens.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 apr 2008 18:55

Wullimpie schreef:Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat iedereen die in de Here gelooft naar de hemel gaat, of zo iets, dus zonder het gelijk te willen bevestigen of ontkennen.

Hoe wil jij ze dit gaan uitleggen?
Bedenk wel dat het eigenlijk peuters, kleuters en sommigen hebben zelfs het nivo van een baby en eigenlijk nog lager. (ja dat kan. Zeker op emotioneel gebied. Baby's kunnen emotie's uiten en sommige gehandicapten niet. Zelfs niet huilen of lachen)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 apr 2008 19:04

Zelf dnek ik dat het nogal genuanceerder ligt dan enkel goed of fout.

Als een bewoner zegt: papa is in de hemel. Wat bedoeld hij dan eigenlijk? echt werkelijk de hemel zoals hij er is of is dat voor hem een teken dat papa niet meer bij hem komt?

Zo zijn er bewoners die een zeer been koppelen aan de dood. Puur omdat iemand die een zeer been had uit eindelijk is overleden. Al je tegen die bewoner zegt dat je een zeer been hebt dan wordt je al zo goed als dood gewaand door hem.

Mag je dan zeggen: ja die is in de hemel? Ik dnek het zelf wel. Puur omdat het een wijze van duidelijk maken is.

Als er gehandicapten overlijden, komen ze dan in de hemel?
Dat is lastiger maar als ik bij ons op het terrein de kerkdiensten bekijk, dan zegt iets in mij: God kan toch nooit zulke prachtige mensen weren?
Ze geloven als een kind, precies zoals Hij van ons vraagd. Het enthousiasme wat ze uitstralen, vol overgave zingen en geen kerkdienst over willen slaan.

Is dat niet de manier waarop wij horen te geloven?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 apr 2008 22:34

GerdienB schreef:Als er gehandicapten overlijden, komen ze dan in de hemel?
Dat is lastiger maar als ik bij ons op het terrein de kerkdiensten bekijk, dan zegt iets in mij: God kan toch nooit zulke prachtige mensen weren?
Ze geloven als een kind, precies zoals Hij van ons vraagd. Het enthousiasme wat ze uitstralen, vol overgave zingen en geen kerkdienst over willen slaan.

Inderdaad, de enige 'voorwaarde' die God stelt is; Geloof!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 apr 2008 08:27

Ehm, Gerdien, gaat het om gehandicapten in het algemeen? Of gehandicapte kinderen van christenen?

Over de tweede groep kunnen we heel helder zijn. Die komen in de hemel... net als kinderen van gelovige ouders die vroegtijdig overlijden.

Wat de eerste groep betreft, ik durf daar geen uitspraken over te doen. Ik weet dat niet, ik vind het ook lastig. Dat moeten we maar aan God overlaten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 24 apr 2008 08:57

Marnix schreef:Ehm, Gerdien, gaat het om gehandicapten in het algemeen? Of gehandicapte kinderen van christenen?

Over de tweede groep kunnen we heel helder zijn. Die komen in de hemel... net als kinderen van gelovige ouders die vroegtijdig overlijden.

Wat de eerste groep betreft, ik durf daar geen uitspraken over te doen. Ik weet dat niet, ik vind het ook lastig. Dat moeten we maar aan God overlaten.

Ik kan er niet bij met mijn verstand, dat er ook maar één seconde gedacht wordt dat misschien, heel misschien, verstandelijk gehandicapte kinderen van niet christelijke ouders verloren zouden gaan. Hoezo een barmhartige God? Hoe kunnen die kinderen (soms 50 jaar oud, maar door hun handicap kleuter gebleven) weten van God, weet hebben van Zijn liefde als het hen niet verteld is?
Inderdaad laten we het alsjeblieft aan God overlaten. Wij zullen nog versteld staan wat Hij doet...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 apr 2008 11:25

Ik werk op een christelijk instelling, maar daar is verder weinig van te merken in het dagelijks leven. Er komen bewoners uit niet christelijke familie's maar die ik wel zondags naar de kerkdienst zie gaan. Ik denk niet dat je alleen naar hun achtergrond moet kijken maar ook hoe zij het zelf, persoonlijk beleeften!!
Zij begrijpen er soms meer van dan wij alleen ze zien het inderdaad heel kinderlijk.

Zo zei een bewoner dat Jezus mazzel had gehad want Hij mocht de lucht in naar de hemel. Hij zei ook dat wij straks ook naar Hem toe mogen.

Dat vind ik toch echt een getuigenis ondanks zijn onchristelijke achtergrond. Zou hij dan niet naar de hemel mogen vanwege de keuzes die zijn familie in geloof hebben gemaakt?

gerritse
Mineur
Mineur

Re: Verstandelijk gehandicapten en de dood

Berichtdoor gerritse » 24 apr 2008 19:56

[quote="Gerdien B."]Gisterenavond heb ik te horen gekregen dat een bewoner, die op mijn groep heeft gewoond, is overleden.
Mijn nichtje werkt op de groep waar hij is gaan wonen en is zelfs in haar armen overleden.

Bij ons op het terrein is het heel normaal dat er gelijk gezegd wordt, zodra er iemand overleden is: die is in de hemel. Of het nu om een medebewoner gaat of een familielid.

Dag Gerdien,

Zou dít iets kunnen zijn; dat je zegt tegen iemand, aan wie je dit nieuws moet vertellen; ik stel me zo voor: ook een gehandicapte:
"In het goede boek van God staat, dat je gered wordt wanneer je in de Heer Jezus gelooft, ( voor ons : Handelingen 16 v 31).
Nou jij gelooft toch ook, dat hij dat deed. Maar doe jij dat nu ook maar....".

In het algemeen wil ik nog dit zeggen:
David zegt in 2 Samuel 24 v 14:
"Liever val ik in handen van de Heer dan dat ik in mensenhanden val, want groot is Gods mededogen".

Hier staat eigenlijk, dat God barmhartiger is dan de mensen. Zouden wij daar onze rust maar in vinden ?

Daag
Ger

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Verstandelijk gehandicapten en de dood

Berichtdoor Gerdien B. » 24 apr 2008 20:14

gerritse schreef:Zou dít iets kunnen zijn; dat je zegt tegen iemand, aan wie je dit nieuws moet vertellen; ik stel me zo voor: ook een gehandicapte:
"In het goede boek van God staat, dat je gered wordt wanneer je in de Heer Jezus gelooft, ( voor ons : Handelingen 16 v 31).
Nou jij gelooft toch ook, dat hij dat deed. Maar doe jij dat nu ook maar....".

Als je dit zo wil uitleggen aan iemand met een verstandelijke beperking, dan gaat die persoon het niet snappen.

Wat is het goede boek? Ze geloven in dat opzicht puur op wat ze verteld wordt en zijn ze niet bezig met de Bijbel lezen. Velen kunnen niet eens lezen.

Terug naar “Archief”